Kikarsikte till Feinwerkbau 300S

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Kikarsikte till Feinwerkbau 300S

Inläggav Frank69 30 maj 2012, 17:49

Jag brukar skjuta mellan 100-300 skott på lördagen skytte med det vapnet med FX siktet på.
Lånar ut det till de flesta skyttarna...
alla har väl lite bök de första skotten men när man väl har fått in rytmen så går det fint.
Så det är nog mer upp till skytten hur man vill ha det...
Tror att det går hur fint med Leapers siktet också...
Frank69

Tack utdelade: 900 gång
Tackad: 975 gånger i 541 inlägg

Inläggav Thomas_7i 30 maj 2012, 17:53

Kollar också efter ett vettigt sikte till bössan, men det är ju en hel jäkla djungel, börjat få grepp om vad parallax innebär men ibland är det svårt att veta när det inte står.

Är ju ingen bössa jag ska panga på 50m med, så behöver förstoringen verkligen vara så stor?
I nuläget har jag ett billigt skitsikte från Jula med 6x40, vilket i sig är lagom, men som sagt, rent skit. Därför måste jag ha ett nytt, dock har jag inga ambitioner att tävla, eller åtminstone inte VINNA någon tävling. :-)

Mvh Thomas
Thomas_7i

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Silwer 30 maj 2012, 17:55

Nä förstoringen behöver inte var stor, vad so mnu menas med det, det rä snarare så att billiga sikten som just inet går upp i pris med ökad förstoring bar har pissigare och pissigare kvalitet att titta genom och en del går inet att använda på de högre förstoringarna ens.

Men allt beror ju på vas man menar med stort med.

Pllxjustering är däremot nödvändigt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Frank69 30 maj 2012, 18:01

Till 50m skytte så är typ ett 4-16*44 sikte fullt tillräckligt.
Visst är det skönt med mera zoom när man skall kolla exakta träffbilder...
Men man får istället röra lite på sig... ;)
Frank69

Tack utdelade: 900 gång
Tackad: 975 gånger i 541 inlägg

Inläggav Thomas_7i 30 maj 2012, 18:05

Det där med att röra sig ja, då vore nog diopter bäst isåfall... ;-)

Mvh Thomas
Thomas_7i

Inläggav Silwer 30 maj 2012, 18:24

Fast det sitter ju redan på de här.

16x räcker väl, kanske iget för 100m eller nåt, mne nog ser man skapligt upp mot 40-50m iaf.

Men alltså vem skljuter på längre håll för att få nån utdelning då, det blir ju så slumpartat med den lilla effekt som är kvar ute vid 100m så att det käns nästan ointressant mer än för några enstaka försök, det är liksom inteanpassat för det alls.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Nitro 30 maj 2012, 18:45

Silwer skrev:Fast det sitter ju redan på de här.

16x räcker väl, kanske iget för 100m eller nåt, mne nog ser man skapligt upp mot 40-50m iaf.

Men alltså vem skljuter på längre håll för att få nån utdelning då, det blir ju så slumpartat med den lilla effekt som är kvar ute vid 100m så att det käns nästan ointressant mer än för några enstaka försök, det är liksom inteanpassat för det alls.

Vi har alla olika smak och intresse.
Det kan finnas dom som kan tycka att det kan kännas givande att panga ända uppåt 100m med 10 J vapen och jag är en av dom.
100 m (även om jag har provat) är väl nog i längsta laget men 70-80 funkar hyggligt.
Härom veckan hittade vi (jag och grabben) ett gammalt ägg ute i trädgården och det måste vi såklart ha som skjutmål.
Men placera det på 50m hade inte varit någon sport, då hade det bara handlat om vem som laddat och tryckt av först.
Nä istället placerade vi det på 73m avstånd och då är det inte lika enkelt.
Så vi tävlar om vem som spränger det först, det kan bli spännande då vi tycker om att utmana varandra.
Efter 4-5 bulor tog vi det. Så vi satte upp sockerbitar på 73m. och när man visste var man skulle sikta så tog vi dom på varannat skott typ.
I förgår hängde vi upp en tom ölburk på 90 och grabben tog den med varannat var tredje skott ca.
För vår del så tycker vi att det är roligt att panga på längre håll även om vi bara har 10 J bössor.
Men ska det funka så måste det såklart vara lugnt väder.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2261 gång
Tackad: 1467 gånger i 887 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Inläggav Silwer 30 maj 2012, 18:59

Jo men jag menar att så mycket annat kommer inverka så att det inte blir lika statistikst som att säga skjuta tavlor på 25-35m eller nåt.

Att ha kul och skjuta för den sakens skulle är inte fel, det är ju huvudsaken.

Jag skuell inet börja skjuta 100m tavlor med 10J för att liksom lyckas med nåt, det går inte, vi börjar falla utanför vad både vapen och skytt kan påverka då, åtminstonde med ett bestämt vapen.

Det var så jag menade.

Om du nöter för träning skull ska du ju kanske göar som gubbe skjuta stående på sitt 18m avstånd och hela tiden försöka hålla en viss basstandard eller bättre, det är statistiskt.

Sen frå ,an försöka skjuta på vilket avstånd man vill om man tycker det är kul, men det är fasen så mycket mer slumpartat med väderförhållanden och vind också.

Det är lite som att jag säkert skulle kunna träffa en tavla på 50m med min BSA 240, alltså till slut kommer jag träffa.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav derkaderb 30 maj 2012, 21:00

Jo valet ligger nog på ett sikte med 24x förstoring trots allt.
Det roligaste jag vet är att skjuta på långa avstånd. Det var trots allt EdgunUSA och Chairgun som ökade mitt intresse för luftvapen. Älskar allt som har med kulbanor och hastighet att göra.
Känslan när man sätter upp ett mål på 50m+ och beräknar avståndet med Mildotsen, och knappar in det i Chairgun i mobilen för att sedan ha "turen" att träffa på första skottet är rätt härlig. 10j i 5.5mm är charmigt då det ändå tar en stund innan man ser målet träffas.
Därför jag vill ha en bra och träffsäker bössa när man ska skjuta på lite längre avstånd som inte är PCP, och då föll valet på en 300S. Smidigt att ta fram om man bara vill dra ett par skott mot något.

Hur vänlig är "rekylen" på 300 mot kikarsiktena, klarar dem billigare kikarna det utan problem? Någon som varit med eller hört om att dem pajat? Vill ju inte köpa en kikare där risken finns att den inte pallar med.
derkaderb

Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav Silwer 30 maj 2012, 21:03

Det är whiplashen isf som dödar dem, hela mekaniken slår ju bakåt när du skjuter, vilket inte är det vanliga, men de flesta verkar inte gnälla så det funkar nog rätt bra för de flesta, trots allt rör det sig inte om en D54 eller nåt utan kanske max 13J.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Geten 02 dec 2014, 13:29

Väcker liv i den här gamla tråden...
Någon som kan svara på om ett Hawke 3-9x40 ao kommer att funka längdmässigt på en fwb300s med kort kilbas? Siktet är 320mm och monteras med ett sådant här: För att följa länken så måste du registera dig.

Är verkligen en djungel att hitta nåt som verkar passa bra. Började leta efter något 4-12 eller 4-16, men de verkar lägga sig mitt över laddluckan... Alternativet till Hawke-siktet är att gå upp lite i pris och ta ett sånt här För att följa länken så måste du registera dig.

och hoppas på att det räcker förbi laddluckan.
Tips mottages tacksamt. Har kollat på de sikten som rekommenderats tidigare i tråden, men skulle väl gärna komma under 1000 spänn om möjligt.

Tack på förhand!
EDIT: Kan tillägga att det sistnämnda är 402mm långt
Geten

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav tranicos 02 dec 2014, 13:48

Tjena!

Jag använde ett walther 6x42 på din bössa ihop med det fästet och det fungerade bra. Visst kom det lite i vägen för laddluckan men inte så att det var något större problem. Provade med ett lägre fäste men då blev det för tight för att pilla i diabolen.

Jag har ju kvar en 300:a och på den kör jag ett Leapers Bug Buster 3-9x32 från Kina. Det är så kort så det hamnar bakom laddluckan med god marginal och är alltså inte i vägen på något sätt.

Provmonterade precis mitt CP 4-16x40 och det fungerade också. Lite pilligt, men det går absolut, och då har jag ändå lågt fäste. Ska nog sätta på ett lite högre och då blir det ju lättare.
Användarvisningsbild
tranicos

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 18 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: fwb300s

Inläggav Geten 02 dec 2014, 18:13

tranicos skrev:Tjena!

Jag använde ett walther 6x42 på din bössa ihop med det fästet och det fungerade bra. Visst kom det lite i vägen för laddluckan men inte så att det var något större problem. Provade med ett lägre fäste men då blev det för tight för att pilla i diabolen.

Jag har ju kvar en 300:a och på den kör jag ett Leapers Bug Buster 3-9x32 från Kina. Det är så kort så det hamnar bakom laddluckan med god marginal och är alltså inte i vägen på något sätt.

Provmonterade precis mitt CP 4-16x40 och det fungerade också. Lite pilligt, men det går absolut, och då har jag ändå lågt fäste. Ska nog sätta på ett lite högre och då blir det ju lättare.

Det låter ju bra att du lyckas med ett lägre fäste ändå. Då kanske det blir att köra på ett 4-16 ändå!
Geten

Inläggav Nitro 02 dec 2014, 19:07

Ja det var en gammal tråd som det blev liv i igen, skoj.
För egen del har mycket hänt de senaste två åren, framför allt när det gäller sikte.

Vad man ska/bör/vill ha på för sikte handlar mest om vad det är tänkt att användas till.

Mina råd om man nu inte vill lägga många pengar

Field Target: Något som ger minst 32 i förstoring för att kunna avståndsbedöma, men med möjlighet att skruva ner förstoringen som t.ex. ett 8-32 sikte. De billiga Kina siktena ger inte så bra optik och framför allt inte på högsta förstoring, men skruvar man ner förstoringen till 20-25 blir det betydligt bättre. T.ex. ZOS 10-40

Bänkskytte: Gärna hög förstoring minst X32 för att se träffarna och veta hur det går hela tiden och se vart skotten drar. Väljer man fast förstoring får man bättre optik för samma pengar och till bänkskytte funkar det bra med fast förstoring. Köpte själv två Weaver T36 begagnade från andra utländska forum som jag är helnöjd med.

Allround och plinking: Tja vad som helst som ger minst X9 i förstoring upp till 25m, X16-24 upp till 50m

Sen är det ju så att en del föredrar låg förstoring och andra hög, så det handlar mkt om egen smak också.
Att siktet går över laddluckan har jag aldrig haft några problem med, det är en vanesak.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2261 gång
Tackad: 1467 gånger i 887 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Inläggav Geten 02 dec 2014, 19:21

Nitro skrev:Ja det var en gammal tråd som det blev liv i igen, skoj.
För egen del har mycket hänt de senaste två åren, framför allt när det gäller sikte.

Vad man ska/bör/vill ha på för sikte handlar mest om vad det är tänkt att användas till.

Mina råd om man nu inte vill lägga många pengar

Field Target: Något som ger minst 32 i förstoring för att kunna avståndsbedöma, men med möjlighet att skruva ner förstoringen som t.ex. ett 8-32 sikte. De billiga Kina siktena ger inte så bra optik och framför allt inte på högsta förstoring, men skruvar man ner förstoringen till 20-25 blir det betydligt bättre. T.ex. ZOS 10-40

Bänkskytte: Gärna hög förstoring minst X32 för att se träffarna och veta hur det går hela tiden och se vart skotten drar. Väljer man fast förstoring får man bättre optik för samma pengar och till bänkskytte funkar det bra med fast förstoring. Köpte själv två Weaver T36 begagnade från andra utländska forum som jag är helnöjd med.

Allround och plinking: Tja vad som helst som ger minst X9 i förstoring upp till 25m, X16-24 upp till 50m

Sen är det ju så att en del föredrar låg förstoring och andra hög, så det handlar mkt om egen smak också.
Att siktet går över laddluckan har jag aldrig haft några problem med, det är en vanesak.

Tack för ett bra svar!
Jo tanken är väl att börja med field target till våren. Så det bästa vore väl egentligen att satsa på det nikko stirling 6-24 som jag länkade. Även om sf är bra mycket smidigare än ao så är det nog det bästa jag kan få inom min budget.
Geten

Inläggav cartaq 24 jan 2016, 20:27

Tänkte tillföra tråden med ett billigt och fungerande kinasikte!

köpte hem en JGBG 3.5~10X 40AO från dealextreme på vinst eller förlust, men kan med gott samvete säga att den fungerar helt okej för priset. den är mycket kompakt och liten till storleken och sitter bra på en fwb300.

För att följa länken så måste du registera dig.

detta är inget sikte för FT, men duger gott på fasta avstånd 30-40m utan problem.
Användarvisningsbild
cartaq

Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 26 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteförening
Luftvapen favorit: BSA Superstar .22

Inläggav ventus 05 maj 2016, 12:51

Jag kan verkligen rekommendera Gamo 4-16x50. Billigare sikte och fungerar riktigt bra.

ventus

Re: Sv: Kikarsikte till Feinwerkbau 300S

Inläggav Puttemjuk 06 maj 2016, 09:05

ventus skrev:Jag kan verkligen rekommendera Gamo 4-16x50. Billigare sikte och fungerar riktigt bra.

Vill varna för detta sikte, har skjutit sönder totalt 3 stycken. Ursäkta men det är ett riktigt skitsikte.

Har suttit på 10 joules Weirauch.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Puttemjuk

Tackad: 17 gånger i 16 inlägg
Skytteklubb: Grödinge PSK
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Inläggav ventus 06 maj 2016, 10:40

Min är det inget fel på ca 1500 skott...
ventus

Inläggav Martin 07 maj 2016, 20:33

Vet av fler som har haft problem med Gamo 4-16x50 på luftvapen...för tungt sikte för dess kvalité. Klarar inte rekylen....

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 639 gånger i 262 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Re: Sv: Kikarsikte till Feinwerkbau 300S

Inläggav Puttemjuk 07 maj 2016, 21:43

ventus skrev:Min är det inget fel på ca 1500 skott...

Jag fick åka tre gånger och reklamera siktet(fick nyss varje gång) och sedan fick jag pengarna tillbaka efter tredje gången och köpte ett Bushnell som hållit.

Mina sikten höll i snitt 100-200 skott. Även om det står på kartongen att de ska klara fjäderbössor så gör de inte det. Sorry men Gamosikten är skräp.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Puttemjuk

Tackad: 17 gånger i 16 inlägg
Skytteklubb: Grödinge PSK
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Inläggav ventus 08 maj 2016, 16:31

Det är mycket möjligt att det är skit... men i och med att min håller än efter 1500 skott så måste det vara "bra skit" :-)
ventus

Inläggav LuftenÄrFri 08 maj 2016, 16:41

Det är lite pilligt att få i en diabol med nuvarande Nikon EFR och så skulle jag vilja ha lite större förstoring. Har ni några bra förslag?
Orkar inte med kinakvalite utan köper hellre något med garanti som jag kan ha i många år. Fast förstoring är inget hinder. Kommer att skjuta på varierande avstånd 9-50+m men inte tävla. Har inga större krav på optiken men det ska vara skottfast.

Har surfat runt men känner att jag behöver lite tips. Har kollat på följande:

LuftenÄrFri

Tack utdelade: 4 gång

Inläggav lga 17 jun 2022, 17:46

gubbe skrev:
martinw skrev:Billigare sikten har ibland problem med att skärpan och parallaxfriheten

"Billigare" var går gränsen? Finns det överhuvudtaget något sikte förutom ev Leupold 3-9x33 (som jag tycker har för låg föstorning. När behöver man mindre än 9x tex) som är så kort att det får plats framför laddluckan på en fwb. Jag har förstått att många av er istället valt en kikare som är så lång att optiken hamnar framför luckan men det ser jag som en sista utväg, pga klumpiga fingrar. Snälla hjälp. :(

Faktum är att jag har testat med hawke airmax 6-24x(tja är det 50 eller mer mins jag inte nu i skrivande stund), samt hawke airmax 8-32x(hmmm 56 kanske?). De är oerhört bra sikten men de gör att jag och mina klumpiga fingrar har lite problem där med. Förutom på mitt FWB 300s Running target. Där har FWB lagt laddluckan på sniskan lite så att man lättare kommer åt. Tänk dig att i stället för att laddluckan går lika lång ner på båda sidorna emot kolven... så har dom roterat hela geväret i kolven ca 45 grader åt höger... så att laddluckan går långt ner på höger sidan, och nästan inget på andra sidan... (egentligen har de fräst ur gevärets utsida mer på högersidan och mindre på vänstersidan, så att laddluckan, ger fingrarna mer spelrum på högersidan under ett kikarsikte).

Där fungerar dessa siktena bra. Och rent generellt fungerar dom väldigt bra, dock blir det rätt tungt, varför ajg börjar leta mig tillbaks till någon annan bra o lättare lösning. (Vilket var min orsak att dra igång denna tråden. :-) )

Kikarsikte i all ära, men öppna riktmedel har börjat att intressera mig mer. Skall ge dioptrar en chans till om jag nu hittar ngn med justerbar bländaröppning i (eller vad det ni heter)... och då helst till rimligt pric och bra kvalitet.

mvh LGA
lga

Tackad: 5 gånger i 4 inlägg
Skytteklubb: Örgryte
Luftvapen favorit: FWB 300S

Inläggav lga 17 jun 2022, 17:58

derkaderb skrev:Jo valet ligger nog på ett sikte med 24x förstoring trots allt.
Det roligaste jag vet är att skjuta på långa avstånd. Det var trots allt EdgunUSA och Chairgun som ökade mitt intresse för luftvapen. Älskar allt som har med kulbanor och hastighet att göra.
Känslan när man sätter upp ett mål på 50m+ och beräknar avståndet med Mildotsen, och knappar in det i Chairgun i mobilen för att sedan ha "turen" att träffa på första skottet är rätt härlig. 10j i 5.5mm är charmigt då det ändå tar en stund innan man ser målet träffas.
Därför jag vill ha en bra och träffsäker bössa när man ska skjuta på lite längre avstånd som inte är PCP, och då föll valet på en 300S. Smidigt att ta fram om man bara vill dra ett par skott mot något.

Hur vänlig är "rekylen" på 300 mot kikarsiktena, klarar dem billigare kikarna det utan problem? Någon som varit med eller hört om att dem pajat? Vill ju inte köpa en kikare där risken finns att den inte pallar med.

Det är nog ganska vanligt att kikarsikten dör på FWB:er, om man inte har bra fästen som t.ex. SportMatch's Dampa mount fästen.
Men det beror oxå på optikens kvalite, men oavsett vilket så vill man inte ha sönder dyra sikten pga whiplashen som FWB:r ger i varjefall. :-)

Kolla med Hurricane (luftvapen.se tror jag hans site heter numera), han kanske vet ngt mer fäste, som kan fungera bra.

Mvh
LGA
lga

Tackad: 5 gånger i 4 inlägg
Skytteklubb: Örgryte
Luftvapen favorit: FWB 300S

FöregåendeNästa

Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |