Metall spån i min Hatsan!

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Metall spån i min Hatsan!

Inläggav BigGitt 14 jul 2008, 12:16

Hej.
Har plockat bort fjädern på min Hatsan 125. Det var fylld med metall spån!. Ville även att plocka bort cylindern. Men det är nåt som håller den kvar. Vet inte vad. Vad är det för nåt som jag märkte med pilen?. Det är tung som attans. Ska man kanske förkorta det för att göra det lättare???

Det är den grejen som ligger närmast cylinder. Liknar guiden. Men är mycket kraftigare.

p.s. hur lägger jag in bilden från min dator?[/img]
BigGitt

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav öberg 14 jul 2008, 13:33

Hej! Under rutan du skriver ditt mess i finns det en iqon att klicka på!
Klicka här för att Bifoga bild . Så ser den ut!
Senast redigerad av öberg 14 jul 2008, 14:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav BigGitt 14 jul 2008, 14:15

Tackar!
För att följa länken så måste du registera dig.

Mess :-)
BigGitt

Inläggav fnz 14 jul 2008, 15:00

Det är pistongvikten som pilen pekar på.
Den bör du låta vara som den är om du inte vill ha en klenare bössa.
Jag försökte också att få ur min cylinder men hittade inget bra sätt att få loss laddarmen som sitter ivägen.
Här har du en sprängskiss http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?t=1275
Det var nr 31 som gjorde att inte cylinder gick att få ur.
Användarvisningsbild
fnz

Tack utdelade: 0 gång

Inläggav BigGitt 14 jul 2008, 18:45

Tack för svaret.
:-)
BigGitt

Re:

Inläggav Kanonen 27 jul 2009, 16:43

Har en Hatsan Torpedo som jag skulle smörja upp med lite nytt fett. För att få bort cylindern var jag tvungen att borra bort niten från spännarmen som pressar på cylindern, var även tvungen att ta bort avtryckarmekanismen. (Avråder från det om man inte är någorlunda tekniskt begåvad..)
Vad tror ni jag hitta innanför cylindern då? Svarvspånor :evil:
Borde inte dom som tillverkar bössorna veta att det ska vara rent där? :? När avtryckaren ändå var bortplockad passade jag ändå på att polera anläggningsytorna :-)
kamilenski skrev:Tack för svaret.
Kanonen

Skytteklubb: Ft uppsala, Finns ej

Re: Re:

Inläggav Daniel 27 jul 2009, 18:28

Kanonen skrev:Har en Hatsan Torpedo som jag skulle smörja upp med lite nytt fett. För att få bort cylindern var jag tvungen att borra bort niten från spännarmen som pressar på cylindern, var även tvungen att ta bort avtryckarmekanismen. (Avråder från det om man inte är någorlunda tekniskt begåvad..)
Borde inte dom som tillverkar bössorna veta att det ska vara rent där? :? När avtryckaren ändå var bortplockad passade jag ändå på att polera anläggningsytorna :-)

Gick bössan bättre efter rengörningen ?
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Re:

Inläggav Kanonen 27 jul 2009, 21:06

Från svarvspånorna menar du? Det var väl kanske inte direkt något jag märkte. Hade läst så mycket skit om Hatsan här på forumet innan jag fått hem min bössa, så det blev inte så många smällar innan jag ville se vad som kunde göras åt saken..Packningen hade fått sej några märken men inte på ytterdelen som tur var. Fettet i den var klistrigt som kåda, Fettet ska väl minska friktionen lr? Pistongvikten var glapp i cylindern och fjäder styrningen både bak och fram var väldigt glapp :cry: Men nu är det mycket finare tolleranser
Tror inte den går sämmre iaf :-) På jakt efter ett kikarsikte nu och lite sjyst ammo så jag ser vad den kan prestera.. Ammon jag har nu gör den inte rättvis tror jag, kulorna är snea i spetsen plus att det skiljer typ 0,05 gram..Vet dock inte hur känsligt det är med vikt, men tror inte dom bryter luften särskilt bra. Några ide`er?
Daniel skrev:
Kanonen skrev:Har en Hatsan Torpedo som jag skulle smörja upp med lite nytt fett. För att få bort cylindern var jag tvungen att borra bort niten från spännarmen som pressar på cylindern, var även tvungen att ta bort avtryckarmekanismen. (Avråder från det om man inte är någorlunda tekniskt begåvad..)

Gick bössan bättre efter rengörningen ?
Kanonen

Skytteklubb: Ft uppsala, Finns ej

Re: Metall spån i min Hatsan!

Inläggav BigGitt 28 jul 2009, 06:48

Efter att man rensat bossan från spånen går den inte sämre. Men garanterat kommer den att leva längre. Omsmärjningen tystar ner den lite, och gör att den arbetar mjukare. Har man otur, kan spånen knäcka packningen. Jag passade på och polerade insidan av cylindern och även pistongen. Och detta gör skillnad!

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |