Varför räfflade diaboler?!?

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Varför räfflade diaboler?!?

Inläggav Luftpangarn 09 feb 2022, 17:13

När jag ändå beställde ett vapen (S&w m29), så beställde jag förstås CO2 patroner och ammunition samtidigt.

I val av ammunition, aktualiserades min undran, om varför folk köper räfflade diaboler? Det viktigaste på en diabol, är "huvudets" diameter, som normalt är större än nominellt angiven. Trist nog anger få tillverkare denna dimension.

Kjolen är i sammanhanget alltid av hysterisk överdimension.

De diaboler jag sett, har glatt kjol. Och resten av diabolen vidrör ju aldrig pipan.

För mig signalerar räffling på en diabol, skitkvalitet. Jag tänker direkt på -70 talets "Dog Match". Men detta underliga verkar fortsätta. Jag skänktes en burk 5,5 räfflade Crosman förra året. Tydligen det bästa man kan köpa i Polen.

Så vad handlar detta om?
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1516 gång
Tackad: 329 gånger i 228 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Varför räfflade diaboler?!?

Inläggav Stinsen 09 feb 2022, 18:25

Jag har absolut inget bra svar på din fråga.

Men prova h&n excite spike till din m29.. Magkänslan säger annat, men min skjuter absolut bäst dessa och jag har provat en del, högt som lågt , R10 bl.a.

Gör ju inget att det är bland det billigaste man kan hitta heller!

Blev det diabol eller BB varianten?
Stinsen

Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Följande användare vill tacka Stinsen för detta inlägg
Luftpangarn (09 feb 2022, 18:41)

Inläggav Luftpangarn 09 feb 2022, 18:49

Blev 8 3/8" räfflad. Vete sjutton om räffling gör skillnad, men prisskillnaden är minimat. Blev en burk R10 4,48 också.
Luftpangarn

Inläggav Stinsen 09 feb 2022, 20:32

Jag hade med köpt en räfflad. Tror inte att den var lanserad när jag köpte min.
Stinsen

Inläggav Luftpangarn 09 feb 2022, 21:40

Stinsen skrev:Jag hade med köpt en räfflad. Tror inte att den var lanserad när jag köpte min.

Tror inte du behöver gråta! :wink: Det är ytterst osäkert om det verkligen spelar roll. Erfarenheterna från Colt SAA, antyder ingen skullnad alls! :?
Luftpangarn

Inläggav Silwer 10 feb 2022, 19:54

Dogg match på den tiden var helt ok för vanligt folk, det var när Gamo tog över nån gång under 90 tal de snabbt blev skit.

Tanken var troligen just matchvapen i låg effekt då då räffrålingen möjligen kunde följa med pipan mer.

Jag vet inte varför ingen räddning skulle vara bättre?

Det är väl lite som rundnos tex, inget för match men i övrigt det bättre valet.

Inget är så enkelt så man kan avfärda det bara hur det ser ut, tänk Crossman under 90tal och imo ännu, tänk JSB.

Ok är det pissbilligt så är det skit och även om det utlovar guldspetsar och trams som det, i övrigt prova själv.

BB dock är skit utan dess like och amerikanskt leksaksnivå.
Senast redigerad av Silwer 10 feb 2022, 22:22, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav skjutglad 10 feb 2022, 21:44

Diaboler i sig är en hel vetenskap och väldigt individuellt.
Räfflor eller inte räfflor.
I min walther lg 300 skjuter jag 4.49 med ingen kontakt mellan huvudet och pipans räfflor.
Och då levererar den 10 skott inom en tum nagel på 50 meter.
Andra pipor vill ha kontakt med räfflorna.
Som sagt räfflor eller ej och huvud kontakt med pipan eller ej.
Det enda jag vet är att man får prova sig fram och varje pipa är unik.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad

Tack utdelade: 560 gång
Tackad: 1333 gånger i 408 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
Luftpangarn (10 feb 2022, 22:34)

Inläggav Luftpangarn 10 feb 2022, 22:50

Silwer, jag kan och vet inte, men jag har fått för mig att 4,4mm rundkulor är en europeisk gammal standard. Används i "tivoligevär" och tex även i Haenel gevären? Blykulor eller förkopprade blykulor, funkar också bra med räfflade pipor. En högst normal kombination i själva verket.

När diabolen uppfanns, är litet intressant?

Stålrundkulor "BB" (4,4mm) i kombination med slätborrad pipa, undrar man ju också hur det uppstod?
Luftpangarn

Inläggav Silwer 12 feb 2022, 13:27

tyskland på 3 vtalet kom upp med just de blyrundkulor du nåmner, för övning för tex hitlerjugend, anledningen var att de kunde laddas i magasin så mna kunde repetera geväret som ett mausergevär.

Standard skulle jag inte säga då de redan på 1800tal hade de slätborrade Oscar Will gevären som sköt pilar och för kopierades ända in på 50 talet även här i Sverige innan Haenel med rundkulorna dök upp på allvar för tivoliskytte.

Diabolen är brittisk, de fasttte no1 no2 och no3 tidigt dvs tumsmått på 4.5mm, 5.5mm och 635mm.
De införde iom fjädervapen tidigt 1900tal räfflade pipor, här kom diabolen in kring 1920 hade man fått fram sådanna, och man märkte redan tidigare att med rundkulor gav en räfflad pipa även för luftskytte bättre pecision.

Men med diabolen kunde de skjuta dubbelt så långt med samma precision som med rundkulor.

Det var fantastiskt och BSA var i spetsen med sina fjädervapen även om Webley var med de med.

Dessa vapen då säg 30tal kopierdes av bla Dinana i Tyskland, och även om tyskarna redan provat pellets så att säga tidigare så tillverkade de vapnen som de brittiska mer eller mindre.

Så rundkiulan i bly var främst för övning och möjlighet till repetering som ett riktigt vapen.

BB guns är rent amerikanska, de var leksaker helt enkelt och ban hade dem länge, men det är inte det minsta Europeiskt inna de såklart kunde köpas här efteer WW2.

Crossman 150/160 då Crossman kom upp med 12gre co2 patronen sålde bra här på 50 talet.

DEt uppstod givet av enkelheten bara.

USA km även med multipumpen här en klassiker är väl Bluestreak eller Silverstreak, .-20 vaepen med jag tror än idag tillverkade pellets, de var av bly men de var inte diaboler utan cylindriska md en spets på.

Tyskland efter WW2 fick inte tillverka tung vapen, så många vände sig til luftvapen ch det var där matchskyttets kom upp men i millimeter.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
nha (12 feb 2022, 14:58), Nitro (12 feb 2022, 16:25), Luftpangarn (12 feb 2022, 16:47)

Inläggav Luftpangarn 12 feb 2022, 19:51

Silwer, det ante mig att du skulle kunna fylla ut historien! Jag slog i engelska Wikipedia -efter att jag skrivit här :oops: - men fick en känsla av att artikeln inte gav hela storyn.

Artikeln är dock väldigt intressant, tycker jag. För att följa länken så måste du registera dig.

Det visar sig att "BB" avser en storlek på kulor i hagelpatroner. Och Wikipedia skriver "In 1886, the Markham Air Rifle Company in Plymouth, Michigan produced the first wooden-construct spring-piston air rifle design as a youth training gun, and used the BB-size birdshot as the chosen ammunition. Two years later, the neighbouring Plymouth Air Rifle Company (later renamed Daisy Manufacturing Company in 1895) introduced the first full-metal airgun that also fired BB shots – the Daisy BB Gun, which became a very popular household name due to its successful marketing. Around 1900, Daisy changed their BB-size bore diameter to 0.175 in (4.4 mm), and began to market precision-made lead shot specifically for their BB guns."

Den exakta kalibervarianten 4,4 verkar alltså vara Daisy företagets påhitt. Vilket möjligen bidrar till att förklara, varför jag har hittat flera olika blyrundkuledimensioner, med eller utan kopparplätering. Tex har jag en burk "präzisions" kopparpläterade från Haendler & Naterman (rimligen H&N) som anges till 4,45mm, men när jag kontrollmätt, varierar de mellan 4,48-4,5. De visade sig fastna i en vanlig slätborrad BB-pipa. (I en burk "Excite Smart BB" höll varenda kula 4,40!)

Av det har jag dragit slutsatsen att i släta BB-pipor, borde underdimensionerade diaboler funka bäst? Som alternativ till rundkulor, om man vill prova. (Mindre än 4,48 känner jag inte till?!) Särskilt som många / de flesta har låg effekt.

Men att resonera sig fram till rätt ammo, är tamejfan omöjligt! Det är väl därför det är en bra ända att börja med att fråga efter andras erfarenheter. Även om enskilda vapen och pipor nog också kan skilja sig åt, kan man åtminstone börja där, tänker jag.

Helt tycker jag inte man skall avfärda alla BB vapen. Det viktiga är om vapnet har en tillförlitlig spridning, som känns tillräckligt mycket som skytte. De pistolrepliker jag testat, har haft så stor / dålig tillförlitlig spridning, att man inte kunnat skjuta läskburkar med 100% tillförlitlighet, på mer än 4-5m. Då tycker jag det blir löjligt, för då kan jag lika gärna, med jämförlig precision, lobba grus med fingrarna.

Men har vapnet en tillförlitlig precision på tex 15mm på 10m, ja då kan man mycket seriöst skjuta på "antingen-eller" mål med lämplig storlek. Typ småburkar / FT mål / spinners. Jag har kommit fram till att målet skall ha en diameter motsvarande ca 2,5ggr spridningen. Resonemangen bakom, räcker till en egen tråd. Testa själv, och meddela gärna erfarenheter!

Det finns flera BB-replikrevolvrar som har anständig precision. Och min "Cowboy Rifle" bygelrepeter skjuter alldeles utmärkt tillförlitligt, och med en precision som mäter sig med sämre vanliga luftgevär. (Spridning strax under 10mm/10m. Aningen bättre med BB rundkulor - i alla fall ingen fördel att använda diaboler på 25m. :shock: )

Till min Colt SAA, med spridning ca 12-18mm, använder jag små vita medicinburkar med diameter 43mm. (Som jag har gott om... :lol: ) ) Det verkar som att S&W m29 kommer leverera ännu bättre precision, så antingen får det bli mindre mål, eller om det går, helst ställa burkarna på längre avstånd.

Vad jag inte testat än, är kopparpläterade blyrundkulor i en räfflad replikrevolver. Det kan hända, att det faktiskt fungerar bättre än diaboler. Trummans indexering i relation till loppet, är inte perfekt. "Patronhylsorna" har också visst skrammelspel i trumman, så vem vet, kanske en relativt sett hårdare pläterad rundkula klarar sig igenom vapnet bättre, än en mjuk opläterad diabol? Och kanske man borde testa andra diabolhuvuden än plattnosar? (Har hittills blivit sådana för mig, av viktskäl.)

Detn här utläggningen om ammunution, börjar bli som politiska diskussioner över alkoholhaltiga drycker i statsvetarkursen i min ungdom... :-)

P.S. Trots heta diskussioner, eller kanske just därför, rådde mänsklig förbrödring, sjöngs snappsvisor och förekom ett och annat kärleksäventyr bland kursdeltagarna. Utan ideologiska hänsyn. :Hughug: Kursdeltagarna gör sig inte sällan senare påminda som politiker, journalister och opinionsbildare. Fast för mig som ekonom (nationalekonomi är viktigt för mig), är det en given kombo, tillsammans med filosofi. (Historia är annars internationellt sett, ett vanligt komplement till ekonomi.) Mycket riktigt sa min farbror, den ytterst kände nationalekonomen -"Jaha, när du nu smakat tre ölsorter, är det väl dags att välja?" Alltså uppenbaligen inte något radikalt annat, som vin... :-) Fast det gjorde jag. Marknadsföring, psykologi och annat, är min hjärtesak. Min farbror hade tänkt bli filosofiprofessor, men han råkade köra fast i nationalräkenskapers brister, finansminister Sträng krävde och sponsrade besked, och sedan blev det som det blev. :lol:

Statsvetenskap var absolut bästa universitetskursen under min "något" överdrivet utsträckta universitetstid. :-) Men när tom vaktmästarna börjar hälsa på en, är det uppenbart dags att välja. Antingen slutar man hänga, eller så börjar man jobba på bygget. :-)

Kanske valde jag fel, och därför drabbas ni av mina utläggningar här? :smt016 Fast jag skriver just nu också en guide för förstagångsväljare, och politiskt normalintresserade , om att välja politiskt parti att stödja / rösta på. (Och helst hitta något parti att gå med i, men det är överkurs. Helst vill jag också att samtliga riksdagspartier tycker guiden är ok.)

Spelar ingen roll om man jobbar på ett företags marknadsavdelning, eller är med i ett politiskt parti, så har kollegorna VÅLDSAMT överdriven uppfattning om hur mycket normalsansade människor bryr sig. De var tex helt galna på ett färgföretags marknadsavdelning, och liksom betedde sig som om årets kulörkollektion var det normala för svenskar att intressera sig för.

Jag storknar - vad fa'n, folk har bättre saker för sig! De har fullt upp att leva ett schysst liv! Tex skjuta luftpistol! :Thumbupp:

Normalt folk är jätteseriösa väljare, enligt min erfarenhet (när man tex knackar dörr), men de ägnar sådär 6 månader var 4:e år åt att ta ställning. Mycket sunt beteende enligt mig. Resten av tiden skall valda politiker mangla frågor. Vore ju så lagom kul, om alla i stället skulle behöva rösta om fan och hans mosters frågor, en kvart om dagen, efter nyheterna på TV, och efter att ha snabbplöjt sammanfattningarna av femtielva utredningar, inför kvällens omröstningar. :o Snacka om dödare för familj, kväll, allmän avkoppling och nöje. Nä, det får bli någon rimlig kompromiss man kan leva med.

Ungefär kanske, som val av projektil i luftvapnet slutar? Verkar funka tillräckligt acceptabelt bra, givet att varken jag, eller puffran, är perfekta. :)
Luftpangarn

Inläggav underljudsförbud 12 feb 2022, 20:04

räfflade diaboler är av inget värde för luftskytte , enbart en design för att ge ett större försäljnings kvot bland nyfikna nybörjare :|

jo har testat de flesta sorter , finns verkligen mycket skit ammo , som lätt dödar skytteintresset fort

tur att man är envis :smt022
underljudsförbud

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Följande användare vill tacka underljudsförbud för detta inlägg
Luftpangarn (12 feb 2022, 20:39)

Inläggav Stinsen 12 feb 2022, 21:58

Luftpangarn skrev:Artikeln är dock väldigt intressant, tycker jag. För att följa länken så måste du registera dig.

Det visar sig att "BB" avser en storlek på kulor i hagelpatroner.

Jag tänkte att BB står för ball bearing, alltså kulor i kullager.
Men har dock inte gjort några efterforskningar i saken.
Stinsen

Inläggav XXL 12 feb 2022, 22:15

The numbering system for shot continues up to #1 shot (.16”), commonly used for ducks and geese, and then it gets weird and confusing. The next larger shot is called B shot, which is .17”, or .01” bigger than #1 shot. BB shot is .18” inches. BBB shot is .19 inches. Then it jumps to T shot ,.20”, followed by TT .21”, F .22”, and FF .23”.

Här står mer:
För att följa länken så måste du registera dig.

Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL

Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Inläggav börne 12 feb 2022, 22:16

Luftpangarn skrev:Haendler & Naterman (rimligen H&N)

Du behöver inte fundera på om det rimligtvis stämmer att det är H&N för det gör det.

Haendler & Natermann Sport GmbH grundat av Johann Georg Haendler and Friedrich August Natermann
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Silwer 15 feb 2022, 14:23

Visst och till Excellent var de tillverkare av 5.4m blyrundkylor med eller utan koppar, tex.

Och de bör de varit länge, nu är det inte 4.4mm men Excellent pumpbössor är från tidigt 1900 tal.

Dessutom var rundkulor om det inte var pilar det man sköt i Luftvapen för nöjes skull.

Dock BB är typiskt amerikanskt benämnt, många dör växte upp med just Daisy Red Ryder och liknande vapen med repeterande rundkulor.
Så där kallades Luftvapen BB hund ofta och säkert ännu.

I Europa fanns aldrig den marknaden, pipintryckare var vanligt för barn, slätborrat pilar ofta.

Så visst hade vi rundkulor för luftgevär klart före amerikanerna men vi kallade dem aldrig nånting motsvarande BB hund.

Och i UK gick man ju hört på jakt därav framtagande av fjädervapen med räfflad pipa och så bra diaboler de kunde få fram då, vilket ändå dubblade räckvidden att träffa nånting.

Sen JA decplastuga amerikanska vapnen från USA har ju påverkat tom min uppväxt, de var billiga, inte sällan pumpvapen men 4.5mm.

Jag hade en Daisy 840 SSP allt var nästan i plast, men jag var ju väldigt ung så jag tyckte det var kul, jag sköt Dogg Match 4.5 flat nosar i den, men då den var slätborrad kunde man hålla i de typiska stålrundkulorna i den som fångades upp med en magnet för reoetering.

Jag har aldrig gillat stplrundkulor riktigt pga deras förmåga att studsa är alla möjliga håll trots låg effekt.

Och Jo jag köpte en Crossman Black Daimond, i plast, kan ladda femdiabolers. Magasin dock själv får flytta eftersom, eller som sagt skjuta stplrundkulor.

Det var nog mest att 1992 blev co2 licensfritt i Sverige igen efter att varit lucebsbelagt helt sen 70 talet, så det var nog därför jag köpte det just då drevs med 12gr co2 patroner.

Jag mins vissa amerikanska billiga pistoler hade mässingspipa men folk sköt nu ur magasinet stplrundkulor, de sög inte roliga ut sen.

Nåväl BB Gun är en amerikansk benämning, och man får tänka på vilka vapenlagar de har, de var leksaker, decenda seriösa vapen de bygde var multipumpvaoen och de flesta 12gr drivna co2 vapen copperhead dör man slapp fylla på kolsyran som tidigare.

Finns riktigt fina luftvapen från den tiden kring 50tal tillverkade i USA.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Luftpangarn (15 feb 2022, 19:54), gubbe (15 feb 2022, 20:10)

Inläggav Luftpangarn 15 feb 2022, 20:28

Ja Silwer, i USA används oftast ordet "BB gun" som ordet för luftvapen. Det är nog bara de litet mer insatta som använder ordet "airgun".

Och mitt intryck är, att många barn i USA får sköta sig själva med effektsvaga luftvapen. Om de nu inte i stället får en .22 lr - i rosa, om det är en tjej! :-) Fast de får de inte skjuta utan att pappa eller mamma är med.

Stålkulor är ett djävla otyg! Det finns andra kulor, och SÅÅÅ djävla mycket dyrare är de inte. Fast amerikaner är väldigt prismedvetna. Och många normala människor, är fattiga, jämfört Sverige. (Ganska hemskt att upptäcka, om man bor där ett tag, vilket jag gjorde ett år.)

Vet inte om det verkligen är så, men mitt intryck är att allt fler i USA upptäcker att luftvapen är väldigt praktiska för skjutgalna. :thumbupp: Kostar inte ett skit att skjuta (typ), och de är så tysta att man kan skjuta hemma, i stället för att åka någonstans utan folk / till skjutbana, skriver många. Sedan har de förstås också krutvapen. Men luftvapen verkar bli allt mer uppskattat som komplement.

När jag tog upp skyttet igen för några år sedan, var planen att skaffa ett salongsgevär. Fast under tiden, köpte jag ett luftgevär. Och plötsligen insåg jag, att det är fan så mycket mer praktiskt. Jag menar, mina grannar skulle bli närmast fientliga, om jag började skjuta krut i tid och otid på tomten, (Förre ägaren gjorde det, och det sågs inte med blida ögon.) Nu vill de i stället gärna skjuta mina luftvapen, när vi sitter på stranden i solnedgången. Med grillad korv, öl och vin. :Hughug: Försök att vara social, och prata med någon, om det vräks krutsmällar invid. :roll: (Att jag ses som skyttekung, är ju litet komiskt i mina ögon. Så djävla bra är jag verkligen inte. :-) )

Kul att så många män har erfarenhet från skytte i lumpen. :thumbupp: Och en och annan kvinna har helt enkelt talang! :Thumbupp: Alla barn gillar att skjuta - killar som tjejer! :)

Oj, nu har jag lämnat frågan om räfflade diaboler rätt rejält. :smt016

Min senaste picka kom idag, men det får bli en ny tråd. :)
Luftpangarn

Inläggav Silwer 18 feb 2022, 15:12

Luftgevär intresserar även tjejer, det har du rätt i, det är ingen rekyl och inget tordön när man skjuter.

Ok att de i te kanske är i tresserade av vapen i sig men det är lätt att få dem att skjuta med luftgevär.

Nu menar jag verkligen Sverige, där vapen ofta ses på med misstänksamhet även om det är lagligt.

Men efter förklaring att det är ett luftgevär är det oftast lungt.

Sen nej det är inte som 90talet när man gick med luftbössan över axeln och folk man mötte hälsade och gick vidare bara, 9-11 och terrorist jakten påverkade enormt mycket.
Mycket förklarande av lagar för folk som egentligen inte har med saken att göra men som man inte kan be dra åt helvete.

Bara en kommentar.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Återgå till Ammunition