Projekt: AT44 - tuning

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav tankryttarn 22 okt 2012, 06:34

ja tycker inte du ska nöja dej :lol: är intressant läsning du bjuder på :Thumbupp:
frågan är vad som händer om du kunde få tag på en rappare/styvare hammarfjäder?? har testat lite på min at44 med en qb79 hammarfjäder, den har lite andra egenskaper, samt har ja märkt att min at44as orginal hammarfjäder tappar mps om den får va någon månad utan att ja använder den vilket är ett resultat på att hammarfjädern i mitt ex tappar spännsten skulle ja tro?!
jäkligt irriterande är det ialf när man har justerat in den och tycker att allt är frid och fröjd.
sen har ja ett annat bekymmer med på min, ja måste bygga om orings-spåret på laddarpinnen, de är för grunt så oringen funkar typ ett 100tal skott sen är den rätt sleten, de känner man med tummen om man håller den i närheten av laddluckan, det puffar till där. och då är det oringsbytes dags. Och nej, pipan är fint avgradad och konisk så de river inget där när man skjuter in kulan i pipan, hur som helst är det väldans irriterande :x
det man inte gör idag, slipper man göra om i morgon!!
Användarvisningsbild
tankryttarn
 
Inlägg: 653
Blev medlem: 07 aug 2008, 21:03
Ort: örebro län
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 12 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: just nu! sumatran, fx cutlas

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav losdrivare 22 okt 2012, 15:37

Om du tappar spänst på din hammarfjäder, hur har du den justerad? Hårt eller löst spänd? Och angående o-ringen, kan du inte bara gå upp en dimension på tjockleken på den istället? Har du testat smörja den med lite silikonfett?

Med tanke på att jag har hammarfjädern nästan i botten för att få licensfri fart plus att toppen på hastighetskruvan ligger vid ca 195 bar så känns det inte som att det är en starkare hammarfjäder jag behöver, snarare en lättare hammare.

Ska ta och plocka bort distansen mellan hammarfjädern och justerskruven, jag har justermån nog att kompensera för den ändå. Ska se om jag kan ta bort lite mer material på hammaren nånstans också.

Någon som kan förklara varför hastighetskurvans topp låg kvar på samma nivå, trots ökat flöde och sänkt förspänning?
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav losdrivare 22 okt 2012, 20:58

tankryttarn skrev:sen har ja ett annat bekymmer med på min, ja måste bygga om orings-spåret på laddarpinnen, de är för grunt så oringen funkar typ ett 100tal skott sen är den rätt sleten, de känner man med tummen om man håller den i närheten av laddluckan, det puffar till där. och då är det oringsbytes dags. Och nej, pipan är fint avgradad och konisk så de river inget där när man skjuter in kulan i pipan, hur som helst är det väldans irriterande :x


Hm, jag kollade detta på min också och mycket riktigt får jag en liten luftpuff där när jag tomskjuter, antar att det blir ändå värre med en diabol i loppet! Vad är det för mått på den där o-ringen orginal?
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav losdrivare 23 okt 2012, 23:09

Har lättat hammaren ytterligare, nu väger den ca 45 gram. Förut vägde den 49 gram och orginal 55 gram. Dessutom har jag plockat bort distansen mellan hammarfjädern och justerskruven, det gav ett gram till och jag har nu ca 3 mm lägre lägsta läge på förspänningens justering. I ett sista desperat försök att flytta ner toppen på kurvan så tog jag också upp tubens och ventilens transferport till 1,9 mm.

Resutatet blev en försämring. För att komma ner till rätt fart var jag tvungen att lägga förspänningen i botten, utan distansen blir detta lägst förspänning någonsin som jag testat. Den låga förspänningen gör att hastighen pulserar mellan 202-200 mps ända ner till skott 74. Detta ger iofs 74 st skott inom 2 mps spridning från 210 till 165 bar, men en klart sämre kurva än sist. Vet inte om man kan säga att toppen på kurvan rört sig det minsta heller, den verkar ligga lika stadigt på 195 bar som alltid.

Som slutsats är det bara att konstatera att jag får klara mig med kurvans nerförsbacke. Nästa åtgärd blir att sänka flödet genom att gå ner till 1,6 eller 1,7 mm i tubens transferport och höja hammarfjäderns förspänning så att effekten blir 10J. Sen hoppas jag att jag får tillbaka samma fina kurva jag hade förra gången. :mrgreen:

Nr Mps Bar
1 201 210 Bar
2 201
3 202
4 201
5 201
6 200
7 201
8 201
9 201
10 202
11 201
12 201
13 201
14 200
15 202
16 201
17 201
18 201
19 202
20 202
21 202
22 201
23 201
24 202
25 201
26 201 195 Bar
27 202
28 202
29 202
30 202
31 201
32 200
33 200
34 201
35 201
36 202
37 202
38 201
39 201
40 201
41 201
42 201
43 202
44 200
45 201
46 201
47 202
48 201
49 201
50 201
51 201 180 Bar
52 201
53 200
54 201
55 201
56 201
57 200
58 201
59 201
60 201
61 200
62 201
63 200
64 201
65 200
66 200
67 200
68 201
69 200
70 201
71 200
72 200
73 200
74 200
75 199
76 200 165 bar
77 200
78 201
79 200
80 199
81 199
82 200
83 200
84 199
85 200
86 200
87 199
88 199
89 199
90 199
91 199
92 200
93 199
94 199
95 199
96 198
97 200
98 199
99 198
100 198
101 199 150 bar
102 198
103 198
104 198
105 198
106 198
107 198
108 198
109 198
110 198
111 198
112 198
113 198
114 197
115 197
116 197
117 197
118 197
119 197
120 197
121 197
122 197
123 196
124 196
125 197
126 195
127 196
128 195
129 195
130 194 130 bar
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav gubbe 24 okt 2012, 15:57

losdrivare skrev:Resutatet blev en försämring.
losdrivare skrev: Detta ger iofs 74 st skott inom 2 mps spridning från 210 till 165 bar,


Retas du med oss. :o .......... :-)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10480
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav losdrivare 24 okt 2012, 16:44

gubbe skrev:
losdrivare skrev:Resutatet blev en försämring.
losdrivare skrev: Detta ger iofs 74 st skott inom 2 mps spridning från 210 till 165 bar,


Retas du med oss. :o .......... :-)


Haha, nej nej! :) Jag menar att nu står kurvan och pulserar upp och ner mellan 200 och 202 mps hur länge som helst, förut med mer förspänning var det en jämnare kurva och det gick till och med att hitta ett område med rätt många skott (45 st) i fina 1 mps spridning även om antal skott med 2 mps spridning var färre (59 mot för 74).

Eftersom jag nu gett upp försöken att få till en kurva med uppförsbacke, topp och nerförsbacke utan jag nöjer mig med bara nerförsbacken, så tänkte jag att det kan bli bättre att sänka flödet något och höja förspänningen = förhoppningsvis jämnare kurva och lägre locktime. Dvs. testa samma förutsättningar som i sträng 8 fast med den nu något lättare hammaren, vilket borde ge lite mer förspänning. Dessutom hamnar de jämna skotten då i ett mer lättpumpat område i tryckregistret. Tänker jag fel?
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav gubbe 24 okt 2012, 17:59

losdrivare skrev:Dvs. testa samma förutsättningar som i sträng 8 fast med den nu något lättare hammaren, vilket borde ge lite mer förspänning. Dessutom hamnar de jämna skotten då i ett mer lättpumpat område i tryckregistret. Tänker jag fel?


Inte en aning :-( , men om jag känner dig rätt så vet vi/du snart. :wink:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10480
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav losdrivare 26 okt 2012, 13:00

gubbe skrev:
losdrivare skrev:Dvs. testa samma förutsättningar som i sträng 8 fast med den nu något lättare hammaren, vilket borde ge lite mer förspänning. Dessutom hamnar de jämna skotten då i ett mer lättpumpat område i tryckregistret. Tänker jag fel?


Inte en aning :-( , men om jag känner dig rätt så vet vi/du snart. :wink:


Kan stämma... :-P

Har nu fyllt igen både ventilens och tubens transferportar och tagit upp nya hål på 1,7 mm, samma diameter som pipans transferport. Hoppas att det ska minska flödet tillräckligt för att få tillbaka lite förspänning på hammarfjädern och att detta ska leda till en kurva som är platt som engelska kanalen... :wink:

Jag har också pillat lite med ventilfjädern. Eftersom jag har bytt till en större fjäder så passar den inte i styrningen i plastpluppen utan hamnar lite snett. Förhoppningsvis låg den iaf stilla men man vet ju aldrig, så jag byggde en styrning av en 22LR-hylsa och en bricka som fyllde ut mellan hylsan och ventilens innerdiameter så nu hamnar ventifjädern både rakt, stilla och får lite mer förspänning.

För att följa länken så måste du registera dig.




Lite tankar och slutsatser, rätta mig gärna om jag har tänkt fel. :)

En hårdare ventilfjäder håller inte bara emot hammarfjädern mer, den hjälper även till att stänga ventilen snabbare vilket ger en kortare luftstöt vilket kan ge bättre verkningsgrad. Detta borde dock bero på vilket flöde man har, har man så lågt flöde att ventilen fortfarande är öppen när diabolen lämnat loppet så slösar man på luft och då kan en hårdare ventilfjäder hjälpa. Å andra sidan kan man justera detta med högre flöde också men då får man högre effekt vilket inte alltid är önskvärt. Det perfekta vore att ventilen är öppen exakt den tid det tar för diabolen att lämna pipan.

Generellt borde en mindre transferport innebära mindre flöde. Men en för stor transferport ger en onödigt stor volym som måste trycksättas innan trycket når diabolen och förluster i verkningsgrad.

Lägre förspänning på hammaren ger en kortare luftstöt på samma sätt som en hårdare ventilfjäder, men för låg förspänning kan leda till ojämheter i kurvan på grund av att hammaren blir friktionskänlig för ojämnheter i blocket.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav Silwer 26 okt 2012, 13:15

Prova, du har ändå bygt ihop den helt fullgott anser jag när det gäller jämnheten och du kanske borde go FT över resten av grejorna, men som sagt prova vad som händer alltid visar det nåt för andra som undrar.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav Jazz 26 okt 2012, 14:01

Jag är emot alla former av fjäder på ventilen då det stör självregleringen. Istället för en kraftig fjäder kan man säga att en större ventil skulle göra samma nytta. Men jag håller bara på med fullfart så jag vet inte vad son händer där nere i effekt. Jag anser med att transferporten skall vara samma som inner diametern som pipan. Vapnet skall ha en så kort luftpuff som det bara är möjligt tidigt i cykeln. Men som sagt jag vet inte vad som händer. Jag vet att på gamla cykloner tog man helt bort hammar vikten när man sköt i 10 joule.
Kul med vad du håller på med. :thumbupp: :cheeRs:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav Silwer 26 okt 2012, 14:09

Från fabrik var det olika faktikst hur Cyclonevapnen levererades i 10J, jag fick min med hammarvikten för fullfart, senare bytte jag åt mig en Verminator 10J den saknade vikten och en jag känner fick sin Cutlass utan vikten.

Fråga mig inte varför.

Det gick att få båda konfigurationerna att gå 10J men Verminatorn orkade bara 16J utan vikten max som exempel och jag tror Cutlasen stannade vid 220-230mps i .22 och 16gr diaboler, hAR FÖR MIG DET MÄTTES.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav losdrivare 26 okt 2012, 15:48

Jazz skrev:Jag är emot alla former av fjäder på ventilen då det stör självregleringen. Istället för en kraftig fjäder kan man säga att en större ventil skulle göra samma nytta. Men jag håller bara på med fullfart så jag vet inte vad son händer där nere i effekt. Jag anser med att transferporten skall vara samma som inner diametern som pipan. Vapnet skall ha en så kort luftpuff som det bara är möjligt tidigt i cykeln. Men som sagt jag vet inte vad som händer. Jag vet att på gamla cykloner tog man helt bort hammar vikten när man sköt i 10 joule.
Kul med vad du håller på med. :thumbupp: :cheeRs:


En starkare ventilfjäder hjälper ju till att hålla luftpuffen kort. :)

Jag tror inte det är så mycket mer med ventilfjädern än att man tillför den fjäderkonstanten till trycket i tuben och att man kan då kan öka hammarfjäderkonstanten med lika mycket för att få exakt samma regulering. Men jag vet inte exakt, jag kunde räkna på sånt här en gång i tiden, men det var länge sedan nu... :oops: Men klart är iaf att hammarfjädern och ventilfjädern står i motsatsförhållande till varandra och spänner man den ena får man släppa på den andra för att få samma effekt. Vill man öka hammarspänningen utan att gå upp i effekt är alltså en väg att öka spänningen på ventilfjädern.

Tunar man i fullfart så föreställer jag mig att man blir lite friare. Det är inte lika noga vilken effekt eller fart man landar på, huvudsaken är att man landar på ett ställe där bössan harmonierar. Jag som vill ha så nära 10J som möjligt får hela tiden manipulera flera variabler för att hålla effekten konstant. När jag till exempel vill få upp spänningen på hammaren för bättre jämnhet är det inte bara att skruva upp spänningen, jag måste samtidigt lätta hammaren, spänna ventilfjädern eller sänka flödet för att inte öka effekten...

Att ha samma storlek på pipans transferport som man har kaliber kanske är optimalt i fullfart ur flödessynpunkt, men riskerar man inte att skada diabolerna vid laddning då som det var i min bössa med kaliber 4,5mm och 3,7mm transferport?
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav Silwer 26 okt 2012, 15:55

Det gjordes ofta på pb vapen, de var gjorda så att man skiftade ventilfjädern i en uppsättning olika hårdheter och så hade man en uppsättning för hammaren, på så sätt tunade man dem, de var dock bygda i sånt frmat så man rev dem i skogen på npgra minuter, men iaf var det vad man gjorde.
Där var det dock en del för att matningenskulle gpsomman ville sp en mjuk slagfjäder kanske var bättre men måste ju en mjuk in i ventilen med föratt hålla efekten ut.
Oj, gamla tider.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Sv: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav erik81 26 okt 2012, 16:12

Min favorit av trådarna just nu, bra jobbat!

Skickat från min GT-P7310 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
erik81
 
Inlägg: 1056
Blev medlem: 24 sep 2010, 14:37
Ort: Jämtland
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 24 gånger i 22 inlägg
Luftvapen favorit: AA S200 .177

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav losdrivare 26 okt 2012, 23:37

Fick bara upp förspänningen ett kvarts varv till trots att jag gick ner från 1,9 till 1,7 mm på transferporten. Skulle kanske börjat med 1,6 så här i efterhand, men det blev rätt bra ändå och frågan är om det blir så mycket bättre. Förra strängen hade något fler skott med 2 mps spridning (74 st) men det är mycket värt att även ha ett område med 40+ skott med minimala 1 mps spridning och det hade inte den kurvan. En FT-runda är normalt 30 skott... :)

När jag skjuter med RS istället för Express som jag använde nu får jag skruva upp förspänningen något ytterligare då denna kula har lite sämre verkningsgrad i min bössa. Kan vara värt att kolla hur en sträng med RS ser ut också så småningom... Annars känner jag mig rätt nöjd med det här resultatet, man skulle kunna testa att strypa flödet något mer men jag vet inte om jag orkar eller om det skulle ge så mycket mer. Det här får nog duga. :smt020

Från skott nr 15 till 57: 43 skott inom 1 mps spridning (198-199 mps, 200-175 bar)
Från skott nr 15 till 80: 66 skott inom 2 mps spridning (197-199 mps, 200-160 bar)
Från skott nr 15 till 103: 91 skott inom 3 mps spridning inkl 2 oregistrerade skott (196-199 mps, 200-145 bar)

Sträng 10:
Nr Mps Bar Oreg
1 200 210
2 200
3 200
4 199
5 200
6 200
7 200
8 199
9 200
10 200
11 199
12 199
13 199
14 200
15 199
16 199
17 199
18 199
19 199
20 199
21 199
22 199
23 199
24 198
25 199
26 199 195 bar
27 199
28 199
29 199
30 198
31 198
32 198
33 198
34 198
35 198
36 198
37 199
38 199
39 198
40 198
41 199
42 199
43 198
44 199
45 199
46 198
47 198
48 198
49 198
50 198 180 bar
51 198
52 199
53 198
54 198
55 198
56 198
57 198
58 197
59 198
60 198
61 198
62 197
63 199
64 199
65 198
66 197
67 198
68 198
69 197
70 198
71 199
72 198
73 198
74 198 165 bar
75 198
76 198
77 199
78 197
79 197
80 197
81 196
82 196
83 197
84 198
85 196
86 196
87 196
88 196
89 197
90 197
91 197
92 197
93 197
94 197
95 196
96 196
97 196
98 196 150 bar 2 oreg
99 196
100 197
101 196
102 196
103 197
104 195
105 195
106 195
107 196
108 195
109 195
110 196
111 194
112 195
113 194
114 195
115 194
116 195
117 195
118 194
119 193
120 193
121 193
122 193
123 193 135 bar
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav Jazz 27 okt 2012, 06:13

Mycket bra :Thumbupp:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Följande användare vill tacka Jazz för detta inlägg
losdrivare (27 okt 2012, 08:55)

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav losdrivare 27 okt 2012, 08:57

Jazz skrev:Mycket bra :Thumbupp:


Tackar... :)

Kom på att det är ju lite enklare att testa lite mindre flöde genom att bara vrida pipan lite, då slipper jag kladda mer med kemisk metall och lätt att återställa ifall det inte blir bra. Aja, vi får se. Idag ska den ut på skjutbanan och testa lite längre avstånd och en nyinförskaffad Gamo-råtta! :smt021
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Följande användare vill tacka losdrivare för detta inlägg
pet007 (09 maj 2014, 10:33)

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav Silwer 27 okt 2012, 12:19

Avbryter du efter 70 skott så är det ju bra, det är givetvis inte optimalt för antal skott då tex min gamla pt levererar 60+ jämna i 24j iofs 220cc ungefär och regulering, men för att få det jämtutan reg så funkar ju det där bara man avbryter vid rätt tryck.

En 10j bössa går ju lätt ner mot 100bar annars men ska man ha 200 till 100bar så jämt så gäller regulator och då är det kanske inte budget längre.

Bra jobbat.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav gubbe 27 okt 2012, 14:17

losdrivare skrev:Det här får nog duga.


Kan jag skicka min bössa till dig, vill också ha 2m spridning. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10480
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav stoorn 27 okt 2012, 16:31

Oj vilket jobb du har lagt ner på bössan! Man känner sig hedrad som fått provskjuta detta underverk. :smt020
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav losdrivare 28 okt 2012, 17:02

gubbe skrev:
losdrivare skrev:Det här får nog duga.


Kan jag skicka min bössa till dig, vill också ha 2m spridning. :)


Jag tror all info man behöver för att få det bra finns i tråden, det handlar bara om att lägga tiden och testa sig fram. :)


stoorn skrev:Oj vilket jobb du har lagt ner på bössan! Man känner sig hedrad som fått provskjuta detta underverk. :smt020


Tack själv, trevligt att få sällskap på skjutbanan! Och du hittade ju ett förbättringsområde till på bössan! :thumbupp:
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav losdrivare 01 nov 2012, 18:23

Stoorn är inte bara trevligt sällskap på skjutbanan, han är dessutom killen med värdefulla kontakter. Han känner en duktig vapensmed som kunde svarva en riktig 11-graders precisionskröning på pipan till ett rimligt pris. Tyvärr har jag ingen bild på hur det såg ut innan, men det var en 45-graders försänkning som inte var helt centrerad i loppet. Den hade inga grader eller så men det kändes som att det fanns utrymme för förbättring.

Så här ser det ut nu innan jag lagt på kallblånering:

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav losdrivare 01 nov 2012, 21:07

Stoorn hittade även en trolig orsak till att o-ringen som tätar på laddbulten börjar läcka efter ett tag som tankryttarn har problem med och även jag märkt av. På min enkelskotts AT44 har jag som en liten vagga som man lägger diabolerna i när man laddar och där laddbulten löper. I bakkant på denna är hålet större än i framkant och det är inte en snygg fasning däremellan - tvärtom finns där en stygg och vass kant som o-ringen passerar fram och åter vid varje laddning.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Efter ca en timmes (!) envist filande så fick jag äntligen bort kanten och avslutade med några minuter 800 våtslippapper. Det känns klart mindre motstånd när man laddar nu och förhoppningsvis ska o-ringen hålla bättre i fortsättningen. "Vaggan" är i stål och gick fint att blånera om.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav gubbe 01 nov 2012, 21:36

losdrivare skrev: som kunde svarva en riktig 11-graders precisionskröning på pipan


Ser mycket fint ut.

losdrivare skrev: tvärtom finns där en stygg och vass kant som o-ringen passerar fram och åter vid varje laddning.


Hoppas du hittar fler fel,,,, så att vi lär oss ännu mer. :thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10480
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav losdrivare 14 dec 2012, 12:41

Liten uppdatering...

För ett par veckor sedan lyckades jag knäcka sönder kemiska metallen runt ventilen när jag skulle isär med ventilen från tuben... När jag lade igen det hela igen så fick jag in kemisk metall in i ventilsätet så det blev smalare med mindre flöde som följd. Har fixat ett tag med att försöka hitta tillbaka till rätt utgångshastighet och jämnhet och nu börjar jag äntligen närma mig men det är lite jobb kvar med det.

Avtrycket har jag lyckats förbättra ytterligare. Tar man bort allt som har med avtrycksviktsinställningen att göra, dvs de motverkande två fjädrarna med skruv och distans längst bak på avtryckarmekanismen så får man lägre total avtrycksvikt och renare gång. Dock tappar man funktionen att kunna höja avtrycksvikten. Jag editerar inlägget där jag pratar om avtrycket också så det blir åskådligt.

Den kemiska metallen som jag lade igen transferporten i pipan höll inte för påfrestningen i längden. Istället gjorde jag på "typhoon-vis" och borrade ett nytt hål i pipan (metallen) mitt emot ursprungshålet. Det nya hålet är 1,7 mm. Jag lade igen det gamla 3,6 mm hålet helt med kemisk metall för att få en liten luftbesparing (mindre volym att trycksätta).
Senast redigerad av losdrivare 14 dec 2012, 12:47, redigerad totalt 1 gång.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

FöregåendeNästa

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Sponsorer