Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Pellegrini skrev:Om jag förstått din tankegång rätt, så menar du någon typ av "lathund" när det gäller luftgevär/ luftrelaterade saker,
typ : " Vad är för/nackdel med 4.5 kontra (5.0),5.5, 6.35 "? " Jag ska köpa en bipod, -vad ska jag tänka på"?
Bara 2 exempel ...
Ulf skrev:... text...
Etienne skrev:... text...
Etienne skrev:Det jag föreslår är att vi sätter samma en generell guide för dessa saker.
Ulf skrev:Scenariot man inte vill ha, är att om "tumskruvarna" dras åt till den grad, att folk inte vågar fråga , eller visa nånting , bara på grund att man tror att det "har redan nån annan gjort".
gubbe skrev:Tror dels att det blir svårt tex att inte nämna några produkter eller levrantörer, dels blir det lite opersonligt att man får ett standardsvar.![]()
"Jag ska köpa en Bipod, har ni några tips?"
"Jag ska inhandla ett kikarsikte, vad bör jag tänka på?"
"Vilken typ av kikarfäste passar till luftgevär?"
"Jag funderar på att beställa en sak från Schneider i tyskland, kommer köpet att strula?"
"Vilken kaliber ska jag välja, vad är för och nackdelarna med .177, .22 och .25?"
"Hur fixar jag ett rembugelfäste?"
"Väd är fördelarna kontra nackdelarna med fjäder/CO2/PCP?"
risken är väl att den sociala aktiviteten helt dör av här på forumet om dessa standardfrågor undertrycks och hänvisas till FAQ och wikis. Det kan bli en rätt trist stämning som man ser på vissa andra forum, väldigt avtändande för potentiella nya medlemmar att bli uppläxad för att man inte använt forumets sökfunktion tillräckligt energiskt etc.
Callmenobody skrev:Nu menar ju inte Etienne att det skall vara en guide för alla frågor, då hade ju forumet inte vart direkt nödvändigt.
Utan att tala för TS så tolkar jag det som att han menar att en stickytråd för återkommande generella frågor hade vart på sin plats. T.ex. om parallax, skillnad mellan kalibrar, olika skillnader och egenskaper för de olika luftgevärstyperna osv.
Vilket alltid är bra, oavsett forum
Daniel skrev:Ditt förslag ställer jag mig lite frågande till så jag frågar på![]()
Daniel skrev:På dina frågor så dyker det upp flera andra frågor har du tänkt besvara dom också ?
Daniel skrev:bipod, vilket gevär ska den sitta på, pcp eller fjäder? ska den vara ställbar i sidled osv.
Daniel skrev:Inhanda kikarsikte, Vilket gevär?, vilket användningsområde,? prisklass?
Daniel skrev:Angående Kalibrar så är de också en personlig fråga vad man gillar och vilken kraft det är i geväret. också hur man ska använda geväret.
Daniel skrev:rembygelfästen är inte ofta uppe i forumet.
Daniel skrev:Jag säger inte att jag inte gillar ditt förslag men att skriva en guide med de vanliga frågorna kanske passar bättre i en webbshop, blogg eller hemsida med envägskommunikation tex sån här: För att följa länken så måste du registera dig.
Sedan är man tydlig med rubriksättningen så får man upp 5 olika länkar med ungefär samma rubriksättning.
Daniel skrev:Är du däremot beredd att skriva en guide med en massa "standardfrågor" som en luftgevärs faq så är du välkommen att göra detta.
Daniel skrev:Det som skulle vara intressant för mig är ett par exempel på trådar som har samma frågeställningar och slutat med samma svar.
har sökt lite nu men gav upp. du kanske har några exempel eftersom du funderat på detta.?
Daniel skrev:slutligen håller jag med leopoldrisken är väl att den sociala aktiviteten helt dör av här på forumet om dessa standardfrågor undertrycks och hänvisas till FAQ och wikis. Det kan bli en rätt trist stämning som man ser på vissa andra forum, väldigt avtändande för potentiella nya medlemmar att bli uppläxad för att man inte använt forumets sökfunktion tillräckligt energiskt etc.
Den sociala biten av forumet lär ju knappast dö ut för att man förklarar vad parallax är för något, eller att luftgevär vanligtvis har 11mm dovetail-spår, eller liknande, i en FAQ/guide/motsvarande...
Fast jag kanske har fel? En del verkar ju tycka det.
Jag söker på order "parallax", och får upp 7 sidor med träffar. Efter att ha kollat upp 2 av dessa 7 sidor så hittar jag följande inlägg i unika trådar som behandlar just förfrågningar/oklarheter om detta, ofta i samband med köpråd. Resterande 5 sidor har jag inte ens tittat på...
Daniel skrev:Den sökning etienne gjorde var en ordsökning, man kan även göra en rubrikssökning gör man det på ordet parallax så får man 4 träffar, varav en träff är en tråd ovanstående starat själv.
Överväger man däremot att begränsa mängden (lätt)tillgänglig information för att maximera sociala diskussioner så tycker jag att man ska skrota detta förslag helt och fundera på saker i stil med det jag sa tidigare om att arkivera, låsa och/eller radera gamla trådar. Dessutom bör ju befintliga guider tas bort.
Nåväl. Jag får intrycket av att intresset från de som driver forumet är ganska svagt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst