Fixa och snygga till två (!?) FWB 300s Junior

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Fixa och snygga till två (!?) FWB 300s Junior

Inläggav Silwer 01 okt 2012, 14:34

Hehe, seriöst.

Antar att ni har bättre bössor i fjäder 10j då.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav ryden 01 okt 2012, 14:35

Silwer skrev:Ärligt talat förstår jag möjligen att ha billiga sikten, det är så dyra annat än från kina, men fästena på en bössa som ska föreställa seriös kan man väl iaf ta från europa.

Jag har just beställt ett sike från Kina för 340:- ink frakt och ringar, 6-24X50 med belyst rikmedel och plx justering.
Samma sikte säljs här för 2995:- i diverse kända butiker.

Vad jag kunde se så såg det likadant ut på fästessidan, såvida vi bara pratar om de relativt enkla ringar som finns för 11mm kilspår så skulle jag tro att man lika gärna kan ta dem direkt från fabriken istället för en firma i Europa.

Ett fäste kostar 65:-, ett 230:- och ett 599:- ?
Vilket är vilket?
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av ryden 01 okt 2012, 14:46, redigerad totalt 2 gånger.
Air Arms - Power, Precision and Pride!
Användarvisningsbild
ryden

Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 49 gånger i 33 inlägg
Skytteklubb: Futurum IF
Luftvapen favorit: FWB 65

Inläggav Etienne 01 okt 2012, 15:37

Att köpa exempelvis Sportsmatch har givetvis sina poänger. Alla exemplar jag haft har varit jämna i kvalité och fina i ytan.

Däremot, alla standard-OEM grejer märkt GAMO, AUG, Leapers, m.fl. har enligt mig alltid haft något ojämn och halvdan kvalité... Inget större problem om man är medveten om vad man får. Däremot ser jag inte poängen med att betala mellanhänder flera hundra procents påslag för en billig produkt.

Jag lägger hellre 500 spänn på SM-fästen än 300-400 kronor på överprisade importerade grejer identiska med produkter för några tior i utlandet.
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Inläggav ryden 01 okt 2012, 18:47

Tja, Sportsmatch 795:-
Bild
Ser bekant ut...
Senast redigerad av ryden 01 okt 2012, 18:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ryden

Inläggav Silwer 01 okt 2012, 20:02

Nä sportmatch tillverkas i uk inte i Kina.
När det gäller mellanhändersnacket är jag med, men det gäller ju inte på för fästen från Europa.

Det är ju som att sitta och fabulera att fx görs i kina och det är bara mellanhänder som ska ha betalt.

Trots allt görs inte allt ännu i asien,men givetvis kostar det mer då också men ger ju mer garanter iaf, sånna här saker är bätre för kina att göra i massor, det görs det mest pengar på.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Silwer 01 okt 2012, 20:07

ryden skrev:Tja, Sportsmatch 795:-
Bild
Ser bekant ut...

Du lurar bara dig själv som sagt, SM släpper liksom inte igenom vilket eländesom helst men det kan du räkna med att kunna få med de kinatillverkade, det ligger ingen stor vinst för kinatillverkaren att a samma koll som SM,om inte annat märks det att du ju blir lurad direkt iaf.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Etienne 01 okt 2012, 21:08

Lurad och lurad.
Att betala en liten slant för något som faktiskt är riktig enkelt att tillverka, med sisådär toleranser är knappast att bli lurad. Framförallt om man är medveten om saken...

Att däremot betala en stor slant för något som faktiskt är riktig enkelt att tillverka, med sisådär toleranser är definitivt att bli lurad.

-

För egen del så försöker jag matcha sakerna efter generell kvalité på det jag bygger. Har jag ett BSA-sikte med felmärkt parallaxhjul för 68 USD som placeholder-kikare på geväret så tänker jag definitivt inte gå och beställa ett jäkla Dampa mount för mer pengar än siktet kostade. Framförallt när jag i samma veva tänker fräta bort anodiseringen med ugnrengöring bara för att testa hur det blir på vapnet.

Och ju just det här fallet så verkar ju problemet inte ens ha varit fästet. Felet var snarare på siktet som hade en trög justeringsratt, för nu har jag dubbla justeringsintervallet.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Leopold 01 okt 2012, 21:29

Sett ur en ren nyttosynpunkt kan jag utan vidare se en poäng med att köpa riktigt bra fästen även till extremt billiga men ok kinakikare. Jobbet blir gjort för en relativ struntsumma dvs att ha ett stabilt riktmedel att sikta med och man slipper lägga en massa tid och energi på att få kikaren att sitta orubbligt fast i rätt läge på bössan.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav Etienne 01 okt 2012, 21:49

Har aldrig haft problem med att få ett endelsfäste att sitta fast, vare sig omärkta eller märka kineser, eller såna av europeiskt ursprung... Inte ens på fjädervapen.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Silwer 01 okt 2012, 22:03

Man kan ha dem kvar länge med liksom.
Grejen är bara att alla går med på att kikarna i kina är sämre men också mycket billigare, den risken tar man men förstår vad man gör, ändå begriper man inte samma sak med fästena som snubben ovan i tråden.

De ser lika ut liksom, sp enkelt är det inte.

Självklart fattar jag vinsten med att eliminera sp många mellanhänder som möjligt, men det har ju bara att göra m3d nåt som verkligen är tillverkat i kina då.

Du kan ju inte få ett sm fäste billigt från kina, resonemanget är fel.

Men vi ser det på fler saker, luftvapnen själva tom.

Jag tycker resonemanget och chansningen är helt ok om man begriper vad man håller på med och vad man köper, missuppfattningar tycks inte vara ovanliga, tänk er då helt oinsatta, de får nog kinagrejorna till priser de tror är billiga mest.

Sen finns juskillnader i kvalitet även på kinagrejor det är ju dock sånt man tyvärr bara kan få reda på här tex.

Just kikare är ju ärligt talag fasansfullt dyra om de görs i Europa, jag kan inte motivera säg över 20 tusen för nåt sånt och det är ju inte det bästa heller.
Jobbigt när märkena trycks på lågprisgrejorna dock, jag har ju ett par Waltherkikare förstpr ni, det stpr så på dem:-D
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Silwer 01 okt 2012, 22:08

Etienne skrev:Har aldrig haft problem med att få ett endelsfäste att sitta fast, vare sig omärkta eller märka kineser, eller såna av europeiskt ursprung... Inte ens på fjädervapen.

Nä det ska nog till en del för det, de flesta bra 2 delade sitter fint upplever jag, men mi aa pe kastade av sm och weavers så där blev det endels sm, ej dampamountmodellen dock, då slutade det äntligen falla av.

Inga andraav de fjäderbössorjag äger har kastat av 2 delade fästen ens, men jag har inga kinaringar alls vad jag vet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Etienne 01 okt 2012, 22:14

Jag skulle definitivt inte köpa "specialare" från kineserna just nu. Justerbara fästen och andra specialare får komma från den här delen av jordklotet. Kineserna har helt enkelt inte koll på den biten, och med dessa fästen så är det viktigt att ha bra toleranser!

När det dock kommer till "enkla" vanliga hederliga fästen till billiga vapen, framförallt endels, och framförallt när det kommer till prylar för experimenterande, så ser jag inget fel i att köpa väl valda kineser...

Givetvis får man passa sig för att köpa fästen av fel typ, för fel spårbredd, fel tub, osv. Och dessutom riskera att inte få exakt den höjd man är ute efter utan lite chansningar.
Men, har man koll på det och/eller är villig att chansa så är det väl bara att tuta och köra!

Har man en Steyr 110 så kanske man inte ens ska fundera i de banorna öht... :-)
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav ryden 02 okt 2012, 07:40

Nej, den biten håller jag med om. Men dessa enklare prylar är helt ok om man precis som Silwer säger är medveten om att man får vad man betalar för. Vilket man ju inte får om man köper "Walther".
Jag tror knappast att Sportsmatch fräser fram sina vanliga ringar (ej Dampamount etc) ur ett solitt stycke alu, då skulle prisbilden se helt annorlunda ut. De gör som alla andra och kapar bitar av extruderad aluminiumprofil, det är därför alla dessa ringar ser likadana ut.

Sedan är det möjligt att Sportsmatch kostar på en bättre legering och har tightare kvalitetskontroller, men ärligt talat behöver vi den kvalitéen på ett prototypbygge med fälgfärg och ungsrengöring?

Jag har inga problem med att köpa ett endelsfäste för 65:- från Kina för att montera mitt sikte (också från Kina) på mitt luftgevär (också det från Kina).
Jag lovar dig att både 599:- modellen från Sverige och 230:- modellen från UK ovan kommer från Kina dom med så varför kasta pengar till tio askar diaboler i sjön?

Till min studsare har jag Sako Optilock-ringar just för att jag där får extremt hög kvalitet för pengarna. Visst hade jag gärna haft ett Spuhr-fäste på om jag hade haft råd, men blir riggen verkligen bättre av det än med mina Optilock? Jag har svårt att tro det. Och vill jag ha 20 Mils lutning så fräser min vän sme'n bort en noga kalkylerad gnutta på främre ringen och så tar bussningarna hand om resten.
Användarvisningsbild
ryden

Inläggav Etienne 02 okt 2012, 09:42

För att återgå till saken,

Efter mina tidigare problem med att få till en bra "tunn" bakkappa så känner jag nu mig lite som en klant efter att även ha lagt ut en annons om en FWB150-bakkappa.

3D-printing har jag ju nämnt tidigare, och det här är ju ett självklart tillämpningsområde för detta. Blir att bygga 3D-modell idag!
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 02 okt 2012, 09:53

Litet snabbtest:
Test_3Dbp.jpg

18 EUR för att printa ovanstående i svart polyamid. :thumbupp:
Nu blir det att måtta ordentligt och bygga därefter!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Leopold 02 okt 2012, 10:03

Har du inte justerbar bakkappa på din redan? Eller det kanske bara finns på vissa modeller vad vet jag. Hur som helst är det guld värt med en dylik, jag har tex helt olika inställningar för stående resp bänkskytte på min fwb300su.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav ryden 02 okt 2012, 10:14

För att följa länken så måste du registera dig.

Bild
Användarvisningsbild
ryden

Inläggav Etienne 02 okt 2012, 10:47

Jo, tack. Jag har redan en justerbar (två! till och med). :-)

Men poängen är alltså att jag har en mycket praktisk väska av modell mindre som faktiskt skulle svälja vapnet helt och hållet om jag fixade en lite "tunnare" bakkappa. Visst går jag ner i funktionalitet, men det skulle i samma veva bli mycket smidigt med avseende på transport.

Det är ju enkelt att byta till den "riktiga" bakkappan om jag skulle vilja det någon gång, och då ta den stora väskan istället!
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav ryden 02 okt 2012, 12:29

Etienne skrev:Jag har dessutom kommit på den briljanta idéen att försöka få vapnet att få plats i en 1m lång väska.
Som det nu är så går inte detta, och det är bara någon enstaka centimeter som sabbar det!

Doh!
:smt050
Glömde det...
Användarvisningsbild
ryden

Inläggav Leopold 02 okt 2012, 12:35

Du skulle kunna få ner vapnet i en långt mindre väska om du delar det. Två skruv är det ju fråga om bara, tar ca 15 sekunder att plocka ihop och isär. Vill man snitsa till det kan man väl ordna någon slags smidiga "takedown"-fästen för kolven också det vore väl något... :)
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav losdrivare 02 okt 2012, 12:46

Leopold skrev:Du skulle kunna få ner vapnet i en långt mindre väska om du delar det. Två skruv är det ju fråga om bara, tar ca 15 sekunder att plocka ihop och isär. Vill man snitsa till det kan man väl ordna någon slags smidiga "takedown"-fästen för kolven också det vore väl något... :)

Mm, jag tycker också att det vore en bättre lösning att dela vapnet istället för att kompromissa med ergonomin och funktionaliteten. Det är inte roligt att skjuta med för kort kolv... Jag skulle hellre ha ett passande vapen i en opassande väska än ett opassande vapen i en passande väska. Men Etienne har säkert sina skäl. :)
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Inläggav Etienne 02 okt 2012, 13:03

Jo, vikbar kolv hade ju varit finfint. Det får dock bli nästa projekt :-)

Att börja skruva känns väl sisådär. Görbart, men inte superbra.

Men å andra sidan, ergonomin är ju inte precis prio ett med just det här vapnet. Dessutom så ger konstruktionen inte särskilt mycket kortare kolv, utan egentligen bara mindre kurvatur på bakkappan.
Nuvarande bakkappa är cirka 1,5-2 mm tjock på tunnaste stället. Men på grund av kurvaturen så drar det iväg till cirka 4 cm där kurvaturen svänger ut som mest.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 02 okt 2012, 13:05

Jag kan ju även tillägga att jag endast behöver cirka 2 cm kortare vapen för att få in vapnet i väskan i fråga. Ser jag till att rekyldämpningen är i det bakre läget så går den faktiskt precis att få in.
Ska det även på en liten kompensator längst fram så blir det väl några millimeter till på det. Så slipper jag bara kurvaturen så är jag safe!
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 30 okt 2012, 15:04

Nu har jag ÄNTLIGEN fått tag på en bakkappa jag är nöjd med. Efter diskussionerna här så insåg jag ju att det egentligen var kurvaturen på bakkappan som ställde till det. Kolven är ju redan i kortaste laget, och det vore synd att behöva korta den ännu mer. Ett tag såg det ut som att det var det enda alternativet... Men som sagt, bättre idéer kom fram!

Det jag nu gjort är att köpa en lös "rörlig" del av en bakkappa. De specifikationer som fanns såg bra ut, och jag ögonmåttade resten. Faktum är att denna är millimetern tjockare än tidigare (vilket är bra!), men den har betydligt mindre kurvatur!

Resultatet är faktiskt helt OK! Passformen är inte riktigt på millimetern, men nästan! Och om jag har bakkappan något förskjuten så syns det inte alls!

Bakkappa_fix.jpg

Jämför med den gamla varianten! (denna bild är tagen på min andra junior, som även har en distans. Men det är ju den rörliga delen som ska jämföras! :) )

Bakkappa_orig.jpg

Den går numera precis att få ner i väskan med några millimeters marginal! Så jag kan knalla runt med junioren på ryggen i en praktisk vapenryggsäck! Perfekt för smidig transport!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav losdrivare 30 okt 2012, 16:41

Såg ju riktigt bra ut, jag förstår att du är nöjd! :)
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

FöregåendeNästa

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |