Luftvapen använt vid rån

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Luftvapen använt vid rån

Inläggav Luftpangarn 03 feb 2022, 15:17

chaosborn skrev:Nu kunde jag inte läsa artikeln då den vart så gammal.

Men jag tänker att:

A: rån kommer alltid att finnas med eller utan vapen.

B: det får ju ses som positivt när rånare inte har tillgång till "riktiga vapen", det torde ju betyda att det inte är jätte lätt att få tag på illegala vapen eller om man nu väljer det för att straffskalan möjligen är lägre?

Man kan förstås inte dömas för just olagligt innehav, om man viftar med en luftpistol. Dock upplevs ju själva hotet likadant, och det vill jag minnas att en postrånare dömdes ganska hårt för, när han använde en leksakspistol. (På den tiden då det fanns postkontor med massor av kontanter.) Kassörskan kunde ju inte se skillnaden.

Vissa människor - väldigt få, tack och lov - kan tänka sig att utsätta någon för dödsångest eller liknande.

Tvärtom har acceptansen för någon våldsanvändning alls, sjunkit kraftigt de senaste decennierna, bland ungdomar i västvärlden. (Super mindre, gör de också.)

Jag tror nog det samma gäller äldre generationer. - Ja alltså inte supandet. :lol: Dock har det ökat ytterst marginellt, trots lördagsöppet på Systembolaget, ökat resande, EU, privatimport / postorder och annat, som ökat tillgängligheten. (Därför bör Systembolaget läggas ner, enligt min mening. Det finns helt enkelt inga vettiga skäl för dess existens.)

Mängden vapenrepliker som finns tillgängliga - skjutbara eller inte - har jag en stark känsla av, har ökat rejält. Jag uppfattade det som ytterst ovanligt, när jag var liten, att som jag, ha en kopia av en Colt SAA 7,5". Tror det var föregångaren till Svartkrutskällaren som importerade dem. Och jag fick vänta en hel evighet för en tioåring - dvs ett halvår - på leverans. Djävlar vad jag ringde butiken och tjatade! :lol: För övrigt helt gjord av zink. (7,5" piplängden har alltid varit min favorit.)

Men jag vill minnas att antalet rån inte alls ökat.

Det är väldigt svårt att påverka människors beteenden, genom lagstiftning. Värderingar och kultur, styr lagarna. Inte tvärtom.

Restriktionerna under epidemin, har funkat minst lika bra på frivillig basis i Sverige, som i länder med (helt galna) med polisövervakning, böter och annat.

I USA skjuter folk till höger och vänster. Men inte i Finland, där det finns fler vapen per capita! Inte heller i Canada skjuts det. (Se dokumentärfilmen "Bowling for Colombine". Där erbjuds Michael Moore ett gratis gevär, om han öppnar bankkonto! Bankmannen visar upp geväret på sitt skrivbord - inne i banken! :-) NRA

Det är klart att barn, kriminella och psykiskt störda, inte skall få springa runt med krutskjutvapen. För övriga, räcker kulturen som reglering. Och det gäller såväl luftvapen, som krutvapen, enligt min ganska välgrundade mening.

(Den förkrossande majoriteten politiker i Sverige, är obetalda. Tvärtom, får man ju betala & skänka pengar & fritid, för "nöjet" att tex läsa en "oerhört spännande" bibba papper från tjänstemännen i förvaltningen, om tex vad man skall göra med äldreboendet i kommunen. Politik är inget man blir rik på i Sverige. De flesta ministrar tex, får mer betalt på nya jobb, när de avgår.

Är man ute efter pengar, skall man definitivt börja i någon annan bransch. En vän tjänade mer än hans pappa gjort som minister (!), två år efter att han gick ut KTH. Undra på, att det är akut brist på politiker. Och tex varför jag hittills tackat nej till alla uppdrag, utom att vara revisor i den lokala partiföreningen. Kanske jag tar litet mer ansvar i framtiden. För det känns litet dålig stil, att i längden hela tiden säja nej till att hjälpa till i kommunen. För det är det det handlar om.

-Så vill Du hjälpa till, ring valfritt parti! Och givetvis måste Du inte tycka precis som alla andra partivänner du får, eller vad som står i något partiprogram. Det är det ju meningen att man skall diskutera fram! Och givetvis även diskutera med de som valt ett annat parti, när det börjar närma sig dags för beslut. Och Sverige har närmast världsrekord i att partier kommer överens. Bara det att i media, måste man peka på skillnaderna. Annars blir det ju hopplöst för väljarna.)
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1521 gång
Tackad: 343 gånger i 230 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Inläggav Silwer 03 feb 2022, 17:12

I Finland har flertalet skoskjutningar ägt rum då .22lr är lätt att få licens på där.

Och då har det inte varit hot utan dödsskjutningar.

Airsoftvapen har nog länge används vid rån, för det är oftast vad det handlar om, de ser riktiga ut och det har ju tom hänt att polisen skjutit ihjäl dumhuven med säg en airsoft AK47a.

Men vad finns att säga om det? det ärt ju främst att någon kommer på att utföra nämnda rån numera av säg guldsmeder då banker fallit bort.

Det har inget ed luftvapenskytte att göra öht, leksaker säljs fritt under 10J, och ingen behöver öht stå som ansvarig vid köp.

Det har inget med oss att göra öht, du går inte in och försöker råna med en pcp bössa av normlt snitt, lika lite som du gör det med ett krutkulvapen.

Dock, det förekommer en hel del äkta vapen på gatorna från öst, det borde stå klart idag, fånigt mest tat låtsas at det inte är så, de flödar.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav börne 03 feb 2022, 17:51

Silwer skrev:fånigt mest tat låtsas at det inte är så, de flödar.

Ja & det är ofta väldigt unga som utför rånen/morden som saknar allt vad konsekvenstänk heter. Skrämmande hur det ser ut idag :-(
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6336 gånger i 2515 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Luftpangarn 04 feb 2022, 16:06

Silwer,

Skolskjutningar är inga rån. Dessutom har de i Finland utförts av barn, vad jag vet? Man kan dessutom starkt misstänka, att de är psykfall, som borde ha fångats upp, innan det gått så långt. Det är alltså dubbelfel vad gäller tillgång till vapen. Barn + psykiskt sjuk.

Knarkgängen i förorterna sysslar inte heller med rån. De avrättar varandra. För det använder man illegalt importerade / smugglade / vapen. Luftpistoler har inget med saken att göra. (Eller vapen ur svenska civilsamhället.)

Innan gängskjutningarna, var det absolut vanligaste mordvapnet en kökskniv. Mordplatsen var någon lägenhet, och alla inblandade hade varit så berusade och eller påtända, att ingen kom ihåg vem som gjort vad, när de vaknade på morgonen, och någon låg där död och blodig. Dessa mord förekommer fortfarande, men har inte ökat. "Hedersrelaterade" mord är ju förstås en ny kategori, där kniv är det vapen som förekommer, vad jag läst i tidningarna.

Jag känner bara till en idiot som gett sig in i eldstrid med polisen, och använt en vapenreplik, vid ett bankrån på Stureplan för sådär 20-30 år sedan. Skjuten till döds blev han också, puckot, som tydligen trode att han lekte något på film, eller vad skall man tro?!? Hans kumpaner hade däremot skarpa militära automatgevär. (På den tiden brukade sådana komma ur svenska militära beredskapsförråd, vad jag förstått.)

I USA hörde jag -"Never draw a gun, unless you are willing to shoot!" Med det följer naturligtvis, att vapnet också måste fungera.

Rån med skruvmejsel som vapen i NY tunnelbana läste jag också om. Dessvärre slutade ett dessutom med ett dödande stick. Annars har antalet mord i NY minskat drastiskt de senaste decennierna. (Kommer inte ihåg exakt, men det handlar om mer än en halvering.)

Illegala smuggelvapen, pengarna i knarkhandelm, och att de inte går ut skolan, för då blir alternativen mycket få, på en modern arbetsmarknad. Samt tilltagande dåliga kunskaper i svenska - även hos dem som fötts i Sverige. Barn som när de är 6-7 år, inte talar svenska tillräckligt bra, för att ens kunna klara skolan. :o Det är sådant man måste ta tag i, om man skall komma åt gängskjutningarna.

Hursomhelst, varken luftvapen eller legalt innehavda krutvapen, är något samhällsproblem. Det vet vi allihopa här.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1521 gång
Tackad: 343 gånger i 230 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Inläggav Silwer 04 feb 2022, 23:58

Ok för att förstora så blebåv en ratad kille i Sverige så galen att han sköt ihjäl flera människor med sitt automatvapen han hade hemma, han sitter inne ännu men gnäller enormt.

Och vi kan ta en drve by en bil kör upp vid sidan av en taxi där de tänkt avrätta en från ett annat svenskt gäng, de lyckas skjuta alla utom den de tänkte, och en förlupen kula räffade en tj de j i hennes lägenhet i bakhuvudet så hon blev blind, men det ?r lungt va?

Men jag förstår, folk röstar ju för detta, och tänker de tar ihjäl varandra ingen fara, tydligen ha ar vi acceptans för göngkrig tydligen som en del av samhället, sen hur ev liten chans att du blir träffad.

Är det aldrig dags att sätta stopp? Vad försöker vi bevisa?

Och tro i te att alla som kommit hit är possitiva till detta, vill man skapa sig en framtid hör måste man dels lära sig språket och acceptera Sverige.
Tro mig de mest arga är i te sällan tidigare invandrare.

Men som vanligt för Media och politiker berätta hur allt är.

När det egentligen behövs en näve i bordet, och med det menar jag inte SD om du tror det utan för samhälles bästa.

Visst det är 3.88% att du blir rånad utslaget på helajövla Sverige, jag som människa kanske inte du lever möjligt efter statistik och inte för vad som gäller för tillfället?

Jag kan jag berätta att normalt kan vi inte fungera efter statistik, utan vi berömmer hela tiden efter om vi sög gör över torget på natten eller tar en omväg.

Att sitta ute på din ö är väl ingen fara dock ännu, det kanske är löjeväckande att folk är rädda för statistiken är du och så, de borde vara räddare för en bilolycka?

Ok. Jag drömmer dig inte du nämner en del saker tex att skolan förfallit enormt, och att det lockar att vara gangster, vi vet ju redan att.mycket unga används som knarkururer då de inte straffas hårt, folk jag påstått ålder under 18 nånstans skjuter folk då det heller i te städas hårt här.

Kanske missförstod jag dig.
Senast redigerad av Silwer 05 feb 2022, 00:05, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
börne (05 feb 2022, 00:06)

Föregående

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |