Påfyllningsbar 12gr co2-patron ?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Påfyllningsbar 12gr co2-patron ?

Inläggav krajsnick 16 sep 2008, 23:47

Hej tänkte fråga om det finns att köpa kanske påfyllningsbara 12gr co2-patroner (ska använda den/de till min nyinköpta Umarex Walther PPK/S). Så man slipper köpa nya hela tiden, dyrare i längden förmodar jag.
Isåfall köper man en sprayburk av något slag där man sprutar in gasen i de påfyllningsbara ? Någon som kan länka någon svensk sida som säljer.

8)
krajsnick

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Daniel 17 sep 2008, 01:27

kolla med paintball återförsäljare Dom sysslar mkt med co2 och säljer tuber med mera. vet dock inte om dom har påfyllningsbara 12 g co2
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav ogster 17 sep 2008, 09:01

Välkommen till forumet :-)

Vad jag vet så finns det inga 12g patroner som man kan fylla på.
Bulkfyll kan ju funka med en remoteslang från en större flaska men då måste man ju släpa runt på den!
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav krajsnick 17 sep 2008, 10:45

Aha okej, tack för svaren. Jag har en fråga till om Co2, man har sett på videos att de applicerar någonting precis på hatten av co2-patronen. Vad är detta för något, och ska jag få detta till co2-vapnet jag köpt eller måste man köpa det där droppet för sig ?
krajsnick

Inläggav Luigi 17 sep 2008, 12:25

krajsnick skrev:Aha okej, tack för svaren. Jag har en fråga till om Co2, man har sett på videos att de applicerar någonting precis på hatten av co2-patronen. Vad är detta för något, och ska jag få detta till co2-vapnet jag köpt eller måste man köpa det där droppet för sig ?

Jag tippar på att "Droppet" är en vanlig droppe olja som man lägger på hatten för att förhindra att packningen nöts så fort.
Användarvisningsbild
Luigi

Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Inläggav krajsnick 17 sep 2008, 13:55

Jag läste lite ur manualen igår, där står det att man ska smörja PPK:s rörliga delar med någon slags olja, vart hittar jag nu denna oljen. För man fick absolut inte använda någon annan olja än just "vapenola" eller vad det nu var.

Sen på cabom.se ser jag även massa Co2-adapters vad är detta ? Står bara i beskrivningen "...adapter för 12gr-patroner..." Inget ingående vad man gör med den eller något.
krajsnick

Inläggav Luigi 17 sep 2008, 14:27

krajsnick skrev:Jag läste lite ur manualen igår, där står det att man ska smörja PPK:s rörliga delar med någon slags olja, vart hittar jag nu denna oljen. För man fick absolut inte använda någon annan olja än just "vapenola" eller vad det nu var.

Sen på cabom.se ser jag även massa Co2-adapters vad är detta ? Står bara i beskrivningen "...adapter för 12gr-patroner..." Inget ingående vad man gör med den eller något.

Gå och titta hos någon vapenförsäljare, dom har nog troligtvis vapenolja. Progunner har också ett utbud av vapenolja och fetter.

12g co2 adapters tror jag är till för sådana bössor som inte kan "applicera" patronen eller så finns det inte något ställe att göra hål i co2-patronen... Rätta mig om jag har fel någon :?:
Användarvisningsbild
Luigi

Påfyllningsbar co2 patron?

Inläggav enumfalgo 17 sep 2008, 20:43

Har för mig att det fanns patroner tillverkade av Brocock som såldes av bl.a. Hammerarms som pumpas upp med luft (pcp) till max 200bar. Men de som testat har ansett att man inte får ut särskilt många skott och att effekten inte är högre än co2.

Det är kanske någon annan som vet mer?
enumfalgo

Inläggav krajsnick 19 sep 2008, 23:55

Men den där silikonoljan som man ser att dem lägger på co2-patronen innan dem matar in den i vapnet, är detta ett måste ? Får man det när man köper ett co2-baserat luftvapen (Umarex Walther PPK/S) ?, har kollat runt lite på cabom.se, fondprodukter.se och hittar inte silikonolja : /
krajsnick

Re: Påfyllningsbar co2 patron?

Inläggav ogster 20 sep 2008, 02:24

enumfalgo skrev:Har för mig att det fanns patroner tillverkade av Brocock som såldes av bl.a. Hammerarms som pumpas upp med luft (pcp) till max 200bar. Men de som testat har ansett att man inte får ut särskilt många skott och att effekten inte är högre än co2.

Det är kanske någon annan som vet mer?

Nu blandar du nog ihop 2st olika sorters patroner.

En 12grams co2 patron punkteras i ett vapen å sedan räcker skotten till 20-50 skott beroende på vapen!

För att följa länken så måste du registera dig.

En brocock patron är en kopia av en vanlig krutpatron, fast den laddas med 200bar å en diabol längsfram.
När vapnet avfyras tömms hela patronen på ett skott å man får pumpa upp den på nytt för att skjuta igen!

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Järnet 20 sep 2008, 08:18

Brocock hade en produkt som kallades "air capsule" som var en omladdningsbar luftbehållare i samma format som en vanlig liten 12g co2 patron. Tror inte den tillverkas/säljs numera, observationerna om dessa var som nämnts att det blir ganska få skott pga den lilla luftmänden i en så liten behållare...CO2 har fördelen att det blir mmera skott för en given tankvolym.
Sen så funkade de inte alls i vapen med en slående patronöppning med "piercing pin", typ crosman 2240,2250,2260 Shanghai airgun factory QB78 :ans bakre patron öppnas också så m.fl...

Vad som går att göra är att fixa ett bulk-kit
*CO2 dummy patron
*Sk paintball remote slang
*CO2 flaska eller ännu hellre ett luftsystem med justerbar hp regulator för paintball

Nackdelen med detta är som sagt att man får ha pistolen i "navelsträng" till flaskan vilket kan vara o-praktiskt...

/Järnet
Användarvisningsbild
Järnet

Inläggav krajsnick 21 sep 2008, 21:45

*bumb* Se mitt förra inlägg, någon bör väl veta om det är ett krav eller inte att droppa silikonolja på co2-patronen innan man pluggar in den ?
krajsnick

Inläggav Luigi 22 sep 2008, 05:11

krajsnick skrev:*bumb* Se mitt förra inlägg, någon bör väl veta om det är ett krav eller inte att droppa silikonolja på co2-patronen innan man pluggar in den ?

Absolut inget krav, man gör det bara för att inte slita ut packningen. Det är upp till dig själv om du vill göra det.
Användarvisningsbild
Luigi

Inläggav Järnet 22 sep 2008, 07:13

krajsnick skrev:*bumb* Se mitt förra inlägg, någon bör väl veta om det är ett krav eller inte att droppa silikonolja på co2-patronen innan man pluggar in den ?

Bör räcka med lite olja var 10:e co2 patron ungefär.
Användarvisningsbild
Järnet

Inläggav Luigi 22 sep 2008, 08:51

Eller så skruvar du i en smörjpatron lite då och då. Dom funkar bra.
Användarvisningsbild
Luigi

Återgå till Luftpistoler