Välkommen till mitt stockprojekt!
Var tålmodiga, det kan ta ett bra tag mellan uppdateringarna för jag har skola och allt möjligt som måste skötas också.
Detta är mitt första stockprojekt! (Kanske kan bli fler om jag lyckas.)
Tar gärna emot kritik!
Updateringar sker neråt i tråden!
7/09/2008
Klippte till stockmallen, såhär ser den ut:
(Ändringar kommer troligtvis göras, detta är bara en förhandstitt hur den kommer se ut någorlunda.)
För att följa länken så måste du registera dig.
8/09/2008
Demonterade bössan idag. Skall inom en snar framtid gå för att inhandla material.
(Träslag är jag ännu inte säker på, lutar åt björk.)
10/09/2008
Köpte mig virket idag, björk blev det.
Kommer inte någon uppdatering på arbetet före helgen.
13/09/2008
Skurit ut bössan med en sticksåg. Många timmars slipande, hyvlande och filande väntar.
Kommer kanske uppdatering imorgon då jag förhoppningsvis kommit lite längre.
14/09/2008
Gjort insidan av gevärstocken idag, många timmar med stämjärn och fil blev det. Bara hålet som möjliggör bössbrytningen kvar nu.
Stocken skall dessutom bantas ner ännu rätt mycket.
16/09/2008
"Bössbrytningshålet" är nu klart och bössan sitter som hand i handske med stocken! Finns dock ännu några saker att åtgärda, bla avtryckaren.
Jag har filat bort dom största ojämnheterna på stocken och skall snart börja forma ytan.
20/09/2008
Påbörjat kindstödet och handgreppet, lite småjusteringar återstår ännu.
Stocken börjar nu se ut som en
stock!
21/09/2008
Idag har jag pillat med avtryckaren, slipat ner vissa kanter och format bakstocken.
Det är ännu lite strul med avtryckarhålet, men det skall nog ordna sig...
Jag har funderingar på att tillverka en egen
bakkappa i gummi, men får se hur det blir.
Här ser ni också min "verkstad" där många timmar har lagts ner på stockbygget.
24/09/2008
Nu har jag finslipat med 150, 180, 240, 360, 600 sandpapper och stocken är klar till utseendet. Skall åka och köpa bets senare ikväll för att sedan kanske betsa imorgon.
Bakkappa, eventuell varbygel får vänta tills vidare. Kolla gärna uppdateringen 13/09/2008 för att se hur mycket stocken har förändrats på mindre än två veckor.
26/09/2008
Jag betsade stocken två gånger igår med vattenbaserad valnöts-bets. Stocken blev ganska jämnmörk, precis som jag ville ha den. Nästa update blir då stocken är helt klar. Imorgon skall jag lacka den. Inte mycket kvar nu!
18/10/2008
Efter ca 30h hårt slit och nötande är nu stocken äntligen färdig! Stocken är betsad 2 gånger, lackad 3 gånger. Den har väldigt många olika nyanser och "flammor" som ni ser på bilderna beroende på ljus och riktning. Mitt första intryck av stocken var "Fan vad den liknar en HW50S ändå".
Jag är ytterst nöjd med stocken, både till form och färgnyans. Detta var absolut inte det sista stockbygget för min del, roligare tidsfördriv och träning får man ju leta efter.
Hur är bössan att skjuta med nu då? -Lika bra som tidigare, om inte bekvämare.
Här är bilderna, en del bättre och en del sämre. Skriv nu vad ni tycker grabbar.
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.