Lite olja...

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Lite olja...

Inläggav Micke 19 okt 2008, 21:45

En lite lustig observation bara:

Jag skjuter 30-40 skott om dagen med ett gammalt Diana 75 på 8m. Emellanåt brukar jag spraya lite vapenolja på mekaniska delar. Gjorde så ikväll, och det råkade komma in lite olja i pipan, kanske en droppe.

Rent förödande för precisionen! Första skottet drog iväg 2cm uppåt höger, och sedan ju mer jag sköt kröp träffarna tillbaka mot mitten, för att efter ca 30 skott, komma tillbaka till mitten.

Vill bara utfärda en varning mot att få olja i pipan - rent förödande för precisionenen. Ska köpa en viska imorron och torka pipan snustorr. -och akta mig noga för vapenolja i pipan.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav scratch 19 okt 2008, 21:58

hehe låter som diesling. Sånt där suger verkligen för precisionen! Farsans Diana 50 dieslar fortfarande ganska gött. jag hällde en tesked ATF-olja i pipan på den för att smörja läderpackningen, och den dieslar fortfarande efter säkert en 100 skott, och precisionen är där efter tyvärr, men den skall nog komma tillrätta efter ett tag :)
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Micke 19 okt 2008, 22:22

Tänkte liksom inte att vapenolja kunde ställa till sådant gidder. Varför heter det "diesling"? Undrar förresten vad det beror på...?

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Luigi 19 okt 2008, 22:29

Micke skrev:Tänkte liksom inte att vapenolja kunde ställa till sådant gidder. Varför heter det "diesling"? Undrar förresten vad det beror på...?

/ Micke

Fett framför pistongen gör att vapnet dieslar, dvs ryker efter skott. Varför det heter som det heter vet jag inte :-)

Rätta mig om jag har fel :roll:
Användarvisningsbild
Luigi

Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Inläggav scratch 19 okt 2008, 22:37

det heter diesling av den anledningen att man får en antändning utav fettet på grund utav kompressionen utav luften i pistongen. När pistongen slås framåt av fjädern ökar trycket i cylindern och när trycket ökar, så ökar temperaturen på luften. Denna blir så varm att den antänder fettet som då "exploderar". Det är den principen som dieselmotorer bygger på och därav namnet diesling. :wink:

Micke skrev:Tänkte liksom inte att vapenolja kunde ställa till sådant gidder.

Man får se upp med den där produkten pelletlube också, häller man det på skotten så kan man få "mini"-dieslingar hos skotten, vilket leder till att variationen i skotthastighet ökar, också kasst för träffbilden. Precis i början när jag började skjuta så läste man att den produkten skulle ge ökad precision...vilket jag har kommit fram till att den inte gör, oljiga skott är kasst. kanske kan vara bra att dra igenom pipan med en rengöringskott doppad i olja någon gång, för att undivka rost, men inte annars
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav G0LI4T 19 okt 2008, 22:46

Här hittar ni en riktigt bra förklaring ang. diesing.

För att följa länken så måste du registera dig.

// Golle
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Micke 19 okt 2008, 22:53

Tack för infon! Jäpp, det är ju samma princip som hur en diesel funkar.

Såg en tomte som på youtube (av en länk från någon här på forumet), där en tomte i USA tryckte ner syrgas& acetylen från en svets i luftgeväret, och fick ett himla drag. Precision handlade inte om...

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Re: Lite olja...

Inläggav öberg 20 okt 2008, 20:49

Micke skrev:En lite lustig observation bara:

Jag skjuter 30-40 skott om dagen med ett gammalt Diana 75 på 8m. Emellanåt brukar jag spraya lite vapenolja på mekaniska delar. Gjorde så ikväll, och det råkade komma in lite olja i pipan, kanske en droppe.

Rent förödande för precisionen! Första skottet drog iväg 2cm uppåt höger, och sedan ju mer jag sköt kröp träffarna tillbaka mot mitten, för att efter ca 30 skott, komma tillbaka till mitten.

Vill bara utfärda en varning mot att få olja i pipan - rent förödande för precisionenen. Ska köpa en viska imorron och torka pipan snustorr. -och akta mig noga för vapenolja i pipan.

/ Micke

Det går precis lika bra att skjuta pipan ok igen!
Att tänka på är att inte använda borstviska i metall och undvika att dra läskstången in genom mynningen! Får man en liten skada där på kröningen så har man en permanent skada för precisionen sen :!:
Detta kanske du redan visste? Men säger det i alla fall :wink:
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Micke 20 okt 2008, 21:21

Tack Öberg!

Sanning och säga glömde jag köpa läskstång och viska idag.

I alla fall, jag trodde läskstänger var gjorda av mässing så att man inte riskerade skada loppet. Den andra prylen är, att det är bara från mynningen man kan dra en viska på ett Diana 75, det är ju ingen brytbössa..

Nu har jag i alla fall dragit iväg en 30 skott till hittills i kväll (men det blir väl några till), och Otto Diesel verkar till största delen ha upphört med sin precisionshämmande verksamhet. Jag tror även att mitt vilda sprutande av vapenolja hamnade inte bara i pipan, utan även i cylindern.

Men jag har ju plastpackningar i bössan efter renoveringen, vilket kanske förbättrar situationen. De blir ju inte 'dränkta' som läder eller korkpackningar.

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav scratch 20 okt 2008, 21:46

har du olja i pipan så kan nog renskjutningsproppar funka bra för att få bort skiten, eller så skjuter du den ren bara som öberg påpekade. Jag har hört att om man har en dieslande gevär på grund utav fett framför pistongen så får man bort den snabbast genom att skjuta lite tyngre skott...vet inte om det är sant, men kan vara värt att testa :)
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Micke 20 okt 2008, 21:51

Näe, det var bara tunn vapenolja, någon tunn sprayolja av märket Hillmann, och efter 15 skott till har jag inte problemet längre.

Nu skjuter pangpinnen klockrent igen, 9 av 10 skott sitter i 10:an.

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Återgå till Ammunition

| | |likartade trådar| | |