Svenska Luftvapenförbundet

här snackar vi om Resultat och hur olika tävlingar och träffar varit.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Svenska Luftvapenförbundet

Inläggav Ulf 04 nov 2010, 18:00

Har en längre tid funderat över nåra punkter , beträffande vårt luftvapenintresse.

1. Är bredden på den verksamhet som bedrivs idag , för ”smal” ?

2. Hur ska vi få fler medlemmar till våra klubbar ?

3. Hur ska vi få fler klubbar att starta i Sverige ?

1.Vi är några tusen luftvapenintresserade i landet. Ytterst få ansluter sej till befintliga klubbar. Kan en anledning vara att det vi kan erbjuda, inte passar flertalet entusiaster?
Är man helt enkelt för blyg för att ta kontakt , man kanske inte är intresserad av just det skyttet som erbjuds, vapen eller regler är opassande, är FT-skytte ointressant eller finns kanske annat vi missat ?
(Jag bortser i detta läge från geografisk aspekt.)

Slänger ut ett spånande om en typ av ”pool” för olika skytteformer inom vårt gemensamma intresse.

Grundidén är : Luftvapenskytte utomhus på självmarkerande/rörliga/fasta mål på olika eller fastställda avstånd. Allt för att bredda möjligheten för fler aktiva utövare.
Ett och samma vapen , hittar fler klasser att passa in i.

I detta med ”pool/förbund” är idén att FT-Sverige företräder just FT-skytte,där etablerade klubbar redan finns med dess reglemente .
Andra klubbar som vill inrikta sej på alternativa skytteformer, exv bänkskytte, jaktstig, långhållsskytte eller annat, skapar reglementen utifrån sina alternativ och förutsättningar.
Kort sagt : 1 förbund/samfund/syndikat (eller vad man ska kalla det) med ett utbud för alla.

2. Summarium kan då dessa olika ”genrer”, bjuda till tävling Nationellt, där man enkelt avgör om man vill närvara.

Detta betyder inte att man ska behöva skaffa fler vapen för att kunna tävla i fler grenar , tvärt om.
Den som antigen har en mycket enkel vapen och utrustning , eller lagt en förmögenhet i detta, erbjuds större möjlighet till skytte och tävlande.
I dagens läge är det dessutom väldigt enkelt att anpassa befintlig utrustning för annat ändamål. 95 % torde handla om riktmedel/optiska förutsättningar.
Vore fallmålsskytte/running target med pistol/revolver nåt?

3. Det är svårare att ta förarbevis/EU-moppekort än att starta en klubb !.

Potentialen för att folk kör igång klubbar för exv långhålls/bänkskytte är minst sagt hög, när man kollar på besöksfrekvensen i dessa trådar på forumet.
Följdaktligen vore det högst välkommet inom sporten.
Dessutom , tror jag personligen det är enklast liera sej med krutklubbar för delande av banor/skjutplatser inom den grenen. (detta kan annars vara största hindret )

Jag är medveten att detta inlägg läses och tolkas på nästan lika många sätt som forumet har reggade medlemmar , men om vi beaktar att detta är ett förslag eller tankeunderlag om hur fler luftskyttar kan hitta sin ”drömgren” , och aktivitet , generera fler utövare till de redan befintliga klubbarna och deras skytteform eller helt nya ”grenar”.
Samtidigt ge folk som går i klubbfunderationer alternativ till FT-skytte som undertecknads klubb idkar.
Oavsett inriktning välkomnas nya klubbar/gäng !
Sverige är alldeles för avlångt, avstånden för stora.!

Tänkbart eller omöjligt ?
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Svenska Luftvapenförbundet

Inläggav Ulf 06 nov 2010, 22:01

Vill förtydliga och förenkla ovanstående inlägg :

Med uttrycket "gäng" menar jag exv en grupp intresserade som träffas för att njuta & skjuta i all enkelhet, men med avsikt att samla likasinnade . Inget mer avancerat.

Detta ska ge samma status som registrerad klubb hos skatteverket.
Allt har sin tid .
Skillnaden kan vara att ett gille/gäng/grupp har inte möjlighet att via certifierade kunna utfärda föreningsintyg att bifoga licensansökan.
Bild

www.plvk.se

Användarvisningsbild
Ulf

Inläggav Daniel 06 nov 2010, 22:11

Jag tycker iallf att Vore fallmålsskytte/running target med pistol/revolver vore otroligt kul.

Fixa det tills nästa klubbtävling i piteå :-)
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav -Malte- 06 nov 2010, 22:33

Nu finns det inte så många här närheten som har luftskytte som intresse men det skulle säkert bli fler intresserade om det finns en klubb för utomhus FT skytte..

Vad är det som krävs för att starta en luftvapenklubb och hur får man komunen att ställa upp eller hyra mark till skjutbana??

Har inte själv frågat komunen än men tanken har slagit mig att starta luftvapen förening med en jaktstig med FT fallmål men vet inte riktigt hur jag ska lägga fram det till komunen..

Hur går man till väga??

*Starta en förening...
*Höra med komunen om mark?
*Behöver man tillstånd från polisen + besiktnig av banan??
-Malte-

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Skultuna
Luftvapen favorit: FX Airgun

Inläggav Ulf 07 nov 2010, 10:27

-Malte- skrev:Nu finns det inte så många här närheten som har luftskytte som intresse men det skulle säkert bli fler intresserade om det finns en klubb för utomhus FT skytte..

Vad är det som krävs för att starta en luftvapenklubb och hur får man komunen att ställa upp eller hyra mark till skjutbana??

Har inte själv frågat komunen än men tanken har slagit mig att starta luftvapen förening med en jaktstig med FT fallmål men vet inte riktigt hur jag ska lägga fram det till komunen..

Hur går man till väga??

*Starta en förening...
*Höra med komunen om mark?
*Behöver man tillstånd från polisen + besiktnig av banan??

Här finns en väg att gå : http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=60&t=4281

Beroende var man bor, i vilken kommun, så är det uppenbart olikheter.
Men ; varje kommun uppbär skyldighet att kunna hänvisa till skjutbanor, oavsett "ägarskap". Detta enl miljölagen.
Här uppe har vanligtvis kommunerna erbjudit mark för all skytteverksamhet. I och med detta, har man fått bort en massa "svarta banor" , och framtida sanering ur miljötänk blir enklare.

OrdningsPolisen har inget att göra med verksamheten. Men vapenhandläggaravdelningen vill ha årlig information om klubbens konstitution, ansvarsförsäkring, arrendeavtal , verksamhetsberättelse och medlemsförteckning.
Denna information inrymmer jag på ett A4 , tillsammans med separat medlemsförteckning. Busenklet. Ren formalia sas.

"Behöver man tillstånd från polisen + besiktnig av banan??"

Ja, om man ska hålla till på privat mark. Då kopplas Miljö & Hälsokontoret in, där man ska påvisa hur man tänker ordna framtida blysanering, besiktning av området måste utföras av akrediterad för att få ett säkerhetsgodkännande. Kostar dyrt!

Smidigast är att lyssna med lokal VVO /JVO eller jaktskytteklubb, om de är intresserade av man bildar en fristående sektion för sitt skytte, där de blir helt ansvarsbefriade , för samlån för nyttjande av deras banor och mark.

-Malte- : fråga mera , vi kan ta mera detaljerat bit för bit om du vill. Jag kommer att svara utifrån de erfarenheter jag har, och hoppas någon av andra klubbars representanter fyller på hur de kommit igång.
Bild

www.plvk.se

Användarvisningsbild
Ulf

Inläggav RoLig 07 nov 2010, 11:17

Ulf skrev:
-Malte- skrev:Vad är det som krävs för att starta en luftvapenklubb och hur får man komunen att ställa upp eller hyra mark till skjutbana??

"Behöver man tillstånd från polisen + besiktnig av banan??"

Ja, om man ska hålla till på privat mark. Då kopplas Miljö & Hälsokontoret in, där man ska påvisa hur man tänker ordna framtida blysanering, besiktning av området måste utföras av akrediterad för att få ett säkerhetsgodkännande. Kostar dyrt!

Smidigast är att lyssna med lokal VVO /JVO eller jaktskytteklubb, om de är intresserade av man bildar en fristående sektion för sitt skytte, där de blir helt ansvarsbefriade , för samlån för nyttjande av deras banor och mark.

För att förtydliga.. :) Det här gäller om man vill starta en klubb som skjuter med vapen på målskyttelicens.

Man kan ju alltså starta en klubb som skjuter med 10J bössor, där det bör räcka med markägarens tillstånd...kan ju vara ett sätt att börja, om man vill komma igång.

Vill man sen ta steget att kunna skriva föreningsintyg att bifoga licensansökningar, så måste klubben förfoga över en godkänd skjutbana.
Senast redigerad av RoLig 07 nov 2010, 12:04, redigerad totalt 1 gång.
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav Jazz 08 nov 2010, 09:49

Jag är lite inne på Ulfs linje. Att skjuta luftgevär är kul. I söndags när vi var på banan var det sammtidigt en inbiten krutskytt. Han tyckte vi hade så kul så han gick och hämtade sitt luftgevär och sköt med oss istället. När vi skjuter i Björnstorp är det mycket glada samtal, diskusioner runt regler ,bössor och annat. Väldigt svårt att slita sig och köra därifrån. Jag är rädd för att allt tävlande och regel ändringar kan få glädjen att försvinna. Jag förespråkar att allt ska vara så enkelt som möjligt. Det ska finnas plats för oss alla. Oavsett om du har en uppsättning för 2 tusen eller 20,000kr. Sedan Skulle jag vilja ha en huvud organisation där vi startar klubbarna under, dvs vi bara startar under avdelningar till samma klubb. Detta skulle då hjälpa till med tex tävlingar och likaså med licenser. Tänk så enkelt det kan bli. En huvud org som man tar kontakt med och säger att nu är vi lite intresserade som vill gå samman. Vi betalarr in en avgift till försäkringar och sammtidigt går vi under huvud org stadgar. Banorna får vi ju fixa själva men vi har allting annat har vi.. Lite av mina funderingar!
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav -Malte- 08 nov 2010, 10:12

Låter helt klart som en lysande idé!
-Malte-

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Skultuna
Luftvapen favorit: FX Airgun

Inläggav Ulf 13 nov 2010, 22:16

Jazz skrev:Sedan Skulle jag vilja ha en huvud organisation där vi startar klubbarna under, dvs vi bara startar under avdelningar till samma klubb. Detta skulle då hjälpa till med tex tävlingar och likaså med licenser. Tänk så enkelt det kan bli. En huvud org som man tar kontakt med och säger att nu är vi lite intresserade som vill gå samman. Vi betalarr in en avgift till försäkringar och sammtidigt går vi under huvud org stadgar. Banorna får vi ju fixa själva men vi har allting annat har vi.. Lite av mina funderingar!

Idag , mej veterligt, är det endast Svenska Jägarförbundet som har i sina tävlingsregler/stadgar "Jaktstig/fallmålsskytte".
Detta tillåter då om man som reggad klubb ,ansöker om medlemskap och därigenom får en ansvarsförsäkring , har då bemyndigande att av utsedda i styrelse utfärda Föreningsintyg att bifoga licensansökan för upptagande av effekt av vapen.
Denna väg (enligt min "Lathund") gör detta möjligt.

Alternativ 2 är att stanna vid endast registrering av klubb/förening , och utan medlemskap i Svenska Jägarförbundet , utan möjlighet till utfärdande av Föreningsintyg.
Ett nog så gott alternativ :-) Max 10J är högst underskattat !

En bra infallsvinkel här, vore kontakta Sv J-F och lyfta tanken , för att kolla responsen.

När jag började gräva i klubbstartande, kollade jag med Sv J-F, Sv Sportskytteförbundet samt Riksjägarna om vi kunde få plats bland dem, var det totalt kalla handen från Sv SkytteS-F och Riksjägarna.
Endast Sv J-F var intresserade , samt kunde gå i god för detta med licenser.

Vore trevligt om nån kunde kolla med Riksjägarna, ifall de är mer intresserade på andra orter/län än i Norrbotten....för här måste jag säga att de jag pratade verkligen var otrevliga och totalt avspisande.
" Luftbössor är fånigt, väx upp och skjut krut" var tydligt....

Ävenså Svenska Skyttesport Förbundet var svårflirtade. Här ställdes en oherrans massa krav på reglemente. Exempel :
vikt på avtrycket
vikt/totalläng/pipvikt/kaliber/tillbehör etc etc på vapen
åldersindelning och verksamhetsplan för juniorer
vilka exakta avstånd vi skulle skjuta på (om än jag påvisade "varierade")
skjuttid vid varje mål
exakta specifikationer på riktmedel
fastställda skjutställningar och antal
osv osv osv.....

Så för min del föll det här med enkelhet snabbt bort där.....men ändå var vi välkomna att söka in där :roll: .....när vi hade en nationell styrelse , dokumenterade sammankomster, tävlingsprogram-resultat-kompletta reglementen- & name it... :shock:

Informationen fick jag av 2 olika telefonkontakter, samt förre landslagstränaren för Svenska skyttelandslaget som bor i grannbyn...

Ni ser att det är inte helt enkelt.
Rätt infallsvinkel behövs.
Bild

www.plvk.se

Användarvisningsbild
Ulf

Inläggav Ulf 12 jan 2011, 21:03

Tänkte bara höra om det är nån verksamhet ute i stugorna.
2011 har just börjat , och utomhussäsongen börjar för de flesta runt april.

Tiden minst sagt hög att börja slöjda på lite verksamhet med alla skytteformer.

Jag hoppas verkligen nån skriver om nåt ev är på G. :wink:

Gör det inte komplicerat, massor av städer finns representerade på forumet, där det finns nåra likasinnade.
Ta kontakt me varann, träffas med i första hand en fikapåse , skjut & njut.
Ploppar det upp enkla grupper här & där, bjud in till skytteträff.
Man behöver inte vara en klubb för detta. Övertyga nån krutklubb om att en verksamhet med luftskytte är nödvändigt, inte minst som övningskytte, när ordinarie jaktsäsong ligger i dvala under sommarperioden.
Mycket lättare att få låna en bana på "prov" då. Glöm inte bjuda in representanter på krutklubben :wink:
Bild

www.plvk.se

Användarvisningsbild
Ulf

Inläggav Ulf 16 apr 2011, 09:21

Tänkte bumpa tråden , och höra om någon tagit reda på vad som gäller för att starta ett eget luftvapenförbund ?

Den eller de som vill driva en förbundsstart ,
får gärna pma mej , och få mitt telefonnummer.
så kommer ni att få överta min information om vilken person som skall kontaktas hos RPL för vidare utveckling om detta.
Jag kommer inte att skriva något om detta. Enbart muntlig information.

Ni får även serverad en mycket kortfattad "lathund" på de standardattribut som är en nödvändighet.

Att betänka : i dagsläget finns i landet endast 2 st förbundstillhöriga lv-klubbar. Övriga saknar förbundstillhörighet.
Dock är ytterligare 2 klubbar på väg in i förbundstillhörighet (kan ev vara klara) och ytterligare 1 klubb kommer att jobba för sammalunda.

Är man inte förbundsansluten, är man en sluten förening , och har lagens skyldighet att därtill anpassa sin verksamhet.

(Här får ni söka info själva , eller pma för teleinfo. Läs först vapenlagens stycke om licensberättigad verksamhet)

Ett gyllene tillfälle för driftiga personer att ordna samlat vapenslag under samma tak.
Och slå en flukt på andra förbund, om dessa bara har en skyttegren under sina vingar , eller om de har flera.

Mitt strå kommer att begränsas till överförande av info så långt.
Bild

www.plvk.se

Användarvisningsbild
Ulf

Följande användare vill tacka Ulf för detta inlägg
öberg (16 apr 2011, 09:31)

Inläggav Knivsöder 25 jul 2011, 14:02

Vi i SLJSF (Stockholms Luftjaktskytteförening), som är en renodlad målskytteförening, har precis fått nej på medlemskap i SvSF (Svenska Skyttesportförbundet). Orsaken till detta är att SvSF inte har någon av de fyra skjutgrenar som vi bedriver (För att följa länken så måste du registera dig.

) i sitt reglemente.

