Diana 35

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Diana 35

Inläggav ZanderMan 28 sep 2008, 19:44

Efter lite tips om rengörning på gamla vännen beslutade jag att riva ner i mikrober för att just rengöra! Nu till problemet! Jag kom ändå ner till att ta ur fjädern glad som en lärka och finner då en liten jä... sprint som håller avtryckarmekanismen på plats! Den såg nitat ut är den det? Vpgade helt enkelt inte vålda bort den utan att fråga någon vis person??? När jag väl fått bort den (vinkelslip om det krisar) För bort ska den! Hur går det att få tillbaks eländet? Den sitter ivägen för en blank grunka som håller fjädern på plats!

Finns det någon som är duktig på såna häringa saker i Örebro man kan vända sig till???

ZanderMan
Användarvisningsbild
ZanderMan

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Tx200HC

Inläggav twomb 28 sep 2008, 19:53

Den sprinten ska du ju kunna slå ut med ett don, Om jag nu fattar dig rätt. men akta dig för fjädern så du inte skjuter ut den rakt i pannan på dig själv. Testa lite försiktigt.
twomb

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Micke 28 sep 2008, 20:00

Jag skulle nog även be personen akta några känsliga delar mellan benen...man har väl inte huvudet i den höjden... :?
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Detta var min stora oro!

Inläggav ZanderMan 28 sep 2008, 21:09

Kul komma till jobbet med en fjäder ur skallen....fjäder i brallan har väl hänt förr!

Nåväl allt gick vägen och allt är nu isärtaget! Såg direkt att pistongpackningen gjort sitt! På sidan av den satt en tunn bit ståltråd inklämd i lädret! Hmmm måste kommit dit i min ungdoms glada dagar vid något tillfälle när altenativ ammunition testades! Fjädern är inte det rakaste jag sett...har en viss böjning....Allt ser annars mycket snyggt ut men dock så skitigt! Hjälp har jag haft den som spade eller?

Vad ska jag smörja/göra rent med? WD40 använder jag till mina komplicerade fiskerullar! Vapenfett hade jag under 10 månader! Men vad har man i ett luftvapen? Något tips hur jag gör rent "cylindern" eller vad det nu kallas!?!

Vad rekomenderas?
Användarvisningsbild
ZanderMan

Inläggav twomb 28 sep 2008, 21:38

Försök hålla dig till en tråd. Nu har du starta 3 stycken. Gör rent allt med T-Röd det fungerar bra. Hurricane. (luftvapen.se) har Fetter du behöver.
läs igenom denna tråd. http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?t=301

Följ "kalln" råd och tips vad det gäller smörjning av fjäder och pistong.
twomb

Oki!

Inläggav ZanderMan 28 sep 2008, 22:19

Vad är nu skillnadem på olika fjädrar?
Jag har kollat runt lite och funderar över vad alla dessa fjädrar har för fördelar och nackdelar?
Någon som kan detta?
Z
Användarvisningsbild
ZanderMan

Inläggav twomb 28 sep 2008, 22:42

Svårt att säga vilken som är bäst. Skicka din gamla fjäder till Hurricane så han vet exakt vilken fjäder du kan ha i bössan. Så kommer du säkert bli nöjd.
twomb

Huvva...törs knappt fråga!

Inläggav ZanderMan 29 sep 2008, 16:18

Nu kommer idiotfrågorna som verkligen kommer att sänka mig som luftvapeninnehavare.........nåväl!

Skruvarna på avtryckaren....Hur fan funkar dom?

Kan man göra något mer för att bössan ska bli snäll med avtryckaren? Är det det som kallas "polering av tryckesmekanismen" i alla dessa trådar? I såna fall vad polerar jag? Bild gärna om någon har/hittar!

Tack på förhand, Z.
Användarvisningsbild
ZanderMan

Inläggav G0LI4T 01 okt 2008, 23:22

Diana 35 har ett förhållandevis bra avtryck redan från orginal.
det är ett så kallat 2 stegs avtryck, där man kan ställa andra steget med den främre skruven.
den bakre skruven låser den främre så den ej kan flytta sig.

Om du tycker att avtrycket är hårt eller aldeles fel för dig, så skulle jag börja med att göra ren bössan.

D35 har 3 st kulor som styr avtrycket. Dessa ligger i en försänkning runt en pinne på pistongen.
Dom låser mot en fas på denna pinne. Det gör att du kan ställa avtrycket mycket lätt.

Så här ser den ut när den är isärplockad:
För att följa länken så måste du registera dig.

Det kan vara lite pillrigt att serva Dianas bössor som har denna typ av avtryck. (om man inte skruvat isär en fjäderpang tidigare)
Men tar man det lugnt och metodiskt, så är det inga större problem.
Ta bilder på allt du river, så blir det ännu lättare att sätta ihop den igen.

Fjäderkomprimator är ett måste på denna bössa, då du annars behöver flera tentakler att hålla i å pressa med, än vad människokroppen är utrustad med ;), och för att inte förstöra bössan....

En liten 10ans hylsa framför komprimatorn, hjälper till att få in mothållet för fjädern, annars får du inte ut sprintarna.
Dom ska du inte slipa bort, utan dom slås enkelt ut med ett dorn i lämplig storlek när du avlastat mothållet med tians hylsa framför komprimatorn.

Rengör allt från gammalt fett, på med nytt (i LITEN mängd), enligt konstens regler (tex Maccaris produkter),
och smörj sedan upp avtrycket med låsolja med grafit i, gärna en sort som är lite "klibbig".

Sätt tillbaka kulorna i sina hål, med lite kullager fett så sitter dom kvar när du ska montera ihop allt igen.
Är fjädern slut passar du på att stoppa i en maccari fjäder, då får du lite mindre "twang" i bössan.
Pistongpackningen behövs oftast bara blötas upp.
Lägg den i lite vanlig motorolja över natten, medans du gör rent resten av bössan.
Torka ren packningen NOGA innan du monterar den igen, överflödig olja måste bort,
annars får du en rykande bössa i ett par månader frammåt, när du skjuter med den....

När du gjort detta så har du en Fjäderpang som håller i 40 år till :)

Här hittar du mer info om Diana 35:
http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?t=1823

MVH
Golle
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Tack för svaret!

Inläggav ZanderMan 02 okt 2008, 09:32

Har nu plockat isär och gjort rent! Det var egentligen larvigt lätt! Allt är smort efter alla tips på detta forum, handlade lite nya prylar av Hurricane så nu är det bara inskjutning kvar! Den puffar o ryker lite tycker jag men jag plockar ner den igen i vinter eftersom jag inte har nånstans att skjuta inomhus och nu vill jag panga lite innan smällkalla vintern!
Mvh Kjelle (ZanderMan)
Skruva isär saker är kul!
Användarvisningsbild
ZanderMan

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |