Feinwerkbau 300 s .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Feinwerkbau 300 s .

Inläggav Frank69 03 sep 2011, 18:47

Idag fick jag testskjutit vapnet på vår skytteträff...
Det blev några hundra skott med det...
Beangan hade en kronograf med och den visade 187m/s...
så det gick nog så bra det kunde i original skick...
Frank69

Tack utdelade: 900 gång
Tackad: 975 gånger i 541 inlägg

Inläggav outcastkona 03 sep 2011, 19:52

så här ser den ut nu, enligt tidigare beskrivning.

För att följa länken så måste du registera dig.

outcastkona

Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 35 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: Nacka sportskytte förening
Luftvapen favorit: fwb 300S

Inläggav Frank69 03 sep 2011, 19:54

Det där blev ju riktigt bra !!!
Frank69

Inläggav outcastkona 03 sep 2011, 20:17

ja det blev riktigt fint hihi men men idag skulle det provskjutas, har bara en bössa till som jag aldrig pratar om, en gamo cadet som e från mitten på 80 talet och rejält misskött och sliten, fick för mig att ha den som referens, bara för att den skulle bli totalt utklassad,

ööö men va fan e detta

den vänstra e gamo å den högra e 300s, :shock: :x :cry: crap 300 e trasig, (stående 10m 4x)

panik va gör jag nu ööö, sittande med stöd då mmmm bättre men sprider i hela pricken ?????? suck humm

det jag sköt med var umarex mosqito,, nja får väl som en sista desperat utväg prova annan ammo, hemma fans geco,h&n plinking,gamo ts10, och umarex myggorna.

kom bara fram till en sak min byssa hatar myggor, (syrran var på tavlan när jag var inne)

rangligt plastbord med en trälåda på som stöd, hjälper inte mycket men annan ammo kan göra underverk, synd bara att man har 8 dosor myggor kvar haha
outcastkona

Inläggav outcastkona 03 sep 2011, 20:21

Skogshuggarn skrev:Yes,,tack vara att Frank väckte till liv intresset för min gamla 3 hundring så blev det under dagen en mindre opration på dito.

Redan i går kväll var jag på bössan och gräppad runt den däringa pipvikten som blir kvar när man monterar bort det främre riktmedlet,,jag jummade på den med gasolen och knep med polygripen å vred,,den kom så saktrerliga men jag skjöt upp projektet till i dag .

Lika så i dag så jummad jag på metallklumpen en aning men tydligen inte tillräckligt för till min stora förvåning åkte hela röret bort :roll: Trodde inte att det skulle bli så här men det får vl vara okay då.Den däringa metallklumpen vägde 283 gram,,,så det blev ju en del vikt som försvann från bössan :)

jag ska ta bort min med,, provade lite lätt med tången men började fundera, man vrider ju hela bössan i stocken,, kan den ta skada av det ?
outcastkona

Inläggav Skogshuggarn 03 sep 2011, 20:38

outcastkona skrev:man vrider ju hela bössan i stocken,, kan den ta skada av det ?

Skruva ur knallpåken ur stocken,har du möjlighet så åk bort till Anders på Tjällmo skogsmaskiner (hälsa från mig)å låna skruvstycket,,jumma på med gasolen innan ,,asså innan ! om du bara skall ha däna pipvikten, annars kommer hela skiten att åka med.

AnG ammunition till bössan så testa med JSB 4.51-4.52,,garanterat att det kommer gå svin bra med den amon :)

Det blev ju riktigt dugligt med uppschimsningen av siktet.
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Tack utdelade: 22 gång
Tackad: 78 gånger i 42 inlägg
Luftvapen favorit: FwB 150

Inläggav outcastkona 03 sep 2011, 20:58

jag har vart där å köpt skruv när det saknats till bilen, men känner ingen där, lite kul att du gör det hihi.

planen var en lätt maccari pipvikt, måste kolla upp om den går på när röret e kvar, annars så kan den vara kvar.

så bara värma vikten för att ha kvar röret med lite tur, få se om jag får tid över i morgon, så jag kan sätta den i skruvstycket, körde du med lite trä emellan så lådan slipper märken.

måste få upp fasad panelen på kåken i morgon så det blir klart innan jag ska hem på kvällen det e prio ett. satte vind väven å luft spalts läkten i dag.
Senast redigerad av outcastkona 03 sep 2011, 21:02, redigerad totalt 1 gång.
outcastkona

Inläggav outcastkona 03 sep 2011, 21:01

ja just ja , uppschimsningen, jo gammalt jägar knep med att klippa ölburken i bitar haha 1kr kostade chimsen haha

jo jag ska testa jsb:n men måste ta slut på det jag har köpte ett lager i våras.
outcastkona

Följande användare vill tacka outcastkona för detta inlägg
Gnistan (28 apr 2013, 21:45)

Inläggav Brytpipa 03 sep 2011, 21:05

Skogshuggarn skrev:Yes,,tack vara att Frank väckte till liv intresset för min gamla 3 hundring så blev det under dagen en mindre opration på dito.

Redan i går kväll var jag på bössan och gräppad runt den däringa pipvikten som blir kvar när man monterar bort det främre riktmedlet,,jag jummade på den med gasolen och knep med polygripen å vred,,den kom så saktrerliga men jag skjöt upp projektet till i dag .

Lika så i dag så jummad jag på metallklumpen en aning men tydligen inte tillräckligt för till min stora förvåning åkte hela röret bort :roll: Trodde inte att det skulle bli så här men det får vl vara okay då.Den däringa metallklumpen vägde 283 gram,,,så det blev ju en del vikt som försvann från bössan :)

Har redan demonterat främre metallklumpen på min Universal. Blir efter att ha läst ditt inlägg nu sugen på att även ta väck röret för att minska totalvikten.

Hur är röret fastsatt, är det limmat mot lådan eller vad?
Brytpipa

Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 26 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp
Luftvapen favorit: HW30 med Vortek PG-2

Inläggav Skogshuggarn 03 sep 2011, 21:13

Klart jag känner de där grabbarna,det blir ju så när man har pysslat med en grej som är så specifikt som skog,,,skogen är stor med det är ett fåtal som är där inne .
outcastkona skrev:så bara värma vikten för att ha kvar röret med lite ur, få se om jag får tid över i morgon, så jag kan sätta den i skruvstycket, körde du med lite trä emellan så lådan slipper märken.

Jag värmde på pipvikten ganska mycket vid första försök och då gick det att dra runt den på röret med en polygrip . Eftersom jag efterföljande dag inte hade några planer på att vara speciellt aktsam om pipvikten så skruvade efter uppbärmning fast den i ett skruvstycke å drog samtidigt som jag skruvade . Precis som du säger så vickad knallpåken i kolven men jag kännde att röret var på gång att lossna så jag fortsatte att dra,,o vipps så var det väck !

Det blev märken i metallen !

Men ett par träklabbar/plankbitar i mellan är nog inte fel :)
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav Skogshuggarn 03 sep 2011, 21:15

Brytpipa skrev:

Har redan demonterat främre metallklumpen på min Universal. Blir efter att ha läst ditt inlägg nu sugen på att även ta väck röret för att minska totalvikten.

Hur är röret fastsatt, är det limmat mot lådan eller vad?

Ja,det verkar som det var röret var limmat in o bössans stomme,MEN där skall du någ inte värma på så mycket,,pipmuffen kan smälta om du har den kvar i lådan .
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav Brytpipa 03 sep 2011, 21:49

Provade i morse systematiskt lite olika ammo inför kommande bänskytte tävlingar.

Min Universal har nu gått några tusen skott sen renoveringen (Macari fjäder + rengöring av pipan), mestadels har Exact heavy 4,52 och vanlig exact 4,52 använts.

Var nu nyfiken på vad som fungerar bra på 25 meters avstånd och svag växlande vind.

Sköt på tavlan 20 skott med respektive diabol.
Diaboler direkt ur burk.
Avfyrade så snart ny diadol var laddad, för att vindavdriften skulle bli någorlunda jämförbar.
Ingen justering för vind.
3 piprensningsskott vid diabol byte, då jag även justerade siktet så träffpunkten blev någorlunda centrerad.
Framstocken vilade på fleceklädd sandsäck.
Det står en JSB exact på tavlan så man får en uppfattning om träffbildernas storlek.

Man blir lite imponerad över vilken allätare dessa bössor är.
RWS Hobby går riktigt uselt, men annars fungerar det mesta även Dogg Match.
H&N Sport går riktigt bra, detta är ju en riktigt billig plattnos som ger bra träffeffekt vid plinking, rekommenderas.
Brytpipa

Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 26 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp
Luftvapen favorit: HW30 med Vortek PG-2

Inläggav Frank69 04 sep 2011, 05:58

Jag tackar för en fin test med skotten!!!
Min erfarenhet är också att H&N kulorna går riktigt bra i detta geväret.
Jag har H&N Econ, H&N sport och H&N Field Target Trophy hemma...
Kommer nog att köpa alla deras olika skott...
Frank69

Inläggav Frank69 04 sep 2011, 09:42

Dessa ammo står överst på inköpslistan:

Senast redigerad av Frank69 04 sep 2011, 09:43, redigerad totalt 1 gång.
Frank69

Inläggav Frank69 04 sep 2011, 09:46

Skogshuggarn skrev:Ja,det verkar som det var röret var limmat in o bössans stomme,MEN där skall du någ inte värma på så mycket,,
pipmuffen kan smälta om du har den kvar i lådan .

Vad är diametern på pipan? Jag funderar nämligen på att investera i en pipvikt... 8)
Frank69

Inläggav Skogshuggarn 04 sep 2011, 09:56

Frank69 skrev:Dessa ammo står överst på inköpslistan:

De här funkar bra i FWB
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav Skogshuggarn 04 sep 2011, 09:58

Frank69 skrev:
Skogshuggarn skrev:Ja,det verkar som det var röret var limmat in o bössans stomme,MEN där skall du någ inte värma på så mycket,,
pipmuffen kan smälta om du har den kvar i lådan .

Vad är diametern på pipan? Jag funderar nämligen på att investera i en pipvikt... 8)

Enklaste sättet är mäta ytterdiametern på din pipa :)
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav Frank69 04 sep 2011, 10:01

He,he jo det är ju rätt, men har inte plockat bort shrouden ännu... ;)
Frank69

Inläggav Mr Davidson 04 sep 2011, 10:06

outcastkona skrev:ja det blev riktigt fint hihi men men idag skulle det provskjutas, har bara en bössa till som jag aldrig pratar om, en gamo cadet som e från mitten på 80 talet och rejält misskött och sliten, fick för mig att ha den som referens, bara för att den skulle bli totalt utklassad

*host, host*

Om Du skulle bli skitarg på den däringa "kassa" 300S du byggt, så skulle jag kunna förbarma mig om priset är rätt. Som reservdelsbössa eller nåt, du vet....
Gärna innan Du ryckt bort pipmanteln... :roll: :roll: :roll: *pfuiiit (=visslar oskyldigt)*
.
.
.
.
Mr Davidson

Inläggav Skogshuggarn 04 sep 2011, 10:19

Frank69 skrev:He,he jo det är ju rätt, men har inte plockat bort shrouden ännu... ;)

Shroudern,,va ?
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav Mr Davidson 04 sep 2011, 10:24

Btw

Tänker högt; måste säga jag har svårt se Er ödelägga Era vackra bössor på detta sättet. Kanske blir ni f-b över att jag säger så och det var inte min mening, utan manar till eftertanke över originalskick och klassikervärde. Men, det är jag det. Får väl scrolla fort över slakten, till de mycket informativa inläggen såsom precision med kulor från olika fabrikat. Skitbra!

:oops:
Mr Davidson

Inläggav Frank69 04 sep 2011, 10:41

För ett par veckor sen när jag rengjorde bössan så smorde jag kornet och pipvikten lite extra...
Så idag när jag påbörjade projektet med bössan så behövde sprinten bara ett pyttelite hammarslag så var den ute...
Kornet lossade direkt, och pipvikten fick man bort med endast händerna... dock var det bra passform...
"Shrouden" = Ytter röret får sitta kvar på bössan :!:

Så Mr Davidson kan vara lugn... allt går att återställa till original skick om nästa ägare önskar detta... :smt022
Frank69

Inläggav Skogshuggarn 04 sep 2011, 10:49

Frank69 skrev:och pipvikten fick man bort med endast händerna...

Vad är det för ett satans måndags ex du har,,allt verkar ju sitta i princip löst :mrgreen:
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav outcastkona 04 sep 2011, 11:11

ja det var löst, jag satte en lås klämtång på min, är ganska övertygad om att jag skulle vrida runt lådan i stocken om man tar i, sitter som berget, har inte hunnigt värma ännu skjuter med spikpistol i stället.
humm vill du ha den med siktet jaja lungt 500 pix, haha neeee men jag fick den till ett hyffsat pris mot vad dom går för nu 1850:-
outcastkona

Inläggav outcastkona 04 sep 2011, 11:27

för att vara billig så tycker jag att gecko har jämn kvalitet e blanka å fina samt träffar riktigt bra.

det e ingen match kula för tävling men sätter den i varandra så är det ju inget fel att den e billig.

outcastkona

FöregåendeNästa

Återgå till Feinwerkbau

| | |likartade trådar| | |