Anonymous

Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
nicke012 skrev:kan nån berätta för mig hur en co2 fungerar? tänkte mest på "valvet"... antar att de är lika på alla.
mikebike skrev:De flesta kolsyrevapen använder 12 grams ”sifonpatroner”, vilket möjligen är orsaken till att man säger att de drivs av kolsyra, trots att drivkällan är koldioxid, CO2. Funktionen hos kolsyrevapen är snarlik den hos pneumatiska vapen och det förekommer att man bygger om från CO2 till PCP. Den avgörande skillnaden mellan PCP och CO2 är att kolsyrevapen drivs av koldioxid som lagras i flytande form, vilken har högre energitäthet än komprimerad luft. Den flytande koldioxiden omvandlas till gas i vapnet. Gastrycket är konstant så länge det finns flytande koldioxid kvar i behållaren, men trycket är dessvärre starkt temperaturberoende vilket ger att även projektilens hastighet är temperaturberoende. Dessutom kyls resterande CO2 ned en smula då koldioxiden övergår från flytande form till gas (samma princip som i ett kylskåp). Vilket alltså gör att efterföljande skott riskerar att få lägre hastighet om man skjuter många skott på kort tid. Eftersom förgasningen av CO2 tar relativt lång tid har kolsyrevapen vanligen en kammare innanför ventilen som hinner fyllas med gas mellan skotten. Själva ventilen med tillhörande hammare och hammarfjäder är snarlik den på pneumatiska vapen. Vid avfyrningen töms större delen av kammaren på gas och ventilen är vanligtvis enklare uppbyggd än på ett PCP.
mikebike skrev:nicke012 skrev:kan nån berätta för mig hur en co2 fungerar? tänkte mest på "valvet"... antar att de är lika på alla.
Jag citerar mig själv igen (från Hand-&Luftvapen-Guiden):mikebike skrev:De flesta kolsyrevapen använder 12 grams ”sifonpatroner”, vilket möjligen är orsaken till att man säger att de drivs av kolsyra, trots att drivkällan är koldioxid, CO2. Funktionen hos kolsyrevapen är snarlik den hos pneumatiska vapen och det förekommer att man bygger om från CO2 till PCP. Den avgörande skillnaden mellan PCP och CO2 är att kolsyrevapen drivs av koldioxid som lagras i flytande form, vilken har högre energitäthet än komprimerad luft. Den flytande koldioxiden omvandlas till gas i vapnet. Gastrycket är konstant så länge det finns flytande koldioxid kvar i behållaren, men trycket är dessvärre starkt temperaturberoende vilket ger att även projektilens hastighet är temperaturberoende. Dessutom kyls resterande CO2 ned en smula då koldioxiden övergår från flytande form till gas (samma princip som i ett kylskåp). Vilket alltså gör att efterföljande skott riskerar att få lägre hastighet om man skjuter många skott på kort tid. Eftersom förgasningen av CO2 tar relativt lång tid har kolsyrevapen vanligen en kammare innanför ventilen som hinner fyllas med gas mellan skotten. Själva ventilen med tillhörande hammare och hammarfjäder är snarlik den på pneumatiska vapen. Vid avfyrningen töms större delen av kammaren på gas och ventilen är vanligtvis enklare uppbyggd än på ett PCP.
Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster