80m AT44

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

80m AT44

Inläggav BucketMan 20 sep 2008, 20:54

Jag drog ner på ägorna mellan allt vedkapande för att provskjuta lite på längre håll för ovanlighetens skull. Det här gjorde ja inte för att prova träffsäkerheten med bössan, för den tycker ja inte är någe vidare fortfarande. Har dock inte testat speciellt mycket ammo heller. Men den var "inskjuten" på 30m och ja ändrade inget under tiden ja pangade på, bara bytte riktpunkt. Ammon ja sköt med var Diana Magnum. Tavlan som är med på bilden är ca 25x25cm och skivan som den sitte på är gjord av nå slags pressad papp och är väldigt seg o hård. De flesta kulor gick rakt igenom iaf. Sköt liggandes för att få det skapligt stabilt och avståndet var ca 80m.

Det hela blev ingen avkopplingsskjutning iaf, tro alla kvarlevande mygg i Gästrikland hittade på mig. Blev bara panik och stress av det hela. Ja sköt några skott gick fram och kollade träffarna och fortsatte så några vändor.

Vet inte om bössan kommer bli bättre efter man har pumpat ut några tusen kulor eller så... eller om det är nått annat, kasnke kroningen. Eller så skjuter den så här helt enkelt, någon kanske har något tips. När ja skjuter på gården på tavla så skjuter ja oftast på 30m. Vart annat till vart tredje skott avviker med ca 5cm från riktpunkten, oftast till höger, snett upp till höger eller snett ner till höger.

Hur som helst tänkte det kanske skulel vara kul med några bilder... här kommer dom: :-)

För att följa länken så måste du registera dig.

BucketMan

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav G0LI4T 20 sep 2008, 21:03

Mygg djävlar ... de e nog dom som har ställt till det för dig.
Kulan måste kryssa mellan dom för att komma fram till målet ;)

Skämt å sido.

80m..... de kan jag bara drömma om med mina gamla fjäderpangare... 40-50m funkar.
Jag lobbar mina skott på 60m, å där utöver är det mer eller mindre kört att träffa annat än "skogen".

Ang. att skott drar iväg till höger, de har jag me på två av mina bössor. (Diana 50 och Webley Tracker)
var 4-6 skott,
"Mitt fel" sa lokala tävlingsskytten.

Jag andades tydligen fel.....och la vissa skott under inandning.
Efter hans råd, så är det betydligt färre högerfjuttare, och jag samlar skotten betydligt bättre.
Senast redigerad av G0LI4T 20 sep 2008, 21:06, redigerad totalt 1 gång.
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Tomaz 20 sep 2008, 21:04

Samma här med min .25, har inte hittat/provat någon ammo som funkar bra...
Mitt hopp står till Baracuda och andra tyngre diaboler, har bara provat sorter runt 20-21 grains...
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav BucketMan 20 sep 2008, 21:26

Tackar för tipset Goliat... ja Tomaz ja väntar oxå på att få prova Barracudan. Rickard på ProGunenr hade slut när ja var in för att köpa en bunt, men fick bli Dianan istället. Tycker annars att bössan är ursköj att skjuta med. Tittade lite på kroningen och ja tyckte inte den såg specillt bra ut. Kan nog bli att polera ur lite grann.
BucketMan

Inläggav Tomaz 20 sep 2008, 21:37

BucketMan skrev:Tackar för tipset Goliat... ja Tomaz ja väntar oxå på att få prova Barracudan. Rickard på ProGunenr hade slut när ja var in för att köpa en bunt, men fick bli Dianan istället. Tycker annars att bössan är ursköj att skjuta med. Tittade lite på kroningen och ja tyckte inte den såg specillt bra ut. Kan nog bli att polera ur lite grann.

Baracuda är tyvärr slut hos importören Sportec också...Men någon handlare borde ha dom i lager..
(och har jag tur kanske Ogster skickar mig en burk... :wink: )
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav ogster 20 sep 2008, 21:48

Tomaz skrev:(och har jag tur kanske Ogster skickar mig en burk... :wink: )

Har kikat lite i gardedroben å tydligen har jag villat bort en massa barracuda, vet att jag ska ha minst 5-6 nya burkar liggandes men nu hittar jag bara en :roll: (Dom ligger säkert i sommarstugan)

Hade jag inte varit så lat så hade jag skickat burken för längesen...
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Luigi 20 sep 2008, 22:00

Trevligt ställe att skjuta på med en fin bössa :-)
Användarvisningsbild
Luigi

Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Inläggav BucketMan 20 sep 2008, 22:21

Tackar... ja det var riktigt roligt... förutom alla små spitfires då. :-)

Ja Rickar på ProGunner sa också att det inte fanns att få tag på för tillfället :cry:
BucketMan

Inläggav buckshot2000 21 sep 2008, 10:52

Kan du berätta lite mer om luftuben man ser på bilderna ? Vad rymmer den och vilket provtryck osv ?

Apropå skjutningen så trodde man ju att Diana var helt ok diaboler... å andra sidan är det bara Baracuda och FTT som skjuter bra i min .25 bössa , allt annat sprider 40cm på 50 meter , fast man blir endå lite orolig för att .22 pipan i Hatsan skall vara likadan....
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav BucketMan 21 sep 2008, 20:13

Jag tycker Diana ammon sköt lite bättre än FTT iaf... har som sagt inte testat cudorna, men hoppas på dom.

Ja cylindern på bilden är en 5 liters teknisk luft... har med den när ja åker iväg o skjuter lite. Annars så har ja en 20 liters tekniskt luft hemma i verkstan som ja fyller med när ja pangar på gården. Jobbar nämligen på AGA Gas så att få komprimerad luft är inte så svårt. :wink:

Flaskorna ligger på 200 bar nyfyllda, provtryckningsintervallen på dom är 10 år.
BucketMan

Inläggav danne__92 21 sep 2008, 20:31

roligt me bilder :-) får hoppas att fler lägger upp bilder nu :-)
danne__92

Luftvapen favorit: HW 50s

Inläggav buckshot2000 21 sep 2008, 20:39

aha 200bar , kanske därför jag inte känner igen dom. aldrig kollat på 200bars flaskor .

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav BucketMan 21 sep 2008, 21:25

Det är standard när man fyller alla sorters luftgaser. Finns även 150 bars och 300 bars, men man kan säga att 200 är standarden idag. Vet inte varför dyktuberna är just 300 bar, antafligen för dom ska räcka längre eller nått sånt. MEn som sagt var, ska man fylla från 300 bars flaska till bössan så lär man vara väldigt försiktig och för säkerthets skull ha en regulator som stryps vid 200 bar.
BucketMan

Inläggav buckshot2000 21 sep 2008, 21:36

BucketMan skrev:Det är standard när man fyller alla sorters luftgaser. Finns även 150 bars och 300 bars, men man kan säga att 200 är standarden idag. Vet inte varför dyktuberna är just 300 bar, antafligen för dom ska räcka längre eller nått sånt. MEn som sagt var, ska man fylla från 300 bars flaska till bössan så lär man vara väldigt försiktig och för säkerthets skull ha en regulator som stryps vid 200 bar.

Har väll aldrig sett nån som varit speciellt försiktig...

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav BucketMan 21 sep 2008, 22:26

Nä de är väll upp till dom eller så vet man inte vad man gör. Men om en luftcylinder är gjord för 200 bar osså blåser man på med 300 bar rätt in i den ja då får man väll bara hoppas att grejorna håller. Visst gör dom det säkerligen det oxå med tanke på att den antagligen är provtryckt med 300 bar. Men inget ja skulle göra eftersom ja vet vad som har hänt och kan hända när det gäller tryckkärl. Det är inga trevliga saker!!!
BucketMan

Inläggav buckshot2000 21 sep 2008, 22:33

Jovisst.

Men det låter lite konstigt detta du beskriver... du har aldrig fyllt någon bössa från en 300bars tub ?

Man blåser inte in , utan man pyser in luften i väldigt små mängder genom en tunn slang som har en reducerande verkan , det är väldigt svårt att överfylla om man inte gör det med vilje.
Även flaskornas ventiler samt fyllkitets inre diameter agerar reducerande samt att hålet in i bössans tub är väldigt smalt.

Har du någonsin hört talas om någon olycka vid fyllning av andningsluft i PCP bössa ?

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav scratch 21 sep 2008, 22:49

Tror störst risk föreligger när man fyller på 300-bars flaskan i dykbutiken och flaskan inte har blivit servad på ett gäng år. Men från vad jag tror så är de flaskor som har smällt i luften ofta varit utav alluminium vilket används i vissa varmare länder, tror inte det har hänt i Sverige. Den enda olyckan som jag känner till som kan varit i Sverige var någon som hade monterat på fel flaskhuvud på en 300-barsflaskan, och denna var tydligen inte gängad i rätt storlek utan någon mindre så hela huvudet flög loss när han stod över den med förödande resultat.... :(
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav BucketMan 21 sep 2008, 22:52

Nej du missförstog mig nog lite... ja förmodar att de som fyller från 300 bar eller dylikt använder sig av regulator för att inte ha för högt flöde och utsätta grejorna för risk. Men om man nu inte har det så lär man vara väldigt försiktig med öppna ventilen på tuben och ha koll på manometer på bössan. Ja har ingen regulator när ja fyller bössorna. PÅ AT44:an behöver ja inte oroa mig eftersom ja fyller från 200 bar. Men när ja fyller upp Discoveryn så bör ja vara lite mer försiktig och ha koll på manometer eftersom den går på lägre tryck. Har för mig att den går på 150 bar.

Sen spelar det väll ingen roll va det är för luft i den... om det är andingsluft eller tekniskk luft. Det enda som kan skilja dom är renlighet samt luftfuktighet. Så länge man inte tar fel o fyller med oxygen :wink: :wink: :wink:
BucketMan

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)