Den officiella coronatråden!

Här är det forumlekar som gäller

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav Helikopter 22 mar 2020, 12:49

Hamstring fyller två bra funktioner. Man slipper gå till buiken och minskar risken för att smittas. De som blivit smittatde är inte så ofta i butiken och kan smitta andra.
Helikopter

Tack utdelade: 50 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Diana

Inläggav bebbe 22 mar 2020, 13:25

Hamstra och bunkra har ett syfte. Men när folk köper 50 paket Alvedon och 50 rullar toapapper går det över gränsen! När dom dessutom sätter ut varor på Blocket när det tryter (för mer pengar än vad det normalt kostar) blir det något ännu värre!

Finns tom folk som hamstrar olika medicin till barn. Och i den grad att det blir brist. Var en kvinna här i Kungsbacka som har en son som har legat med nära 40 graders feber i mer än en vecka. Inga möjligheter att få ner febern då allt febernedsättande var slut.

Tänker vad som händer ifall vi får en riktigt stor kris! Hade en sådan diskussion på jobbet. Sa då halvt på skoj att den som har vapen kommer kunna överleva. Vadå, skall du börja skjuta folk i så fall? Fick jag till svar. Kan inte svara på vad som skulle hända om man står inför en kris. Men tänk dig att en person har bunkrat så den har obegränsat av en medicin som mitt barn behöver. Allt är slut men personen i fråga vill inte lämna ifrån sig något. Är jag då den värsta människan om jag hotar till mig det jag behöver till mitt barn? Eller är det den personen som inte vill dela med sig som är värst?

Och i fråga om vem som agerade bäst innan det kom till den punkten. Jag som valde att inte bunkra mer än vad jag trodde jag behövde så att alla kunde få eller personen som tog allt bara för att det gick? Vissa tyckte att personen som tog allt var smart, för då hade dom ju så det räckte. Vissa tyckte att jag var korkad för att jag inte tog tillräckligt.

Detta är nog frågor som all borde ställa sig. IOM att att alla är så olika måste nog dom flesta lära sig hur man skall agera i en extremsituation. Gäller oavsett om man är den som bunkrar för mycket eller för lite.

Skickat från min iPad med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe

Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Inläggav ahayeah 22 mar 2020, 20:26

Helikopter skrev:Hamstring fyller två bra funktioner. Man slipper gå till buiken och minskar risken för att smittas. De som blivit smittatde är inte så ofta i butiken och kan smitta andra.

Och det är roligt att leka prepper. Man kan höja stämningen ännu mer genom att slå av huvudbrytaren o stänga in sig i källaren med all sin mat. :arrow:
ahayeah

Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Inläggav Leopold 22 mar 2020, 21:50

Preppande: ja jag försöker hitta saker som jag brukar ha användning för och ha åtminstone ett par veckors väntad förbrukning av detta. Upplever minskande framgång att få tag i vissa varor men jag tror att lagren fylls på rätt snart.

Jag var en liten tur till Willys idag för att handla grejer till en äldre släkting 70+ som enligt rekommendationer, att denna ”riskgrupp” inte ska vara i kontakt med folk.

Det var vissa varor som utbudet var begränsat på. Konserver och pasta typ allt utplockat men fanns väl litet kvar av det som har minst åtgång, precis som för toapapper där är jag inte så desperat att jag skulle välja 4-lagers supermjukt papper... avstår helst.

Men frånsett en del saker så finns det mesta så ingen som helst anledning till panik. och det mesta lär fyllas på inom kort. En udda grej är att jäst fortfarande saknades i den här Willy-butiken, både vanlig och torrjäst. Fattar inte att folk på allvar bunkrar jäst av alla saker. Men skit samma det lär fyllas på det med. Jag är inte orolig för att man inte ska kunna hitta förnödenheter idag men visst en del saker kan vara svåra just nu.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav Helikopter 22 mar 2020, 22:40

Men då finns ju ialla toappaer mod lyx att får tag på! Fanns också på Lidel i Värmöd i dag. Ingen anledning till tokiga blocketköp. :)
Helikopter

Inläggav Pryltokig 22 mar 2020, 22:48

Hela iden med prepping är ju att man skapar ett litet förråd av det nödvändiga långt innan det skiter sig, nu är det ju för sent. Toapapper, pasta och alvedon håller ju i ganska många år. Om vi försöker vara lite saklig så var det 6% som köpt extra toapapper senaste veckan enligt TV4´s undersökning, betydligt färre än de som köpte kaffe/konserver/pasta etc. Beredskapsbilden nedan är från 80-talet!!

Den som försöker sälja toa-papper för 99:-/rullen kommer givetvis inte att få sålt en enda. Låter mer som ett skämt eller politiskt statement ("Anser du att priset är för dyrt, se det som en återbetalning till glesbygden för allt som vi sponsrat ert leverne med i storstaden under decennier med skog, vattenkraft, vindkraft, spannmål m.m.")

Den stackars kvinnan i Kungsbacka som inte kunde hitta något febernedsättande, borde kolla på tex. Apotea.se. Finns massor.

För att följa länken så måste du registera dig.

- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig

Tack utdelade: 69 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Inläggav Leopold 22 mar 2020, 23:36

Jo jag har kontrollerat att tex paracetamol finns. Det är inte bra att dagspressen får det att framstå som att det inte finns, även diverse andra sociala medier som spär på ett paniktillstånd som är rätt obefogat om man verkligen kollar upp.

Men notera att även luftvapen.info är att betrakta som ett ”socialt medium”. Det är viktigt att vi försöker behålla en viss sans och vett här så låt oss fortsätta på den vägen, ni bidrar på ett betydelsefullt sätt.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav JonasW83 23 mar 2020, 07:35

Pryltokig skrev:Den stackars kvinnan i Kungsbacka som inte kunde hitta något febernedsättande, borde kolla på tex. Apotea.se. Finns massor.

Kan då inflika med att där jag bor, var det också slut på alvedon & ipren för några veckor sedan.
Ena grabben på 7 år opererade sig och vi skulle endast ge alvedon, ipren i nödfall om smärtorna blev för starka.

Slut överallt!

Beställde givetvis på nätapotek som du tipsade om, allt fanns ju i lager (1-2 dagars lev. tid? Jag får medicinen idag.... två veckor senare.
Som tur var hade vi några tabletter liggandes, men sen var det slut som sagt. Tur att han har extremt hög smärttröskel, hade kunnat blivit fruktansvärda två veckor annars.
Bara för att det finns i webblager, så är det inget som säger att det kommer snabbt, eller alls för den delen i dessa tider. Nätapotekens lager är extremt belastade av alla jäkla hoarders.
FX Crown .22 48J
JonasW83

Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 11 gånger i 9 inlägg

Den officiella coronatråden!

Inläggav bebbe 23 mar 2020, 08:53

Pryltokig skrev:Hela iden med prepping är ju att man skapar ett litet förråd av det nödvändiga långt innan det skiter sig, nu är det ju för sent. Toapapper, pasta och alvedon håller ju i ganska många år. Om vi försöker vara lite saklig så var det 6% som köpt extra toapapper senaste veckan enligt TV4´s undersökning, betydligt färre än de som köpte kaffe/konserver/pasta etc. Beredskapsbilden nedan är från 80-talet!!

Den som försöker sälja toa-papper för 99:-/rullen kommer givetvis inte att få sålt en enda. Låter mer som ett skämt eller politiskt statement ("Anser du att priset är för dyrt, se det som en återbetalning till glesbygden för allt som vi sponsrat ert leverne med i storstaden under decennier med skog, vattenkraft, vindkraft, spannmål m.m.")

Den stackars kvinnan i Kungsbacka som inte kunde hitta något febernedsättande, borde kolla på tex. Apotea.se. Finns massor.

Nä, nu börjar det väl komma ikapp. Sedan är det tydligen skillnad på Alvedon för barn och vuxen. Det kvinnan behövde var till barn. Detta hände för ca 1,5 vecka sedan.

Att vi är ikapp nu är väl bra. Men hjälpte föga då, när hennes son behövde det! Men skönt för dom som fick panik och fyllde upp sina lager så dom hade till nästa årtionde....

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe

Inläggav bebbe 23 mar 2020, 08:56

JonasW83 skrev:
Pryltokig skrev:Den stackars kvinnan i Kungsbacka som inte kunde hitta något febernedsättande, borde kolla på tex. Apotea.se. Finns massor.

Kan då inflika med att där jag bor, var det också slut på alvedon & ipren för några veckor sedan.
Ena grabben på 7 år opererade sig och vi skulle endast ge alvedon, ipren i nödfall om smärtorna blev för starka.

Slut överallt!

Beställde givetvis på nätapotek som du tipsade om, allt fanns ju i lager (1-2 dagars lev. tid? Jag får medicinen idag.... två veckor senare.
Som tur var hade vi några tabletter liggandes, men sen var det slut som sagt. Tur att han har extremt hög smärttröskel, hade kunnat blivit fruktansvärda två veckor annars.
Bara för att det finns i webblager, så är det inget som säger att det kommer snabbt, eller alls för den delen i dessa tider. Nätapotekens lager är extremt belastade av alla jäkla hoarders.
Bra att någon med faktisk erfarenhet delar med sig. Tack.

Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe

Inläggav ahayeah 23 mar 2020, 16:47

Hittade värktabletter i mataffären, toaopapper på Granngården.. Folk verkar hamstra lite halvdåligt o det är väl också för att de faktiskt inte behöver sakerna. Är toapappret slut på Ica ringer man aftonbladet istället för att kolla i andra affärer. Samma fenomen kan nog finnas lite överallt.
ahayeah

Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Inläggav dreg 23 mar 2020, 18:24

Det pågående fenomenet har inget öht att göra med prepping.
Det här som försegår är ett yttrande av masspsykos. Säkerligen utlöst av efterblivna facebookinlägg som lästs av andra facebookmuppar.
Kan meddela att Lilla edet tillverkar 25 miljoner rullar med muggpapper i veckan. Närmare 3 rullar pp och vecka. Det kommer aldrig ta slut.
Sen som TL skrev, vad det gäller toalettbesök behövs inte ens toapapper.
sköna preppers detta. Samla på skithuspapper, värkpiller och ägg.
Vid en större katastrof skulle dom inte överleva i 3 månader, men å andra sidan skulle dom kunna dö med tryggheten att skithuspapret räckte iaf.
Gällande preppers
Finns ingen prepper som kommer överleva någon längre tid på egen hand. En överlevnadssituation i en katastrofsituation bygger på samarbete. flera individer som går ihop och som ansvarar för olika delar av överlevnaden, någon/ra jagar, andra samlar eller ansvarar för lägerbygge, vissa sköter färskvattenförsörjing osv osv.
Som ensam individ blir det svårt på egen hand i vårt bistra klimat.
Vi är några här som har pratat om att flytta till skogs redan nu, Ja ni vet vilka ni är :D:D
Ska man sköta
Nihill nisi mors
dreg

Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Inläggav gubbe 23 mar 2020, 18:45

Ska bli väldigt intressant att läsa den här tråden om ett år. :)
Om man överlever.
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Batistuta 23 mar 2020, 20:53

Kollar på coronakartan lite då och då För att följa länken så måste du registera dig.

Något som märkts tydligt några dagar är vilken enorm katastrof USA verkar bli, kurvan är spikrakt upp och de är ifatt Kina inom någon dag om det fortsätter så här. Kina och Sydkorea har planat ut sin kurva.

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1725 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav Pryltokig 23 mar 2020, 21:15

dreg skrev:Det pågående fenomenet har inget öht att göra med prepping.
Det här som försegår är ett yttrande av masspsykos. Säkerligen utlöst av efterblivna facebookinlägg som lästs av andra facebookmuppar.

EXAKT! Prepping innebär att du har det nödvändigaste hemma sedan flera år så att du klarar 72 timmar som myndigheterna vill (eller mer) och då blir du inte lika känslig för rykten på FB/Media mm. Om vuxna friska människor skulle kunna lära sig ta lite mer ansvar för sin egen och familjens situation kunde myndigheter och hjälporganisationer fokusera mer på de som verkligen behöver hjälp.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig

Tack utdelade: 69 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Inläggav börne 23 mar 2020, 21:21

bebbe skrev:
JonasW83 skrev:

Beställde annat på Apotea ikväll & tänkte jag tar ett par paket Panodil också då jag kom på nån skrev här att det fanns. Ska tydligen komma redan imorrn så dom verkar ha hemma av dessa i alla fall.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav bebbe 23 mar 2020, 21:24

Batistuta skrev:Kollar på coronakartan lite då och då För att följa länken så måste du registera dig.

Något som märkts tydligt några dagar är vilken enorm katastrof USA verkar bli, kurvan är spikrakt upp och de är ifatt Kina inom någon dag om det fortsätter så här. Kina och Sydkorea har planat ut sin kurva.
Där var den. Letade efter den tidigare idag. Tack :-)

Skickat från min iPad med Tapatalk
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe

Inläggav JonasW83 23 mar 2020, 21:43

börne skrev:
bebbe skrev:
JonasW83 skrev:

Beställde annat på Apotea ikväll & tänkte jag tar ett par paket Panodil också då jag kom på nån skrev här att det fanns. Ska tydligen komma redan imorrn så dom verkar ha hemma av dessa i alla fall.

Värsta preppershandlingen verkar ju vara avklarad med tanke på att livsmedelsbutikerna återgått till normalstatus med.

Tro mig, det var ett reellt problem i vissa delar av landet för två veckor sen. Man blev rätt less som småbarnsförälder som hade ett riktigt behov.

Apoteket.se har t.ex. kvar sin text som de la ut för drygt en vecka sen när åtgången var som störst:

"Vi har längre leveranstider och även längre svarstider på kundservice än normalt. Vi prioriterar beställningar med receptbelagda läkemedel samt Apodos och Dospac. Vänta gärna om du inte behöver läkemedel just nu."
FX Crown .22 48J
JonasW83

Inläggav börne 23 mar 2020, 21:54

JonasW83 skrev:Tro mig, det var ett reellt problem i vissa delar av landet för två veckor sen. Man blev rätt less som småbarnsförälder som hade ett riktigt behov.

Jag misstror inte dig på att det tog tid.

Var menat som tips om folk vill ha tag på Panodil så finns det nu.

Gillar Apotea, fraktfritt & har dom det hemma går det snabbt :thumbupp:
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav JonasW83 23 mar 2020, 22:11

Missuppfattade dig! Sry
FX Crown .22 48J
JonasW83

Inläggav zpiff 23 mar 2020, 22:23

Preppers förbereder sig långt innan något händer, de har oftast stenkoll på hållbarhet på produkterna för att kunna byta ut mot nya innan datumen går ut. Skithuspapper är inget som en sådan person måste ut och panikhandla, inte heller pasta, gryn, bönor eller andra torra produkter.

Jag är inte en prepper men har tagit till mig att man bör kunna klara sig 3 dagar med mat, det gör jag utan problem, utan att panikhandla.
Air Arms S200 .177
Air Arms HFT 500
Kral Puncher PRO .177
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22 / 4x skrot sikte...
Artemis PP700W / infällbar karbinstock och rödpunkt
Användarvisningsbild
zpiff

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 77 gånger i 69 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Inläggav börne 23 mar 2020, 22:27

JonasW83 skrev:Missuppfattade dig! Sry

:thumbupp:
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Helikopter 24 mar 2020, 10:57

Vår kollektiva förmåga och intelligens är något jag reflekterar över i pandemin. Vi visste i början av januari att det fanns ett isolerat utbrott i Wuhan.Allt eftersom har läget förvärrats dag för dag. Och ändå har alla alla länder i världen nu i princip inhemsk en smittspridning. Varför klarar vi inte av att agera smartare som kollektiv?
Helikopter

Inläggav bebbe 24 mar 2020, 11:27

Helikopter skrev:Vår kollektiva förmåga och intelligens är något jag reflekterar över i pandemin. Vi visste i början av januari att det fanns ett isolerat utbrott i Wuhan.Allt eftersom har läget förvärrats dag för dag. Och ändå har alla alla länder i världen nu i princip inhemsk en smittspridning. Varför klarar vi inte av att agera smartare som kollektiv?
För att alltförmånga går på sannolikhetsinlärning. Det har inte hänt förr. Eller det händer inte mig....

Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe

Inläggav Freerider 24 mar 2020, 11:54

bebbe skrev:
Helikopter skrev:Vår kollektiva förmåga och intelligens är något jag reflekterar över i pandemin. Vi visste i början av januari att det fanns ett isolerat utbrott i Wuhan.Allt eftersom har läget förvärrats dag för dag. Och ändå har alla alla länder i världen nu i princip inhemsk en smittspridning. Varför klarar vi inte av att agera smartare som kollektiv?
För att alltförmånga går på sannolikhetsinlärning. Det har inte hänt förr. Eller det händer inte mig....

Det är mest rationalisering. Peter Watts förklarade det bra i För att följa länken så måste du registera dig.

:

...You rationalize, Keeton. You defend. You reject unpalatable truths, and if you can't reject them outright you trivialize them. Incremental evidence is never enough for you. You hear rumors of Holocaust; you dismiss them. You see evidence of genocide; you insist it can't be so bad. Temperatures rise, glaciers melt—species die—and you blame sunspots and volcanoes. Everyone is like this, but you most of all.
Freerider

Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 55 gånger i 30 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Forum lekar & Forum fun