Anonymous

Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Micke skrev:Slaskmack...isch det var ett komplicerat svar.
Nu var det drygt 30 år sedan jag läste materiallära, och jag kommer inte ihåg de olika ståltyperna, och inte heller hur det var med fjädrar. Faen kom ihåg hur det var med martensit, austernit och alla annan skit...
Vad jag menar är att man drar ut fjädern kanske 10%, och omhärdar den. Grejen är då att man måste se till att den vid max kompression (hoptryckning), håller sig under sträckgränsen för materialet vid deformation. Jag vill minnas att det hette sigma-undre sträckgräns.
Gör man det, borde fjädern ge bättre effekt, eftersom man inte deformerar fjädern vid hoptryckningen. Fjädern ger rimligtvis mer effekt vid början av expansionen än i slutet...
Att köpa andra och kraftigare fjädrar går bara inte. De två mindre fjädrarna sitter på en styrpinne, och är inuti den stora fjädern, som i sin tur ska passa i kolvarnas stryhylsor. Kolla på språngskissen för Diana 60 så fattar du vad jag menar.
/Micke
öberg skrev:Jag har vid ett flertal tillfälle polerat upp fjädrar så det inte finns någon skit osv (fin smärgelduk)
Hettat dom i ugnen så dom får en blå nyans och sedan kylt dom i olja!
detta har funkat fint, men dock aldrig lika bra som en ny fjäder.
Slaskmack skrev:öberg skrev:Jag har vid ett flertal tillfälle polerat upp fjädrar så det inte finns någon skit osv (fin smärgelduk)
Hettat dom i ugnen så dom får en blå nyans och sedan kylt dom i olja!
detta har funkat fint, men dock aldrig lika bra som en ny fjäder.
Ibland så brukar man kulblästra fjädrar för att införa tryckspänningar i ytan. Detta för att förbättra utmattningshållfastheten, Ju mer tryckspänningar dessto mindre chans för spricktillväxt.
Om man jämför med att man böjer en kvist på ett träd, och hugger med kniven så går kvisten av direkt. Men om man hade böjt kvisten åt "fel håll" så kommer snittet/hugger att bara sluta sig efter kniven.
Slipar du bort detta lager kommer fjädern att gå av fortare.
Fast kulblästring gör man ju bara på stora fjädrar så det har nog ingen betydelse i detta fall.
Men det finns en del lustiga haverier där folk som renoverat någon gammal jänkare med bladfjädring där man slipar ner fjädringen för att måla om.
Men även valsningen av fjädertråd på små fjädrar inför till viss del tryckspänningar i ytan. Men som sagt tror jag inte att det har någon betydelse i detta fall.
En liten wesserbasser parantes bara
Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster