Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
outcastkona skrev:är du spekulant frank?
Ludde2010 skrev:Min fru´s morfar har en 300s i bra hyfsat skick endast något märke bak på kolven till salu , är sugen men är tyvärr vänster skytt och hans är för en högerskytt![]()
gissar på att byta kolv så dne passar mig kostar lika mycket som att köpa en som är gjort för en vänsterskytt från början.
Nitro skrev:Det finns nog ingen som var med på den tiden man satt som grabb i en sunken källare och sköt på sina tavlor med stöd och vevade in efter varje skott, som inte är förälskade i FWB. precision. Då resultatet "enbart" hänger på skytten och inte bössan. Så när jag fick chansen för femton år sen att lägga vantarna på en sådan så tvekade jag inte. Jag betalade då 1500:- och den var inte helt fräsch, men det brydde jag inte mig det minsta om, då det var en FWB. Jag och grabben har nog dragit iväg 8-10000 skott med den. Dioptern är kass sen ett par år tillbaks och den har stått mkt. ovårdat i ett uthus och blivit rostig. Jag drog iväg några skott med den idag och såg att pippackningen var helt sönder. Bössan har inte fått någon omvårdnad på alla dessa år, men nu ska den återupplivas. Ny fjäder och packningar. Samt putsa till den utanpå och byta ut den söndriga dioptern mot ett schysst sikte. Efter det kan vi ha roligt igen.
Skulle vara roligt att veta hur gammal den är? Stocken liknar inte alls stockarna som jag sköt med på 80-talet, utan den är mycket enklare så jag trodde inte att det var en 300. Men jag gick och kollade och där stod det 300 S "konstigt".
Silwer skrev:Nitro skrev:Det finns nog ingen som var med på den tiden man satt som grabb i en sunken källare och sköt på sina tavlor med stöd och vevade in efter varje skott, som inte är förälskade i FWB. precision. Då resultatet "enbart" hänger på skytten och inte bössan. Så när jag fick chansen för femton år sen att lägga vantarna på en sådan så tvekade jag inte. Jag betalade då 1500:- och den var inte helt fräsch, men det brydde jag inte mig det minsta om, då det var en FWB. Jag och grabben har nog dragit iväg 8-10000 skott med den. Dioptern är kass sen ett par år tillbaks och den har stått mkt. ovårdat i ett uthus och blivit rostig. Jag drog iväg några skott med den idag och såg att pippackningen var helt sönder. Bössan har inte fått någon omvårdnad på alla dessa år, men nu ska den återupplivas. Ny fjäder och packningar. Samt putsa till den utanpå och byta ut den söndriga dioptern mot ett schysst sikte. Efter det kan vi ha roligt igen.
Skulle vara roligt att veta hur gammal den är? Stocken liknar inte alls stockarna som jag sköt med på 80-talet, utan den är mycket enklare så jag trodde inte att det var en 300. Men jag gick och kollade och där stod det 300 S "konstigt".
Jo och vi är nog många som var "med" medelåldern är rätt hög äbcven här, för min del så fanns alltså en 10m bana i skolan och där hade de FWB300sm med diopter då som de gevär vi ungar fick skjuta med på vår frivilliga aktivitet, så även jag har mina minne från detta och jagade bössa nmer eller mindre medvetet till kanske runt år 2000 när jag sprang på en fin Match på en marknad som jag köpte för typ 800 tror jag, det var inna hysterin började med at all skulle ha en sån här.
Snart började klubbarna sälja ut sina ex. och man kunde höra priser som 500 osv även o mdet nog var slitna bössor, men dag är sånt borta i princip, de vet at tde är eftertrakade och håvar hellre in några tusen än en 500ing.
Man fick ju ganska fort reda på at tde gick tat få upp i minst 10J med Maccaroifjäder, dessa fanns dock inetg bar över disk när jag skaffad min, den äldre Progunnerägaren haade dock några han tagit hem från Maccari som han snabbt krängde, så där var jag smnabb p åen, sen lät det som inga mer skulle tillverkas alls.
MEN så kom vågen och bössan började uppmärksmmas av alla, en dl var negativa då de inet gillat luftskyttet i plugget andra såg att detta var nåt unikt, sånna här fjäderbössor fanns helt inte längre.
Så fjädrar för tuning och sånt dök upp i fler varianter tom efter detta.
Och ja ganser fortfarande at tdte är världens bästa serietillverkade fjädergevär om mna ser totalt p ådet, vad den har för kvaliteter, hur den fungerar, uppbygnad och inet minst helt rekylfri.
Nåt liknade ka ninte tillverkas och säljas idag, det är jag säker på det skulle bli för dyrt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster