Anonymous
Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
ukven skrev:En sak förvånar mej på detta forum (och ibland andra). Många tycks inte veta vad vissa saker heter.
Benämningarna ovan, fram och baksikte, är mycket vanliga.
Men helt felaktiga i Sverige. Det som många kallar "framsikte" heter på svenska "korn".
Och det som de kallar baksikte heter kort och gott "sikte".
Tillsammans kallas sikte och korn för "riktmedel". Sikte och korn brukar också kallas för "öppna riktmedel".
Kornet kan ha olika utseende: stolpkorn, pärlkorn, spetskorn eller ringkorn. Siktet kan ha fyrkantig, u-formad eller en v-formad skåra. Eller kan siktet vara utformat med ett litet hål, kallas oftast diopter...
I England och USA däremot, heter det "front sight" och "rear sight". Men det är i de länderna, det.

Med tanke på att ytterst få på detta forum använder öppna riktmedel, utan skaffar en luftbössa med kikarsikte direkt så tycker jag inte att det är speciellt konstigt egentligen. Dessutom har många av våra yngre forumsdeltagare inte gjort lumpen, och därav oftast inte har tidigare vapen-erfarenhet (vilket även många äldre saknar).
Men nu kanske några till har lärt sig de korrekta termerna för fram- och bak-sikte. Personligen tycker jag att det inte spelar någon roll så länge folk förstår vad menas, och tycker själv att den engelska/amerikanska varianten av beteckning hade varit bättre.

lindfors skrev:oops...det var på det andra forat jag gjort inlägget....

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster