Podium?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Podium?

Inläggav ouffer 04 aug 2008, 21:57

Hej jag besitter en luftpistol av märket Podium Mod. 284 en kolysyre pistol som jag fått av farsan en gång i tiden.
vet ingenting om den hittar ingenting på nätet heller förutom på nån spanskt forum där dom verkar prata om den..någon i detta forum som vet något om pistolen? för spanska kan jag inte :lol:
men iaf så har den börjat skjuta riktigt klent man ser lixom kulan när man skjuter, vilket man definifivt inte gjorde förut :(
finns det något man kan göra med den? eller börjar den helt enkelt bli gammal å slö?

Nedan är en länk till en bild på pistolen.

För att följa länken så måste du registera dig.

ouffer

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Tomaz 04 aug 2008, 22:10

Tycks vara en spansk version av crosman 454.
Sök runt lite på det här vintage-forumet så kan du läsa lite om Podium... För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav ouffer 05 aug 2008, 18:02

Tomaz skrev:Tycks vara en spansk version av crosman 454.
Sök runt lite på det här vintage-forumet så kan du läsa lite om Podium... För att följa länken så måste du registera dig.

tack för det, då vet man lite mer 8)

men det här med att den har börjat skjuta klent då, är det något man kan göra åt?
eller ere ba å lägga den på hyllan :(
ouffer

Inläggav Daniel 06 aug 2008, 18:46

Näefan har du inte tummen mitt i handen så öppna upp pistolen och kolla packningarna och kolla igenom vägen co2 går så att det inte ligger nå skit där co2 pistoler blir fort uttorkade därför tycker jag du ska kolla packningarna. samt kan det bli beläggningar.
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Daniel 06 aug 2008, 18:47

det finns även kappslar med olja man kan köpa och när man skjuter så smörjer systemet in sig :-)

kappslarna finns hoss våra sponsorer
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav ouffer 06 aug 2008, 21:11

Daniel skrev:Näefan har du inte tummen mitt i handen så öppna upp pistolen och kolla packningarna och kolla igenom vägen co2 går så att det inte ligger nå skit där co2 pistoler blir fort uttorkade därför tycker jag du ska kolla packningarna. samt kan det bli beläggningar.

En liten berättelse om hur min senaste 1,5 timmar varit:

satt å tänkte, jo men jag har tummen mitt i handen var ju rätt bra på bygglinjen så då tänkte jag ja men då kör vi skruva loss alla skruvar på pistolen fick loss en sida av pistolen och vad händer då? nästan allt pistolen innehöll ramla ner på bordet som jag skruvade vid.
2 fjädrar flög rakt ner på golvet. då blev jag alledes svettig i pannan, å tänkte hur i helvete ska ja få ihop detta skit igen?? började iaf att smörja alla delar som ramlat ner med symaskinsolja. vet inte om det är bra(?) men jag sket i det denna pistol åker i soptunnan ändå om ja inte får ihop den.
så där jag satt som vid ett pussel
"den passar här den passar där"..satte in allt i pistolen efter säkert en halvtimmas pusslande & pillrande framförallt pillrande som jag hatar :evil:
och sen var den dags för fjädrarna som fortfarande låg kvar på golvet..den första var tunn den måste ju gå till avtryckaren tänkte jag, så sant så sant d gjorde den, den andra fjädern var tjockare och jävligt svår att töja.. satt säkert i 10 minuter å kolla vart den skulle sitta, kom tillslut fram till lösningen den skulle till: ja vi kan kalla den en makapär för ja vet inte vad det är med ett litet hål i som ena änden skulle hakas och den andra änden till en pigg i handtaget, satt å slet o den där j*vla fjädern men den ville inte ända fram! den var så trög så att jag satt å skaka i fingrarna. hade inte tillgång till tång heller.. så jag tänkte nu j*vlar ska du på tänkte jag, kanske högt :) så jag baka en fet snus öppnade en kall öl tog ett par klunkar och gick fram till fjädern och satte den i hålet först tog tag i yttersta gängorna på fjädern tog i allt vad jag orkade och fick dit den! sköönt sa ja i ganska hög ton så att sambon fråga vafan jag sysslade med, ja svara nää ingenting min match gick in på tipset bara..skruva snabbt på sidan av pistolen och satte på handtaget som går över kolsyre patronen, där stog jag stolt och svettig i pannan och beundrade mig själv tills jag märkte att jag hade glömt att montera säkringen! jag börja garva för mig själv och tänkte vem fan behöver säkring :) satte in en ny tub co2 och tröck av några gånger, då fick jag äntligen känna på hur det var när den var frisk så imorgon blir det att testa på ett par ölburkar å se på vad gammle bettan går för 8)
ouffer

Följande användare vill tacka ouffer för detta inlägg
.22 mycket roligare (03 maj 2022, 14:30)

Inläggav Daniel 06 aug 2008, 21:28

åhhh vad härligt :-) lycka till
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav öberg 07 aug 2008, 05:20

Gött mos :smt064
Hoppas du får skoj med pickan.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Tomaz 07 aug 2008, 07:21

Eftersom det som sagt är en kopia på crosman 454 så kanske du har användning av dess manual och sprängskiss...

Manual: För att följa länken så måste du registera dig.

Sprängskiss: För att följa länken så måste du registera dig.

Bra jobbat med att få ihop delarna... :-)
Gjorde samma sak med en BSA Scorpion, tog veckor att få ihop det avtryckarystemet som kan liknas vid ett kinesiskt pussel... :shock:
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Luigi 07 aug 2008, 10:25

Det där lät härligt :-) Well done
Användarvisningsbild
Luigi

Tackad: 9 gånger i 8 inlägg