Ta bort anodisering med ugnsrengöring!

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ta bort anodisering med ugnsrengöring!

Inläggav Etienne 19 aug 2012, 11:18

Efter förra årets nederlag med den här metoden så fick jag för mig att testa igen, fast denna gång med en annan ugnsrengörare.
Den här metiden nämns ju lite här och var på nätet, så för min del så känns det ganska givet att den kan fungera, men uppenbarligen fungerar inte alla produkter på marknaden.

Den här gången blev det Mr. Muscle ugnsrengöring. Den hade fler varningssymboler på baksidan än den förra, vilket jag utgick från var ett bra tecken!

Jag testade det nya medlet på ett par typiska självcentrerande OEM-ringar jag hade liggande. Dessa var från Fitco, men som de flesta redan noterat så figurerar samma modell under flera andra namn, troligen mest känd under Walthers namn.
För att följa länken så måste du registera dig.

Läser man om metoden på nätet så verkar ett vanligt förslag vara att spraya på skummet på föremålet som ska "av-anodiseras" och sedan vänta 3 minuter.

Sagt och gjort! 3 minuter senare så kunde jag i alla fall konstatera att metoden fungerar, men att 3 minuter var på tok för lite tid. Jag upprepade processen två gånger med cirka 10 minuter vardera, men inte ens det räckte till för att få bort anodiseringen, och dessutom var resultaten hyfsat ojämnt också.

Jag körde en sista omgång, denna gång med ringarna i en plastpåse, skum på det, och sedan löste jag upp et i lite vatten. Det här var en BETYDLIGT bättre metod. Nu lossnade det sista.

Ett par andra fördelar med den här metoden var att:
* man lätt kan granska status av objekten utan att behöva skölja av dem.
* man kan genomföra processen inomhus, utan att för den delen behöva vara övernojjig om ventilation och kemisk lukt.

Jag kan tänka mig att man vill köra med dubbla plastpåsar om man vill vara säker på att inget objekt sticker hål på påsen. Utöver det så vet jag inte riktigt hur mycket ugnsrengöringen sliter på påsen i längden, så det kan ju vara en bra idé hur som helst.

Efter behandlingen så var ringarna ganska matta, så jag körde en omgång Svinto över dem. Här ser ni resultatet före respektive efter Svintoandet "Svintoandet".

Allt som allt så får jag väl anse detta vara helt OK som ett första försök. Resultatet är lite flammigt, och egentligen så får det nog bli ett arbetspass till på dessa innan jag ska kunna kalla dem för helt färdiga.

Nästa test blir att experimentera med möjligheten att själv få dit ett oxiderat lager av metall, för att få ett lite mera matt utseende istället för det lite mera blanka/bortade utseendet (som är ganska känsligt för repor, dessutom!).

- - - - - - - - - -
OBS! Om någon vill försöka sig på detta själv så tänk på att använda rätt skyddsutrustning! Läs på förpackningen.
Jag själv körde med plasthandskar samt skyddsglasögon. Det här medlet vill man definitivt inte ha i ögonen!

- - - - - - - - - -
Senast redigerad av Etienne 19 aug 2012, 16:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
RoLig (19 aug 2012, 11:42), Ulf (19 aug 2012, 12:24), Springer (19 aug 2012, 12:33)

Re: Ta bort anodisering med ugnsrengöring!

Inläggav derkaderb 19 aug 2012, 12:32

Det där blev faktiskt jäkligt snyggt.
Så det bästa sättet är alltså att från början ta 2st plastpåsar, slänga i fästena, spruta på massa skum sen ta lite vatten och skaka runt lite lätt och låta det ligga där, och upprepa till önskat resultat?
derkaderb

Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav yellonet 19 aug 2012, 12:34

Snyggt, och som det låter, smidigt :) Är det nån särskild bössa som ska få silverfästen?
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)
Crosman 2240 (.22)
Anics A-1001 (.177)
yellonet

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg

Inläggav Daniel 19 aug 2012, 12:57

Riktigt snyggt Etienne ... och en bra idè...

Borde gå och köra lite autosol kromglans på fästena så det blir lite mer glans ?
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Etienne 19 aug 2012, 13:12

Gjorde ett mini-test med försök till kontrollerad oxidering. Ser helt OK ut om man är ute efter det utseendet. Dessutom tror jag att den här ytan är mer förlåtande mot repor.

derkaderb skrev:Det där blev faktiskt jäkligt snyggt.
Så det bästa sättet är alltså att från början ta 2st plastpåsar, slänga i fästena, spruta på massa skum sen ta lite vatten och skaka runt lite lätt och låta det ligga där, och upprepa till önskat resultat?

Ja, av de metoder jag provat så skulle jag säga att den är bäst hittills.

Jag tror att det kan vara bra att köra i åtminstonne två omgångar, med putsning mellan dessa. De områden som varit utsatta för medlet längst börjar "bränna" lite efter ett tag. Det kan vara bra att putsa på dessa områden innan de blir för angripna.

Jag körde ju själv en sista omgång efter putsning för att få bort den "flammigheten". Ser ganska OK ut nu tycker jag!

Kanske att jag avslutar med att köra mattoxidering på dessa. Vi får se!
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 19 aug 2012, 13:26

Efter att ha spenderat cirka 1½ vecka på att slipa igenom anodiseringen till sikte och fäste till min 2250:a så känns ju det här nästan lite snopet... Nåväl...

För framtida inköp så kan jag ju säga att bland ugnsrengörare i butik så fungerar inte märket till vänster för ändamålet (K2r). Däremot fungerar den till höger (Mr. Muscle).

Tydligen ska För att följa länken så måste du registera dig.

, och det verkar gå betydligt fortare. Känns dock som ett lite mer omfattande projekt, särskilt om man bor i en lägenhet och ogärna vill hålla på med otäcka grejer inomhus eller på balkongen.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 19 aug 2012, 16:31

En liten update kring detta:

Testade att köra ringarna ett varv till, bara för att få till lite oxidering på dem. Det är rätt svårt att få oxidlagret hyfsat jämnt. Möjligtvis att det fungerar bättre med ett mera utförligt grundarbete är lite gnidande med Svinto, men så ambitiös var inte jag.

Jag körde med något mer vatten den här gången, för att det hela skulle gå så långsamt som möjligt. Jag utgick från att det skulle ge bäst resultat, fast egentligen kasnke det är bättre att blåsa på med så stark lösning som möjligt?

Hur som helst, jag beslutade mig för att köra så länge som flammigheten inte blev alltför framträdande. Det värsta kan man ju fixa till med en putsduk och ett tunnt lager olja.

Så, slutresultatet blev detta:

Skillnaden mot tidigare är att metallen blir mera vit-silvrig och hyfsat matt, istället för en borstad och ganska rent reflekterande yta.

Jag personligen skulle säga att den blanka putsade ytan är finare än på den oxiderade matta ytan. Tittar man riktigt noga och i rätt ljus så ser man att den är lite flammig. Dock är denn oxiderade ytan betydligt mera förlåtande för repor, nagg, och små tillverkningsdefekter.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav losdrivare 19 aug 2012, 16:38

Skitsnyggt! :thumbupp:
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Inläggav mikebike 19 aug 2012, 16:51

Daniel skrev:Borde gå och köra lite autosol kromglans på fästena så det blir lite mer glans ?

Beror på vilken legering som använts, vissa går bra att polera och håller sig blanka, andra blir grå direkt.
Användarvisningsbild
mikebike

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 53 gånger i 42 inlägg

Inläggav Etienne 19 aug 2012, 18:57

Nästa steg blir väl egentligen att undersöka möjligheten att fixa anodisering själv, kanske i en riktigt rolig färg... (om det nu ens går att göra det hemma)
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav peterpan 19 aug 2012, 19:29

Metall brukar väll rosta så fort man få bort lacken?
När syre kommer till borde det inte komma ytrost rätt fort
Eller är av aluminium kanske
peterpan

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Beangan 19 aug 2012, 20:10

Det är aluminium.
Beangan

Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Inläggav mikebike 19 aug 2012, 20:29

Etienne skrev:Nästa steg blir väl egentligen att undersöka möjligheten att fixa anodisering själv, kanske i en riktigt rolig färg... (om det nu ens går att göra det hemma)

Vi gjorde det i kemin, med en te-påse som färgämne!
Användarvisningsbild
mikebike

Inläggav HerrLarsson 19 aug 2012, 21:07

Oxideringen i närvaro av basiska ämnen blir en form av vitkokning =) Kaustiksoda fungerar ganska bra och oxidlagret blir lite grovkornigare men utgör samtidigt en utmaning då högre koncentrationer börjar äta upp metallen. Inga direkt gifta gaser uppstår mig veterligen, ffa är det vätgas.

Men det var väl ett tjusigt resultat du lyckats åstadkomma redan tycker jag!
Olivgrön älg vid namn Örjan ombedes komma till informationsdisken.
HerrLarsson

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: nein!
Luftvapen favorit: -HW80 .25-

Inläggav Etienne 19 aug 2012, 21:55

HerrLarsson skrev:Oxideringen i närvaro av basiska ämnen blir en form av vitkokning =)

Skulle jag kunna styra det på något sätt?
Vad händer om jag försöker mig på samma sak, men har apelsinjuice i påsen, eller Coca cola? Alltså något surt?

Jag tror att en lite mörkare matt färg skulle vara bättre för mina framtida planer i alla fall.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 20 aug 2012, 11:18

mikebike skrev:
Etienne skrev:Nästa steg blir väl egentligen att undersöka möjligheten att fixa anodisering själv, kanske i en riktigt rolig färg... (om det nu ens går att göra det hemma)

Hur var det experimentet upplagt?
Bara färgämne och syra, eller var det el inblandat också?
Användarvisningsbild
Etienne

mikebike (20 aug 2012, 11:28)

Inläggav mikebike 20 aug 2012, 11:34

Etienne skrev:
mikebike skrev:

Hur var det experimentet upplagt?
Bara färgämne och syra, eller var det el inblandat också?

Det var el inblandat, men eftersom det är mer än 30 år sedan kommer jag inte ihåg några detaljer.
Däremot vet jag att det inte är så svårt att färga aluminium, det är svårare att få det att sitta kvar.
När man anodiserar professionellt sker det i två steg, först ett infärgningsskikt, sedan ett tätningsskikt.
Användarvisningsbild
mikebike

Följande användare vill tacka mikebike för detta inlägg
Etienne (20 aug 2012, 12:10)

Inläggav Jultomten 20 aug 2012, 12:26

Läs lite här; För att följa länken så måste du registera dig.

/Micke
Bild

www.santascustomworkshop.com
Användarvisningsbild
Jultomten

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Steelkreeg 20 aug 2012, 12:47

Ett litet tips på bra burkar man kan använda om man sysslar med små saker och starka grejor,jag använder Arlas apetina fetaost burkar det finns till och med ett inner galler för avrinning så vätskan stannar i burken. Samtidigt kan man ju mumsa fetaost.
Mvh Steelkreeg.

Feinwerkbau 300Sm.
Fx Royale 200 syntet Cal 25.
FX Cutlas valnöt Cal 22.
Bsa Stutzen Rb2 Cal 22.
Haenel 310 Cal 4,4
Crossman 2240 cal 22/177.
Tanfoglio Witness 1911 Co2.
Umarex T4E HDR cal 50.
Daisy Red Ryder
Användarvisningsbild
Steelkreeg

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau,BSA,Fx cutlas

Inläggav lazlo09 21 aug 2012, 16:25

Etienne skrev:En liten update kring detta:

Testade att köra ringarna ett varv till, bara för att få till lite oxidering på dem. Det är rätt svårt att få oxidlagret hyfsat jämnt. Möjligtvis att det fungerar bättre med ett mera utförligt grundarbete är lite gnidande med Svinto, men så ambitiös var inte jag.

Jag körde med något mer vatten den här gången, för att det hela skulle gå så långsamt som möjligt. Jag utgick från att det skulle ge bäst resultat, fast egentligen kasnke det är bättre att blåsa på med så stark lösning som möjligt?

Hur som helst, jag beslutade mig för att köra så länge som flammigheten inte blev alltför framträdande. Det värsta kan man ju fixa till med en putsduk och ett tunnt lager olja.

Så, slutresultatet blev detta:

Skillnaden mot tidigare är att metallen blir mera vit-silvrig och hyfsat matt, istället för en borstad och ganska rent reflekterande yta.

Jag personligen skulle säga att den blanka putsade ytan är finare än på den oxiderade matta ytan. Tittar man riktigt noga och i rätt ljus så ser man att den är lite flammig. Dock är denn oxiderade ytan betydligt mera förlåtande för repor, nagg, och små tillverkningsdefekter.

Tänkte själv prova detta nu ikväll, Mr Muscle är inhandlad. Men kan du ge något tips ang din senaste "frätning", den vit-silvriga.

Dvs ungefär hur mycket Mr Muscle och hur mycket vatten, samt ungefär hur länge lät du det dra? Om du ej minns tiden, snackar vi minuter, timmar eller dagar?
Best on YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lf6Xe7iVdE4
Användarvisningsbild
lazlo09

Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: ME BullBarrel 5,5

Inläggav Etienne 21 aug 2012, 17:28

Det är lite svårt att ange mängd skum, men jag sprutar på tills föremålen har fått ett litet lager på cirka 0,5 cm (skummet sväller rätt fort). Det kanske handlar om 3-4 sekunder sprayande för två fästen.

Vatten på det, tja, precis så att det täcker föremålen när de ligger på botten av en 2-liters plastpåse. Men om det är "rätt" har jag ingen aning om, det fungerade i alla fall.

Jag tror inte alls att det är så jäkla känsligt att dra i lite extra ugnsrengöring.
Tiden det handlar om är några minuter per "tvätt", säg kanske 5-10 minuter som en första omgång. Därefter så kan man ju byta vatten (lär vara rätt svart vid första omgången), och köra en till omgång och kolla progress allteftersom genom påsen.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav lazlo09 21 aug 2012, 17:44

Etienne skrev:Det är lite svårt att ange mängd skum, men jag sprutar på tills föremålen har fått ett litet lager på cirka 0,5 cm (skummet sväller rätt fort). Det kanske handlar om 3-4 sekunder sprayande för två fästen.

Vatten på det, tja, precis så att det täcker föremålen när de ligger på botten av en 2-liters plastpåse. Men om det är "rätt" har jag ingen aning om, det fungerade i alla fall.

Jag tror inte alls att det är så jäkla känsligt att dra i lite extra ugnsrengöring.
Tiden det handlar om är några minuter per "tvätt", säg kanske 5-10 minuter som en första omgång. Därefter så kan man ju byta vatten (lär vara rätt svart vid första omgången), och köra en till omgång och kolla progress allteftersom genom påsen.

Ok, tack. Bara för att förtydliga, skakar du om påsen efter att du tillfört vatten så att medlet blandas med vattnet?
Användarvisningsbild
lazlo09

Inläggav Etienne 21 aug 2012, 17:59

Yes, jag blandar.

Det är nog en bra idé att skaka om påsen ibland för att se till att man löser upp anodiseringen någotlunda jämnt.
När jag testade att spruta rakt på föremålen, utan vatten, så såg man ibland ränder där medlet runnit efter kanterna. Så att skaka en gång varannan minut eller så är nog att rekommendera.

I övrigt så är det ju inte så starkt att man inte kan testa sig fram utan att riskera att förstöra det man jobbar med. Precissen är såpass långsam att man lätt hinner reagera och agera om något skulle börja dra åt fel håll. Det var ju också därför jag valde ugnsrengöring framför något starkare, som exempelvis Kaustiksoda.
Användarvisningsbild
Etienne

lazlo09 (21 aug 2012, 20:02)

Inläggav Etienne 21 aug 2012, 19:36

Berätta gärna hur det gick när du är klar, samt vad du testade på. Det finns ju tydligen orsak att vänta sig olika resultat beroende på exakt vad som finns i aluminiumlegeringen (om det nu ens är en legering i produkten i fråga).
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav lazlo09 21 aug 2012, 20:02

Etienne skrev:Berätta gärna hur det gick när du är klar, samt vad du testade på. Det finns ju tydligen orsak att vänta sig olika resultat beroende på exakt vad som finns i aluminiumlegeringen (om det nu ens är en legering i produkten i fråga).

Japp. Mina fästen är för övrigt från DX.
Användarvisningsbild
lazlo09

Nästa

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom