tävlingsregler för licenslösa personer

här snackar vi om Resultat och hur olika tävlingar och träffar varit.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

tävlingsregler för licenslösa personer

Inläggav REGULATORN 13 jun 2013, 23:36

är det (i år )vid bänk och ft tävling tillåtet att ta med sitt barn,i det här faller 14 år, under min eller tävlingsledningens uppsikt låta barnet tävla med mitt licensvapen ?
REGULATORN

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: tävlingsregler för licenslösa personer

Inläggav Jazz 14 jun 2013, 00:07

Ja om du är instruktör vid klubben
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav REGULATORN 14 jun 2013, 01:02

tack ....
REGULATORN

Inläggav sr 500 14 jun 2013, 05:52

Knepiga krav. Min grabb tävlade med min hagelbössa under flera år på jaktstigstävlingar utan licens. Och jag var då ingen instruktör i klubben.
sr 500

Tackad: 19 gånger i 19 inlägg
Luftvapen favorit: BAM50 kanske

Inläggav a_gunther 14 jun 2013, 05:57

Så här står det i FAP.en

Det är Polisens krav som gäller inom FT.

Utlåning till den som har fyllt 15 år
Allmänna råd
Enligt 3 kap. 3 § b vapenlagen får ett skjutvapen lånas ut till den som
har fyllt 15 år, om vapnet ska innehas och användas under långiva-
rens uppsikt och det inte är fråga om ett enhandsvapen eller helauto-
matiskt vapen. En 15-åring får därför jaga med gevär i exempelvis en
förälders sällskap, om denne kan bedriva en meningsfull och effektiv
uppsikt och kontroll samt leda hanteringen av vapnet.
Några hinder mot att även upplåtaren för sin del medför eget vapen
när han eller hon
utövar kontrollen föreligger inte.

Så för en 14 åring vet jag inte.
Man får kolla med Polisen vad de säger. Men tittar man på andra grenar inom Svenska Skytte sportförbundet så borde det inte vara några problem.
Användarvisningsbild
a_gunther

Tack utdelade: 115 gång
Tackad: 227 gånger i 85 inlägg

Inläggav REGULATORN 14 jun 2013, 12:41

a_gunther skrev:Så för en 14 åring vet jag inte.
Man får kolla med Polisen vad de säger. Men tittar man på andra grenar inom Svenska Skytte sportförbundet så borde det inte vara några problem.

du är uppenbarligen väl insatt i den här frågan,följdfrågan som uppstår är om luftskytte kan ses som den lättaste formen inom skyttesporten , då borde praxis från de högre disciplinerna även övergripa luftskyttet .

kanske kan du inom kort ge svar på frågan om 14 åringens möjlighet att tävla i era arrangemang

tack på förhand
REGULATORN

Inläggav Sniperace 14 jun 2013, 12:56

vid tävlingar arrangerade av skytteföreningar får licenslösa skjuta under deras uppsikt, och då även under 15 år med de vanliga vapnen, dock gäller 17 för AUTOMATVAPEN.

Vi har under många år haft 12-åringar som skjutit ex mauser i föreningens regi.

Däremot är det förbjudet för ex en pappa att ta ut denne unge till en skjutbana för att skjuta med licensvapen om denne INTE är skjutinstruktör i föreningen.

Detta har vi sedan länge haft klara besked från polisen om
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace

Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

Följande användare vill tacka Sniperace för detta inlägg
Jazz (14 jun 2013, 13:12)

Inläggav REGULATORN 14 jun 2013, 21:00

Sniperace skrev:vid tävlingar arrangerade av skytteföreningar får licenslösa skjuta under deras uppsikt, och då även under 15 år med de vanliga vapnen

tack för det.

är samtliga klubbar som lyder under det nya organet samtyckta med motsvarande regler i den här frågan ,det vore bra att få veta så vi och andra intresserade föräldrar inte åker förgäves .

Vittsjö ?
Laxå?
Falun?
Pite ?
Stockholm?
Göteborg norr-syd?
med flera ?
REGULATORN

Inläggav Jazz 14 jun 2013, 21:03

Vittsjö kör enligt Sniperace regler
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Inläggav Leopold 14 jun 2013, 21:25

Vad är problemet? Regulatorn, ditt/dina barn kan träna och tävla på en klubb under överinseende av en utbildad instruktör från jag gissar 10-13-årsåldern. Det betyder såklart inte att du kan överta detta ansvar bara för att du råkar vara förälder, farbror, mormor etc om du/ni tränar/tävlar på annat ställe.

Kan man ordna med skjutledaren att det finns en utbildad instruktör närvarande vid barnens skytte kan det kanske fungera men det är knappast något man kan räkna med. I synnerhet inte vid FT där man har en massa patruller ute och skjuter i terrängen med de förutsättningar som gäller.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav päran 14 jun 2013, 21:31

Jag ser inga problem med detta i mörrum då vi har rätt många utbildade skjutledare ,så nån eller några minderåriga kan ju gå med någon av dem på Ft runda tex :)
Kontakta grenledare i den tänkta klubben innan kan vara en bra ide -jag är en av dem i mörrum :roll:
päran

Tack utdelade: 206 gång
Tackad: 146 gånger i 102 inlägg
Skytteklubb: OSG.,åsjk
Luftvapen favorit: Fx royal

Inläggav Leopold 14 jun 2013, 21:50

Men grejen är ju att man som förälder inte får ta det ansvaret vid en tävling eller ens en träning. Det är svaret på ursprungsfrågan. På tävlingar osv är det givetvis noga med kvalifikationerna på den som ska övervaka skyttet så att det sker på säkert sätt för alla närvarande. Räcker inte att vara förälder eller anhörig eller släkting... och tur är väl det om man tänker efter en halv sekund.

Som sagt, det löser sig troligen om man tar ett snack med tävlingsledningen och hör om det finns möjlighet att avdela någon utbildad instruktör som det ibland kan finnas gott om.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav REGULATORN 15 jun 2013, 04:01

Leopold skrev:Vad är problemet? Regulatorn, ditt/dina barn kan träna och tävla på en klubb under överinseende av en utbildad instruktör från jag gissar 10-13-årsåldern.

Några problem med min fråga behöver du inta skapa och dina gissningar klarar jag mej utan .

Leopold skrev:Som sagt, det löser sig troligen om man tar ett snack med tävlingsledningen och hör om det finns möjlighet att avdela någon utbildad instruktör som det ibland kan finnas gott om.

det är just den här eventuella möjligheten för minderåriga som även skulle kunna vara en praxis bland klubbarna som lyder under det nya organet,därav ställes frågan .

det fanns en osäkerhet omnämnd utav Gunther hur vida ett barn på 14 år tillåts skjuta vid skyttetävling med licensbössa på Gunthers hemmabana ,frågan känns fortfarande obesvarad av initierad person då den gives till de klubbar som lyder under det nya organet,Är dessa klubbar i den delen av den här frågan samtyckta med motsvarande regler son verkar finnas i Vittsjö , och är eller kommer dessa regler i dess tillämpningen allmänt bli vedertagen under organet ? ,som sagt,det vore bra att få veta så vi och andra intresserade föräldrar inte åker förgäves .
REGULATORN

Inläggav Jazz 15 jun 2013, 04:37

Reglerna sniperace tog upp är de vedertagna reglerna av svenska skyttesportförbundet. Trod de flesta klubbar är anslutna dit i dag.
Jazz

Inläggav Sniperace 23 jun 2013, 09:40

Jazz skrev:Reglerna sniperace tog upp är de vedertagna reglerna av svenska skyttesportförbundet. Trod de flesta klubbar är anslutna dit i dag.

och det är dem POLISEN har utfärdat, så det kan inte göras lättare regler av en förening.

Men de regler jag nämnde är vad föreningar har att rätta sig efter, de KAN strama åt dem om de vill men inte lätta på dem.

Så, i en föreningsstyrd skjutning blir det skjutledaren som har ansvaret fär den under 15 år som skjuter, han behöver INTE stå alldeles intill denne, utan denne ingår som de andra i skjutlaget.

Och självfallet så är det ju så att ALLA nya skyttar får genomgå instruktioner vad som gäller för skyttet innan de släpps på externa tävlingar, till dessa kommer väl ingen oförberedd?
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace

Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.