El Gamo Expo

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

El Gamo Expo

Inläggav mgrant 22 sep 2008, 14:42

Jag var ute och prov sköt mitt El Gamo Expo som nu mera har ca 25 år på nacken. Jag har inte gjort något med det sedan det köptes, dvs inga renoveringar/fjäder byten eller liknande. När jag skjuter på ca 15 meter så hinner genom kikarsiktet jag se hur kulan färdas mot tavlan. :-)

Någon som har en uppfattning om hur slött det kan vara. Orginal ska det ligga på ca 160 ms vilket jag har svårt att tro att det gör idag.

Några förslag på vad man kan göra för att hotta upp geväret?

Jag kan tänka mig att svaret är släng och köp ett nytt, men jag vill gärna ha kvar det av rent sentimentala skäl. Sedan hindrar ju inte det att man köper ett till gevär.

/Marcus
mgrant

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav danne__92 22 sep 2008, 14:58

jag skulle nog satsa på att fixa dit en ny fjäder och frjäderguide och sen kolla hur den ser ut invändigt och packningar till den :-)
danne__92

Luftvapen favorit: HW 50s

Inläggav Luigi 22 sep 2008, 15:04

Jadu, det var en bra fråga. På min PT-80 med 125m/s utgångshastighet ser jag klart och tydligt kulan hela vägen fram till målet, så jag kan nog tänka mig att ögat kan se kulan ännu vid 140-150m/s.
Användarvisningsbild
Luigi

Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Inläggav mgrant 22 sep 2008, 15:15

"Jadu, det var en bra fråga. På min PT-80 med 125m/s utgångshastighet ser jag klart och tydligt kulan hela vägen fram till målet, så jag kan nog tänka mig att ögat kan se kulan ännu vid 140-150m/s."

Okej, det behöver med andra or inte vara något större fel på farten i mitt gevär. Dvs den kanske ligger strax under vad den gjorde för 25 år sedan. Inte för att det är så mycket att hurra för, men ändå...

Är inte helt säker på att jag vill plocka isär eländet så då kanske man inte får ihop den igen. En fråga vara - är det skinnpackningar i en sån här bössa?

/Marcus
mgrant

Inläggav Luigi 22 sep 2008, 15:25

Vill tipsa dig om "quote" knappen där du kan citera vad andra har postat. :)

mgrant skrev:Är inte helt säker på att jag vill plocka isär eländet så då kanske man inte får ihop den igen. En fråga vara - är det skinnpackningar i en sån här bössa?

Här är en sprängskiss iaf:
Gamo Expo
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Luigi

Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Inläggav marhol 22 sep 2008, 15:42

Har en likadan bössa och det går inte att se kulan när jag skjuter. Så jag tror nog att ditt är lite slött faktiskt.
Angående packningen så är det en läderpackning som sitter i som original, det var det iaf på min som oxå är från mitten av 80 talet.

Här köpte jag delarna till min bössa: För att följa länken så måste du registera dig.

Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav pio 22 sep 2008, 16:00

Hade ett sånt i ungdomens dagar, å jag kommer ihåg att om man sköt snett uppåt så kunde man följa kulan... Ja jag kunde skjuta så utan någon fara, vi bodde på landet... :lol:

170m/s vill jag minnas att hastigheten skulle vara!!
FX Gladiator .22
pio

Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX Gladiator

Inläggav Ulf 22 sep 2008, 17:30

japp , läderpistongpackning, blir som ny i ett bad med siliconspray över natten.

ta isär , rengör den ordentligt från gammalt fett & smuts , smörj fjäder & guide med Maccaritar
polera trycket med alla dess delar & sprintar , fetta in dessa med bar smörjfett.

så gjorde jag med min som jag köpte på loppis í somras.
kronar ca 155 m/s med FX/JSB 4.52

min har dessutom justerbart trycke , via en skruv.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Inläggav mgrant 23 sep 2008, 08:51

japp , läderpistongpackning, blir som ny i ett bad med siliconspray över natten.

ta isär , rengör den ordentligt från gammalt fett & smuts , smörj fjäder & guide med Maccaritar
polera trycket med alla dess delar & sprintar , fetta in dessa med bar smörjfett.

Det får väl bli så, låter ju inte jätte svårt. Blir ändå lite förvånad över att man ska ha siliconspray på läder. Men funkar det för dig så kommer det säkert ett fungera även för mig.

Annars hade jag nog sattsat på någon form av ska fett, det känns mer logiskt att ha på läder.

/Marcus
mgrant

Återgå till Gamo

| | |likartade trådar| | |