Jag har kört min Steyr i 19J av gammal vana eftersom den råkade hamna i bra balans där när jag justerade in regulatorn en gång i tiden.
Men har senaste tiden märkt att den har blivit ganska mycket mer lufttörstig, trots bibehållen hastighet och precision, så något har förmodligen ändrat sig i regulatorn. Igår provade jag att släppa på hammarfjädern ner till 16J för att se hur den funkade precisionsmässigt med den sänkningen, samt se hur antal skott på en luftfyllning skulle påverkas. Efter justeringen provade jag först på en bänkskyttetavla från 25m om jag skulle märka någon praktisk skillnad i precision och vindkänslighet, men efter 247 poäng i växlande svag vind, så kunde jag konstatera att bössan fortfarande sköt fint.
Sedan ville jag testa hur många jämna skott jag fick ut på en fyllning, men jag hade ingen lust att bara sitta framför kronografen och mata skott, så det blev ett praktiskt test från uppmätta 50 meter. Vinden var fortfarande svag och växlande men mina vindvimplar hade ätits upp av vegetationen som just nu växer så det knakar, så jag skippade att hålla någon större koll på vinden även om jag märkte att buskar och träd vajade i vinden en del ibland.
Jag ritade upp konturen av en enkrona på ett papper som fick vara måltavla, och med en tub fylld till 200 bar började jag skjuta. Först 5 provskott vid sidan av för att rikta in mig någorlunda, och sen på måltavlan med "enkronan". Efter vart 5:e skott ritade jag ett streck på ett papper för att hålla reda på skottantalet.
20 streck och hundra skott senare så såg tavlan ut som på bilderna nedanför. Observera att jag bara plockade diabolerna direkt ur asken och sköt i ganska rask takt utan att göra någon visuell kontroll av diabolerna jag laddade. Ammunitionen var förövrigt min gamla favoritbatch från 2009 av JSB Exact 4,51mm (8,44gr).

Några flyers blev det, men inte så många av de 100 skotten som stack iväg..

Efter dessa skott sköt jag ytterligare 10 skott på en måltavla som råkade sitta oskjuten bredvid, och den blev så här...
Svårt att se exakt var alla skott tog vägen i tavlan, men det är garanterat 10 skott på tavlan och har en c-c på 14 mm..

Och efter den tavlan sköt jag ytterligare en nypa diaboler genom kronografen som en efterterkontroll av hastigheten, som fortfarande låg på samma hastighet och avslutade det hela när manometern visade 80 bar. Så........nu får den ligga kvar på 16J ett tag, tills jag bestämmer mig för något annat eller gör en större service av bössan...