Vad har pistongvikt för uppgift i luftgeväret?

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vad har pistongvikt för uppgift i luftgeväret?

Inläggav BigGitt 15 jul 2008, 17:49

Hur påverkar dess vikt, storlek, längd själva bössan? Utgångshastighet samt anslagsenergi? Ska den vara stor och tung eller tvärt om?

Är det ingen som vet???
BigGitt
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 28 maj 2008, 21:45
Ort: Sjöbo
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav MrAS 15 jul 2008, 22:19

Har också fuderat på detta, ingen som vet?
MrAS
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 jun 2008, 01:05
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vad har pistongvikt för uppgift i luftgeväret?

Inläggav Vallejos 16 jul 2008, 14:40

kamilenski skrev:Hur påverkar dess vikt, storlek, längd själva bössan? Utgångshastighet samt anslagsenergi? Ska den vara stor och tung eller tvärt om?

Är det ingen som vet???


Är det pipvikt du tänker på? Tror den ska stabilisera och göra vapnet mer balanserat.
BSA Meteor Mk II
Proud member of För att följa länken så måste du registera dig.

Vallejos
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jul 2008, 21:55
Ort: GÖTEBORG
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vad har pistongvikt för uppgift i luftgeväret?

Inläggav Patrik 16 jul 2008, 14:46

Vallejos skrev:
kamilenski skrev:Hur påverkar dess vikt, storlek, längd själva bössan? Utgångshastighet samt anslagsenergi? Ska den vara stor och tung eller tvärt om?

Är det ingen som vet???


Är det pipvikt du tänker på? Tror den ska stabilisera och göra vapnet mer balanserat.

Han menar pistongvikt inte pipvikt :-)
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik
 
Inlägg: 2403
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:48
Ort: Goteborg
Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Inläggav Vallejos 16 jul 2008, 14:48

Sorry, då sällar jag mig också till de undrandes skara :-)
BSA Meteor Mk II
Proud member of För att följa länken så måste du registera dig.

Vallejos
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jul 2008, 21:55
Ort: GÖTEBORG
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav marhol 16 jul 2008, 19:39

Jag oxå. :?:
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav Rodnor 16 jul 2008, 19:46

Här behöver vi en sakkunnig! :smt061
Rodnor
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 jun 2008, 11:50
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Martin 16 jul 2008, 20:08

Jag ger mig ut på lite djupt vatten här, för jag har endast läst mig till detta.

Men hursom...om jag fattat detta rätt så ger tyngre pistongvikt mer fart på diabolen = högre hastighet, men samtidigt mer rekyl. Dessutom, ju tyngre pistongvikt desto längre locktime.

Detta kan man så klart komma runt genom att montera starkare fjäder, men samma fjäder...ju tyngre pistongvikt desto längre locktime.

Så om du har en bössa med redan relativt kraftig rekyl så kanske du inte skall öka vikten på pistongen, den kan bli ganska otrevlig att skjuta med då.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3975
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 639 gånger i 262 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav Micke 16 jul 2008, 20:09

Jag är åxå grön på det här, men blev nyfiken...var sitter pistongvikten och vad hänger den ihop med? Kolven eller något annat, i så fall vad?

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav marhol 16 jul 2008, 20:36

Jag är säkert ute på djupt vatten jag med men jag har för mej att jag har läst någonstans att pistongvikten gör att man får MINDRE rekyl.
Men jag kan ha missuppfattat det hela så jag ska absolut inte säga att jag har rätt.

Vad är locktime?
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav Micke 16 jul 2008, 21:04

Lindfors-Jag funderade lite runt detta, och förutsätter att pistongvikten bidrar till kolvens vikt. Om så är fallet tror jag det är så här:
Luft är väldigt ’komprimerbart’, och alltså behöver man samla på sig så mycket energi som möjligt innan kulan börjar tryckas ur loppet. Det gör man genom att samla på sig energi från fjädern till pistongvikten och kolven i början på kolvens rörelse, alltså då lufttrycket gör lite motstånd. Sedan blir denna energi en ’knuff’ när kulan trycks iväg kulan i loppet.

Om man teoretiskt tog bort kolv och pistongvikt, misstänker jag att det blir så att fjädern kommer att studsa på motståndet (d.v.s. friktionen i loppet), och inte hinna tillföra den energi till kulan som behöver för att få den ur loppet.

Om man nu går halvvägs, d.v.s. bara tar bort pistongvikten, kan det mycket väl leda till en kraftigare rekyl. Först bottnar kolven och geväret åker framåt av kolvens rörelseenergi, därefter skjuts kulan ut och det blir en rekyl tillbaka.
Samma sak om man drar i en kraftigare fjäder, då ska man nog öka på pistongvikten åxå, annars får man kraftigare rekyl.

...gissar en glad tekniker...

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav BigGitt 16 jul 2008, 21:12

BARA GISNINGAR?
BigGitt
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 28 maj 2008, 21:45
Ort: Sjöbo
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Micke 16 jul 2008, 21:23

Ja tyvärr, jag bara gissar, och har inte räknat på det.

Men rent teoretiskt alltså, om man lyckas bottna kolven i samma millisekund som kulan lämnar loppet får man alltså minst rekyl. Mindre pistongvikt eller kraftigare fjäder så blir det mer rekyl.


/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Jonas 16 jul 2008, 21:32

Har man rätt vikt så blir det mindre rekyl då vikten gör så att fjädern å pistongen får mindre motstånd å jag pratar inte om sex :lol:
Jonas
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 27 dec 2007, 11:40
Ort: Falköping
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Inläggav Preekka 17 jul 2008, 12:51

Micke är inne på rätt spår :wink:
Preekka
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 jun 2008, 16:04
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Benny 17 jul 2008, 14:05

Eftersom många tillverkare kör med pistongvikt är det säkert bara positiva effekter 8)
Mer fart och mindre rekyl mao.
Benny
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:39
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav BigGitt 17 jul 2008, 19:46

Jag hörde att pistongmassan är till för att samla kraften från fjädern då den startar (är mest spänd) för att i slutet avge kraften. Dvs den gör att den komprimerade luften håller samma tryck i början som i slutet.

Frågan är varför är dess vikt inte inkluderat i KOLVEN?!

Enligt min kompis därför, för att olika fjädrar kräver olika vikt. Mer viste han inte heller.

Det hade varit kul att ringa nån tillverkare och höra vad är saningen.
BigGitt
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 28 maj 2008, 21:45
Ort: Sjöbo
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Benny 17 jul 2008, 20:11

kamilenski skrev:Jag hörde att pistongmassan är till för att samla kraften från fjädern då den startar (är mest spänd) för att i slutet avge kraften. Dvs den gör att den komprimerade luften håller samma tryck i början som i slutet.

Frågan är varför är dess vikt inte inkluderat i KOLVEN?!

Enligt min kompis därför, för att olika fjädrar kräver olika vikt. Mer viste han inte heller.

Det hade varit kul att ringa nån tillverkare och höra vad är saningen.

Pistong aka Kolv!

Inget är omöjligt!
Det kan vara licenspliktigt :-P
Benny
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:39
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Micke 17 jul 2008, 20:39

Ok...bara Micke igen med lite vilda gissningar:

Jag tror inte den komprimerade luften varken kommer, eller ska ha samma tryck i början som i slutet. Jag tror trycket når sitt max precis när kulan börjar röra på sig, och det är i det läget pistongvikten gör sitt jobb, och överför sin energi till kulan. När sedan kulan är på väg ur loppet är det en blandning av återstående fjädertyck och lufttryck som knuffar iväg den.
Jag räknade lite på volymer och så, och kom fram till att sannolikt är volymen i pipan densamma som den volym kolven ska pressa ihop. Jag trodde volymen kolven pressade ihop var mycket större, men så är det tydligen inte.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav ogster 17 jul 2008, 20:49

Har för mig att kulan når toppfart efter 10cm i pipan till skillnad mot ett pcp som ökar hela längden ut!
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Benny 17 jul 2008, 20:55

Micke skrev:Ok...bara Micke igen med lite vilda gissningar:

Jag tror inte den komprimerade luften varken kommer, eller ska ha samma tryck i början som i slutet. Jag tror trycket når sitt max precis när kulan börjar röra på sig, och det är i det läget pistongvikten gör sitt jobb, och överför sin energi till kulan. När sedan kulan är på väg ur loppet är det en blandning av återstående fjädertyck och lufttryck som knuffar iväg den.
Jag räknade lite på volymer och så, och kom fram till att sannolikt är volymen i pipan densamma som den volym kolven ska pressa ihop. Jag trodde volymen kolven pressade ihop var mycket större, men så är det tydligen inte.

/ Micke

Och med det vill du säga om nyttan med pistongvikt?
Mvh
Benny
Benny
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:39
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Micke 17 jul 2008, 21:19

Att den lagrar upp energin från fjädern i början när kolven börjar röra på sig, d.v.s. innan luften blivit så komprimerad. I nästa läge, när det är dags att knuffa iväg kulan, avger den sin energi och ger en extra känga till kulan i början på loppet.
Jag tror alltså att kulan accelererar som mest i början, och sedan något mindre i slutet på loppet.
Om man nu tittar på luftpistoler verkar ju det stämma eftersom man med en piplängd på kanske 15-20cm kommer upp i V0 på 125m/s (Diana mod.6).
Korrektion - fel av mig: Diana mod 5, 18cm pipa.
(Diana mod 6 har dubbelverkande kolvar).

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Vad har pistongvikt för uppgift i luftgeväret?

Inläggav Robban240 25 mar 2009, 19:44

ingen som har en bild på en pistongvikt?
Sen undrar jag om man sätter dit en trimmfjäder på 16joule på en hw50 viken vikt ska man då ha?
Robban240
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 mar 2009, 15:14
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: hw50

Re: Vad har pistongvikt för uppgift i luftgeväret?

Inläggav öberg 25 mar 2009, 21:26

För att följa länken så måste du registera dig.



detta är en pistong fråm min Diana 27s.
Men kan ev lägga någon tjock bricka i pistongen för att öka vikten på den lite.
Det finns ingen speciell vikt till HW50 utan man får laborera sig fram till en fin hastighet och en väl tunad bössa. Dvs För stark fjäder lika med tvang lika med kass o skjuta med.
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: Vad har pistongvikt för uppgift i luftgeväret?

Inläggav marhol 25 mar 2009, 21:41

Titta vad jag hittade i min dator! En bild på en pistongvikt till Gamo CF-20 som jag fick av Commando2008 en gång i tiden.
Vikten stoppas med den stora änden först ner i pistongen sedan så trär man fjädern över den lilla diametern på vikten. Så funkar det på den bössan iaf, skulle tro att det funkar så på dom flesta bössorna.

För att följa länken så måste du registera dig.

Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Nästa

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Sponsorer