Feinwerkbau 300 s .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Feinwerkbau 300 s .

Inläggav Ulf 04 sep 2011, 20:18

Mr Davidson skrev:Kan ju inte låta bli fundera...

Twanget är väl närmast en mekanisk resonans i fjädern som hittar ut via alla andra mekaniska ståldelar. Har läst man inte skall använda tjock, seg fjädertjära, för då blir bössan långsam. Här har jag lite svårt hänga med. En fjäder som spänns upp och sedan frigörs har jag svårt förstå hur den kan saktas ner i utfjädringsförloppet om man har en seg film på den? Om den däremot skall trycka en kolv i en cylinder som smorts med samma sega fett/tjära, då är jag med. Men att en film på fjädern slöar ner, det kan jag inte "se" framför mig. Fjädern skall ju inte skjuva något i tjäran, så varför det skulle ge upphov till märkbart högre friktion i utfjädringsförloppet är en gåta för mig.

*Och nu kan man säga upp medlemskapet på sidan för gapflabben kommer hagla, så fort man loggar in...*^

Frågan lär inte ge upphov till nåra gapflabb alls :wink:

Det du funderar i är minst sagt intressanta spekulationer , som även jag har grunnat på och misstänkt.
Rent hyptotetiskt har du rätt i att "tjära" inte bör påverka hastigheten , förutsett att man påfört denna endast på yttervarven på fjädern, alltså inget mellan , som kan klibba.

Mina erfarenheter är att på motorsvaga vapen , bromsas faktiskt hastigheten , hur konstigt det kan låta.
Kralliga vapen , typ HW 80 i fullblås är skillnaden inte märkbar mellan "ren" fjäder och tjärad.

En annan parameter är hur tight det är mellan fjäder & tub.
En HW 30 är så trång, att fjädern med näppe undgår kontakt med tuben invändigt , till skillnad från HW 80 tex, där man nästan får emellen "handen".

När vi nu är i FWB-sfären, så har jag provat skillnaden mellan black tar , clear tar och ren i min FWB junior med Maccarifjäder.
Ren , utan nån smörja alls gav den 199 m/s med JSB Exact 4,52.
Black tar 189 m/s samma ammo.
Clear tar 194 m/s samma ammo.

Smörjorna applicerade nogsamt med pensel endast utvändigt fjäder , tunnt.
Skillnaden med smörjorna var att vapnet blev tystare, mindre mekaniskt "slammer".

Mina siffror är från ett och samma specifika vapen, som i sig kanske är långsammare än andra , så detta skiljer säkert från bössa till bössa , och inte minst från fjäderindividen , som dessutom kan ha unika värden/egenskaper.

Men en bra frågeställning , som antagligen fler har erfarenhet av/runt.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Följande användare vill tacka Ulf för detta inlägg
losdrivare (18 mar 2013, 20:47)

Inläggav gubbe 04 sep 2011, 20:23

Ulf skrev:Men en bra frågeställning , som antagligen fler har erfarenhet av/runt.

Och ett mycket intressant och bra svar Dr Ulf. :thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Jazz 04 sep 2011, 20:26

NI som har fjäderbössor: Jag har funderat på att köpa en fjäderbössa bara för att prova en grej. Det är att köpa krympslang och sätta på fjädern. Enligt mitt huvud borde detta funka bra. Är det någon som provat?
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav outcastkona 04 sep 2011, 20:31

Krympslangen är kanska styv. Tror den korvar sig samman å inte återgår i sin forna form.
outcastkona

Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 35 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: Nacka sportskytte förening
Luftvapen favorit: fwb 300S

Inläggav Ulf 04 sep 2011, 20:32

Jazz skrev:NI som har fjäderbössor: Jag har funderat på att köpa en fjäderbössa bara för att prova en grej. Det är att köpa krympslang och sätta på fjädern. Enligt mitt huvud borde detta funka bra. Är det någon som provat?

Har inte provat.
Rent spontant tror jag det blir bekymmer med vidhäftning , + att det måste finnas "gott" om utrymme mellan fjäder och insida pistong.
Men varför inte ? , om man väljer en fjäder med spinkigare yttermått , för eliminering av kontakt mot pistongens insida :idea:

Åtminstone borde det bli rejält tyst :)
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Inläggav gubbe 04 sep 2011, 20:40

Jazz skrev:Det är att köpa krympslang och sätta på fjädern

Mr Davidson skrev:funderar jag på att "trä på" en krympslang på fjädern och värma fast den mot fjädertråden. Alltså inte en tjock slang över hela fjädern, utan en ungefärligen lika smal som tråden själv.

Mr Davidson har samma fundering. Jag tror inte den håller så länge om den överhuvudtaget får plats.
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Jazz 04 sep 2011, 20:59

Ursäkta Mr Davidson, såg inte du skrivet tidigare. Jo meningen med fett är ju att det är två olika matriel och på det viset absorberar man vibrationer.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav Brytpipa 04 sep 2011, 21:34

Jazz skrev:NI som har fjäderbössor: Jag har funderat på att köpa en fjäderbössa bara för att prova en grej. Det är att köpa krympslang och sätta på fjädern. Enligt mitt huvud borde detta funka bra. Är det någon som provat?

Klart du ska ha en fjäderbössa Jazz! Dessa tingestar tar ju skjutupplevelsen till en betydligt högre nivå.

Tror inte att krympslang på fjäder varar så många skott.
Provade en gång attt tighta till fjäderstyrningen på en HW25 med hjälp av krymslang, men den skavdes bort ganska omgående.

Tror att en HW95 i kaliber 20 skulle passsa dig.
Brytpipa

Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 26 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp
Luftvapen favorit: HW30 med Vortek PG-2

Inläggav Mr Davidson 04 sep 2011, 21:48

Ulf skrev:Frågan lär inte ge upphov till nåra gapflabb alls :wink:

Det du funderar i är minst sagt intressanta spekulationer , som även jag har grunnat på och misstänkt.
Rent hyptotetiskt har du rätt i att "tjära" inte bör påverka hastigheten , förutsett att man påfört denna endast på yttervarven på fjädern, alltså inget mellan , som kan klibba.

Mina erfarenheter är att på motorsvaga vapen , bromsas faktiskt hastigheten , hur konstigt det kan låta.
Kralliga vapen , typ HW 80 i fullblås är skillnaden inte märkbar mellan "ren" fjäder och tjärad.

En annan parameter är hur tight det är mellan fjäder & tub.
En HW 30 är så trång, att fjädern med näppe undgår kontakt med tuben invändigt , till skillnad från HW 80 tex, där man nästan får emellen "handen".

När vi nu är i FWB-sfären, så har jag provat skillnaden mellan black tar , clear tar och ren i min FWB junior med Maccarifjäder.
Ren , utan nån smörja alls gav den 199 m/s med JSB Exact 4,52.
Black tar 189 m/s samma ammo.
Clear tar 194 m/s samma ammo.

Smörjorna applicerade nogsamt med pensel endast utvändigt fjäder , tunnt.
Skillnaden med smörjorna var att vapnet blev tystare, mindre mekaniskt "slammer".

Mina siffror är från ett och samma specifika vapen, som i sig kanske är långsammare än andra , så detta skiljer säkert från bössa till bössa , och inte minst från fjäderindividen , som dessutom kan ha unika värden/egenskaper.

Men en bra frågeställning , som antagligen fler har erfarenhet av/runt.

Detta var ett mycket intressant svar, som jag tackar för och som naturligtvis föder nya frågor (stärkt i självförtroendet av att inte blivit utskrattad) :lol:
Varför man alls får olika hastighet är ju märkligt. Din beskrivning av att fjädervarven klibbar hade jag inte tänkt på, men som naturligtvis spelar roll. Vidare de olika svarens tankar om att fjädern är i kontakt med saker runt om, ger ju upphov till varierande grader av friktion. Efter att ha sett den fina videon om isärtagning av en 300S, slog det mig hur gott om plats det var runt fjädern, samt att den i mycket liten grad borde vara i kontakt med något inuti fjädern eller utanför? Det jag inte fick något grepp om var ju hur nära fjädervarven är varandra vid kompressionen. En krympslang som jag funderade på är en högkvalitetsvariant från Elfa med termolim inuti och som vid värmning krymper (nähä?) och limmar sig vid innehållet. Plasten blir lite tjockare när den krympt. Den är mycket stark och ett rent helvete få av det man en gång krymplimmat. Kanske den inte rymms på fjädern när man spänt upp vapnet? Nu tror jag inte man behöver belägga hela fjädern. Jag tror det räcker gott med 5-6 varv på mitten av fjädern.
En annan grej kanske kan vara ventilgummi. Förr kunde detta köpas på lösmeter gjort av Trelleborg gummifabrik, praktiskt taget outslitligt. Kanske därför fabriken gick omkull? 5-6 varv sådant mitt på fjädern? Man får nog smörja gummit invändigt med silikonspray som glidmedel. Finns platsen mellan fjädervarven vid uppspänd bössa, borde gummit hålla länge, samt vara effektivt som resonansdödare?
En tredje ett nästan helt torrt smörjmedel. Bildar ett vax efter applicering, då lösningsmedlet avgått. Påminner om stearin när det torkat. Heter Castrol chain wax och är avsett som kedjesmörja på hojjar. Detta funkar troligen ej om fjädervarven är i kontakt med varandra när man spänt upp. Klibbfaktorn är inte att förakta

Jazz skrev:Ursäkta Mr Davidson, såg inte du skrivet tidigare. Jo meningen med fett är ju att det är två olika matriel och på det viset absorberar man vibrationer.

Så är det. Två själar, en tanke. Ja, det är ju grunden i resonansdämpning. sammanfoga minst två material med helt olika resonanskarakteristika, så erhåller man snabb utklingning.
Senast redigerad av Mr Davidson 05 sep 2011, 05:45, redigerad totalt 2 gånger.
Mr Davidson

Inläggav Frank69 05 sep 2011, 06:43

Kanske det skiljer sig mellan 300 & 300s modellerna.
Det kan ju vara så att de senare modellerna är lite snävare i passformen.
I min 300s från 82, så är det inte plats för nån slang... ev nått litet på mitten av fjädern...
Men nått sånt kommer inte in i mitt vapen...
Tror att det kan skapa mer friktion, speciellt om det slits... eller går sönder i delar...
Frank69

Tack utdelade: 900 gång
Tackad: 975 gånger i 541 inlägg

Inläggav Mr Davidson 05 sep 2011, 12:56

Frank69 skrev:Kanske det skiljer sig mellan 300 & 300s modellerna.
Det kan ju vara så att de senare modellerna är lite snävare i passformen.
I min 300s från 82, så är det inte plats för nån slang... ev nått litet på mitten av fjädern...
Men nått sånt kommer inte in i mitt vapen...
Tror att det kan skapa mer friktion, speciellt om det slits... eller går sönder i delar...

Jag håller med Dig och kommer inte alls "propagera" för några udda lösningar, framförallt innan jag ens själv kikat i min egen bössa. Men jag tror jag kommer kika på lite udda idéer jag har. Inget som inte kan reverseras dock. Det finns idag spraybara plaster, likt det som kallas body på en bil. Alltså en svart, jag tror det är PVC-baserad, plastmassa, som skulle kunna sprays tunt på de varv av fjädern som aldrig kommer ligga mot fjäderguiden i bakstycket eller fram mot kolven. Om den sitter fast, det vette gudarna... En får 'la testa... :thumbupp:

Man kan också testa att spraya en molybdendisulfidlack som after applicering skall härdas i ugn och bildar en smörjande torr beläggning på underlaget. Vidhäftningen är så avancerad att den "diffunderar" in i de yttersta atomlagren på ytan. Denna lack används i flygindustrin som torrsmörjmedel på exempelvis spline-axlar i jetmotorn och inne i dessa accepteras inga lacksläpp... Finns mycket skoj labba med i vinter, hoppas jag, om ork och finanser tillåter.

En del av charmen är att planera i hövvet... :idea:
Mr Davidson

Inläggav Mr Davidson 05 sep 2011, 14:19

Som en riktig nykomling måste jag efter kort tid säga att jag saknar en riktig egen underavdelning för Feinwerkbau. Som jag ser det, är de trådar som rör FWB nästan ständigt i topp på fjäderbösseavdelningen och aktiviteten är bra drag i ... Skriver detta inlägg både här (allmänt snack) såväl som på tråden om FWB 300S.

Vad tycker Ni andra?
Mr Davidson

Inläggav Skogshuggarn 05 sep 2011, 15:04

Mr Davidson skrev:Skriver detta inlägg både här (allmänt snack) såväl som på tråden om FWB 300S.

Vad tycker Ni andra?