När jag pratade med riksorganisationen för SvSF, så rekommenderade de att vi startar ett nationellt förbund (SLVF?). Om det sedan fungerar och har medlemmar, så kan det med tiden sen slås ihop med SvSF.

Så Uffes tråd verkar ligga i tiden...

Personligen, detta är inte SLJSF's ståndpunkt, så skulle jag gärna se att ett nationellt förbund startas, helst redan i höst så att vintern kan användas. Som Ulf skriver så är det lätt, och snudd på gratis, att starta en ideell förening, både Ulf och jag själv har gjort detta. Men det tar tid, och då är den kalla årstiden perfekt att göra det på.

Innan man gör det så bör man dock kolla upp med försäkringbolagen, exempelvis If, vad ansvars- och olycksfallförsäkring för föreningarna som är anslutna skulle kosta. Man bör också kolla med Polisen om möjligheten att kunna utfärda föreningsintyg.

Om en eller bägga dessa saker faller, så är det i mitt tycke ingen ide att starta ett nationellt förbund.

Om tre av föreningarna i Sverige, exempelvis de i Onsala, Piteå och Stockholm kommer överens om detta, så kan det fixas. Det är tre positioner som måste fyllas för att starta i en ideell förening som Svenska Luftvapenförbundet. Detta är en ordförande, en sekreterare samt en kassör. En från varje skytteförening vore nog lämpligt.

Fler föreningar kan ansluta sig från start, men för att minska mängden käbbel när föreningen startas upp, så bör den första styrelsen ha så få ledamöter som möjligt. Dessa styrelsemedlemmar bör också ha fullt förtroende av sina respektive föreningar att ta vilka beslut som helst.
Detta kanske rimmar illa med demokrati, men allt kan senare ändras när det nationell förbundet väl är uppe och snurrar med en styrelse med fler ledamöter. Bara det inte är nåt strul med själva starten av föreningen.

Detta är som sagt vad vad jag personligen tycker.

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Inläggav martinw 25 jul 2011, 17:32

Jag tycker som flera andra att det är hög tid att vi försöker få till något nationellt runt vårt utomhusskytte.
Tyvärr drar många åt olika håll när det gäller klasser och tävlingsformer
Som jag ser det bör förbundsbildandet komma ur en fungerande tävlingsverksamhet, detta för att kunna visa behov för licenser.
Steg ett borde vara att enas om tävlingsformer runt ft och br.
Ska vi verka seriösa bör vi kopiera internationella regler med viss anpassning till nationella lagar.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Inläggav gubbe 25 jul 2011, 17:39

martinw skrev:med viss anpassning till nationella lagar.

Vad tänker du på då?
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Silwer 25 jul 2011, 17:53

10J antar jag, vi har ju tyvärr inte 16J licensfritt här.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Comet 25 jul 2011, 18:33

tyvärr är det som med allt nöjes skjutning i Sverige, det anses ofta "ful" att ha det som nöje. Kan bara se hur prylsnobberi och stofil paragrafryttare styr våra lokala skytte klubbar. Vår närmaste bågskytte klubb, är bara sportskytte, nämner man jakt eller jaktbanor så är man utesluten. Gevärs skytte klubben accepterar endast 6.5 Swe som skjuten kaliber, inget under inget över. Luft gevärs klubben är bara sport, inga skoj bössor inga skojiga skjutningar, endast bänk, o på sommaren har de en .22 bana med krut, 50m. bara Jakt klubben som är skoj, men de har bara en 100m bana för inskjutning o älg träning typ. Jag kan säga att det jag mest är intresserad av att skuta långhåll o jakt skytte banor.
Användarvisningsbild
Comet

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Black Water Security

Inläggav martinw 25 jul 2011, 18:47

Tänkte på 10 j.
Allt annat bör vara samma som i alla andra länder.

45j som max kommer då försvinna från fallmålsskytte, man kör 16j istället.
45j tillkom för att de kraftigaste vapnen råkade ge just det i fullfart, nu ger ett fx upp till 100j.

Så vad gör vi då för att motivera licenser på mer än 16j?
Rätt simpelt, lägg till en nationell klass i benchrest på 50m och 100j, då kan ingen handläggare ha synpunkter.
Senast redigerad av martinw 25 jul 2011, 18:53, redigerad totalt 1 gång.
martinw

Inläggav Silwer 25 jul 2011, 18:49

Faktum är att vi ses ner på av andra skyttar som då anser sig vara mer värda än oss, vi är amatörer och som sagt har ingen organisation.

Förmodligen är vi farliga ochså och absolut inte kloka som använder luft för att skjuta med.

Så upplever jag det iaf, vi är så att säga inte på riktigt.

Sen har vi ju det med reglerna med som inte är de samma över hela landet, jag tror att om nåt sånt skulle kunna ordnas så blev det fler som organiserade sig, idag blir man så trött på att ingen jävel nånstans verkligen tar sig tid att kolla reglerna utan bara hasplar ur sig vad denne tror för tillfället, ja det gäller även vissa lokala chefer över hela jävla licensverket.

Totalt värdelöst folk helt enkelt, de kan ge mig jobb så kan jag fixa upp det där, vad fan har de för jävla utbildning, eller är det nån form av skyddad verkstad för folk med nån form av utvecklingsstörningar?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav gubbe 25 jul 2011, 19:12

martinw skrev:Tänkte på 10 j.
Allt annat bör vara samma som i alla andra länder.

45j som max kommer då försvinna från fallmålsskytte, man kör 16j istället.

En 10j klass som idag och fullfart 16j max är det rätt uppfattat?
Vore kul att läsa dom internationella reglerna gärna på svenska.
Användarvisningsbild
gubbe

Inläggav Silwer 25 jul 2011, 19:22

Man kan ha kvar 45J med om man vill för de som vill använda sånna vapen, men det blir då ingen internationell klass bara.

Ett problem är ju dock att folk inte vill plocka ut licenser för 16J när man kan ha hur mycket Joule som helst.

Men ska det vara rent sportsligt och bedömningsbart mot andra länder så måste man ju ha en klass som är likadan.

Sen kan man ju diskutera hur klassen är tolkad i en del länder där gubbarna sitter i selar och skjuter, men det är ju iaf inet alla då jag sett en del FT foton från UK där inte sånna som käner sig som absolut proffs varit med och det ser egentligen inte allt för olikt ut det ni redan har, förutom den lägre effekten då.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav gubbe 25 jul 2011, 21:48

Silwer skrev:Sen kan man ju diskutera hur klassen är tolkad i en del länder där gubbarna sitter i selar och skjuter

Ja fy för den lede. :smt052
Användarvisningsbild
gubbe

Inläggav Knivsöder 26 jul 2011, 11:41

gubbe skrev:Vore kul att läsa dom internationella reglerna gärna på svenska.

De internationella reglerna, på engelska: För att följa länken så måste du registera dig.

Och, på Googlesvenska: För att följa länken så måste du registera dig.

:roll: (observera maxenergin vid nosen...)

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Följande användare vill tacka Knivsöder för detta inlägg
gubbe (26 jul 2011, 16:03)

Inläggav gubbe 27 jul 2011, 18:40

När jag läser dom internationella reglerna så kan jag inte förstå vad en del uppfattar som bättre än dom svenska reglerna. Bara mer krångel, vem ska stå med klockan vid varje station och remmar, nej tack. Om jag förstod rätt ska det gå att sitta vid varje station också. Nej då tycker jag att det är bättre som det är här. :) Har jag missat någon fördel med dom internationella reglerna, förklara gärna.
Användarvisningsbild
gubbe

Inläggav martinw 27 jul 2011, 20:49

Tid används bara när det är stora mästerskap, och då för att hinna med de 150 deltagarna. Kanske inte ett problem vi har direkt...

Remmar används bara i USA, och även där är det på väg bort nu när fler går över till 16j även där.
martinw

Inläggav martinw 27 jul 2011, 22:40

Själva tanken med att man ska kunna se hela målet från alla skjutpositioner är tydligen att det ska vara rättvist för alla olika kroppshyddor, inte som i hft där det i allmänhet är en stor fördel att vara lång.

Olika tvingande skjutställningar skrivs sedan ut på stationerna, står det inget får du välja ställning som du vill.
martinw

Nästa

Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.