Pistongvikt och fjäderguide?

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Pistongvikt och fjäderguide?

Inläggav snowman 29 aug 2008, 14:03

Hej!
Är fortfarande väldigt ny på det här med luftvapen så jag har några frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig med...

Vilken funktion fyller en pistongvikt? Vad blir skillnaden mellan en tyngre resp. lättare pistongvikt när det gäller utgångshastighet, rekyl, twang etc.?
Har en Gamo 600, var sitter pistongvikten i en sådan?

när det gäller fjäderguiden undrar jag följande: Är det den bakre metalklumpen som sticker in i fjädern en bit? Hur noga är det att denna passar exakt in i fjädern? Finns det att köpa bättre en den som sitter orginal eller kan man tillverka en sådan själv?

skulle bli glad om någon kunde förklara detta för mig.

/Snow

-----------------------------------------
If you love something, set it free
If it returns, it's yours
If not, hunt it down and kill it!
-----------------------------------------
snowman

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav G0LI4T 29 aug 2008, 14:12

Fjäderguiden ska sitta så tight som möjligt.
För att eliminera twang.
Många svarvar egna fjäderguider i nylon (Rundstav)

Ang. pistongvikt så blir de lite knepigare.

Det är många olika faktorer som ska räknas in.
Fjäderns styrka, transferhålets storlek, pistongens orginalvikt, osv.
Oftast så är pistongens "egenvikt" anpassad till ovanstående, så extra pistongvikt saknas.

På vissa bössor kan de ha blivit lite galet, när tillverkare/importörer strypt en
fullfartsbössa till en licensfri version.

Så det är inte helt lätt att svara på just den frågan.

Jag bollar bollen vidare.......
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav snowman 29 aug 2008, 15:07

Tack för dina svar ang. fjäderguide.

Ang. pistongvikt så fick jag till svar ifrån hurricana att de hade 4 olika till gamo och att jag skulle väga min? Men finns det någon på en gamo 600 orginal? Var sitter då? Om det inte finns någon, kan man då sätta in en och vad sker då med bössan?

/Snow
snowman

Inläggav G0LI4T 29 aug 2008, 15:28

Bifogar en sprängskiss:

För att följa länken så måste du registera dig.

Börja med att studera denna.

Pistongvikten ska sitta framför fjädern i pistongen.
Vad jag kan se så saknar din bössa pistongvikt.
Bild
G0LI4T

Inläggav snowman 29 aug 2008, 15:57

Tack Goliat!

Det var väl det jag trodde. Jag har ingen pistongvikt. Om jag då lägger i en, vad kan det ge för resultat? Och hur vet man vilken vikt som behövs?

Ang. fjäderguiden... Ska den även vara så tight som möjligt efter fjädern? (tycker inte min ser riktigt ut som den på sprängskissen. Om jag inte minns fel (bössan är monterad igen) så sitter den biten som sticker in i fjädern på den bakre klumpen som man såser fast hela paketet med en sprint med).

Kan man vinna något på att byta till något annat än orginal pistongpackning? Finns det bättre och i så fall på vilket sätt?

/Snow
snowman

Inläggav Micke 29 aug 2008, 16:58

Hej Snow,

Inte för jag har någon erfarenhet av pistongvikter, men jag har klurat lite runt frågeställningen. Jag kom fram till att det blir förbannat komplicerat.
Sannolikt är det så att tillverkarna testar sig fram, och kommer fram till den optimala kolv-&pistongvikten.

Att hitta på en formel kanske går som man baserar på gasernas allmänna tillståndslag, d.v.s. PxV=nxRxT
Men sedan finns det en massa parametrar, som kulans friktion i loppet, volymen på loppet, kulans massa och acceleration, kolvdiameter, kolvpackningens friktion, slaglängd, fjäderns tryck när den trycker kolven (vilket inte är konstant), och som lök på laxen-att hur luften rör sig framför kolven eftersom den bara kan smita ut genom ett litet hål.

Om nu någon känner till en formel, emottages den tacksamt.

Jag tror, för att göra en lång historia kort, att man har en pistongvikt för att "ladda upp" energi innan kulan börjar röra på sig, alltså i början på kolv-fjäderrörelsen. Har man för låg pistongvikt, kan det nog bli så att fjädern 'studsar' mot motståndet innan kulan hinner börja röra på sig. Har man däremot en för stor pistongvikt, tror jag att kulan får för lite 'knuff' i början av loppet, eftersom kolven inte hunnit accelerera till en tillräcklig fart. Däremot kommer den tillför mer energi till kulan i slutet av loppet.

Faen vad jag kan krångla till det...yrkesskada...

/ Micke

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav BigGitt 31 aug 2008, 22:53

Ju tyngre pistongvikt, dessto större anslagsenergi. Men! Dessto mer rekyl. Blir svårt att träffa.
BigGitt

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Tomaz 01 sep 2008, 04:40

kamilenski skrev:Ju tyngre pistongvikt, dessto större anslagsenergi. Men! Dessto mer rekyl. Blir svårt att träffa.

Inte nödvändigtvis...På till exempel TX200 har man en tung pistongvikt i 12 ft/lbs men har en lätt pistongvikt i FAC-utförande...
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Jazz 01 sep 2008, 09:34

Kraften borde ta ut varandra. En tung vikt får svårt att få upp hastigheten men är svårare att stanna, dvs en rekyl.
Om jag skulle säga något så är det att en lätt vikt skulle vara bättre.
Men sätter du in en kraftigare fjäder så spelar det ingen roll om vikten är hög eller liten.
Den extra vikten som kan finnas är bara för att fjädern inte skall studsa, och sätter man in en starkare fjäder så överbryggas detta problem.
Det är därför man använder gas fjädrar på vissa bössor. Extremt liten vikt skall förflyttas och så har de förhållande vis kraftig fjädring. Dvs en liten rekyl och stor kraft. (det blir en riktigt bra bössa)

Det som är en kattastrof är om fjädern bottnar innan kullan lämnar pipan, då blir det omöjligt att träffa något.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav snowman 01 sep 2008, 13:31

Hej igen och tack för era svar!

Efter att ha läst kommer jag nog fram till att jag inte behöver en pistongvikt. Möjligen skulle man försöka ge sig på att tillverka en bättre fjäderguide?

Kraftigare fjäder vore kul att prova, om jag nu kan klura ut vilken man ska beställa??? Beställde en för ett tag sedan ifrån Fondprodukter som skulle passa, men det gjorde den inte så den fick jag returnera.

Att byta pistongpakning...Finns det bättre än orginal och vad är i så fall skillnaden och hur upplevs den?

/Snow
snowman

Inläggav BigGitt 05 sep 2008, 09:08

Jazz skrev:
Det som är en kattastrof är om fjädern bottnar innan kullan lämnar pipan, då blir det omöjligt att träffa något.

Det är just det som händer med fjäder luftgevär! Den bottnar!
BigGitt

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav G0LI4T 05 sep 2008, 10:56

Den ska bottna.

de är en del av konstruktionen.
och är inget fel, men den ska bottna vid rätt tillfälle.

Inte för tidigt eller för sent.

Att anpassa pistongenst vikt och fjäderns styrka är ju hela grejjen.

Ändrar man det ena kan man få ändra det andra.

Så att bara byta fjäder eller sätta i en pistongvikt behöver inte göra bössan bättre.
Bild
G0LI4T

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)