Som trådskapare tycker jag att du skall köra på å skriva så mycket du orkar,,skriv på baree för böveln :smt035 men det är ju bra om skrivandet härleder till FWB,,det behöver ju inte vara ett S instämplat i bössan .
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Tack utdelade: 22 gång
Tackad: 78 gånger i 42 inlägg
Luftvapen favorit: FwB 150

Inläggav Tomaz 05 sep 2011, 16:22

Inte nyttigt för kameran, men jag var tvungen att prova min scope cam på fajnvärkbauen.
Blåste ju lite och jag höll inte efter för vinden, så ett par seglade iväg.. :o

Från uppmätta 50 meter..

Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
outcastkona (05 sep 2011, 19:22)

Inläggav Mr Davidson 05 sep 2011, 16:35

Tomaz skrev:Inte nyttigt för kameran, men jag var tvungen att prova min scope cam på fajnvärkbauen.

Från uppmätta 50 meter..

Va fasen 50 meter e välan ingen match. Hur e de på 100 meter? :wink: :wink: :wink:

Gillade ett annat kapitel på Youtube. Setting up your diopter... Canon vs Nikon. Inget med skytte att göra samtidigt som det är väldigt mycke lika... Nikon förresten? Vet väl alla att Canon rox, Nikon sux.

*Hukar mig och springer zigzag* :twisted:
Mr Davidson

Inläggav Frank69 05 sep 2011, 18:10

Tomaz skrev:Inte nyttigt för kameran, men jag var tvungen att prova min scope cam på fajnvärkbauen.
Från uppmätta 50 meter..

Tackar för ett häftigt filmklipp!!! :thumbupp:
Frank69

Inläggav Frank69 05 sep 2011, 18:14

Jag var på Hurricane idag och fick tag på en Maccari pipvikt... :Thumbupp:
Frank69

Inläggav Mr Davidson 05 sep 2011, 18:56

Frank69 skrev:Jag var på Hurricane idag och fick tag på en Maccari pipvikt... :Thumbupp:

*Congratts*

:cheeRs:
Mr Davidson

Inläggav Frank69 05 sep 2011, 19:12

Thanks!
Tyvärr hade han inte det blånerings vätskan hemma som jag behöver till att blånera vapnet med.
Frank69

Inläggav outcastkona 05 sep 2011, 19:24

Från uppmätta 50 meter..

tycker att det e riktigt bra med tanke på att bössan konstruerades för 10m skytte för ca 50år sedan
outcastkona

Inläggav Mr Davidson 05 sep 2011, 19:24

Frank69 skrev:Thanks!
Tyvärr hade han inte det blånerings vätskan hemma som jag behöver till att blånera vapnet med.

Tuschpenna? *obs skämt*

:wink:
Mr Davidson

Inläggav Frank69 05 sep 2011, 20:05

Jag vill ju inte börja nerplockningen av vapnet och restaureringen innan jag har vätskan hemma.
Som det är nu så jagar jag delar, så allt är hemma när det blir dags...
Skall även ha en del packningar osv...
Hoppas ju få vapnet i bättre än nyskick när det är klart...
Frank69

Inläggav Mr Davidson 05 sep 2011, 22:27

Frank69 skrev:Jag vill ju inte börja nerplockningen av vapnet och restaureringen innan jag har vätskan hemma.
Som det är nu så jagar jag delar, så allt är hemma när det blir dags...
Skall även ha en del packningar osv...
Hoppas ju få vapnet i bättre än nyskick när det är klart...

Ska bli jättekul se bilder på bössan på resan. Du framstår som väldigt nogrann, så det blir nog en riktig prydnad också vid sidan av skjutprestanda/precision.

*waiting*

*stand-by*

*B8*

:thumbupp:
Mr Davidson

Inläggav Frank69 06 sep 2011, 06:56

Förresten Mr Davidson!

Har vi fått se en bild på din 300s???
Det har jag inget minne av... den får du minsann visa upp också...

Och visst kommer det bilder när jag kör igång... :!:

För att följa länken så måste du registera dig.

Frank69

Inläggav outcastkona 06 sep 2011, 07:02

Frank, har du röret kvar över pipan ? passar nya vikten med röret på, vart e bilden vi vill se, eller har du inte satt dit den ännu, mmm hur kan man vänta, går inte.
outcastkona

FöregåendeNästa

Återgå till Feinwerkbau

| | |likartade trådar| | |