Tänker dela med mej lite info om hur jag arbetar med mitt hobby projekt. Jag besökte Tobbe på Hurricane, efter ett par timmars beslutsångest så bestämde jag mej för en HW 50.
När jag kom hem beställde jag ett kolvämne från Jonny Boberg. Det blev ett B2 för 800+frakt.
Stockämnet som kom var grovsågat, och var lite slaget, händer under torkning.
Eftersom jag ska fräsa ut för bössan med en överhandsfräs så behövs ett exakt rakt ämne, fräsen styrs mot kolvämnet. Det första man får göra är att rikta upp ämnet i en rikthyvel.
När ämnet är riktat så planhyvlar jag det till kolvens max bredd. Det är ju inga maskiner man inhandlar för att tillverka en kolv, så om man är utan kan man söka upp en lokal finsnickare.
Det finns en gammal hederlig maskin som heter sinkfräs, har man tillgång av en sådan så är det att föredra för urtagning. Maskinkvalitet styrs ofta av hur mycket man använder dom.
Jag använder mej bla.av Felder,fin tysk kvalitet, men har man klenare maskiner så får man fräsa i fler omgångar. det mesta bruka funka om man tar det lite försiktigt.
Fortsättning följer
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.