Fjäder från FWB 150 i FWB 300?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Fjäder från FWB 150 i FWB 300?

Inläggav Etienne 19 sep 2012, 19:20

Jag har funderat lite på om inte fjädrarna i en FWB 150 är något "starkare" än de i en FWB 300s. Det hela började med att jag läste på ett par ställen att man tydligen kunde köra in en FWB 150-fjäder i en FWB 300/300s för att få ut lite mer powwah! :-)

-

Om jag nu fattat saken rätt så tillkom den här 7,5-joules regeln 1970, vilket är efter FWB 150's tid (men motsvarar i princip tiden för produktionsstart av FWB 300). Om det nu verkligen betyder något i sammanhanget låter jag vara osagt eftersom matchgevär vanligtvis inte ger så jäkla mycket mer än så i alla fall...
Utöver det så har FWB 150 ett marginellt längre system än FWB 300/300s, vilket gör att det inte är helt orimligt att de satte i en längre fjäder i det systemet. Detta är väl också kanske den viktigaste aspekten i det hela som tyder på att det kanske ligger något i detta!

-

Nåväl, jag har fortfarande inte alla pusselbitar på plats för att kunna svara på frågan, men det jag kan säga är följande:

1. Jag har en oanvänd FWB150-fjäder här. Om jag fatta saken rätt så finns inte dessa i original sedan länge, men det finns en hel del 3:e-partsfjädrar. Jag gissar att det här är en av dem. Den här marknadsfördes inte som en "exportfjäder", så jag antar att den är konstruerad för att ge 7,5 joule. Den fjäder jag har är ganska så exakt 23,1 cm lång. Ytterdiamater är cirka 20 mm.

2. Jag har två oanvända Maccarifjädrar här också. Dessa är cirka 24,1-24,2 mm långa, och har en ytterdiameter på cirka 19 mm (definitivt mindre diameter än ovanstående).

3. Jag har dessutom en pajjad fjäder (två stycken i ett set, varav en är pajjad, mer specifikt) från min FWB 300s. Den hela fjädern är 10,6 cm lång,den trasiga är cirka 9,5 cm lång. Plastbrickan mellan fjädrarna lägger på cirka 3 mm på detta. Ytterdiametern är cirka 20 mm på fjädrarna.
    (En oanvänd originalfjäder är tydligen specad till 11cm har jag forskat fram, så totala längden på ett oanvänt fjäderpaket bör vara 22,3 cm)

Efter lite beräknande med en våg och ett plaströr som fjäderguide så kan jag konstatera att:
  • 150-fjädern trycks ihop cirka 11mm av 5 kg.
  • Maccari-fjädern trycks även den ihop cirka 11 mm av 5 kg.
  • Båda originalfjädrarna, varav en är trasig, trycks ihop 13mm av 5 kg.

Så, baserat på ovanstående så är det rimligt att anta att Maccarifjädern har potential att lagra mest energi av ovanstående om de monteras i en FWB 300/300s, eftersom den har samma fjäderkonstant (baserat på Hookes lag, vilket givetvis innefattar lite förutsättande i detta fall, men skit samma :) ) som 150-fjädern, men trycks ihop mer i vapnet.

Strax därefter kommer givetvis 150-fjäder sett till potential för energilagring.

Sist men inte minst har vi det både kortare och mer ihoptryckbara originalfjäderpaketet. Nu var förvisso testet utfört på ett trasigt och använt exemplar, men eftersom vi vet att originallängden är under 150-fjädern, och att fjädern faktiskt blir svårare att trycka ihop en given sträcka i detta trasiga tillstånd, så har vi ett värde som kommer att hamna i överkant. Men trots detta så når den inte upp till 150-fjädern, så denna är definitivt svagast.

-

Givetvis kan man inte dra några slutsatser om hur dessa fjädrar exakt kommer att prestera i ett riktigt vapen, eftersom det finns på tok för många osäkra faktorer att ta hänsyn till, men på ett mera generellt plan så kan alltså en 150-fjäder mycket väl vara ett marginellt svagare alternativ till en Maccarifjäder!

Någon mer som har erfarenhet av detta? Eller gått i liknande tankar?
Senast redigerad av Etienne 19 sep 2012, 23:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Fjäder från FWB 150 i FWB 300?

Inläggav Etienne 19 sep 2012, 19:47

Just det, en till sak som förbryllade mig var att Maccarigubben påstår att hans fjäder ska ge cirka 20-40 fps högre hastighet, dvs cirka 6-12 m/s (mer specifikt 20-40 fps) mer är originalfjädern/-fjädrarna. Med någorlunda normal ammo så innebär det ju en ökning på drygt en enda joule.

Men i praktiken vet vi ju att dessa fjädrar, i alla fall i en FWB 300/300s, snarare ger ungefär två-tre gånger så mycket, alltså omkring 3 joule.

Så, min teori var att detta värde kanske avsåg FWB 150 (vilken fjädern också påstås passa till). Och om det nu är så att FWB 150 sväljer en längre fjäder så kan det ju mycket väl ligga något i den saken!

-

EDIT: Det var nog 1970 som gällde som jag initialt tänkte, och inte 1976 som jag tillfälligt var inne på. Det var nog jag som klantade mig lite med översättningen....

-

För att följa länken så måste du registera dig.

Förövrigt rätt kul på sidan 4 där det, om jag förstått saken rätt, finns ett helt förfarande till hur man ska testa effektbegränsade vapen, och vilka medelvärden och konfidensintervall som ska gälla för att man ska vara på rätt sida av lagen. Tydligen behöver man över minst 10 skott säkerställa med 90% sannolikhet att vapnet inte snittar mer än 8,0 joule, samt att man med 95% sannolikhet inte snittar 8,5 joule.

Sedan finns det regler för vapen testade på produktionslinjen, samt testade enskilda vapen.... Tyskar asså... :-)

(och jag tyckte att jag var nördig......)
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 20 sep 2012, 17:43

Nu fick jag en ersättningsfjäder för min trasiga fjäder. Tyvärr lindad åt "fel" håll (eftersom den går åt samma håll som den andra fjädern). Dessutom var fjädern + mellanbrickan, till skillnad från packningarna som jag också fick, klart och tydligt begagnad. Egentligen ingenting för mig att bry mig om, eftersom jag ändå inte tänker använda den.

Men, det gav mig i alla fall möjlighet att genomföra ett ordentligt test med en hel fjäder. Resultatet blev i princip exakt samma som sist, så när som på en halv millimeter, och det är ju givetvis förväntat eftersom det bara var cirka 1 cm som saknades av den gamla fjädern.

Bilder på alla fjädrar:

Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav losdrivare 20 sep 2012, 18:00

De tre fjädrarna är alltså, från vänster, 300s orginal, FWB 150 orginal och maccari?

Ser fram emot att se vad maccarifjädern levererar monterad. :thumbupp:
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Inläggav Etienne 20 sep 2012, 18:13

Yes, fast FWB150-fjädern är ju inte "original"-original, utan påstås vara likvärdig med en original (då dessa inte finns i original från fabrik längre).

Maccarifjädern håller på att åka in i vapnet skrivande stånd. :-)
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Ulf 20 sep 2012, 19:09

En tråd helt i min smak 8) :thumbupp: :Drool:

Följer med spänning vilka resultat Etienne får med sina labbar :wink:
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Inläggav Batistuta 20 sep 2012, 20:17

Ulf skrev:En tråd helt i min smak 8) :thumbupp: :Drool:

Följer med spänning vilka resultat Etienne får med sina labbar :wink:

Jag håller med, man kan lära sig mycket av sånt här. Bara luta sig tillbaka och vänta på nästa post :cheeRs:

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1725 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav Etienne 20 sep 2012, 22:52

Mjo, vi får se när nästa inlägg kommer.

Jag vet iofs inte om jag planerar att riva vapnet för att testa den andra fjädern riktigt ännu. Om den fungerar bra med Maccarifjädern så känns det lite tråkigt att riva det. Å andra sidan så har jag ju ett till vapen :-)

Men, jag börjar fundera på om det egentligen finns så mycket till poäng med detta egentligen. Det figurerar ju massor av 3:e-parts fjädrar för FWB 150, och det är ju lite svårt att säga om alla verkligen är identiska. De kan ju ha helt olika egenskaper, även om de marknadsförs som samma sak.

Tanken som slog mig var i alla fall att man kanske kunde använda dessa fjädrar som ett alternativ till Maccarifjädrar, om det nu visar sig att vapnet i fråga presterar väldigt höga energier med Maccarifjädern. Vissa bryr sig säkert inte om 1-2 joule för mycket, medan andra kanske gör det, särskilt de som tävlar!
Och att kapa fjädern känns kanske inte alltid superkul.

Om någon nu river en FWB 150 med originalfjäder så skulle det vara kul att veta hur mycket den komprimeras av 5 kg. Längden lär ju vara något kortare, men jag gissar att fjäderkonstenten på ett intakt exemplar antagligen är någorlunda lik den för ett oanvänt exemplar.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Silwer 21 sep 2012, 01:10

Maccari har ju gjort flera olika 300 fjädrqr med genomåren.
Uppger han bara nån joule mer verkligen.

Ofta får man 11j med iaf den äldre, de vassare ytterligare nån J, så mer 3 till 4 j mot en då flpngfräsh fwb300s.

150 trodde jag knappt nån brydde sig om direkt längre, men kanske har han den fjädern som referens, har den enkelfjäder?
300s har ju dubbla av nån anledning, jag har inte förstått fördelen med det dock, min går bättre med Maccarin helt enkelt, aldrig att jag kastar i ens nya originalfjädrar i stället.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Etienne 21 sep 2012, 05:02

Silwer skrev:Maccari har ju gjort flera olika 300 fjädrqr med genomåren.
Uppger han bara nån joule mer verkligen.

Ofta får man 11j med iaf den äldre, de vassare ytterligare nån J, så mer 3 till 4 j mot en då flpngfräsh fwb300s.

Yepp, saxat från För att följa länken så måste du registera dig.

JM skrev:FWB 150-300 Custom Spring

...

Arctic custom mainspring- tighter fit-more power
Please note. These springs give a bit more power than factory 20-40 fps more.

Står givetvis inte om någon kulvikt, men även om vi förutsätter lite tyngre ammo, säg 0,55g, och att vapnet gjorde ~7,5 joule från början, samt att vi får maximal utdelning på hela 40 fps mer, så blir det drygt 1,1 joule ytterligare.

Det är i vilket fall som helst långt ifrån de ytterligare cirka 3 joule man får ut på riktigt, eller kanske till och med 4 joule i vissa fall!

Silwer skrev:150 trodde jag knappt nån brydde sig om direkt längre, men kanske har han den fjädern som referens, har den enkelfjäder?

Ja, den har en "enkelfjäder".
FWB själv bryr sig uppenbarligen inte sig om det vapnet lika mycket som 300/300s, eftersom de inte tillhandahåller ens nästan lika många delar till FWB150 som till senare modeller. Och det kan man väl inte klandra dem för heller. Exempelvis fjädrar finns ju då inte i original längre som sagt, inte bakkappor heller, för det har jag också letat efter :) .

Jag läste lite om saken på CO2air.de . Tydligen så är det vanligt att man använder just FWB 300/300s fjädrar i återställda FWB150 (något folk nojjar sig över ordentligt då det är olagligt i Tyskland utan licens). Tydligen så måste man borra hål igenom, eller ta bort, mellanbrickan, för att den inte ska slå emot guiderna i vapnet och förhindra upphakning. Det är dessutom också något som talar för att den faktiskt har en längre fjäder i original.
(på samma forum så har jag läst om ett par personer som mätt sina 40-50 år gamla fjädrar i sina FWB150, som då angett en längd i intervallet 22-23 cm (men det är ju i ihoptryckt tillstånd).

Silwer skrev:300s har ju dubbla av nån anledning, jag har inte förstått fördelen med det dock, min går bättre med Maccarin helt enkelt, aldrig att jag kastar i ens nya originalfjädrar i stället.

Det är väl en marginell fördel med fjädrar lindade åt olika håll för att eliminera uppkomsten av oönskad spänning i fjädern. Det gör säkert en marginell fördel på kortare avstånd, men den ytterligare extra energin i en starkare fjäder väger väl upp det på längre avstånd.
Användarvisningsbild
Etienne

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
ryden (07 okt 2012, 23:04)

Inläggav Etienne 21 sep 2012, 05:35

Tidigare igår frågade jag säljare på Egun som sålde 150-fjädern till mig om han kunde säga om det var just original-prestanda man kunde vänta sig, eller om det var "export"-prestanda.

Han svarade lite kryptiskt att den inte gjorde någon skillnad, men om jag bytte packning också så skulle jag få ut något mer energi. Jag vet inte riktigt vad han menade med det exakt, och hans engelska är sisådär (betydligt bättre än de flesta egunnare iofs!)... Men byter man från en sliten till en ny packning så brukar ju hastigheten gå upp något...

...
as the original, but the Kolbendichtung is very important !
If you have a new, its some more power.
...

Det är i alla fall inte en av dessa påstådda 16-joulare som figurerar lite här och där...
Användarvisningsbild
Etienne

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
Leopold (21 sep 2012, 09:05)

Inläggav Frank69 21 sep 2012, 08:41

Hade man kunnat få upp dessa trevliga vapen i 16J och att de inte tar skada av det + att de bibehåller sin precion så hade jag sökt lic på en sådan och gjort det.
Är helt sålld på dessa vapen... ;)
Tackar för en givande tråd som belyser lite nytt!
Frank69

Tack utdelade: 900 gång
Tackad: 975 gånger i 541 inlägg

Inläggav Leopold 21 sep 2012, 09:57

Mycket intressant läsning! Håller med Frank tt det vore fantastiskt om man kunde få den i 16J-utförande men det är inget jag skulle riskera det fina avtrycket med. Dessutom får man nog bygga om rekyldämpningen, redan vid 10 Joule känns det som att släden börjar nå sitt maxläge på min.

Ps. Såg att jag på något vis auto-tackade Etienne här, iofs välförtjänt för allt idogt experimenterande... men det är som om datorn börjat med tankeläsning eller nåt. Bra i det här fallet men får hoppas den inte börjar med automatisk delete för då blir det jobbigt :mrgreen:
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav Etienne 21 sep 2012, 11:23

Frank69 skrev:Hade man kunnat få upp dessa trevliga vapen i 16J och att de inte tar skada av det + att de bibehåller sin precion

Jo, och jag har förvisso läst en och annan tråd om någon som fått upp vapnet i 13-14 joule, men det har alltid varit någon form av problem relaterat till det. Någon på det andra forumet berättade ju om 14,1 joule med den här fjädern om jag inte missuppfattade det hela:

Konstigt nog ser sidan väldigt annorlunda ut beroende på vilken webbläsare jag öppnar sidan i. Och då menar jaginte bara renderingen, utan även den tekniska specifikationen för fjädern. I Chrome blir det 260 m/s, medan det i IE blir 240 m/s. Undra vad Firefox ger?

Nåväl. Det kan säkert vara en kul fjäder att experimentera lite med om man har något slitet exemplar att avvara. Står lite om det här:
viewtopic.php?f=113&t=9411
och här

Annars ska man väl kunna klämma ut lite fler m/s med en Maccari Merlin-fjäder än med Arctic-fjädern. Upp till typ omkring 11-12 joule enligt vissa.
Står lite om det här:

Sedan figurerar det på vissa engelska forum och annonser om "POK springs". Vad det är för något vet jag inte. Men även där sägs det att man får något i stil med 1-2 joule över Maccari Arctic.

Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Batistuta 21 sep 2012, 16:45

Etienne skrev:
Sedan figurerar det på vissa engelska forum och annonser om "POK springs". Vad det är för något vet jag inte. Men även där sägs det att man får något i stil med 1-2 joule över Maccari Arctic.

Kollade lite och fick fram detta
Search POK or Steve Pope

Det verkar alltså vara ett "smeknamn" på v-mach kittet. Hurricane står som återförsäljare.

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1725 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav Etienne 23 sep 2012, 18:47

Har varit bortrest under gårdagen, men jag ska testa Junioren imorgon med Maccarifjädern, så ser vi hur det ligger till "so far"...
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Silwer 23 sep 2012, 18:56

Dock det här med packning, kolvringen verkar väldigt tålig, visst en risig pippackning ska man ju byta men kolvringen måste på ett vapen som servas hålla väldigt länge, jag har sett några och jag tvekar om de vapnen i nåt av fallen gått nåt särskilt bättre efter byte till en ny.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Etienne 23 sep 2012, 19:59

Nu har jag inte bytt packningar i vapnet just nu, eftersom Maccarifjäder ändå har en tendens att lägga sig lite över 10J, och då är det ju onödigt att även ha superfärska packningar på det...

Dessutom var ingen av packningarna i visuellt gräsligt skick ut precis, snarare tvärt om!
Jag vet ju att vapnet servats efter första inköp i alla fall, eftersom en fjäder var lindad åt fel håll. Så helt gammalt är det ju inte.

Jag sätter i de nya grejer om det visar sig finnas marginal. Just nu ser jag det hela som experimenterande bara. :arrow:
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Silwer 23 sep 2012, 21:15

Jo, jag gillar de här, jag gillar visserligen fjädervapen överlag och de är svåra att skiljas från men det ska till en bättre 10j bössa i skick eller modell och fjäder för att fwbn ska säljas iaf.

Jag tror ingen är så att säga statistiskt korrekt bättre, man kan tycka saker om konkurenterna de är väl inte sämre, men är de bättre, tror inte det, mer komplicerade och ej meckarvänliga däremot, man förstår varför så många av de här finns.

Hade normen varit Giss Dianor hade de varit i skrothögen för länge sen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Etienne 23 sep 2012, 22:20

Fast jag måste säga att jag har svårt att se det icke-mekvänliga ned en Anschütz av liknande variant. Nu kanske jag förvisso talar i nattmössan, eftersom jag inte har fingrat på ett sånt vapen, men sprängskisserna ser verkligen inte komplexa ut alls, till skillnad från Dianorna som ser rent vidriga ut när det kommer till komplexitet...

Problemet med Anschütz fjädervapen är väl snarare att ingen tillhandahåller nämnvärt mycket "trimmar-delar", eller ens vanliga hederliga reservdelar för den delen. Det är givetvis ett gigantiskt problem det också, men likvän ett annat problem än den med Dianorna!
På den sista punkten så tror jag till och med att Dianorna ligger bättre till...
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Silwer 23 sep 2012, 22:28

Jo Dianorna kan rätt person laga iaf, de delarna finns.
Men fwbn har fördelen att vara lättskruvad och tålig, det som är rena slitdelar finns, man förstår varför de blev så många sålda.

Anchutz har jag bara tittat i en äldre rekylfri modell 275, verkar meckbart men inte så modifieringsvänligt och du nämner att saker kan vara omöjliga i princip att få tag på.

De är heller inte bevisligen bättre varken d75 eller lg380, det blir en smaksak där.

Så för mig ersätter en fwb300s en fwb300s.

Jag skulle vilja ha alla men ska jag slita en del på en så blir det 300an helt enkelt.
Men det klart jag har en S bara en U skulle jag byta till, men med de priser som gäller lär det inte hända.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Etienne 24 sep 2012, 14:03

Har nu testat Maccarifjädern. Med JSB Exact så gjorde den i snitt 193,9 m/s vid mynningen, vilket ger strax under 10,3 joule. Jag testade även H&N Finale Match Rifle, och den snittade på 194,2 m/s, vilket ger mer eller mindre exakt 10 joule.

Just nu så känns det som att det inte finns mycket orsak att pilla i just det här vapnet. :-)
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Silwer 24 sep 2012, 15:54

Nä ska du tävla ev. såslipper du kapa i fjädern då, e4 gäller som du vet.

Min gav dock 205mps med jsb exact, konstigt, men det var iofs efter kanske 200 skott, har för mig att jag mätte lägre när allt var nymontrat trots att jag ju inte byte annat än fjäder och piptätningen.

Idag har den säkert tappat så den är klasad då fjädern suttit många år och den gått en del, dock har den bra locktime ännu.

Jag har den äldre namnlösa fjädern från den tid Maccari skulle sluta tillverka democh bara få importerades.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Etienne 24 sep 2012, 16:37

Yepp, jag har en pytteliten marginal mot den lagliga gränsen. Känns bra!

Jag har förstått att dessa fjädervapen kan vara väldigt olika från exemplar till exemplar. Dock framfördes det på annat håll att den marginellt kortare pipan på Juniorerna (rent generellt) bör göra så att de finns fler "lagliga" FWB juniorer än övriga modeller. Känns dock som att den skillnaden är marginell.

Utöver det så finns det ju, som redan konstaterats, avvikelser i utformningen av Maccarifjädrarna.

Jag tänker i alla fall inte sätta in nya packningar just nu. :-)
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 24 sep 2012, 16:57

Det här sätter ju tyvärr lite stopp i maskineriet för det här experimentet, i alla fall delvis. Tanken var ju att dra till med den något klenare 150-fjädern ifall vapnet visade sig bli lite för starkt, men så blev det ju inte...

Jag har förvisso ett till vapen att pilla med... Får se om jag återkommer i saken. Annars blir det väl att sälja fjädern till någon annan som vill testa!
Användarvisningsbild
Etienne

Nästa

Återgå till Feinwerkbau

| | |likartade trådar| | |