Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
losdrivare skrev:Nu är jag klar med stockrenoveringen och invändig tuning/renovering av min andra Junior, 1986:an
Stocken är nerslipad och valnötsbetsad. Pistolgreppet svartbetsat. Sedan oljad oräkneliga gånger med Ballistol Shaftol, där den sugit som mest är det minst 100 varv olja. Kanske 200. Jag har lite dålig koll, men den har stått framme i flera månader och jag har varit på den flera gånger om dagen i perioder. Sen är den vaxad fyra varv med Birchwood Gun Stock Wax.
Systemet har fått Maccari pippackning och fjäder. Stötdämpningen/puffern lät jag sitta den som var, den var i fint skick och något mjukare än Maccaris som är lite hård. Sen har jag gjort lite andra saker för att få den lite mjukare och tystare.![]()
Tyvärr är blåneringen lite halvdan på denna, det finns en del struktur från där den varit rostig och den är lite flammig från att någon tidigare ägare bättrat på den. Och så får det vara, åtmistone så länge jag äger den.
losdrivare skrev:Stocken är nerslipad och valnötsbetsad. Pistolgreppet svartbetsat
Etienne skrev:Jo, de kommer ju från samma snubbe om jag förstod saken rätt, så det är sannolikt exakt samma modell av fjäder, på pricken skulle jag tro!![]()
Patrik skrev:Jag skulle tippa på ca 10 cm.
Etienne skrev:Patrik skrev:Jag skulle tippa på ca 10 cm.
OK, enbart räknat på kompression och fjäderkonstanter så sitter den här fjädern inne på cirka 20% mer kraft än Maccaris fjäder.
Hur det nu översätts till energi på diabolen får ju vara osagt för stunden, men förhoppningsvis blir det väl lite mer än 10 joule. Jag har svårt att tro att man kan kräma ut mer än cirka 13 joule ur detta vapen, och det med en nypa tur....
Batistuta skrev:Vet du hur många joul någon fått ut av en fwb utan att mixtra med rekylmekanismen? Spännande experiment iaf, kanske kan bli en värsting på 16 joul
Etienne skrev:Patrik skrev:Jag skulle tippa på ca 10 cm.
OK, enbart räknat på kompression och fjäderkonstanter så sitter den här fjädern inne på cirka 20% mer kraft än Maccaris fjäder.
Hur det nu översätts till energi på diabolen får ju vara osagt för stunden, men förhoppningsvis blir det väl lite mer än 10 joule. Jag har svårt att tro att man kan kräma ut mer än cirka 13 joule ur detta vapen, och det med en nypa tur....
Etienne skrev:Nu är det förresten en person som erbjudit sig att testa en av mina tre "bonusfjädrar", så vi får se vad det blir. Återkoppling på forumet är utlovad.
Frank69 skrev:Etienne skrev:Nu är det förresten en person som erbjudit sig att testa en av mina tre "bonusfjädrar", så vi får se vad det blir. Återkoppling på forumet är utlovad.
Det var inte jag...![]()
![]()
Har ju inte haft tid att prova den första fjädern ännu... (men skall göra det!)
Tänkte få tag på en burk Feinverkbaufett innan jag öppnar vapnet nästa gång...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster