FWB 300s, fråga om att ta bort främne siktet...

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

FWB 300s, fråga om att ta bort främne siktet...

Inläggav djoman 29 jul 2008, 23:07

Hej!

Jag har precis fått låna ett FWB (Feinwerkbau 300S) på obestämd tid av tjejens morfar.
Vill montera ett kikarsikte men undra hur i helskotta jag får bort siktet ute på pipan.

Eventuell hjälp uppskattas i högsta grad.
MVH Eric
djoman

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav öberg 29 jul 2008, 23:09

Tyvärr så vet jag inte det men skulle tro att det sitter med splines alt typ lock thigt.
Välkommen till forumet :-)
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Tomaz 30 jul 2008, 06:34

Det är bara att knacka ur den kilformade sprinten under korntunneln, inga splines eller loctite.
Kolla bara att du knackar ut den från rätt håll. Lossnar den inte lätt så knacka från det andra hållet...
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav djoman 31 jul 2008, 00:51

Oj vilket bra forum :) Hade inte räknat med att få svar så snabbt.

Kom precis hem efter lite skjutande med en polare. Han har ett Bavaria 55 om jag minns rätt. Han har försökt hitta info om den på internet men under direkta resultat. Kan vara ett Bavaria 75 också utifall det finns? Om någon vet något om Bavaria så får ni gärna skriva lite allmän info så ska jag förmedla det till han. Alltid kul att veta litegrann om gamla bössor.

Tur man bor i Norrland, var relativt ljust ändå tills för 1 timme sedan. Har börjat skymma på kvällarna nu, för några veckor sen var det ljust dygnet runt. Det är dock inte lika skönt som det kan låta då man får svårare att somna/lägga sig i tid :)

Jepp. Det sitter en kil. Ska försöka hitta någon slags manual på internet så man vet åt vilket håll man ska banka.

// Eric
djoman

Inläggav öberg 31 jul 2008, 01:25

Prova här!
För att följa länken så måste du registera dig.

Klicka på länken.
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav öberg 31 jul 2008, 01:39

Har dock inte hittat åt vilket håll den skall slås ur. Men är det inte från höger till vänster? 50% chans där :wink:
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav djoman 01 aug 2008, 09:47

Ska höra med tjejens morfar. Har fått låna (på obestämd tid). Han vann det 1976 i Jämtland på Norrland SM. Kan ju hända att han vet detta, även fast han är rätt gammal så verkar minnet vara på topp fortfarande. Han fick styla litegrann då han kalibrerade in siktet från att ha missat mitten av tavlan (10 meter) med ca 4 cm snett nedåt. Skruvade lite sen var det fullträffar resten av kvällen :)

Då jag löst detta så kommer jag posta här i forumet åt vilket håll det var, eventuellt foton också.
Dessa bössor verkar inte gå så speciellt hårt. 170 m/s? (har inte testat). Men däremot skjuter det med en precision jag aldrig sett förut på luftgevär. Skjutit kottar på 40 m avstånd med det vanliga siktet som sitter på bössan nu. Det svåra är egentligen att lyckas se med ögat på saker som är långt bort. Kommer nästan bli för lätt med kikarsikte. Men är alltid kul med kikarsikte också :)
djoman

Återgå till Feinwerkbau