Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
losdrivare skrev:För att förtydliga, innebär alternativen följande?
1. Maximalt 10J i anslagsenergi oavsett kaliber, som det är idag.
2. Kaliber 4,5 mm är kräver ingen licens oavsett hastighet/anslagsenergi, övriga kalibrar licensbelagda oavsett hastighet/energi.
Tveklöst alternativ 2 i så fall...
losdrivare skrev:Finns det någon fördel över huvud taget med kaliber 22 eller 25 om man ändå tänkt köra 10J?
Frågan är uppriktigt ställd, för jag kommer verkligen inte på någon aspekt alls som kaliber 22 eller 25 är bättre på än 177 i den farten...?
Görgen skrev:Kanske lite OT. Om att ha fri fart på 4.5 mm och licens på alla över 4.5mm. Hur kan det vara så mycket farligare att ha samma anslagsenergi i en 5.5 (234m/s 28 joul) som i en 4.5 (320m/s 28 joul) så att 5.5 behöver licens medan 4.5 inte behöver det. Det verkar rätt konstigt/galet för min del. Då är det ju mer logiskt att ha tex just 28 joul fritt oberoende cal och allt över det på licens.
erik81 skrev:Görgen skrev:Kanske lite OT. Om att ha fri fart på 4.5 mm och licens på alla över 4.5mm. Hur kan det vara så mycket farligare att ha samma anslagsenergi i en 5.5 (234m/s 28 joul) som i en 4.5 (320m/s 28 joul) så att 5.5 behöver licens medan 4.5 inte behöver det. Det verkar rätt konstigt/galet för min del. Då är det ju mer logiskt att ha tex just 28 joul fritt oberoende cal och allt över det på licens.
Är väl inte så OT...och du har ju en poäng. Det vore väl för enkelheten att kontrollera en sådan indelning vore bra.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
mikebike skrev:Licentvång för allt över 4,5 mm skulle innebära rena katastrofen ur förvaringssynpunkt.
Det skulle innebära automatiskt krav på vapenskåp = dyrt för den som saknar det.
Dessutom "rymmer" ett vanligt vapenskåp bara 20 poäng. Jag har f.n. 19 poäng efter att ha sålt en pistol och köpt ett gevär, ytterligare ett gevär är bokat = fullt igen.
Jag har 9 stycken licensfria 22:or i dagsläget, förutom 2250:- i licensansökningsavgift så har jag ingen möjlighet att förvara dem i vapenskåp.
PS. Gevär = 1 poäng, pistol = 2 poäng. I mitt fall ytterligare 15 poäng!
mikebike skrev:Licentvång för allt över 4,5 mm skulle innebära rena katastrofen ur förvaringssynpunkt.
Det skulle innebära automatiskt krav på vapenskåp = dyrt för den saknar.
Dessutom "rymmer" ett vanligt vapenskåp bara 20 poäng. Jag har f.n. 19 efter att ha sålt en pistol och köpt ett gevär, ytterligare ett gevär är bokat = fullt igen.
Jag har 9 stycken licensfria 22:or i dagsläget, förutom 2250:- i licensansökningsavgift så har jag ingen möjlighet att förvara dem i vapenskåp.
riqe skrev:mikebike skrev:Licentvång för allt över 4,5 mm skulle innebära rena katastrofen ur förvaringssynpunkt.
Det skulle innebära automatiskt krav på vapenskåp = dyrt för den som saknar det.
Dessutom "rymmer" ett vanligt vapenskåp bara 20 poäng. Jag har f.n. 19 poäng efter att ha sålt en pistol och köpt ett gevär, ytterligare ett gevär är bokat = fullt igen.
PS. Gevär = 1 poäng, pistol = 2 poäng. I mitt fall ytterligare 15 poäng!
Men man får väl isf hoppas att det blir som med pre 92, att dom som redan är sålda som licensfria förblir det.
mikebike skrev:Men bortsett från det så innebär det att grovkalibrigare luftgevär blir extremt svårsålda eftersom köparen måste söka licens (700:- första gången) och köpa ett vapenskåp för flera tusen.
Zippo skrev:När är det tänkt att denna lagförändring möjligen skall genomföras?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst