Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Etienne skrev:Med detta exempel:
12g-patron = 0,67 kronor / gram CO2
Sodastream-tub = 0,16 kronor / gram CO2
Det är alltså 4 ggr så mycket CO2 för pengarna jämfört med 12g-patronerna..
Måste man beställa så blir det givetvis ännu större skillnad.
gubbe skrev:Etienne skrev:Med detta exempel:
12g-patron = 0,67 kronor / gram CO2
Sodastream-tub = 0,16 kronor / gram CO2
Det är alltså 4 ggr så mycket CO2 för pengarna jämfört med 12g-patronerna..
Måste man beställa så blir det givetvis ännu större skillnad.
Går det räkna på det sättet? När du fyllt ett antal gånger från S-tuben kommer trycket vara lägre och det sista nästan oanvändbart.
Beangan skrev:Det är ju vätskeform, så man har mer eller mindre fullt tryck tills det är slut.
gubbe skrev:Beangan skrev:Det är ju vätskeform, så man har mer eller mindre fullt tryck tills det är slut.
Den erfarenheten har inte jag efter att ha fyllt och tömt åtskilliga bransläckare och sodastream tuber.
Etienne skrev:Eller menar ni att CO2 inte blir vätska under tryck?
EDIT: Här är en förklarande bild:
För att följa länken så måste du registera dig. ... 40/CO2.jpg
gubbe skrev:Du kan länka hur mycket teorier du vill Etienne, mina erfarenheter med kolsyra är att trycket sjunker ungefär likadant som vanlig tryckluft.
dabido skrev:Problemet är att få över kolsyran i vätskeform till den nya behållare som ska fyllas.
Etienne skrev:Men visst, vi kan kolla. Jag kan ju kolla trycket på min nuvarande 3/4-fulla flaska. och jämföra med den fulla 12g-patronen jag testade för ett tag sedan. Om du har rätt så borde den alltså visa omkring 45 bar.
Etienne skrev: Man ser till att behållaren man ska fylla är lite kallare än behållaren man fyller från.
Etienne skrev:Nix, även här ~65 bar, trots att 1/4 av innehållet är borta.
gubbe skrev:Om du vill kan jag säga att jag ger mig, men fortsätt gärna att visa resultat när du tex har 1/4 kvar.
Leopold skrev:Väldigt bra uppfinning där Etienne! Tillgängligheten är ju den stora poängen, både i butik och på fältet.
RobertSt skrev:Bra, bra, men... Lönar det sig ekonomiskt? Priser tack!
Etienne skrev:Jag tror nog att vi kan betrakta just den frågan som utredd nu....
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster