chaosborn skrev:Nu kunde jag inte läsa artikeln då den vart så gammal.
Men jag tänker att:
A: rån kommer alltid att finnas med eller utan vapen.
B: det får ju ses som positivt när rånare inte har tillgång till "riktiga vapen", det torde ju betyda att det inte är jätte lätt att få tag på illegala vapen eller om man nu väljer det för att straffskalan möjligen är lägre?
Man kan förstås inte dömas för just olagligt innehav, om man viftar med en luftpistol. Dock upplevs ju själva hotet likadant, och det vill jag minnas att en postrånare dömdes ganska hårt för, när han använde en leksakspistol. (På den tiden då det fanns postkontor med massor av kontanter.) Kassörskan kunde ju inte se skillnaden.
Vissa människor - väldigt få, tack och lov - kan tänka sig att utsätta någon för dödsångest eller liknande.
Tvärtom har acceptansen för någon våldsanvändning alls, sjunkit kraftigt de senaste decennierna, bland ungdomar i västvärlden. (Super mindre, gör de också.)
Jag tror nog det samma gäller äldre generationer. - Ja alltså inte supandet.

Dock har det ökat ytterst marginellt, trots lördagsöppet på Systembolaget, ökat resande, EU, privatimport / postorder och annat, som ökat tillgängligheten. (Därför bör Systembolaget läggas ner, enligt min mening. Det finns helt enkelt inga vettiga skäl för dess existens.)
Mängden vapenrepliker som finns tillgängliga - skjutbara eller inte - har jag en stark känsla av, har ökat rejält. Jag uppfattade det som ytterst ovanligt, när jag var liten, att som jag, ha en kopia av en Colt SAA 7,5". Tror det var föregångaren till Svartkrutskällaren som importerade dem. Och jag fick vänta en hel evighet för en tioåring - dvs ett halvår - på leverans. Djävlar vad jag ringde butiken och tjatade!

För övrigt helt gjord av zink. (7,5" piplängden har alltid varit min favorit.)
Men jag vill minnas att antalet rån inte alls ökat.
Det är väldigt svårt att påverka människors beteenden, genom lagstiftning. Värderingar och kultur, styr lagarna. Inte tvärtom.
Restriktionerna under epidemin, har funkat minst lika bra på frivillig basis i Sverige, som i länder med (helt galna) med polisövervakning, böter och annat.
I USA skjuter folk till höger och vänster. Men inte i Finland, där det finns fler vapen per capita! Inte heller i Canada skjuts det. (Se dokumentärfilmen "Bowling for Colombine". Där erbjuds Michael Moore ett gratis gevär, om han öppnar bankkonto! Bankmannen visar upp geväret på sitt skrivbord - inne i banken!

NRA
Det är klart att barn, kriminella och psykiskt störda, inte skall få springa runt med krutskjutvapen. För övriga, räcker kulturen som reglering. Och det gäller såväl luftvapen, som krutvapen, enligt min ganska välgrundade mening.
(Den förkrossande majoriteten politiker i Sverige, är obetalda. Tvärtom, får man ju betala & skänka pengar & fritid, för "nöjet" att tex läsa en "oerhört spännande" bibba papper från tjänstemännen i förvaltningen, om tex vad man skall göra med äldreboendet i kommunen. Politik är inget man blir rik på i Sverige. De flesta ministrar tex, får mer betalt på nya jobb, när de avgår.
Är man ute efter pengar, skall man definitivt börja i någon annan bransch. En vän tjänade mer än hans pappa gjort som minister (!), två år efter att han gick ut KTH. Undra på, att det är akut brist på politiker. Och tex varför jag hittills tackat nej till alla uppdrag, utom att vara revisor i den lokala partiföreningen. Kanske jag tar litet mer ansvar i framtiden. För det känns litet dålig stil, att i längden hela tiden säja nej till att hjälpa till i kommunen. För det är det det handlar om.
-Så vill Du hjälpa till, ring valfritt parti! Och givetvis måste Du inte tycka precis som alla andra partivänner du får, eller vad som står i något partiprogram. Det är det ju meningen att man skall diskutera fram! Och givetvis även diskutera med de som valt ett annat parti, när det börjar närma sig dags för beslut. Och Sverige har närmast världsrekord i att partier kommer överens. Bara det att i media, måste man peka på skillnaderna. Annars blir det ju hopplöst för väljarna.)
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.