Crosman 2240

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Crosman 2240

Inläggav öberg 20 sep 2008, 09:34

Plockade isär min 2240 för och byta ventil igår.
Har aldrig gillat trycket på min picka, det är hårt och släpigt. Nu förstår jag varför det är så dåligt när jag ser hur det är gjort.
Tror att det går och polera upp vissa ytor och sätta dit en GLY + lite shims vid avtryckaren för och mimimera glappet.
Bilder kommer på hur jag tänkt och gjort!

Någon som förbättrat trycket på sin 2240 och vad har ni gjort i så fall?
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Nisse 20 sep 2008, 10:15

Jag kollade lite på Pierres ... verkar som om hans avtryckarfjäder är utbytt mot en ballograf-fjäder...... det är noll motstånd i den...
Nisse
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 30 jan 2008, 12:37
Ort: Lindome
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 16 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: FX Gladi8or

Inläggav G0LI4T 20 sep 2008, 10:39

Jag vet ett kanonforum som har svaren på alla dina frågor:

http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?t=781

å orkar du inte läsa igenon tråden så har du en direktlänk till en "takedown" här:
För att följa länken så måste du registera dig.



:50:
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav öberg 20 sep 2008, 12:52

För att följa länken så måste du registera dig.


Blir till att byta till lite lättare fjäder och byta ut fjäderbrickan mot shims.
För i nuläget är det stort glapp och avtryckaren ligger snett mot stommen.



För att följa länken så måste du registera dig.


Polerat upphaket och glidytan mot avtryckaren. ytorna var under all kritik, biten är stansad!


För att följa länken så måste du registera dig.


Polerat glidytan.

Så lång så väl. :-)
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Järnet 24 sep 2008, 19:15

@öberg
Där du pekar med skuvmejseln på upphaket...det är fel sida!
Det är kanten längs till vänster på din bild som stoppar hammaren och det är där i stort sett allt motstånd, tyngd och skrapighet i trycket sitter. Ett orört 2240/2250 trycke går i stort sett lika tungt med eller utan tryckesfjäder installerad! (tvivlar? prova själv med pistolen oladdad/utan gas men med "cocked hammer", håll den upp och ner med pistolgreppen borttagna och prova tryck av, först med - sedan utan tryckesfjäder) så det är helt avgörande att få superlåg friktion i kontaktytan mellan upphaket och hammaren.
Flera, om inte alla av de amerikanska trigger tuning guiderna visar som på din bild men det är tyvärr fel...har själv gjort misstaget (skadar inget att polera där iof men det hjälper inte heller något).
/Järnet
Användarvisningsbild
Järnet
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 sep 2008, 08:09
Ort: Piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav öberg 24 sep 2008, 19:24

Tackar! det hade jag inte tänkt på :oops:
Jag har brickor och ny fjäder som skall göra jobbet tänkte jag!
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

  • Sponsorer