Byta fjäder

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Byta fjäder

Inläggav Martin78a 27 jul 2008, 11:13

Hejsan :-)

Detta blir mitt första inlägg på forumet efter att ha läst vad ni skrivit om en tid.. Det är så att jag ska byta fjäder på min Hatsan 125 bössa och tänkte göra det själv.

Jag har alla delar som behövs hemma och har tittat på skissen över just den bössan som finns här. Jag undrar om det är svårt att göra det själv och om det är något särskillt jag bör tänka på?

M v H

Martin
Martin78a
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 jul 2008, 14:55
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav öberg 27 jul 2008, 11:18

Ta det lugnt och fint bara! Kolla gärna 2 ggr före och lägg delarna som du tar bort dom.
Och tänk på att det kan göra väldigt ont om du får bakstycket i pannan! :wink:
Föresten :smt035
Välkommen till forumet Martin!
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Martin78a 27 jul 2008, 11:20

Tack :) är det svårt att få i fjädern?

M v H
Martin78a
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 jul 2008, 14:55
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav öberg 27 jul 2008, 11:28

Misstänker att du skall sätta i en starkare fjäder?
Men det bör inte vara något större problem. Det brukar underlätta om man är två som gör jobbet.
Annars går det säkert själv.
Ett alternativ är ju http://www.luftvapen.info/viewtopic.php ... omprimator
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Martin78a 27 jul 2008, 11:31

Faktum är att det sitter en orginalfjäder i då bössan är inhandlad utomlands.. jag hade själv tänkt sätta i en "svensk orginalfjäder" så att den inte överstiger 10J. Då bör det vara lättare om fjädern inte är lika hård?

M v H
Martin78a
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 jul 2008, 14:55
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav öberg 27 jul 2008, 11:33

Det skall inte vara några problem då!
Har bytt ett antal fjädrar själv och det har fungerat utmärkt.
Bara man har lite pulver i armarna :wink:
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Martin78a 27 jul 2008, 11:35

Då är det kört;) Nej skämt o sido, tack för all hjälp. Ska prova nästa vecka då semestern börjar. Dock har jag inga hjälpmedel typ komprimator men jag får testa mig fram och se om jag reder det.

M v H
Martin78a
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 jul 2008, 14:55
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav öberg 27 jul 2008, 11:39

Får man fråga vart du köpt bössan?
Det finns ju en möjlighet att det sitter en 7.5 joules fjäder i nu!
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav gösen 27 jul 2008, 11:52

Är det fullfartsfjädern som sitter i så måste du ha en komprimator om du inte vill riskera livet 8)
Användarvisningsbild
gösen
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 25 jul 2008, 19:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Martin78a 27 jul 2008, 12:36

Fick den i present... Inköpt i Danmark/Köpenhamn.

M v H
Martin78a
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 jul 2008, 14:55
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav gösen 27 jul 2008, 17:31

Då är det säkert fullfartsfjädern i bössan. Var försiktig!
Användarvisningsbild
gösen
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 25 jul 2008, 19:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Commando2008 27 jul 2008, 18:56

Det är stor risk att du förstör vapnet, omgivningen och/eller dig själv om du inte använder någon form av komprimator när du släpper ut fjädern. Fullfartsfjädern är en riktig elaking. Julas största limknekt funkar bra. Skydda anliggande ytor med lite läder.
Den "svenska" fjädern är det riskfritt att pressa i för hand helt själv, enligt min mening.
Tänk oxå på att skruvarna i framstocken kan vara vänstergängade.
Bild
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Commando2008
 
Inlägg: 249
Blev medlem: 12 apr 2008, 09:49
Ort: Värmland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S

Inläggav intruder 13 aug 2008, 15:20

Kolla att fjädern du monterat i bössan sen inte ormar sig när du spänt upp kollas bäst innan kolv mont,(Finns så många universialfjädrar) diameter fjäder för liten isåfall.Smörj sen enbart tunt med fett runt tätning och fjäder ingenting framför kolv (självantänder förstör bössa mineralbaserad smörjmedel förbjudet)Finns särskilt fett på burk att köpa hos hurricane progunner m.fl. kostar nån krona men vad tusan det räcker sen resten av livet!
intruder
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 16 maj 2008, 21:49
Ort: Norra Lappland
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Inläggav scratch 28 aug 2008, 21:07

Är en limknäckt/fjäderkomprimator att rekomendera när man byter fjädrar? Eller går det bra att göra för hand om man är två? Carlos ramires sanches "shakalen" där uppe skriver ju att man kan riskera livet? Är helt grön på det här så hur är det egentligen?
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav G0LI4T 28 aug 2008, 21:26

2 st rörklammer/avgasrörklammer med tex läderremmar på, en limknekt, allt fastsatt i en grov planka.
Kostar drygt en hundring om du handlar det på tex ÖB.

Jag har 2 olika.

en till å plocka isär, och en till att trycka ihop med.

varför riskera fingrarna, när man utan större ansträngning tillverkar en komprimator för en hundring ;)

PS
från början hade jag bara en komprimator, för jag behövde den bara när jag skulle i med nya fjädrar i samlarbössorna.
Att ta isär dom med gammal fjäder i va inte direkt "skrämmande" ;)

Då använde jag en sådan där billig "twing" som bara går åt ett håll..
som man klämmer ihop med handkraft.
Funkar kanon, så känge bössan sitter fast i något.
Ska ta en bild på den....billigare än så kan det inte bli :)
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav G0LI4T 28 aug 2008, 23:03

För att följa länken så måste du registera dig.



Funkar kanon till mindre och mellan bössor ( 10J )

Har använt den till ett 30 tal bössor allt från HW50 till gamla Haenel från förkrigstiden.

Vid kraftigare fjädrar så rekommenderar jag en kraftig limknekt fastsatt på liknande sätt.
den tar du både ur å i fjädrar med.
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav scratch 28 aug 2008, 23:40

tack så mycket! jag skall genast införskaffa en sådan! :-)
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

  • Sponsorer