Jag har en Gamo Whisper IGT .177 med tumhålsstock som jag fått i arv av en nära bekant som avled förra året. Hade från början tänkt att starta en helt ny tråd för att recensera den här bössan, men bestämde mig för att återuppliva denna gamla tråd i stället. Låt oss börja med det positiva. Det är en väldigt lätt och ergonomisk bössa med ett modernt utseende. Den är en fröjd att hålla och bära runt på. Första gången jag höll i den tyckte jag omedelbart om den, rent instinktivt. Jag vill även ge den ett plus för den manuella säkringen. Om detta är första luftbössan man någonsin ägt och man aldrig skjutit någon annan bössa i hela sitt liv kommer man att tycka att den är kanonbra. Men jag har dock lite annat att jämföra med, och här kommer IGT:n tyvärr till korta. Dom fiberoptiska riktmedlen den är försedd med är tyvärr skräp, i mina ögon. Funkar för plinking på ölburkar, ägg, konserver, snusdosor och dylikt, men vill man skjuta fina serier på en tavla är det väldigt svårt. Kan ju vara mina ögon som börjar bli lite gamla. Vill man skjuta med lite mer precision rekommenderas ett valfritt kikarsikte. Jag satte på ett enkelt Kina-sikte 3-9x40 som jag hade liggandes här hemma och visst blev precisionen bättre. Dock inte så bra som jag hade hoppats på. Avtrycket på bössan är tämligen medelmåttigt, på gränsen till mediokert. Går inte att jämföra med Rekord-trycket som finns i HW:s bössor. Rekylen är skarp och den känns väldigt "rå" att skjuta med jämfört med mina mer konventionella fjäderbössor. Skjutupplevelsen är med andra ord inte helt tipp topp. Efter att ha skjutit en del med den har jag fått till en del ganska hyfsade grupper, så precisionen finns onekligen där. Men jag får kämpa för att hålla bössan på målet. Med mina andra bössor skjuter jag enkelt bra grupper, gång på gång, när jag väl skjutit in siktet. Att spänna upp och ladda bössan är inte svårt, men en lustig effekt infinner sig när man först skjutit med IGT:n och kort därefter skjuter med en gammal hederlig spiralfjäder-bössa. En spiralfjäderbössa känns otroligt lätt att spänna upp efter att man först skjutit med IGT:n. Lite kräsen vad gäller ammunition, men min gillar JSB. Lite ironiskt att Gamo kallar bössan för "Whisper" när den är aningen högljuddare än något av mina övriga fjädergevär. Men OK, det är inget som stör nämnvärt. Skulle jag då rekommendera den här bössan? Med tanke på att den kostar närmare 3000 kronor som ny skulle jag nog inte det. Priset borde enligt mig vara hälften av vad dom begär. Det hade känts mera rimligt. Det är väl gasfjädersystemet som driver upp priset, antar jag. I alla fall, för samma summa kan man få tag på bättre luftvapen, särskilt om man köper begagnat på Blocket, Tradera eller dylikt. En Hw 30s kostar några hundralappar mindre som ny och då får man ett betydligt bättre avtryckarsystem på köpet. Vill man ha en Gamo IGT så bör man köpa den begagnad för högst en tusenlapp, enligt mig. Sammanfattningsvis kan jag väl säga att jag på det stora hela tycker om min Gamo Whisper IGT, jag hade bara inte velat betala för den

.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra