Jsb, Batcher.

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Jsb, Batcher.

Inläggav Sundan 21 jun 2016, 21:32

Öppnade en ny burk från senaste inköpet av Exact 4.52,och den var usel i min bössa,undrar om nån annan här har råkat ut för riktigt kassa batcher nån gång, utan att det har varit transportskador / skadade kjolar ?

Dessa är runda, men när man laddar är en del jättelösa medans en del känns lagom så det blir minst 2 träfflägen, ungefär som med de dåliga batcherna av H&N FTT,jättekonstigt.

Batch Nr :9545815. (3)

25mm CC på 14m med stöd,testade lite andra batcher och typer och även om de serierna blev långt från perfekta så låg dem på ca 5mm CC som jämförelse, blandade då in AA 4.52, express och exact 4.53.

Vad är era erfarenheter,händer det ibland eller har jag haft otur ? Nån annan som har burkar från samma batch och inte har problem ?

(Jag vet att olika pipor gillar olika batcher, men dessa verkar variera i huvudstorlek.)
Sundan

Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Jsb, Batcher.

Inläggav börne 21 jun 2016, 21:43

Har två burkar JSB Exact 4,51 som går sjukt kass i min MPR. 20mm cc på 30 meter medans rätt diabol AA DF 4,51 ger 3,5mm cc.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6303 gånger i 2492 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Sundan 22 jun 2016, 20:06

Stannade till på Teknikmagasinet i Linköping efter jobbet o hämtade upp en burk och den var bättre.
Sköt bara en 5-skottsserie men alla skott hade kontakt med varandra iaf.

Får bakis-skjuta lite på lördag eftermiddag sen,har beställt lite från Hurricane åxå,hoppas det dyker upp i morgon, tobbe svarade direkt jag la ordern igår,fast kl var 23.30 :)

Tog vanlig Exakt, FX och AA 4.51,det som skjuter bäst ska jag bunkra av,direkt,vilket jag tänkte göra sist men glömde av :(
Sundan

Inläggav Sundan 24 jun 2016, 09:11

Tänkte bara uppdatera,har testat ammon jag fick hem igår,alltså Crosman premier "ultra",AA Field 4.51, FX och Jsb 4.52.

AA Field 4.51 skjuter ett lodrätt sträck precis som den "dåliga" batchen av Jsb jag har, så antar att det är helt enkelt bara för liten huvuddiameter för min bössa,och det gör att farten blir olika beroende på hur bra den tätar. Verkar vara ett gränsläge där några tätar o några inte.

Jag tror jag har en tavla sparad om nån vill se, det ser ut ungefär som den någon la upp där man tror pipbulten är för hårt/löst dragen.

Fx och Jsb batchen jag fick ser lika ut och skjuter väldigt lika, men jag kommer ju såklart bunkra av Jsb då eftersom den är billigare.

Om nån har en bössa som går bra med 4.51 så kan jag skicka över en burk så ni kan testa,och om det funkar bra kan jag sälja av resten för en mindre summa.
4x Jsb och 1 AA Field.

Har inte batchnumret nedskrivet till AA burken men till Jsb står det här i tråden.
Sundan

Inläggav Sundan 24 jun 2016, 09:51

Bra länk om Jsb:s märkning osv ; För att följa länken så måste du registera dig.

Sundan

Följande användare vill tacka Sundan för detta inlägg
Sniperr_ (24 jun 2016, 14:39)

Inläggav Sundan 24 jun 2016, 12:49

Tänkte lägga upp resultatet på mitt test av nya burkar utifall nån är intresserad.

Notera att jag är amatör och att andra hade skjutit tätare grupper,men det är iallafall samma skytt,och samma omständigheter.

Det började tavlan överst,som fick mig att tro att jag haft sönder siktet eller nån packning i geväret ,de 2 vänstra är skjutna med den nya batchen,och fick mig som sagt att tro att nåt var trasigt,men testade några andra burkar jag hade liggande och blev förvånad,för dessa går inte heller bäst i min pipa,men skillnaden på dåligt och dåligt är stor ...
Den i mitten på översta tavlan är skjuten med en gammal burk 4.53, och flyern är pga skadad kjol,jag fick för mig att om jag inte sorterade de andra skulle jag inte sortera bort denna heller.

Beställde ett testpaket från Hurricane och tavlorna på rad under är resultatet av detta.
Sittande med stöd 14m,lite vind, översta tavlan 5 skott i varje de andra har 10 skott i varje.

För att följa länken så måste du registera dig.

Sundan

Inläggav Silwer 24 jun 2016, 12:53

en smart sak är att nämna avståndet med och effekt.

I ditt fall beroende på avståndet så är JSB Exact? 4.52 bäst här.

Ok 14 m är allt för kort avstånd för att kolla sånt här, vad är för vapen som inte skjuter ens klöver på det avståndet?

Eller är det stående? isf testa inte ut diaboler på det sättet utan försök iaf få bra stöd just då och så ger du det iaf minst 30-35m även med 10J.

Då ser verkligheten kanske helt annorlunda ut, eftersom vissa kan var väldigt täta till ett viss avstånde sen splittras de.

Jag vill inte var ful i mun men en som klagar på batcher av diaboler på 14m med detta gör handhavandefel eller har ett problem med vapnet.
Senast redigerad av Silwer 24 jun 2016, 12:57, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Sundan 24 jun 2016, 13:17

Silwer skrev:en smart sak är att nämna avståndet med och effekt.

I ditt fall beroende på avståndet så är JSB Exact? 4.52 bäst här.

Ok 14 m är allt för kort avstånd för att kolla sånt här, vad är för vapen som inte skjuter ens klöver på det avståndet?

Eller är det stående? isf testa inte ut diaboler på det sättet utan försök iaf få bra stöd just då och så ger du det iaf minst 30-35m även med 10J.

Då ser verkligheten kanske helt annorlunda ut, eftersom vissa kan var väldigt täta till ett viss avstånde sen splittras de.

Jag vill inte var ful i mun men en som klagar på batcher av diaboler på 14m med detta gör handhavandefel eller har ett problem med vapnet.

Jag vill inte vara näsvis men jag tror inte diaboler som sprider värre än en skitspridare på 14m går bättre på 35m.
Att jag är dålig skytt har jag redan erkänt,men du måste väl ändå se att skillnaden på tavlorna är mer än min spridning ?
Sen är jag inget proffs på något sätt så jag tar gärna emot tips på hur man bör göra, men jag börjar på 14m för att jag kan skjuta med stöd enkelt där,och har bra backstop osv,så det måste bli så JAG börjar testa iaf. Jag har ingen skjutbana i närheten annars skulle det kanske varit lämpligt med 25m benchrest för att testa.

Du får inte heller glömma att vi som är nybörjare kan inte skjuta lika bra som er proffs direkt, och det är lätt att bli blind av alla träffbilder på 50m med tävlingsvapen och eller PCP där det bara blir ett hål, det kan inte jag göra, speciellt inte med ett billigt fjädervapen.

Jag vill bara visa en bättre bild på den bästa tavlan,hålet är ganska exakt 10mm stort,så cc kanske är ca 5mm då vilket är helt ok för att vara mig, har skjutit bättre än så med den gamla ammon,men duger åt mig,även om du skjuter bättre än så på 35m, men man måste ju börja nånstans.

Sundan

Inläggav Silwer 24 jun 2016, 13:31

nej, jag menar att du bör ge det minst dubbla avståndet innan du avgör, de som är skit redan här har du helt rätt i kommer nog bara bli värre.

At skjuta med sk fult stöd har inget värd för mig så, men det sorterar ju ut, för det som då skjuter bra kommer sen skjuta bra på frihand med vilket är hur jag föredrar att skjuta.

Vi har nog inga proffs här, det betyder artt kunna leva på skyttet isf, och de som är bäst här i tex BR och FT är ljusår bättre än mig för att de tränar och har rätt typ av sikten tex, FT är ju en sport för avståndsbedömning pga en ganska krökt kulbana, det är inte möjligt med sånna allroundkikarsikten jag har ens.

FT vapen på 16J som skjuter hål i hål på 50m finns men det är då i bänk och inomhus då väder och vind är väldigt påverkande.

Utmana dig själv lite mer känner jag, 14m är bra tex för stående då det ju ger en utmaning, det är rätt kast för säg sittande FT då det blir för lätt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav sfe 25 jun 2016, 10:14

Sundan skrev:Bra länk om Jsb:s märkning osv ; För att följa länken så måste du registera dig.

Jag får inte detta att stämma med vad som står på burkarna i min samling. Ett axplock:

Möjligen har man nått upp till 40-tal när det gäller numrering av formar men jag får det ändå inte att stämma, helst inte de gröna.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe

Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Inläggav Silwer 25 jun 2016, 17:24

Nä de gula förstår man år och bach på, men de gröna kan jag inte klura ut med hjälp av siten heller.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav sfe 25 jun 2016, 19:37

Jag har lagt märke till en annan skillnad mellan olika Exact RS, en skillnad som är lite mer uppenbar än att kulorna går olika - burkarna är olika!
På burkar från 2014 sitter locken helt OK, på de från 2015 ligger locken bara pålagda. Dunkar man burken för hårt i bordet hoppar locket av.
Man ser en tydlig skillnad på burkarna:

2014 till vänster, 2015 till höger (ifall det nu är så att de två sista siffrorna är året).
Och ja, jag har skiftat locken så att jag sett att ett 2015-lock sitter OK på en 2014-burk och ett 2014-lock är även det för stort för en 2015-burk. En liten detalj som jag finner ganska irriterande. 2014-burkarna vågar jag ställa på hyllan med bara locket som skydd, när tejpen är borta, men 2015 känner jag mig tvungen att sno ett gummiband runt så det inte händer nåt dumt. Är lite tveksam till att flytta över kulorna från nya dåliga burkar till gamla bra ifall jag nu skulle råka ut för någon batch som inte skjuter bra. Tråkigt då om man slarvat bort batchnumret.
Har länge tänkt skaffa sådana där "burkhållare" som man trycker in burkarna i så att inte locket kan ramla av. Nu är det nog dags.
Senast redigerad av sfe 25 jun 2016, 19:45, redigerad totalt 1 gång.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe

Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Återgå till Ammunition