Välkommen Gäst
Ska jag borra upp porten?
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
19 inlägg
• Sida 1 av 1
Ska jag borra upp porten?
Hej.
Har en Hatsan 125 5.5.
Det konstiga ąr att porten som skickar ut luften till pippan ąr bara 4 mm!
Ska jag borra upp den till 5mm? Så att mer luft skickas till pipan?
Har en Hatsan 125 5.5.
Det konstiga ąr att porten som skickar ut luften till pippan ąr bara 4 mm!
Ska jag borra upp den till 5mm? Så att mer luft skickas till pipan?
- BigGitt
- Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
eller varför inte dynamit
Nä seriöst så tror jag man skall lyssna på dem där uppe och inte ge sig på med borren. Men om man ser att det sitter något i hålet som går att skruva ut, så kan man ju testa det och se om bössan går bättre. Min Lightning var strypt till 7,5 joule på det sättet....
Nä seriöst så tror jag man skall lyssna på dem där uppe och inte ge sig på med borren. Men om man ser att det sitter något i hålet som går att skruva ut, så kan man ju testa det och se om bössan går bättre. Min Lightning var strypt till 7,5 joule på det sättet....
-

scratch - Inlägg: 1259
- Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg
Intressant ämne!!! men är de någon som vet mer exakt? finns de något sätt å räkna ut de på! eller är de bara å ta skärbrännarn å testa sig fram! 
-

tankryttarn - Inlägg: 653
- Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 12 gånger i 12 inlägg - Luftvapen favorit: just nu! sumatran, fx cutlas
Skulle nog tro att dom testa och räknat på Hatsan före dom börjar med försäljningen. Kolla om finska bössor har samma hål som svenska, är det samma så låt va att borra. Behövs inga strypningar i Finland än.
- pikex
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Hej! vill inte vara petig i din fråga. Men men om du modifierar bössan och ger den mera air är den ju kanske licenspliktig. Finns ett ämne gällande trimmning av gevär att forumet inte håller på med sådana ehuru saker. Du bor i sverige. Finnar fuskar med allt se bara på hockeyn. Skjut o var glad
Mvh Shadow
Mvh Shadow
shadow skrev:Hej! vill inte vara petig i din fråga. Men men om du modifierar bössan och ger den mera air är den ju kanske licenspliktig. Finns ett ämne gällande trimmning av gevär att forumet inte håller på med sådana ehuru saker. Du bor i sverige. Finnar fuskar med allt se bara på hockeyn. Skjut o var glad![]()
Mvh Shadow
Finnarna fuskar med allt?!
Det finns ju ett "Tuning-Service-Reparationer" forum, vad menar du med att vi inte sysslar med sådana saker?
Tuning betyder trimning
-

Luigi - Inlägg: 659
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Luigi skrev:shadow skrev:Hej! vill inte vara petig i din fråga. Men men om du modifierar bössan och ger den mera air är den ju kanske licenspliktig. Finns ett ämne gällande trimmning av gevär att forumet inte håller på med sådana ehuru saker. Du bor i sverige. Finnar fuskar med allt se bara på hockeyn. Skjut o var glad![]()
Mvh Shadow
Finnarna fuskar med allt?!![]()
Tillbaka till ämnet,
Det finns ju ett "Tuning-Service-Reparationer" forum, vad menar du med att vi inte sysslar med sådana saker?![]()
Tuning betyder trimning
Tuning är inte att trimma.Det kan betyda att du gör om bössan så att den skjuter jämnare men inte går över 10j
Många luftgevär ligger en bra bit under 10j om man ökar från 170m/s till 199m/s så är ju bössan inte olaglig
jag skulle ju inte göra något om bössan är värd 4000kr men en hatsan eller Diana kan man ju skruva i.
- Jonas
Tackad: 0 gång i 0 inlägg - Skytteklubb: Onsala
Jonas skrev:Tuning är inte att trimma.Det kan betyda att du gör om bössan så att den skjuter jämnare men inte går över 10j
Många luftgevär ligger en bra bit under 10j om man ökar från 170m/s till 199m/s så är ju bössan inte olaglig
jag skulle ju inte göra något om bössan är värd 4000kr men en hatsan eller Diana kan man ju skruva i.
Tuning betyder trimning! Det du säger stämmer säkert men i ordets rätta bemärkelse så är det ren trimning...
Trimning betyder att man avsiktligt förändrar bössan, moppen vad som helst för att få ut mer effekt.
Jag tar easyparts.nl som exempel: (holländsk stylingsida för mopeder)
"Tuning Parts" - Effektavgasrör.
Jonas skrev:Det kan betyda att du gör om bössan så att den skjuter jämnare men inte går över 10j
Jag ser det mer som service än tuning när "Tuning-Service-Reparationer" gäller.
Vart mycket OffTopic på en och samma gång...
Senast redigerad av Luigi 06 sep 2008, 09:34, redigerad totalt 4 gånger.
-

Luigi - Inlägg: 659
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Bra att det blev uträtt. mera Luft = Trimma! Förlåt mitt på hopp Louigi
Men satanslajnen ni vinner ju alltid i hockey
Men hallå kolla sverige då! Det ska kollas decibel etc bla bla. Norge kanske är frikostigare ( jag vet dom är det) en polare kör turbo stufs! Te bax till det huvudsakliga ämnet NU
Men hallå kolla sverige då! Det ska kollas decibel etc bla bla. Norge kanske är frikostigare ( jag vet dom är det) en polare kör turbo stufs! Te bax till det huvudsakliga ämnet NU
Senast redigerad av shadow 05 sep 2008, 20:48, redigerad totalt 1 gång.
tuning? = finjustering? kan vi återgå till ämnet? ja struntar i effekten trimningsgrad osv... ja vill veta hur de funkar!!!
(nyfiken)
-

shadow skrev:Okej! Skjut en antal skott under perfektaförhållanden! Garage varsom helst. Ca 40 skott på tavla! Sen Borrar du och gör det du tror på och ser hur träffbliden blev! Bollen ligger hos dig. Prova och utvärdera. Mvh Shadow
SORRY... halkade visst imellan!!! men ja står fast vid att tuning=finjustering...
-

19 inlägg
• Sida 1 av 1
Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)