För ca en månad sedan fick jag äntligen lägga vantarna på detta intressanta ryska vapnet som många säkert har sett i bland annat Ted's Holdover på YouTube eller när ett gäng ryska duktiga skyttar jagar kråkor ifrån bilen. När Hurricane meddelade att de skulle få in ett fåtal så vart det ingen tvekan, en EDgun måste provas.
Priset blev 16995:- för enbart bössan och just då jag betalde kändes det hela lite tvivelaktigt om det verkligen skulle vara värt det. En månad senare så är svaret JA! Kvalitetsintrycket är på topp och man märker verkligen att det ligger mycket kärlek bakom tillverkningen. Allt är mycket genomtänkt och kolven är utformad så att den ger ett utmärkt stöd i många situationer, inte minst då "man" skjuter uppåt ett träd och från en bil. Inget som vi får någon nytta av här hemma men ändå en trevlig detalj i tillverkningen.
Två saker har imponerat mest på mig och det är helt enkelt att träffa och hur blixtsnabb avfyrningscykeln är, skottet snärtar iväg otroligt fort och att skjuta konstanta träffbilder på under 4cm på 100 meter har jag inte lyckats med varken Fx Royale 500 .25 eller FX Whisper .22.
Avtrycket är väldigt förutsägbart men extremt hårt om man jämnför mot tex fx eller
AA, dock har jag inte lagt någon tid på att justera detta ännu då bössan ändå är så lättskjuten. Bössan saknar också magasin för den som tycker det är nödvändigt. Det fungerar ypperligt att skjuta denna bössa utan mag då den är så lätt att ladda. Man håller helt enkelt kvar högerhanden vid pistolgreppet och spänner upp med vänsterhanden och sedan stoppar man enkelt i ett nytt skott. (för högerskyttar iaf) Att ladda om tar 1-3 sekunder.
Man fyller 210 bar och slutar sedan på 100 bar och får då ut 70 skott med 5mps spridning. Det går att skjuta flera skott under 100 bar men jag ser ingen mening med detta.
Efter leveransen har bössan utrustats med en picatinny i förstocken samt rembygelfästen, på toppen har jag efter en del exprimenterande fastnat för Hawke sidewinder tactical 6,5-20x42 med låga UTG fästen.
Här kommer lite bilder också.
Må väl!
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.