Välkommen Gäst
Vad har pistongvikt för uppgift i luftgeväret?
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
26 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Vad har pistongvikt för uppgift i luftgeväret?
Hur påverkar dess vikt, storlek, längd själva bössan? Utgångshastighet samt anslagsenergi? Ska den vara stor och tung eller tvärt om?
Är det ingen som vet???
Är det ingen som vet???
- BigGitt
- Inlägg: 110
- Blev medlem: 28 maj 2008, 21:45
- Ort: Sjöbo
- Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Re: Vad har pistongvikt för uppgift i luftgeväret?
kamilenski skrev:Hur påverkar dess vikt, storlek, längd själva bössan? Utgångshastighet samt anslagsenergi? Ska den vara stor och tung eller tvärt om?
Är det ingen som vet???
Är det pipvikt du tänker på? Tror den ska stabilisera och göra vapnet mer balanserat.
BSA Meteor Mk II
Proud member of För att följa länken så måste du registera dig.
Proud member of För att följa länken så måste du registera dig.
- Vallejos
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 05 jul 2008, 21:55
- Ort: GÖTEBORG
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Re: Vad har pistongvikt för uppgift i luftgeväret?
Vallejos skrev:kamilenski skrev:Hur påverkar dess vikt, storlek, längd själva bössan? Utgångshastighet samt anslagsenergi? Ska den vara stor och tung eller tvärt om?
Är det ingen som vet???
Är det pipvikt du tänker på? Tror den ska stabilisera och göra vapnet mer balanserat.
Han menar pistongvikt inte pipvikt
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
- Patrik
- Inlägg: 2403
- Blev medlem: 26 dec 2007, 22:48
- Ort: Goteborg
- Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg
Jag ger mig ut på lite djupt vatten här, för jag har endast läst mig till detta.
Men hursom...om jag fattat detta rätt så ger tyngre pistongvikt mer fart på diabolen = högre hastighet, men samtidigt mer rekyl. Dessutom, ju tyngre pistongvikt desto längre locktime.
Detta kan man så klart komma runt genom att montera starkare fjäder, men samma fjäder...ju tyngre pistongvikt desto längre locktime.
Så om du har en bössa med redan relativt kraftig rekyl så kanske du inte skall öka vikten på pistongen, den kan bli ganska otrevlig att skjuta med då.
Men hursom...om jag fattat detta rätt så ger tyngre pistongvikt mer fart på diabolen = högre hastighet, men samtidigt mer rekyl. Dessutom, ju tyngre pistongvikt desto längre locktime.
Detta kan man så klart komma runt genom att montera starkare fjäder, men samma fjäder...ju tyngre pistongvikt desto längre locktime.
Så om du har en bössa med redan relativt kraftig rekyl så kanske du inte skall öka vikten på pistongen, den kan bli ganska otrevlig att skjuta med då.

http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
-

Martin - Inlägg: 3978
- Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
- Ort: Onsala
- Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 640 gånger i 263 inlägg - Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
- Luftvapen favorit: FWB 300s
Jag är åxå grön på det här, men blev nyfiken...var sitter pistongvikten och vad hänger den ihop med? Kolven eller något annat, i så fall vad?
/ Micke
/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
-

Micke - Inlägg: 1529
- Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
- Ort: Östhammar
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 27 gånger i 22 inlägg - Skytteklubb: Östhammars skytteförening
- Luftvapen favorit: Diana 60
Jag är säkert ute på djupt vatten jag med men jag har för mej att jag har läst någonstans att pistongvikten gör att man får MINDRE rekyl.
Men jag kan ha missuppfattat det hela så jag ska absolut inte säga att jag har rätt.
Vad är locktime?
Men jag kan ha missuppfattat det hela så jag ska absolut inte säga att jag har rätt.
Vad är locktime?
-

marhol - Inlägg: 1593
- Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
- Ort: Västkusten
- Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg - Skytteklubb: Uddevalla SKG
Lindfors-Jag funderade lite runt detta, och förutsätter att pistongvikten bidrar till kolvens vikt. Om så är fallet tror jag det är så här:
Luft är väldigt ’komprimerbart’, och alltså behöver man samla på sig så mycket energi som möjligt innan kulan börjar tryckas ur loppet. Det gör man genom att samla på sig energi från fjädern till pistongvikten och kolven i början på kolvens rörelse, alltså då lufttrycket gör lite motstånd. Sedan blir denna energi en ’knuff’ när kulan trycks iväg kulan i loppet.
Om man teoretiskt tog bort kolv och pistongvikt, misstänker jag att det blir så att fjädern kommer att studsa på motståndet (d.v.s. friktionen i loppet), och inte hinna tillföra den energi till kulan som behöver för att få den ur loppet.
Om man nu går halvvägs, d.v.s. bara tar bort pistongvikten, kan det mycket väl leda till en kraftigare rekyl. Först bottnar kolven och geväret åker framåt av kolvens rörelseenergi, därefter skjuts kulan ut och det blir en rekyl tillbaka.
Samma sak om man drar i en kraftigare fjäder, då ska man nog öka på pistongvikten åxå, annars får man kraftigare rekyl.
...gissar en glad tekniker...
/ Micke
Luft är väldigt ’komprimerbart’, och alltså behöver man samla på sig så mycket energi som möjligt innan kulan börjar tryckas ur loppet. Det gör man genom att samla på sig energi från fjädern till pistongvikten och kolven i början på kolvens rörelse, alltså då lufttrycket gör lite motstånd. Sedan blir denna energi en ’knuff’ när kulan trycks iväg kulan i loppet.
Om man teoretiskt tog bort kolv och pistongvikt, misstänker jag att det blir så att fjädern kommer att studsa på motståndet (d.v.s. friktionen i loppet), och inte hinna tillföra den energi till kulan som behöver för att få den ur loppet.
Om man nu går halvvägs, d.v.s. bara tar bort pistongvikten, kan det mycket väl leda till en kraftigare rekyl. Först bottnar kolven och geväret åker framåt av kolvens rörelseenergi, därefter skjuts kulan ut och det blir en rekyl tillbaka.
Samma sak om man drar i en kraftigare fjäder, då ska man nog öka på pistongvikten åxå, annars får man kraftigare rekyl.
...gissar en glad tekniker...
/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
-

Micke - Inlägg: 1529
- Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
- Ort: Östhammar
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 27 gånger i 22 inlägg - Skytteklubb: Östhammars skytteförening
- Luftvapen favorit: Diana 60
Ja tyvärr, jag bara gissar, och har inte räknat på det.
Men rent teoretiskt alltså, om man lyckas bottna kolven i samma millisekund som kulan lämnar loppet får man alltså minst rekyl. Mindre pistongvikt eller kraftigare fjäder så blir det mer rekyl.
/ Micke
Men rent teoretiskt alltså, om man lyckas bottna kolven i samma millisekund som kulan lämnar loppet får man alltså minst rekyl. Mindre pistongvikt eller kraftigare fjäder så blir det mer rekyl.
/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
-

Micke - Inlägg: 1529
- Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
- Ort: Östhammar
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 27 gånger i 22 inlägg - Skytteklubb: Östhammars skytteförening
- Luftvapen favorit: Diana 60
Jag hörde att pistongmassan är till för att samla kraften från fjädern då den startar (är mest spänd) för att i slutet avge kraften. Dvs den gör att den komprimerade luften håller samma tryck i början som i slutet.
Frågan är varför är dess vikt inte inkluderat i KOLVEN?!
Enligt min kompis därför, för att olika fjädrar kräver olika vikt. Mer viste han inte heller.
Det hade varit kul att ringa nån tillverkare och höra vad är saningen.
Frågan är varför är dess vikt inte inkluderat i KOLVEN?!
Enligt min kompis därför, för att olika fjädrar kräver olika vikt. Mer viste han inte heller.
Det hade varit kul att ringa nån tillverkare och höra vad är saningen.
- BigGitt
- Inlägg: 110
- Blev medlem: 28 maj 2008, 21:45
- Ort: Sjöbo
- Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
kamilenski skrev:Jag hörde att pistongmassan är till för att samla kraften från fjädern då den startar (är mest spänd) för att i slutet avge kraften. Dvs den gör att den komprimerade luften håller samma tryck i början som i slutet.
Frågan är varför är dess vikt inte inkluderat i KOLVEN?!
Enligt min kompis därför, för att olika fjädrar kräver olika vikt. Mer viste han inte heller.
Det hade varit kul att ringa nån tillverkare och höra vad är saningen.
Pistong aka Kolv!
Inget är omöjligt!
Det kan vara licenspliktigt
- Benny
- Inlägg: 123
- Blev medlem: 29 dec 2007, 14:39
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Ok...bara Micke igen med lite vilda gissningar:
Jag tror inte den komprimerade luften varken kommer, eller ska ha samma tryck i början som i slutet. Jag tror trycket når sitt max precis när kulan börjar röra på sig, och det är i det läget pistongvikten gör sitt jobb, och överför sin energi till kulan. När sedan kulan är på väg ur loppet är det en blandning av återstående fjädertyck och lufttryck som knuffar iväg den.
Jag räknade lite på volymer och så, och kom fram till att sannolikt är volymen i pipan densamma som den volym kolven ska pressa ihop. Jag trodde volymen kolven pressade ihop var mycket större, men så är det tydligen inte.
/ Micke
Jag tror inte den komprimerade luften varken kommer, eller ska ha samma tryck i början som i slutet. Jag tror trycket når sitt max precis när kulan börjar röra på sig, och det är i det läget pistongvikten gör sitt jobb, och överför sin energi till kulan. När sedan kulan är på väg ur loppet är det en blandning av återstående fjädertyck och lufttryck som knuffar iväg den.
Jag räknade lite på volymer och så, och kom fram till att sannolikt är volymen i pipan densamma som den volym kolven ska pressa ihop. Jag trodde volymen kolven pressade ihop var mycket större, men så är det tydligen inte.
/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
-

Micke - Inlägg: 1529
- Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
- Ort: Östhammar
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 27 gånger i 22 inlägg - Skytteklubb: Östhammars skytteförening
- Luftvapen favorit: Diana 60
Micke skrev:Ok...bara Micke igen med lite vilda gissningar:
Jag tror inte den komprimerade luften varken kommer, eller ska ha samma tryck i början som i slutet. Jag tror trycket når sitt max precis när kulan börjar röra på sig, och det är i det läget pistongvikten gör sitt jobb, och överför sin energi till kulan. När sedan kulan är på väg ur loppet är det en blandning av återstående fjädertyck och lufttryck som knuffar iväg den.
Jag räknade lite på volymer och så, och kom fram till att sannolikt är volymen i pipan densamma som den volym kolven ska pressa ihop. Jag trodde volymen kolven pressade ihop var mycket större, men så är det tydligen inte.
/ Micke
Och med det vill du säga om nyttan med pistongvikt?
Mvh
Benny
- Benny
- Inlägg: 123
- Blev medlem: 29 dec 2007, 14:39
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Att den lagrar upp energin från fjädern i början när kolven börjar röra på sig, d.v.s. innan luften blivit så komprimerad. I nästa läge, när det är dags att knuffa iväg kulan, avger den sin energi och ger en extra känga till kulan i början på loppet.
Jag tror alltså att kulan accelererar som mest i början, och sedan något mindre i slutet på loppet.
Om man nu tittar på luftpistoler verkar ju det stämma eftersom man med en piplängd på kanske 15-20cm kommer upp i V0 på 125m/s (Diana mod.6).
Korrektion - fel av mig: Diana mod 5, 18cm pipa.
(Diana mod 6 har dubbelverkande kolvar).
/ Micke
Jag tror alltså att kulan accelererar som mest i början, och sedan något mindre i slutet på loppet.
Om man nu tittar på luftpistoler verkar ju det stämma eftersom man med en piplängd på kanske 15-20cm kommer upp i V0 på 125m/s (Diana mod.6).
Korrektion - fel av mig: Diana mod 5, 18cm pipa.
(Diana mod 6 har dubbelverkande kolvar).
/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
-

Micke - Inlägg: 1529
- Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
- Ort: Östhammar
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 27 gånger i 22 inlägg - Skytteklubb: Östhammars skytteförening
- Luftvapen favorit: Diana 60
Re: Vad har pistongvikt för uppgift i luftgeväret?
ingen som har en bild på en pistongvikt?
Sen undrar jag om man sätter dit en trimmfjäder på 16joule på en hw50 viken vikt ska man då ha?
Sen undrar jag om man sätter dit en trimmfjäder på 16joule på en hw50 viken vikt ska man då ha?
- Robban240
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 21 mar 2009, 15:14
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg - Luftvapen favorit: hw50
Re: Vad har pistongvikt för uppgift i luftgeväret?
För att följa länken så måste du registera dig.
detta är en pistong fråm min Diana 27s.
Men kan ev lägga någon tjock bricka i pistongen för att öka vikten på den lite.
Det finns ingen speciell vikt till HW50 utan man får laborera sig fram till en fin hastighet och en väl tunad bössa. Dvs För stark fjäder lika med tvang lika med kass o skjuta med.
detta är en pistong fråm min Diana 27s.
Men kan ev lägga någon tjock bricka i pistongen för att öka vikten på den lite.
Det finns ingen speciell vikt till HW50 utan man får laborera sig fram till en fin hastighet och en väl tunad bössa. Dvs För stark fjäder lika med tvang lika med kass o skjuta med.
-

öberg - Inlägg: 3563
- Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
- Ort: Skaraborg/Lidköping
- Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg - Skytteklubb: Ljsk
- Luftvapen favorit: G-sor Light
Re: Vad har pistongvikt för uppgift i luftgeväret?
Titta vad jag hittade i min dator! En bild på en pistongvikt till Gamo CF-20 som jag fick av Commando2008 en gång i tiden.
Vikten stoppas med den stora änden först ner i pistongen sedan så trär man fjädern över den lilla diametern på vikten. Så funkar det på den bössan iaf, skulle tro att det funkar så på dom flesta bössorna.
För att följa länken så måste du registera dig.
Vikten stoppas med den stora änden först ner i pistongen sedan så trär man fjädern över den lilla diametern på vikten. Så funkar det på den bössan iaf, skulle tro att det funkar så på dom flesta bössorna.
För att följa länken så måste du registera dig.
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff
Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
-

marhol - Inlägg: 1593
- Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
- Ort: Västkusten
- Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg - Skytteklubb: Uddevalla SKG
26 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster













