Lite funderingar + Hej!

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Lite funderingar + Hej!

Inläggav Daniel.I 16 jul 2008, 17:42

Hejhej!

Trevligt forum! Att jag inte hittat hit tidigare :(. Har skjutit luftgevär hemma hos morfar sedan jag va ca 8 år. Började med ett Diana 23 tror jag, eller om det va 25. Dålig fart va det iaf :-), inte långt ifrån att man han se kulan när man sköt. Nu har jag sedan många år ett Gamo CF-20 som jag skjutit galet många burkar med, att skogen bakom morfars hus fortfarande lever är för mig ett under.

Aja, här kommer lite funderingar och frågor:

Eftersom jag nu tycker att jag börjar bli ganska bra på att skjuta kanske det är dags att kolla vad ni tycker att jag borde göra härnäst. Bifogar en bild på en tavla jag sköt igår. Lite drygt 24 meter, Truglo sikten.

För att följa länken så måste du registera dig.

Tycker inte att jag får till det ordentligt på det avståndet. Har försökt ta geväret ut till 30 - 35 meter, men då ser det gräsligt ut även fast jag ibland ligger ner. Så jag och morfar har kommit fram till att vi kanske behöver ett kikarsikte och hade tänkt lägga 400 var. Tror ni att det skulle räcka för att få tätare träffbilder? Eller handlar det helt enkelt om skit bakom spakarna?

Borde jag göra nått med bössan? Det enda jag gjort är att dragit åt skruvarna med jämna mellanrum, sen har jag även försökt justera trycket på en skruv vid avtryckaren, våga inte skruva så mycket så jag vet inte om det gjorde skillnad. Eller kanske rentav köpa något nytt? Jag gillar att skjuta långt och smärtgränsen just nu ligger kring 2500 för en bössa. Jag tar mer än gärna emot tips på allt, vilket kikarsikte jag borde ha, vilken bössa man skulle kunna byta till osv :-P
Edit: Stavfel
Tack på förhand! Trevligt forum :)
Senast redigerad av Daniel.I 16 jul 2008, 18:09, redigerad totalt 1 gång.
Daniel.I

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav buckshot2000 16 jul 2008, 17:55

Det kan nog hjälpa en del att ha ett kikarsikte.

Det absolut viktigaste för täta träffbilder förutom skytten är att man har ammo som passar bössan.

Skjuter man mycket kan man ju göra rent pipan någon gång ochså , är det fullt med smuts där så påverkar det ochså träffbilden.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav Daniel.I 16 jul 2008, 17:59

buckshot2000 skrev:Det kan nog hjälpa en del att ha ett kikarsikte.

Det absolut viktigaste för täta träffbilder förutom skytten är att man har ammo som passar bössan.

Skjuter man mycket kan man ju göra rent pipan någon gång ochså , är det fullt med smuts där så påverkar det ochså träffbilden.

Okej =). Jag skjuter med Dogg match, är kanske inte så bra. Men det är smidigt eftersom den finns hos den lokala sporthandeln.
Daniel.I

Inläggav mf 16 jul 2008, 18:30

Om den är några år så kanske en ny bra fjäder inte skulle vara fel heller?
Rengöring, smörjning och nya packning skadar inte heller.
BSA Meteor .177 - Crosman Discovery .177 - Zoraki HP-01 (2) .177 - Artemis PP700 .177 - Beeman P17 .177
mf

Inläggav buckshot2000 16 jul 2008, 22:49

Daniel.I skrev:

Okej =). Jag skjuter med Dogg match, är kanske inte så bra. Men det är smidigt eftersom den finns hos den lokala sporthandeln.

Har du skjutit i över 10 år och bara kört med dogmatch !!!!!!!!!!!! OTROLIGT.

Så fort jag fick veta att det fanns andra kulor än "match kugeln" som var min tids plattnosade diaboler i billigast möjliga ask började en jakt på att testa och analysera skillnaden mellan olika diaboler.

hursomhelst så kan du inte förvänta dig mycket bättre resultat om du använder dogmatch utomhus på 25 meter , jag tycker du skall prova några olika fabrikat av skott och de som skjuter tätast bör du använda i fortsättningen för bästa träffbilder , skillnaden är jättestor mellan olika typer av diaboler.

I min inomhusbössa så skjuter vissa fabrikat utanför tavlan på 20 meter och många sprider 3-5 centimeter över tavlan , medans Baracuda , JSB , Penetrator och Crossman Accupell alla ligger inom en 50öring på 20 meter och då skjuter jag ståendes med stöd mot en vägg.
Duktiga skyttar får ihop det ännu några millimeter med bra ammo i en bra pipa.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav Daniel.I 17 jul 2008, 11:41

buckshot2000 skrev:
Daniel.I skrev:

Har du skjutit i över 10 år och bara kört med dogmatch !!!!!!!!!!!! OTROLIGT.

Så fort jag fick veta att det fanns andra kulor än "match kugeln" som var min tids plattnosade diaboler i billigast möjliga ask började en jakt på att testa och analysera skillnaden mellan olika diaboler.

hursomhelst så kan du inte förvänta dig mycket bättre resultat om du använder dogmatch utomhus på 25 meter , jag tycker du skall prova några olika fabrikat av skott och de som skjuter tätast bör du använda i fortsättningen för bästa träffbilder , skillnaden är jättestor mellan olika typer av diaboler.

I min inomhusbössa så skjuter vissa fabrikat utanför tavlan på 20 meter och många sprider 3-5 centimeter över tavlan , medans Baracuda , JSB , Penetrator och Crossman Accupell alla ligger inom en 50öring på 20 meter och då skjuter jag ståendes med stöd mot en vägg.
Duktiga skyttar får ihop det ännu några millimeter med bra ammo i en bra pipa.

Japp det har jag, har inte trott att det spelat så stor roll. Hade en annan kula ett tag, en rundnosad. Men den va för mjuk och "färga av sig" på fingrarna så det la jag ner :P

Kanske skulle ta och beställa ett par olika burkar ammo och ett kikarsikte, får man nått att ha för 1000 inkl fäste? :?
Daniel.I

Inläggav Phonta 17 jul 2008, 12:42

Du bor möjligtvis inte i stockholm !
jag har ett Nicko Stirling jag skulle kunna släppa till dig !
Vilken peng kan vi säkert komma fram till.Tror jag gav 700-800 : nypris för tre månader sen.

Det är ett sikte med parralaxjust från 10 meter( mil dot kors)
Och jag tror nog att Nicko är ett fabrikat som håller för fjädergevär.
Annars får du säkert ett nytt sikte för de slantar du pratar om ! :-) :-)
Den som inte frågar får aldrig veta
Phonta

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Inläggav buckshot2000 17 jul 2008, 12:47

Om du ringer och beställer kan du ju fråga vilka sorters skott som brukar gå bra i ett liknande fjädergevär som du har , handlarna vet ju vad de säljer mest av till ungefär vilka bössor.

Du får ju kolla på affärernas hemsidor vad de tar betalt för kikarsikte men ett skapligt med 4X förstoring får du ju lätt för de pengarna , du verkar ju skjuta på sådana håll att 4X kan vara lagom.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav mickelj 17 jul 2008, 12:50

Betalde 495:- för mitt Wahlter sikte 4*32. Är suuuper nöjd med detta, du får garanterat ett shysst sikte för dessa pengar. Själv tycker jag att sikte gör skillnaden.
mickelj

Inläggav Daniel.I 17 jul 2008, 15:45

phonthaisongthaisilk skrev:Du bor möjligtvis inte i stockholm !
jag har ett Nicko Stirling jag skulle kunna släppa till dig !
Vilken peng kan vi säkert komma fram till.Tror jag gav 700-800 : nypris för tre månader sen.

Det är ett sikte med parralaxjust från 10 meter( mil dot kors)
Och jag tror nog att Nicko är ett fabrikat som håller för fjädergevär.
Annars får du säkert ett nytt sikte för de slantar du pratar om ! :-) :-)

Jag bor i Trosa, det är ju inte direkt ljusår ifrån :). Vad är det för sikte vi pratar om nu? :-)
Daniel.I

Inläggav Phonta 17 jul 2008, 16:13

Köpte det hos Walter Borg för ca. 3-6 mån sedan
Jag har även en momteringsskena för luftvapen till den.

Nicko Stirling Gold serie tror jag den hette. Absolut inget "skit".
J :-) ag köpte ett Leapers 8-36X56 till min bössa i stället.

Jag kan ge dig exakt uppgifter om det på Lördag kväll då jag kommer hem till Värmdö.

Det är fast förstoring och paralaxjustering i frontringen. Även lisskydd med flippup finns - jag tycker det är är ett OK sikte till en fjäderpang.
jag skjuter PCP fullfart och jagar i annat land med mitt vapen,därför behöver jag lite vassare saker.
Phonta

Inläggav Johnny FX 17 jul 2008, 16:37

Värmdö där ser man ,jag bor i Nacka/Finntorp
FWB 300
Johnny FX

Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Skytteklubb: Måsens SK
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 300

Inläggav Phonta 17 jul 2008, 17:21

Ja då är det ju inte så långt bort !
Var skjuter du ?
Själv har jag ca. 5000m2 skogstomt , så jag har en hyfsad möjlighet att skjuta på tomten. kan fixa upp till 80 m att skjuta på men skjuter mest på 31 m som jag anser vara normalhåll för min bössa, då har jag "äckligt bra " precision ! :-)
Phonta

Inläggav BooMan 03 aug 2008, 21:22

mickelj skrev:Betalde 495:- för mitt Wahlter sikte 4*32. Är suuuper nöjd med detta, du får garanterat ett shysst sikte för dessa pengar. Själv tycker jag att sikte gör skillnaden.

Måste faktiskt hålla med! Det siktet följde med när jag köpte paket på Hobbex. Går riktigt bra. Bytte iofs fästen till några bättre och det påverkar givetvis...
BooMan

Tack utdelade: 9 gång
Skytteklubb: Falu JaktskytteKlubb

Inläggav Daniel 03 aug 2008, 22:00

Jag skulle köpa lite annan ammunition samt en hwbössa :-)
hwbössorna och ammo hittar du hoss våra sponsorer

Välkommen till forumet förssten :-)
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav viggen 07 aug 2008, 14:11

jag köpte 8 olika sorters kulor från progunner, de som ligger mig varmast om hjärtat är jsb exact 4,53mm. får sjukt täta serier med dessa. de kan jag starkt rekomendera :wink:
viggen

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |