Billiga bössor!

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Billiga bössor!

Inläggav öberg 31 okt 2008, 20:38

Tänkte försöka mig på en liten förklaring om så kallade "billiga skitbössor"
Till börja med så får man väl ha ibeaktning att dom flesta här är så kallade Luftvapentöntar :wink: som ser detta som livet och gärna är matrialbögar om uttrycket tillåts :?:
Visst funkar ett Hatsan eller Gamo ect till visst skytte. Plinking, lite tavelskytte hemma på gården med polarna osv.
Många kan skjuta fina träffbilder oxå med "lite billigare " bössor. Budget och vad man skall ha bössan till är ju dom stora frågorna man bör besvara innan man handlar.
Vad många vill få fram på ett kanske lite plumt sätt i mellanåt är att det finns bättre bössor för nästan samma peng!
Tror inte det är någon som sitter vid datorn och tänker Jävla idiot bara för någon köpt ett Gamo elller dyl.
Köpte själv ett nytt Gamo Shadow för några år sen och det var ett kräk till och twanga :cry: annars så var det en trevlig bössa. Men med en prislapp på 2100:- kontra vad ett nytt HW50 kostar så blev det i slutändan en dyr affär för Gamot finns inte kvar i hemmet med det gör en HW 50.
Men som sagt det beror ju på vilka krav man har och vad man skall använda bössan till.
Och smaken e ju som baken :-)
Senast redigerad av öberg 31 okt 2008, 20:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav scratch 31 okt 2008, 20:43

Bra skrivet Öberg! :)
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav öberg 31 okt 2008, 20:47

Tackar!
Men man stavar ju som man har förstånd till :lol:
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav scratch 31 okt 2008, 21:08

jag är lite dyslektiskt så om du har skrivit fel där uppe så märker inte jag det ändå :wink:
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Micke 31 okt 2008, 21:16

Jäpp, instämmer med öberg åxå.

Inte för jag har någon större erfarenhet, men jag ser två saker som viktiga: Dels ska pangaren fungera för vad man ska ha den till, panga burkar på en fest eller vara med i VM är liksom två olika prylar. Dels ska man fundera på vad man har betalat för pangaren. Kan bara konstatera att den 299kr pangare (Jula-kinesen), en sons kompis köpte är mycket väl värd sina pengar, och inget han behöver vara speciellt rädd om heller. Skulle vilja se den tomte som drar upp sin 25-tusenkronors FWB/Anschutz/Tesro på en fest, eller lånar ut den...

Det handlar om rätt pryl för rätt ändamål, att man ska vara nöjd med den, och sist men inte minst värd sitt pris.

Själv köper jag pangare lika mycket för att jag är intresserad av tekniken som att panga med dem, och alla är vi olika.

Sedan finns det ju alltid Ferrariägare som hävdar att Lamborghini är bara skit och vice versa. SAABägare som inte gillar Volvo... Men det är liksom inte juste att jämföra en Ferrari med en Nissan Micra.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav marhol 31 okt 2008, 21:17

Äntligen blev det sagt! Nej man behöver faktiskt inte vara en idiot eller dålig människa för att man INTE skjuter med det som av många anses vara det bästa
Det var lite det som jag ville få fram med min tråd "upp till bevis" som jag postade här för några veckor sedan.
Det gick ju inte så bra för mej kan en del kanske tycka, å då får dom väl tycka det då. :smt075

Länk till "upp till bevis" http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?t=1993

Ps. INGEN behöver känna sej träffad på något personligt plan av vad jag har skrivit här!
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav Lasse 31 okt 2008, 21:32

Kan bara hålla med alla åvanstående inlägg.
Likaså är det på tävlingarna/träffarna runt om i landet. Det är ingen som kommer att hacka på den som kommer med ett Gamo, Hatsan eller någon JULA bössa.
Syftet med dessa träffar är att man skall träffa likasinnade. Sedan så spelar det ingen roll om man skjuter bra eller dåligt. Utan att man har roligt.

// Lasse [font=Comic Sans MS]Onsala Luftgevärsklubb[/font]
Ordförande i Bild
Användarvisningsbild
Lasse

Tack utdelade: 585 gång
Tackad: 919 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Micke 31 okt 2008, 22:09

...men det är lite kul nere på den lokala skytteklubben...jag är nog den enda vuxna som pangar där. Det är mest föräldrar som snackar och dricker kaffe, och några eldsjälar och kontrollanter, emedan 10-15 åringarna pangar. Några något äldre (uppemot 20), riktigt seriösa skyttar finns det åxå.
Så kommer jag med mina gamla fornminnen till bössor.
Nu är jag lite sådan att jag struntar i höjda ögonbryn och vad folk tycker, så därför pangar jag när ungarna pangat av sig, och jag har kul.

/ Micke (fornminne med fornminnen)
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav scratch 31 okt 2008, 22:16

Lasse skrev:Kan bara hålla med alla åvanstående inlägg.
Likaså är det på tävlingarna/träffarna runt om i landet. Det är ingen som kommer att hacka på den som kommer med ett Gamo, Hatsan eller någon JULA bössa.
Syftet med dessa träffar är att man skall träffa likasinnade. Sedan så spelar det ingen roll om man skjuter bra eller dåligt. Utan att man har roligt.

// Lasse [font=Comic Sans MS]Onsala Luftgevärsklubb[/font]

Nu på senaste tävlingen i Onsala så var det en person som kallade min BSA Lightning för engelsk kvalitet, men en viss nedvärderande och sarkastisk ton :smt073 . Jag tror han ville få det till att engelska luftbössor ungefär är lika bra som de är på att dra avlopssledningarna på utsidan av fasaden. För om de fryser på vintern så skall de vara lätta att laga. Så nu har jag (snyft) fått gå i terapi sedan dess för att komma över hur någon kan vara så där hjärtlös och kall...hehe :wink:
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav max54 31 okt 2008, 22:23

Ja det kan man väl vänta sig hos Onsala. De tycker ju syftet är att träffa likasinnade. Jag vågar aldrig åka dit nu när jag vet att man riskerar att bli beskjuten..
max54

Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav scratch 31 okt 2008, 22:45

Jag var ironisk i mitt påstående...och det kanske du också är hehe. Men lika bra att klargöra. Fan ironi funkar inte på nätet när man inte skriver till personer som känner en :wink:
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Lasse 31 okt 2008, 22:47

scratchninja skrev:Jag var ironisk i mitt påstående...och det kanske du också är hehe. Men lika bra att klargöra. Fan ironi funkar inte på nätet när man inte skriver till personer som känner en :wink:

Inget att bry sig om, vi vet ju hur det är :wink:
Ordförande i Bild
Användarvisningsbild
Lasse

Tack utdelade: 585 gång
Tackad: 919 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav RoLig 31 okt 2008, 23:14

scratchninja skrev:Jag var ironisk i mitt påstående...och det kanske du också är hehe. Men lika bra att klargöra. Fan ironi funkar inte på nätet när man inte skriver till personer som känner en :wink:

Din ironi funkade ju! Det var bara det att du inte förstod vad max54 skrev..läs hans inlägg igen, han drar ju ett klassiskt gammalt skämt.. :)

Inte konstigt att det blir fel, när den som är ironisk inte förstår när andra är det..
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav scratch 31 okt 2008, 23:47

RoLig skrev:

Din ironi funkade ju! Det var bara det att du inte förstod vad max54 skrev..läs hans inlägg igen, han drar ju ett klassiskt gammalt skämt.. :)

Inte konstigt att det blir fel, när den som är ironisk inte förstår när andra är det..

Han kunde förtydliga med en liten rolig gul gubbe typ denna :wink: så hade jag fattat.... :wink:
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav RoLig 31 okt 2008, 23:57

scratchninja skrev:
RoLig skrev:

Han kunde förtydliga med en liten rolig gul gubbe typ denna :wink: så hade jag fattat.... :wink:

Du har rätt...och med tanke på en viss diskussionstråd tidigare ikväll, så kanske det inte var något skämt.. :?..knepigt. :)
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav max54 01 nov 2008, 17:06

Jag hade lagt till en gubbe om de fanns utan kinamössa samt var mindre....
max54

Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat