Framsikte och baksikte

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Framsikte och baksikte

Inläggav ukven 26 nov 2008, 11:51

En sak förvånar mej på detta forum (och ibland andra). Många tycks inte veta vad vissa saker heter.
Benämningarna ovan, fram och baksikte, är mycket vanliga.
Men helt felaktiga i Sverige. Det som många kallar "framsikte" heter på svenska "korn".
Och det som de kallar baksikte heter kort och gott "sikte".
Tillsammans kallas sikte och korn för "riktmedel". Sikte och korn brukar också kallas för "öppna riktmedel".
Kornet kan ha olika utseende: stolpkorn, pärlkorn, spetskorn eller ringkorn. Siktet kan ha fyrkantig, u-formad eller en v-formad skåra. Eller kan siktet vara utformat med ett litet hål, kallas oftast diopter...

I England och USA däremot, heter det "front sight" och "rear sight". Men det är i de länderna, det.
ukven

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Framsikte och baksikte

Inläggav G0LI4T 26 nov 2008, 14:37

ukven skrev:En sak förvånar mej på detta forum (och ibland andra). Många tycks inte veta vad vissa saker heter.
Benämningarna ovan, fram och baksikte, är mycket vanliga.
Men helt felaktiga i Sverige. Det som många kallar "framsikte" heter på svenska "korn".
Och det som de kallar baksikte heter kort och gott "sikte".
Tillsammans kallas sikte och korn för "riktmedel". Sikte och korn brukar också kallas för "öppna riktmedel".
Kornet kan ha olika utseende: stolpkorn, pärlkorn, spetskorn eller ringkorn. Siktet kan ha fyrkantig, u-formad eller en v-formad skåra. Eller kan siktet vara utformat med ett litet hål, kallas oftast diopter...

I England och USA däremot, heter det "front sight" och "rear sight". Men det är i de länderna, det.

Vi har väldigt många nya medlemmar som kanske inte hunnit lära sig alla benämningar och ord runt luftvapensporten, därav förekommer det rätt ofta "ord" som hamnat lite fel.
Dock tycker jag är det viktigare att man förstår vad "frågeställaren" menar för att kunna svara på frågan... än va olika sakers "riktiga" namn är.

Tack ialla fal för att du uppmärksammade och klargjorde detta.
Nu får vi bara hoppas att de som inte vet vad korn och sikte är läser denna topik.

// Golle
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Martin 26 nov 2008, 14:48

Vad hände med mitt inlägg i denna tråd :roll: , skrev i princip samma som GOLI4T
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 640 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav G0LI4T 26 nov 2008, 14:51

:roll: :roll: inte den blekaste... vi kanske har nått antispamfilter aktiverat på dig Lindfors..... :oops:
Bild
G0LI4T

Inläggav ukven 26 nov 2008, 16:32

:mrgreen: Tänk så det kan bli! :mrgreen:

I alla fall, i "det andra forat" svarade jag så här till Lindfors:

Det var lustigt, precis vad jag tänkte! Jag är nämligen "äldre" och har gjort lumpen. Så begreppen finns i ryggmärgen, så att säga. Det är väl därför det "skär i märgen" att höra de amerikaniserade termerna fram och baksikte.
Sedan, om det ska amerikaniseras kan man ju fråga sig? I detta fallet har ju benämningarna funnits i svenskan i säkert över hundra år, och då tycker jag vi ska använda de svenska beteckningarna, allt annat låter okunnigt.

Jag ägnar mej också åt krutskytte med pistol, och där är det korn och sikte som gäller. Har aldrig hört något annat. Tror gevärsskyttarna talar om korn och diopter eftersom det är vad de använder.
Har några kompisar som skjuter svartkrut med gevär och där är det också korn och sikte man talar om.
ukven

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Inläggav Martin 26 nov 2008, 16:58

oops...det var på det andra forat jag gjort inlägget.... :oops:

Och detta var vad jag skrev som ukven svarade mig på.

Med tanke på att ytterst få på detta forum använder öppna riktmedel, utan skaffar en luftbössa med kikarsikte direkt så tycker jag inte att det är speciellt konstigt egentligen. Dessutom har många av våra yngre forumsdeltagare inte gjort lumpen, och därav oftast inte har tidigare vapen-erfarenhet (vilket även många äldre saknar).

Men nu kanske några till har lärt sig de korrekta termerna för fram- och bak-sikte. Personligen tycker jag att det inte spelar någon roll så länge folk förstår vad menas, och tycker själv att den engelska/amerikanska varianten av beteckning hade varit bättre.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 640 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav G0LI4T 26 nov 2008, 17:04

lindfors skrev:oops...det var på det andra forat jag gjort inlägget.... :oops:

hehe... :smt021

Då va det alltså inte vårat spamfilter som felat då... ;)
Bild
G0LI4T

Återgå till Sikten