Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Silwer skrev:Fast det sitter ju redan på de här.
16x räcker väl, kanske iget för 100m eller nåt, mne nog ser man skapligt upp mot 40-50m iaf.
Men alltså vem skljuter på längre håll för att få nån utdelning då, det blir ju så slumpartat med den lilla effekt som är kvar ute vid 100m så att det käns nästan ointressant mer än för några enstaka försök, det är liksom inteanpassat för det alls.
tranicos skrev:Tjena!
Jag använde ett walther 6x42 på din bössa ihop med det fästet och det fungerade bra. Visst kom det lite i vägen för laddluckan men inte så att det var något större problem. Provade med ett lägre fäste men då blev det för tight för att pilla i diabolen.
Jag har ju kvar en 300:a och på den kör jag ett Leapers Bug Buster 3-9x32 från Kina. Det är så kort så det hamnar bakom laddluckan med god marginal och är alltså inte i vägen på något sätt.
Provmonterade precis mitt CP 4-16x40 och det fungerade också. Lite pilligt, men det går absolut, och då har jag ändå lågt fäste. Ska nog sätta på ett lite högre och då blir det ju lättare.
Nitro skrev:Ja det var en gammal tråd som det blev liv i igen, skoj.
För egen del har mycket hänt de senaste två åren, framför allt när det gäller sikte.
Vad man ska/bör/vill ha på för sikte handlar mest om vad det är tänkt att användas till.
Mina råd om man nu inte vill lägga många pengar
Field Target: Något som ger minst 32 i förstoring för att kunna avståndsbedöma, men med möjlighet att skruva ner förstoringen som t.ex. ett 8-32 sikte. De billiga Kina siktena ger inte så bra optik och framför allt inte på högsta förstoring, men skruvar man ner förstoringen till 20-25 blir det betydligt bättre. T.ex. ZOS 10-40
Bänkskytte: Gärna hög förstoring minst X32 för att se träffarna och veta hur det går hela tiden och se vart skotten drar. Väljer man fast förstoring får man bättre optik för samma pengar och till bänkskytte funkar det bra med fast förstoring. Köpte själv två Weaver T36 begagnade från andra utländska forum som jag är helnöjd med.
Allround och plinking: Tja vad som helst som ger minst X9 i förstoring upp till 25m, X16-24 upp till 50m
Sen är det ju så att en del föredrar låg förstoring och andra hög, så det handlar mkt om egen smak också.
Att siktet går över laddluckan har jag aldrig haft några problem med, det är en vanesak.
ventus skrev:Jag kan verkligen rekommendera Gamo 4-16x50. Billigare sikte och fungerar riktigt bra.
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.
ventus skrev:Min är det inget fel på ca 1500 skott...
gubbe skrev:martinw skrev:Billigare sikten har ibland problem med att skärpan och parallaxfriheten
"Billigare" var går gränsen? Finns det överhuvudtaget något sikte förutom ev Leupold 3-9x33 (som jag tycker har för låg föstorning. När behöver man mindre än 9x tex) som är så kort att det får plats framför laddluckan på en fwb. Jag har förstått att många av er istället valt en kikare som är så lång att optiken hamnar framför luckan men det ser jag som en sista utväg, pga klumpiga fingrar. Snälla hjälp.
derkaderb skrev:Jo valet ligger nog på ett sikte med 24x förstoring trots allt.
Det roligaste jag vet är att skjuta på långa avstånd. Det var trots allt EdgunUSA och Chairgun som ökade mitt intresse för luftvapen. Älskar allt som har med kulbanor och hastighet att göra.
Känslan när man sätter upp ett mål på 50m+ och beräknar avståndet med Mildotsen, och knappar in det i Chairgun i mobilen för att sedan ha "turen" att träffa på första skottet är rätt härlig. 10j i 5.5mm är charmigt då det ändå tar en stund innan man ser målet träffas.
Därför jag vill ha en bra och träffsäker bössa när man ska skjuta på lite längre avstånd som inte är PCP, och då föll valet på en 300S. Smidigt att ta fram om man bara vill dra ett par skott mot något.
Hur vänlig är "rekylen" på 300 mot kikarsiktena, klarar dem billigare kikarna det utan problem? Någon som varit med eller hört om att dem pajat? Vill ju inte köpa en kikare där risken finns att den inte pallar med.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster