Liksom med
pcp vapen så gäller följande:
Mer medeltryck i pipan, >som ger mer kraft<, åstadkoms genom:
1/ Större ventilsätesdiameter och/eller storlek på transferport
(Egentligen påverkar detta flödeskoefficienterna genom systemet, utformningen av transferporten är minst lika viktig som storleken, detta rör sig om extremturbulenta "supersonic" flödesförlopp och hur det ska se ut är inte alls lika lätt att förstå sig på som vid laminära flöden, intuitionen funkar inte...)
2/ Svagare ventilreturfjäder, mindre ventilspindelsdiameter (där den är avtätad mot ventilhuset) hårdare hammarfjäder, tyngre hammare
(Detta styr egentligen hur länge ~dwell~ ventilen ör öppen och hur
högt den öppnar...)
3/ Kombination av ovan...
ABC:
"Mjukare" ventilfjäder, "hårdare" slag eller hammarfjäder och uppslipad storlek på transferporten är vad amatören brukar ge sig på i första läget, ger oftast mer "power" men kan ge oönskade bieffekter (få skott per fyllning, ojämn hastighet ur vapnet, mer rekyl etc)
Överkurs:
Vill man sedan få en självreglerande funktion på vapnet så man får hyfsat jämn hastighet på skotten så gäller det att få till balansen mellan hammarens energi (vikt, hammarfjäder) och ventilens returkraft (ventilspindelsdiameter, ventilreturfjäder)
Detta låter sig i teorin göras oavsett effektnivå på vapnet men kan vara mycket pyssel i praktiken, försvåras ytterligare genom att en viss impulskraft krävs för att slå ventilen från ventilsätet, denna impulskraft åstadkoms av hammarens vikt, hammarfjäderns medelkraft och dess slaglängd och motverkas av trycket i "tanken" och ventilsätets area...Man får "valve lock" om impulsen är för liten...
Man kan aldrig äta kakan och ha den kvar.
/Järnet