ljudämpare

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

ljudämpare

Inläggav shadow 24 jul 2008, 20:16

Registreringsdatum: 16 maj 2008
Ålder: 40
Postat: 2008-07-23 12:29:27 Rubrik: LJUDÄMPARE

--------------------------------------------------------------------------------

Hej! Jag har pratat med en kvinna på vapendelen (Polisen) i Luleå gällande ljudämpare!!! Hon trodde sig att det inte skulle vara problem att sätta det på ett pcp gevär som är standard så att säga. Hon sa du kan ju köpa ett i finland och ta hem det och sätta det på ditt pcp gevär pga det har ju inga nr. (trodde hon) Men ska du ha det på ett annat vapen ska det vara papper från tullen och tas till oss och få ett nr och intyg för vapen utom klass 4 vapen sa hon det beviljas ej pga decibell nivån. Över 125 decibell får man använda dämpare under det inte. Vi surrarde på om detta ett tag. Jag sa kan jag bygga en egen då? Hon sa ditt ej licenspliktiga vapen kan jag ej se att det är ett problem!!! Så hon ska diskutera detta med sina kolegor så hon ringer mig om besked gällande dämparna. Ska bli intressant och jag meddelar så fort jag får ett svar från denna kvinna.
Mvh Jögge

Ps: nu kanske det blir ett svar på denna omtvisstade fråga!!!

Till överst på sidan
shadow

Inläggav MrBlarren 24 jul 2008, 20:27

:smt084 Ja detta har ju ältats fram o tillbaka på de flesta forum,och som vanligt får jag säga då att man kan inte lyssna på en enskild Polis utan det är lagtexten man skall gå efter,och den säger vad jag förstår att dämpare är licenspliktig för går man efter vad den personen du pratade så är ju risken att man råkar illa ut om det hela skulle tas upp i rätten
MrBlarren

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Inläggav shadow 24 jul 2008, 20:53

Hej! Ja jo jag vet det. Men denna kvinna har hand om vapen frågor, licenser etc. Så man kan ju hoppas att det går bra. Enligt henne som jag sa kan det gå till ett EJ licenspliktigt vapen... Så man kan få det här ur världen. Men det är ett hög intressant ämmne :-)....
shadow

Inläggav -Jonas- 24 jul 2008, 21:09

Jag har sagt det innan: ta det till rätten! Utan ett domslut så sitter ni bara och gissar.Och liscenstanter ska man absolut inte lita på att de kan speciellt mycket.

Det har varit så många inlägg här om folks tvärsäkerhet angående dämpare.Om ni är så säkra på er lagtolkning och ordet från en licenstant, varför inte då prova det i rätten?
-Jonas-

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav shadow 24 jul 2008, 21:49

Ja du har så rätt att det bara gissas. Men vi får se vad som händer. Men helt klart är att klass 4 vapen får ej ha dämpare. dit räknas cal 22 Men det styrs av decibelen på vapnet. Men cal 177 då? Men men det är ju intressant att höra vilket besked jag får. Hon kommer göra sitt jobb på rätt sätt fast hon är en "licens tant" Så tror jag hon kan sitt jobb. Jag väntar med spänning buu eller bää
shadow

Inläggav mf 25 jul 2008, 06:47

Ljuddämpare är licenspliktiga oavsett vilket vapen de ska monteras på!

Har du licens för skyddsjakt på ditt luftgevär kan du söka licens på ljuddämpare. Tex om du jobbar åt kommunen i tätbebyggt område så kan du få licens för att inte störa allmänheten.

Men att ta med dig en ljuddämpare från finland kan vara riskfyllt ifall någon skulle kolla (noll risk iof) då det är vapenbrott...
BSA Meteor .177 - Crosman Discovery .177 - Zoraki HP-01 (2) .177 - Artemis PP700 .177 - Beeman P17 .177
mf

Inläggav shadow 25 jul 2008, 08:22

Fick insider tips av en som kollar samma ämmne som jag att inget licenspliktikt vapen=ingen licenpliktig ljuddämpare Med andra ord vad är det för dämpare då man kan sätta dit enligt vapen lagen? Spänningen stiger i rasande tempo.
shadow

Inläggav mf 25 jul 2008, 09:39

Ljuddämparen i sig själv är licenspliktig oavsett vilket vapen man vill ha den till.
1kap, 3§ 6e stycket jämställer ljuddämpare med vapen och enligt 2kap, 1§ 1a stycket krävs då tillstånd (licens).

Se vapenlagen SFS 1996:67
1 kap. Lagens tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller skjutvapen och ammunition samt vissa föremål
som i lagen jämställs med skjutvapen.

2 § Med skjutvapen förstås i denna lag vapen med vilka kulor, hagel,
harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av
krutladdningar, kolsyreladdningar, komprimerad luft eller andra
liknande utskjutningsmedel.

3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också
...
f) slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stommar, lådor och
trummor till skjutvapen, eller armborststommar med
avfyrningsanordningar,
...

2 kap. Tillstånd och register
Tillståndsplikt
1 § Tillstånd krävs för att
a) inneha skjutvapen eller ammunition,
BSA Meteor .177 - Crosman Discovery .177 - Zoraki HP-01 (2) .177 - Artemis PP700 .177 - Beeman P17 .177
mf

Inläggav krasse 25 jul 2008, 09:42

vi luftgevärsskyttar verkar vara de laglydigaste människor som finns, tror inte man sitter på ett bil-forum och och ältar på om man får köra 110 på 90-väg tex. folk kör för fort och betalar böterna om man får några :). (risken är nog större att få fortkörningsböter oxå).
detta är absolut ingen uppmaning att bryta mot lagen!!!!..... bara en reflextion över hur laglydiga vi verkar vara ;)
krasse

Inläggav Lasse 25 jul 2008, 09:52

Löstagbara ljuddämpare är olagliga så länge man inte har licens på dom. Är det så jävla svårt att fatta :smt007
Ordförande i Bild
Användarvisningsbild
Lasse

Tack utdelade: 585 gång
Tackad: 919 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav mf 25 jul 2008, 09:55

Visst kan det vara så att luftgevärsskyttar följer vapenlagen mer än bilister följer hastighetsgränsen....
MEN, olaga vapeninnehav ger böter eller fängelse i upp till ett år.

Köra för fort kostar ju "bara" från 1500-4000kr
mf

Inläggav Commando2008 25 jul 2008, 10:21

krasse skrev:vi luftgevärsskyttar verkar vara de laglydigaste människor som finns, tror inte man sitter på ett bil-forum och och ältar på om man får köra 110 på 90-väg tex. folk kör för fort och betalar böterna om man får några :). (risken är nog större att få fortkörningsböter oxå).
detta är absolut ingen uppmaning att bryta mot lagen!!!!..... bara en reflextion över hur laglydiga vi verkar vara ;)

Instämmer! Se till så att länsman inte får anledning att intressera sig för din vapengarderob eller dyl så är det inget problem i realiteten.
Jag tror banne mig att många här (troligtvis de som är licensierade jägare) blir kåta av att älta lagtexter. Att lyckas följa lagen ger någon form av mental gratifikation.
Bild
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Commando2008

Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S

Inläggav mf 25 jul 2008, 10:32

Commando2008 skrev:Instämmer! Se till så att länsman inte får anledning att intressera sig för din vapengarderob eller dyl så är det inget problem i realiteten.
Jag tror banne mig att många här (troligtvis de som är licensierade jägare) blir kåta av att älta lagtexter. Att lyckas följa lagen ger någon form av mental gratifikation.

Ska jag ta det som ett påhopp eller?

Nu gav trådskaparen det intrycket att han ville veta vad som gäller eftersom han tog sig tid att kolla med polisen.
Att du skiter i lagligenheten i att ha en ljuddämpare kan du hålla för dig själv!
mf

Inläggav Commando2008 25 jul 2008, 11:07

Mf: Om du tänker efter så är det krasses meddelande jag har infogat. Dessutom så skriver jag "många". Men ok, det inkluderar jue dig i det här sammanhanget så du får ta åt dig så mycket som du själv vill.

Du har rätt i att detta var OT å det får jag be trådskaparen om ursäkt för (men det är svårt att stå emot när detta verkar bli någon sorts juridikforum).

Ps. Du är nog inte rätt person att prata lagenlighet då du verkar ta väldigt lätt på trafikbrott. Adjöken.
Senast redigerad av Commando2008 25 jul 2008, 11:31, redigerad totalt 1 gång.
Bild

Användarvisningsbild
Commando2008

Inläggav öberg 25 jul 2008, 11:21

Lugna och fina nu!
Inte bråka :wink:
Det hela handlar väl om att om du begår ett vapenbrott så ligger man pyr till hos länsman. Dvs ditt vapenskåp kommer eka väldigt tomt sen.
Och i mitt fall så innebär det inte bara luftvapen utan även krutvapen.
Personligen är jag hellre utan körkort än mina vapen :-)
Då detta är ett publikt forum så är det ju ganska så lätt för ALLA att läsa vad som skrivs här. Även Polismyndigheten/andra beslutande organ.
Att begå vapenbrott och sen skriva om det kanske inte är det smartaste handlingen då! :wink:
Det finns ju ingen garanti på något sätt att det inte skulle bli licens på samtliga ljuddämpade vapen eller pcp oavsett lös dämpare eller fast eller under 10 joule.
Om myndigheter får upp ögonen för vad dom tycker är olämpligt.

Att jämföra vapenbrott mot fortkörning är ju som att jämföra herpes och aids :wink:

Skall bli kul och se vad en enskild vapenhandläggare säger om lagtexten.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Commando2008 25 jul 2008, 11:45

öberg skrev:
Att jämföra vapenbrott mot fortkörning är ju som att jämföra herpes och aids :wink:

Ur vapenfetishistens perspektiv möjligtvis. Ett olycksoffer för trafikbrott tror jag ser annorlunda på saken. Hemgjord ljuddämpare till ett licensfritt luftgevär blir till Aids i en liknelse :lol:
Bild

Användarvisningsbild
Commando2008

Inläggav BucketMan 25 jul 2008, 19:00

Tycker det hela börjar spåra ur... 8)
BucketMan

Inläggav shadow 25 jul 2008, 19:18

Jag tycker vi väntar på svaret av denna kvinna som ska ringa mig. Och jag vet att det är paragrafer hit och dit. Ge det tid så får vi se vad som sägs tycker då jag.
Mvh jÖGGE :-)
shadow

Inläggav gösen 25 jul 2008, 20:19

shadow skrev:Jag tycker vi väntar på svaret av denna kvinna som ska ringa mig. Och jag vet att det är paragrafer hit och dit. Ge det tid så får vi se vad som sägs tycker då jag.
Mvh jÖGGE :-)

Får du ett positivt besked från henne, så lär du ju inte kunna dömas för nåt vapenbrott 8)

Väntar med spänning :-)
Användarvisningsbild
gösen

Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav shadow 25 jul 2008, 21:29

Och framför allt ALLA på detta forum ska ha samma vilkor isåfall :-)
shadow

Inläggav gösen 25 jul 2008, 21:44

Ja om han nu får tillstånd på papper som vi kan få vidimerade kopior på 8)
Annars vad som skrivs på forum som detta, är ju faktiskt inte värt ett dugg rent juridiskt :-)
Användarvisningsbild
gösen

Inläggav Tomaz 25 jul 2008, 22:25

Samma diskusioner finns också om luftvapenpipor. Läser man lagtexten så är det licens på alla pipor.
Frågar jag min vapenhandläggare så är luftvapenpipor för max 10J bössor licensfria, men ska jag ha en extra pipa till min licensbelagda 40J PCP så är den pipan licensbelagd.
Samma licenshandläggare fick jag förövrigt upplysa om att jag behövde licens på en 4,5mm PCP över 10J, för hon var av den åsikten att "4,5...?....då behöver du ju inte licens...det gäller bara 5,5mm....)

Så kontentan är alltså att oavsett vad din licenshandläggare säger så är det lagtexten som gäller, vilket i klartext säger att ljuddämpare och pipor och är licensbelagda, och inga undantag finns för effektbegränsade luftvapen...
Sedan finns det alltid filosofiska frågor som tex, när blir en pipa en pipa...Om jag köper ett 9mm rör i järnhandeln för att använda som pipa i en 150J PCP, blir då det järnröret licensbelagt först när det är monterat eller behöver jag licens på järnröret redan i affären pga av min illvillighet... :smt078
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Kantal 26 jul 2008, 00:09

En liten fråga...

HUR ser en ljuddämpare ut enligt lagen??

Jag har ett tunnväggigt rör med frästa spår längst sidorna, i ändarna är det pågängat "brickor" varav den ena har ett litet hål och
den andra har ett större hål med invändiga gängor. Spåren är 6mm x 121mm x 6st, lilla hålet är 8mm och det stora 1/2" UNF.
Det går att fylla den med fjädrar och brickor om man vill.

Sänker den ljudnivån: Ja
Blir den tyst som en riktig ljuddämpare: Nej

Såå...Är det en ljuddämpare eller ej.
FX Cyclone Valnöt .22
FX DRS Tactical .22
Air Arms TX200 .22
Användarvisningsbild
Kantal

Tack utdelade: 175 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: PLVK

Inläggav gösen 26 jul 2008, 05:15

Det är ingen ljuddämpare utan en kompensator.
Det låter som Commanders kompensatorbyggsats. Då brukar det följa med ett rör utan slitsar som gör att det helt plötligt blir en ljuddämpare 8)
Användarvisningsbild
gösen

Inläggav Kantal 26 jul 2008, 11:43

Har hört talas om den och misstänkt att denna är en sådan...Ska fixa bild på prylarna...

Monterad på min Cutlas

Senast redigerad av Kantal 26 jul 2008, 12:07, redigerad totalt 1 gång.
FX Cyclone Valnöt .22
FX DRS Tactical .22
Air Arms TX200 .22
Användarvisningsbild
Kantal

Tack utdelade: 175 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: PLVK

Nästa

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)