Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
derkaderb skrev:Det där blev faktiskt jäkligt snyggt.
Så det bästa sättet är alltså att från början ta 2st plastpåsar, slänga i fästena, spruta på massa skum sen ta lite vatten och skaka runt lite lätt och låta det ligga där, och upprepa till önskat resultat?
Daniel skrev:Borde gå och köra lite autosol kromglans på fästena så det blir lite mer glans ?
Etienne skrev:Nästa steg blir väl egentligen att undersöka möjligheten att fixa anodisering själv, kanske i en riktigt rolig färg... (om det nu ens går att göra det hemma)
HerrLarsson skrev:Oxideringen i närvaro av basiska ämnen blir en form av vitkokning =)
mikebike skrev:Etienne skrev:Nästa steg blir väl egentligen att undersöka möjligheten att fixa anodisering själv, kanske i en riktigt rolig färg... (om det nu ens går att göra det hemma)
Vi gjorde det i kemin, med en te-påse som färgämne!
Etienne skrev:mikebike skrev:Etienne skrev:Nästa steg blir väl egentligen att undersöka möjligheten att fixa anodisering själv, kanske i en riktigt rolig färg... (om det nu ens går att göra det hemma)
Vi gjorde det i kemin, med en te-påse som färgämne!
Hur var det experimentet upplagt?
Bara färgämne och syra, eller var det el inblandat också?
Etienne skrev:En liten update kring detta:
Testade att köra ringarna ett varv till, bara för att få till lite oxidering på dem. Det är rätt svårt att få oxidlagret hyfsat jämnt. Möjligtvis att det fungerar bättre med ett mera utförligt grundarbete är lite gnidande med Svinto, men så ambitiös var inte jag.
Jag körde med något mer vatten den här gången, för att det hela skulle gå så långsamt som möjligt. Jag utgick från att det skulle ge bäst resultat, fast egentligen kasnke det är bättre att blåsa på med så stark lösning som möjligt?
För att följa länken så måste du registera dig.
Hur som helst, jag beslutade mig för att köra så länge som flammigheten inte blev alltför framträdande. Det värsta kan man ju fixa till med en putsduk och ett tunnt lager olja.
Så, slutresultatet blev detta:
För att följa länken så måste du registera dig.
Skillnaden mot tidigare är att metallen blir mera vit-silvrig och hyfsat matt, istället för en borstad och ganska rent reflekterande yta.
Jag personligen skulle säga att den blanka putsade ytan är finare än på den oxiderade matta ytan. Tittar man riktigt noga och i rätt ljus så ser man att den är lite flammig. Dock är denn oxiderade ytan betydligt mera förlåtande för repor, nagg, och små tillverkningsdefekter.
Etienne skrev:Det är lite svårt att ange mängd skum, men jag sprutar på tills föremålen har fått ett litet lager på cirka 0,5 cm (skummet sväller rätt fort). Det kanske handlar om 3-4 sekunder sprayande för två fästen.
Vatten på det, tja, precis så att det täcker föremålen när de ligger på botten av en 2-liters plastpåse. Men om det är "rätt" har jag ingen aning om, det fungerade i alla fall.
Jag tror inte alls att det är så jäkla känsligt att dra i lite extra ugnsrengöring.
Tiden det handlar om är några minuter per "tvätt", säg kanske 5-10 minuter som en första omgång. Därefter så kan man ju byta vatten (lär vara rätt svart vid första omgången), och köra en till omgång och kolla progress allteftersom genom påsen.
Etienne skrev:Berätta gärna hur det gick när du är klar, samt vad du testade på. Det finns ju tydligen orsak att vänta sig olika resultat beroende på exakt vad som finns i aluminiumlegeringen (om det nu ens är en legering i produkten i fråga).
Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster