Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Mr Davidson skrev:Kan ju inte låta bli fundera...
Twanget är väl närmast en mekanisk resonans i fjädern som hittar ut via alla andra mekaniska ståldelar. Har läst man inte skall använda tjock, seg fjädertjära, för då blir bössan långsam. Här har jag lite svårt hänga med. En fjäder som spänns upp och sedan frigörs har jag svårt förstå hur den kan saktas ner i utfjädringsförloppet om man har en seg film på den? Om den däremot skall trycka en kolv i en cylinder som smorts med samma sega fett/tjära, då är jag med. Men att en film på fjädern slöar ner, det kan jag inte "se" framför mig. Fjädern skall ju inte skjuva något i tjäran, så varför det skulle ge upphov till märkbart högre friktion i utfjädringsförloppet är en gåta för mig.
*Och nu kan man säga upp medlemskapet på sidan för gapflabben kommer hagla, så fort man loggar in...*^
Ulf skrev:Men en bra frågeställning , som antagligen fler har erfarenhet av/runt.
Jazz skrev:NI som har fjäderbössor: Jag har funderat på att köpa en fjäderbössa bara för att prova en grej. Det är att köpa krympslang och sätta på fjädern. Enligt mitt huvud borde detta funka bra. Är det någon som provat?
Jazz skrev:Det är att köpa krympslang och sätta på fjädern
Mr Davidson skrev:funderar jag på att "trä på" en krympslang på fjädern och värma fast den mot fjädertråden. Alltså inte en tjock slang över hela fjädern, utan en ungefärligen lika smal som tråden själv.
Jazz skrev:NI som har fjäderbössor: Jag har funderat på att köpa en fjäderbössa bara för att prova en grej. Det är att köpa krympslang och sätta på fjädern. Enligt mitt huvud borde detta funka bra. Är det någon som provat?
Ulf skrev:Frågan lär inte ge upphov till nåra gapflabb alls![]()
Det du funderar i är minst sagt intressanta spekulationer , som även jag har grunnat på och misstänkt.
Rent hyptotetiskt har du rätt i att "tjära" inte bör påverka hastigheten , förutsett att man påfört denna endast på yttervarven på fjädern, alltså inget mellan , som kan klibba.
Mina erfarenheter är att på motorsvaga vapen , bromsas faktiskt hastigheten , hur konstigt det kan låta.
Kralliga vapen , typ HW 80 i fullblås är skillnaden inte märkbar mellan "ren" fjäder och tjärad.
En annan parameter är hur tight det är mellan fjäder & tub.
En HW 30 är så trång, att fjädern med näppe undgår kontakt med tuben invändigt , till skillnad från HW 80 tex, där man nästan får emellen "handen".
När vi nu är i FWB-sfären, så har jag provat skillnaden mellan black tar , clear tar och ren i min FWB junior med Maccarifjäder.
Ren , utan nån smörja alls gav den 199 m/s med JSB Exact 4,52.
Black tar 189 m/s samma ammo.
Clear tar 194 m/s samma ammo.
Smörjorna applicerade nogsamt med pensel endast utvändigt fjäder , tunnt.
Skillnaden med smörjorna var att vapnet blev tystare, mindre mekaniskt "slammer".
Mina siffror är från ett och samma specifika vapen, som i sig kanske är långsammare än andra , så detta skiljer säkert från bössa till bössa , och inte minst från fjäderindividen , som dessutom kan ha unika värden/egenskaper.
Men en bra frågeställning , som antagligen fler har erfarenhet av/runt.
Jazz skrev:Ursäkta Mr Davidson, såg inte du skrivet tidigare. Jo meningen med fett är ju att det är två olika matriel och på det viset absorberar man vibrationer.
Frank69 skrev:Kanske det skiljer sig mellan 300 & 300s modellerna.
Det kan ju vara så att de senare modellerna är lite snävare i passformen.
I min 300s från 82, så är det inte plats för nån slang... ev nått litet på mitten av fjädern...
Men nått sånt kommer inte in i mitt vapen...
Tror att det kan skapa mer friktion, speciellt om det slits... eller går sönder i delar...
Mr Davidson skrev:Skriver detta inlägg både här (allmänt snack) såväl som på tråden om FWB 300S.
Vad tycker Ni andra?
Tomaz skrev:Inte nyttigt för kameran, men jag var tvungen att prova min scope cam på fajnvärkbauen.
Blåste ju lite och jag höll inte efter för vinden, så ett par seglade iväg..![]()
Från uppmätta 50 meter..
Tomaz skrev:Inte nyttigt för kameran, men jag var tvungen att prova min scope cam på fajnvärkbauen.
Blåste ju lite och jag höll inte efter för vinden, så ett par seglade iväg..![]()
Från uppmätta 50 meter..
Frank69 skrev:Jag var på Hurricane idag och fick tag på en Maccari pipvikt...
Från uppmätta 50 meter..
Frank69 skrev:Thanks!
Tyvärr hade han inte det blånerings vätskan hemma som jag behöver till att blånera vapnet med.
Frank69 skrev:Jag vill ju inte börja nerplockningen av vapnet och restaureringen innan jag har vätskan hemma.
Som det är nu så jagar jag delar, så allt är hemma när det blir dags...
Skall även ha en del packningar osv...
Hoppas ju få vapnet i bättre än nyskick när det är klart...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst