Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
kamilenski skrev:Hur påverkar dess vikt, storlek, längd själva bössan? Utgångshastighet samt anslagsenergi? Ska den vara stor och tung eller tvärt om?
Är det ingen som vet???
Vallejos skrev:kamilenski skrev:Hur påverkar dess vikt, storlek, längd själva bössan? Utgångshastighet samt anslagsenergi? Ska den vara stor och tung eller tvärt om?
Är det ingen som vet???
Är det pipvikt du tänker på? Tror den ska stabilisera och göra vapnet mer balanserat.
kamilenski skrev:Jag hörde att pistongmassan är till för att samla kraften från fjädern då den startar (är mest spänd) för att i slutet avge kraften. Dvs den gör att den komprimerade luften håller samma tryck i början som i slutet.
Frågan är varför är dess vikt inte inkluderat i KOLVEN?!
Enligt min kompis därför, för att olika fjädrar kräver olika vikt. Mer viste han inte heller.
Det hade varit kul att ringa nån tillverkare och höra vad är saningen.
Micke skrev:Ok...bara Micke igen med lite vilda gissningar:
Jag tror inte den komprimerade luften varken kommer, eller ska ha samma tryck i början som i slutet. Jag tror trycket når sitt max precis när kulan börjar röra på sig, och det är i det läget pistongvikten gör sitt jobb, och överför sin energi till kulan. När sedan kulan är på väg ur loppet är det en blandning av återstående fjädertyck och lufttryck som knuffar iväg den.
Jag räknade lite på volymer och så, och kom fram till att sannolikt är volymen i pipan densamma som den volym kolven ska pressa ihop. Jag trodde volymen kolven pressade ihop var mycket större, men så är det tydligen inte.
/ Micke
Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster