Fixa och snygga till två (!?) FWB 300s Junior

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Fixa och snygga till två (!?) FWB 300s Junior

Inläggav Etienne 29 sep 2012, 20:25

dubbel-v skrev:Verkligen snygg! Riktigt snygg!

Har du gjort räfflingen/perforeringen (vad kallas det? Stipple på eng.) själv? Jag håller på att arbeta med en pistolkolv och vill få till nån bra yta men vet inte riktigt hur jag ska göra?

Som Silwer skrev så har stocken "stippling" runt pistolgreppet. På mitt exemplar var det dock mycket slitet på vissa ställen, och trots mina försök att ful-fixa de värsta områdena så insåg jag snart att jag skulle behöva göra om rubbet för att det skulle bli bra. Den främre greppytan har jag dock fixat på egen hand.

För själva processen, se här i tråden:
viewtopic.php?p=137492#p137492
och här:
viewtopic.php?p=138348#p138348
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Inläggav Etienne 29 sep 2012, 20:57

Jag har plöjt igenom 13 olika typer av sprayfärger i det här projektet.

4 varianter av klarlack
    Strukturspray
    Bättringsfärg
    Halvtransparent sprayfärg
    2 varianter av fälgfärg
    2 olika varianter av alu-spray
    Zinkspray
    Grungfärg/primer

Insane.... :|
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Silwer 29 sep 2012, 21:40

Jo, men det blev ju bra du har ju lärt dig vad som funkar nu.

Du har en klart egen 300s som du inte springer på nån annan som har, de är ju som sagt rätt vanliga hos folk som begriper sig på luftvapen:-D

Men inte ser de ut som din.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Leopold 29 sep 2012, 21:48

Och tänk på kunnandet för alla som funderar kring att försköna våra älskade bössor :Thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav dubbel-v 29 sep 2012, 23:14

Etienne skrev:
dubbel-v skrev:Verkligen snygg! Riktigt snygg!

Har du gjort räfflingen/perforeringen (vad kallas det? Stipple på eng.) själv? Jag håller på att arbeta med en pistolkolv och vill få till nån bra yta men vet inte riktigt hur jag ska göra?

Som Silwer skrev så har stocken "stippling" runt pistolgreppet. På mitt exemplar var det dock mycket slitet på vissa ställen, och trots mina försök att ful-fixa de värsta områdena så insåg jag snart att jag skulle behöva göra om rubbet för att det skulle bli bra. Den främre greppytan har jag dock fixat på egen hand.

För själva processen, se här i tråden:
viewtopic.php?p=137492#p137492
och här:
viewtopic.php?p=138348#p138348

Tack så mycket!

Verkar ju vara en prisvärd maskin från biltema dessutom... Jag har kollat på "riktiga" dremlar men de är ju ganska dyra... Vilket verktyg använde du för att få till stipplarna? Såg att satsen innehöll lite olika sorters slipar och dylikt? Provade du dig fram på en annan träbit innan kanske? Det får bli ett besök på biltema snarast!
dubbel-v

Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Luftvapen favorit: HW40

Inläggav Etienne 30 sep 2012, 00:02

Det följde med två grejer i kitet som var direkt lämpade för sån behandling, den ena var formad som en sfär på toppen och den andra konformad. Jag använde den sfäriska till att "dutta" den gropiga ytan, och den konformade för att dra raka streck efter kanterna.

Om det var "rätt" har jag ingen aning om. Men ja, det fungerade och du ser ju resultatet.
Användarvisningsbild
Etienne

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
dubbel-v (30 sep 2012, 07:52)

Inläggav Etienne 30 sep 2012, 21:55

Har varit och pangar lite med geväret i en källare. Förvisso var avståndet extremt kort, typ 6-7 meter. Men trots ordentlig nerskruvning (och 30mm tub) av siktet så sitter den ändå flera centimeter lågt.

Får väl testa på lite längre avstånd innan jag målar fan på väggen, men risken är stor att det kommer att få bli justerbara fästen på det här vapnet.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav losdrivare 30 sep 2012, 23:16

Du kan ju även slipa in ditt befintliga fäste. Ta en rundstav eller ett rör i lämplig diameter, linda smärgelduk runt och slipa så att du får kikarsiktet att luta något framåt.

Du har ju gjort allt själv hittills i det här projektet, du kan ju inte börja köpa färdiga lösningar nu! ;-) Sen har du fått fin finish på de befintliga fästena, det vore ju synd ifall det jobbet gick till spillo.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Inläggav Etienne 01 okt 2012, 09:40

Jo, du har givetvis en poäng. :-)

Det får bli nästa del i projektet. Å andra sidan så vet jag inte om jag ska ha just den här kikaren på vapnet, och byter jag kikare så blir det nya fästen också. Fästet kostade iofs 50 spänn och är relativt enkelt att få till i ytan, så det är ju egentligen inte ett bekymmer.

Men visst, varför sluta med DIY-lösningarna nu? :-)
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Silwer 01 okt 2012, 09:53

Kostade fästet till kikaren 50 spänn?
Du förstår ju sånt skit det är, kasta eländet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Etienne 01 okt 2012, 10:21

Nja, det är ju typ nästan det dyraste man hittar i kinaväg vid direktimport (+ frakt givetvis).
Eller ja, det gör ju inte så överdrivet stor skillnad om fästet går genom några mellanhänder, märks med exempelvis UAG-logga, och kostar 300 spänn här i sverige.

Förövrigt så vet jag inte om fästet felar. Jag får väl testa att vända på det och se om jag skjuter högt istället.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 01 okt 2012, 10:46

Iofs har jag redan slipat in fästet med en rundad fil för att få det jämnt, så det kan i detta fall egentligen lika gärna vara jag som orsakat problemen...

Nåväl, har vänt på skiten nu. Ska panga lite senare idag kanske!
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Leopold 01 okt 2012, 11:43

Du måste försöka få till 10 meter, har du din första nolla där så har du din andra nolla kring 27-30 m eller så beroende på ammunitionsval. Det är nog en rätt vanlig setup på ett 10 J cal.177-vapen. Vid 6-7 meter är kulan på väg upp i kastparabeln och träffarna lär bli låga oavsett så detta kan du inte gå på.

I steg två får du avgöra om du tycker du är nöjd med justermånen du får om det nu går att nolla på 10 meter. Dels vill man ha siktet nollat nära sitt optiska centrum (pga att optiken funkar bäst där) och dels vill man ha tillräcklig justermån om man tänker skjuta på uppåt 50 meter eller så.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Etienne 01 okt 2012, 11:54

Nu är jag tyvärr så slapp att jag faktiskt aldrig rattar in avstånd. :-)

Fixar jag nollan på ett rimligt avstånd så är jag nöjd där.
Det här med att optiken skulle vara bäst nära optiskt centrum har jag ställt mig dock lite frågande till. Jag vet att det ofta påstås, men dels så är anledningarna inte alltid samma, och det har jag aldrig någonsin sett något som verkligen styrker det.

Ligger man nära gränsen så kan man ju givetvis inte ratta ner mycket längre, och det finns ju givetvis en poäng i det, om man skjuter på det sättet.

En annan motivering brukar vara att siktet håller centreringen dåligt. Visst, kanske finns en poäng i det. Jag har dock aldrig märkt av någon skillnad, men det kanske beror på mig.

En ytterligare motivering är att optiken ska bli sämre och man får en dålig bild i kikaren.

Och ännu en förklaring är att klick-stegen blir ojämnare ju längre ut mot kanten man kommer.

Det finns säkert fler förklaringar...

Det skulle vara intressant att veta vilka av dessa (förutom den första) som det faktiskt ligger lite substans i.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 01 okt 2012, 12:07

Just det, ännu konstigare är det att vissa anser att man ska ställa sig halvvägs mellan rattarnas slutläge för att centrera siktet. Det har givetvis en poäng i första och sista fallet ovan.

Andra anser att man verkligen ska centrera optiken i siktets mitt, oberoende av klick. Det kan nog helt klart ha en poäng i det näst sista fallet med att man får en sämre bild i kikaren.

(dessa två håller givetvis en viss korrelation med varandra, men så siktar man på olika saker, och båda läger verkar styrka hur viktigt det är med deras egen variant...)

-

En annan solklar faktiod kring detta är ju att man löper en större risk att justeringen tar slut om siktet inte är justerat till centrum när man skruvar fast det på vapnet. Det är ju givetvis totalt nonsens, eftersom siktet sitter på vapnet på samma sätt, oberoende av hur den interna mekaniken var inställd innan man monterade fast det...
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Silwer 01 okt 2012, 12:16

Ärligt talat förstår jag möjligen att ha billiga sikten, det är så dyra annat än från kina, men fästena på en bössa som ska föreställa seriös kan man väl iaf ta från europa.

Käns lite som att envisas med trams n på r man lagt ner så mycket tid att få nåt seriöst bygt och so inte är nåt krokigtkinesiskt heller.

Dock är det kanske inte så lätt atg få det att funka på såkorta håll som här, få skjuter väl med kikarsikte på kortre än 10m iaf.

Dåliga fästen ser vi ju ofta är nåt som gör att folk ger upp, de fattar inte att de där typ går genom nån sliten maskin bara och några särskilda tolleranser.

Visst kan man väl vända på dem och slioa in dem, har man tur kanske det går.

Själv skulle jag kasta eländet, det är en för viktig del för att försöka snåla på, troligen duger 2 ringar bra och det är inte så dyrt frn en riktig tillverkare.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Etienne 01 okt 2012, 12:21

Jodå, jag skulle aldrig använda skräpringar på ett av mina "seriösa" vapen. Eller ja, iofs hade jag 300-kronors Leapers-fästen på min FX Whisper, som nu är ersatta av BKL-fästen (oklart om det verkligen var bättre...).

Men i det här fallet, med ett rostigt slitet vapen för lite över tusenlappen, och med en kass kikare som jag inte ens vet om jag ska ha på vapnet, och dessutom att börja fräta bort anodiseringen på ett par Sportsmatch justerbara fästen för en betydligt större slant, som kanske inte ens ska vara på vapnet, känns ju sisådär...
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 01 okt 2012, 12:24

Men först och främst så får jag ju fastställa vad felet beror på. Skjuter jag inte extremt lågt nu så är ju något annat fel.
(förövrigt så kan det ju vara en välsignelse i sammanhanget, om det nu är så att vapnet droopar extremt mycket)
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Leopold 01 okt 2012, 12:55

Det där med att justera in sikte efter sitt optiska centrum har jag iofs inte hårdtestat. För min del handlar det om att få tillräcklig justermån för långhållsskytte när jag får lust med det. Som tex när jag skjuter på 50m med min HW30 och centerpoint 4-16x40 får jag skruva höjdratten ca ett varv för att få träffarna mitt i korset. På 80 meter är det två varv på höjdratten som gäller (i princip fullt utslag) plus en rejäl holdover via mildot.

Jag har ärligen inte sett någon skillnad i bildkvalitet, bilden är lika klar och skärpeplanet likformigt dvs plant med denna optik och ingen "fishbowl-effekt". Som vanligt med budget-optik så är lider kantupplösningen en liten smula av kromatisk aberration ute i kanterna men det är inget som har någon som helst praktisk betydelse (och denna tycks inte bli värre vid korsets extreminställningar heller).

Finessen med att klicka sig in i målet på olika avstånd hellre än att köra med mildots är ju att man slipper kompensera för vald förstoringsgrad som på de vanligaste sikteskonstruktionerna. Då behövs litet justermån.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav norris 01 okt 2012, 13:03

måste erkänna att resultatet blev bättre än ja trodde snyggt jobbat etienne

Barrel Droop är inte helt ovanligt på fwb det finns ju fästen som kompenserar för detta
norris

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 33 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Piteå LuftVapen Klubb
Luftvapen favorit: Walther Lever Action

Inläggav Silwer 01 okt 2012, 13:07

Min droopar inte iofs har den ju shrouden kvar, den här är pipren va?

Det är väl mest Dianor som har ledsna pipor tycker jag, så vanligt är det väl inte på just 300s?

Sen kan det giveyvis vara såoch då är det ju lite tråkigt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Etienne 01 okt 2012, 13:13

Leopold skrev:Finessen med att klicka sig in i målet på olika avstånd hellre än att köra med mildots är ju att man slipper kompensera för vald förstoringsgrad som på de vanligaste sikteskonstruktionerna. Då behövs litet justermån.

Ja, det är ju helt klart en vettigt poäng i sammanhanget!

Men, i så fall borde det ju vara av mer intresse att faktiskt ha god justermån i nergående riktkning, hellre än upp? Alltså att man kanske vill placera sig säg 1/4 från toppen och 3/4 från botten, eller något i den stilen, innan man börjar skjuta in sig på säg 10 eller 30 meter.

Silwer skrev:Min droopar inte iofs har den ju shrouden kvar, den här är pipren va?

Yepp. Naken pipa, inget mer.

norris skrev:måste erkänna att resultatet blev bättre än ja trodde snyggt jobbat etienne

Barrel Droop är inte helt ovanligt på fwb det finns ju fästen som kompenserar för detta

Yepp, får se om det löser sig nu. Iofs har jag redan filat på fästena, så det kan vara ur världen redan nu. Jag hade nämligen kvar lite gegg av friktionstejp på delar av fästena när jag tog bort anodiseringen. Det gjorde att ugnsregöringen inte kom åt helt perfekt, och det går faktiskt att känna en nivåskillnad på dessa områden. Det var bland annat därför jag började fila lite i dem. Om jag fick till någon särskild lutning hade jag inte i åtanke, men så kan ju givetvis ha varit fallet.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Leopold 01 okt 2012, 13:20

Silwer skrev:...
Det är väl mest Dianor som har ledsna pipor tycker jag, så vanligt är det väl inte på just 300s?

Sen kan det giveyvis vara såoch då är det ju lite tråkigt.

Jag har rätt rejält droop på min 300su och frågade om det, folk sa att det var rätt vanligt. Justerbara Sportsmatch avhjälpte detta för min del (entumstub) men osäker på vad det finns i 30mm. Faktum är att fästena på både min fwb300 och HW30 kostade typ dubbla mot vad jag gav för kinasiktena på dom... det är ungefär vad du sagt hela tiden Silwer att fästen ska man inte snåla med :)

Men visst jag förstår ju att det inte är så kul att pimpa upp dyra fästen med frätande medel osv. Funkar det så funkar det. Och visst skulla man väl i princip kunna grundinställa siktet så man har ännu större justermån som du säger Etienne men det finns gränser även med justerbara Sportsmatch... om man har en del barell-droop som det kan vara fråga om ibland. Nu har jag ungefär samma justermån på 300 som på HW30 det duger gott.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Etienne 01 okt 2012, 13:22

Hmmmm..... Vid närmare eftertanke kanske jag löste problemet.

Det verkar ha varit något crap med höjdratten. Antagligen var det en ojämn gänga eller så, för nu vred jag lite på ratten förbi ett läge som det började kännas lite tungt på. Helt plötsligt så började den ge med sig mer, och nu har jag massor av varv kvar på justeringen. Förr hade jag bara 2 varv totalt....

Jag ser nu även att markeringarna på siktet också indikerar att man ska kunna snurra betydligt fler varv på ratten.

:?
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Leopold 01 okt 2012, 13:40

Gott då löser det sig kanske utan kludd! Jag har ungefär 4,5 varv från ändläge till ändläge på mina billiga kinasikten enligt ovan.
Användarvisningsbild
Leopold

FöregåendeNästa

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |