Tävlings debutant

här snackar vi om Resultat och hur olika tävlingar och träffar varit.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Tävlings debutant

Inläggav gubbe 17 aug 2013, 17:29

Den här tråden vänder sig i första hand till er som skulle vilja prova på en tävling, FT eller bänkskytte, men av olika anledningar inte kommit till skott. :o
Här kan ni fråga vad som helst, tex val av utrustning, var skjutbanan ligger, ev samåkning, någon att gå ihop med första gången, om man behöver ha mat med sig, hur bra måste man vara för att tävla, mm mm.
Ställ era frågor så försöker vi som har tävlat att försöka svara efter bästa förmåga.

Jag tror jag kan lova att går ni en tävling nu i höst kommer ni längta hela vintern till nästa. :wink:
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
thorgus (17 aug 2013, 17:52), Pellegrini (17 aug 2013, 18:14), Ulf (17 aug 2013, 18:45), Nitro (17 aug 2013, 20:17), losdrivare (18 aug 2013, 10:42), Leopold (18 aug 2013, 15:49), skjutglad (05 sep 2013, 21:12), börne (15 okt 2013, 07:01), 1qaz1qaz (15 okt 2013, 16:43)

Re: Tävlings debutant

Inläggav Ludde2010 17 aug 2013, 18:46

Finns det någon kalender för bänkskytte tävlingar att titta på ?

Är i kinnekulle och tävlar med racing teamet den 15 september så den FT tävlingen missar jag och efter den ser ju lite mörkt ut för fler tävlingar i FT.

Hjälp med att ställa in min bössa vore förstås bra, det är en ska att skjuta in studsaren på en älg på 80m , tycker det känns detydlig svårare att få til det på olika avstånd med luftisen.
BildGå med i en skytteklubb och träffa vänner :D
Användarvisningsbild
Ludde2010

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: FX Cyclone, Dan Wesson 6"

Inläggav gubbe 18 aug 2013, 10:37

Här har du en kalender.För att följa länken så måste du registera dig.

Angående bössan så finns det två vägar att gå.
Man skjuter in kikaren på ett lagom avstånd, ofta kring 30m. Dvs korset mitt i på 30m. Om man har en kikare med mildots så skjuter man sen på tex 10m och noterar vilken dot som motsvarar mitt i. Sen fortsätter man på tex var femte meter upp till 50m. Har man bra minne så lär man sig var dom olika avstånden ligger på korset annars gör man som jag en "fusklapp" att klistra på kikaren.

En annan variant är att man "klickar" in kikarens höjdjustering så att korset alltid ligger mitt i målet. Jag nollar kikaren på 30m sen får jag antingen höja eller sänka beroende på avstånd till målet.
Givetvis har jag provat mig fram till hur många klick olika avstånd kräver och visst, fusklappen sitter på kikaren. :wink:
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav thsu69 18 aug 2013, 10:50

Bra och vettig tråd gubbe!
thsu69

Följande användare vill tacka thsu69 för detta inlägg
gubbe (18 aug 2013, 11:00)

Inläggav Ludde2010 18 aug 2013, 15:19

ja just det benchrest stog ju prcis under fieldtarget haha
Användarvisningsbild
Ludde2010

Inläggav Leopold 18 aug 2013, 15:48

Det där med att ha en skjutkalender där alla tävlingar annonseras är inte dum. Den som Onsala håller i är bra men innefattar inte allt som finns i tävlingsväg, även öppna klubbtävlingar är ju intressanta att hålla koll på tex.

Vill man hålla kalendern uppdaterad med gemensamma krafter så kanske det finns någon smart webblösning?
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav Silwer 18 aug 2013, 16:04

Alla är väl kanske inte med här heller?
Jag menar annars går det ju att lägga en tråd ni klistrar om bara en per klubb iaf finns här på forumet.

Då kan ni ju få med allt mer hyperorganiserat till vanliga träffar.

Det blir ju neutral zon så att säga.
Det här forumet kan läsas utan inloggning så ingen måste ens logga in, och för all del är det ju inte hemligt heller.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Ludde2010 26 aug 2013, 13:59

Satt och justerade in mitt sikte med e nrange finder från 50m ner till 14m som min ao ratt klarade av att gå ner till med 5m i taget , gjorde en liten remsa som jag satt på den ratten.

men 14m kanske kan vara lite dåligt ? med min hawke varmint sf så nu funderar jag på om jag kanske skulle flytta det kikarsktet till någon annan bössa av dom jag har som min 22lr eller om det pallar för min studsare och köpa ett nytt til luftsien till nästa säsong .
Användarvisningsbild
Ludde2010

Inläggav losdrivare 26 aug 2013, 15:34

Ludde2010 skrev:Satt och justerade in mitt sikte med e nrange finder från 50m ner till 14m som min ao ratt klarade av att gå ner till med 5m i taget , gjorde en liten remsa som jag satt på den ratten.

men 14m kanske kan vara lite dåligt ? med min hawke varmint sf så nu funderar jag på om jag kanske skulle flytta det kikarsktet till någon annan bössa av dom jag har som min 22lr eller om det pallar för min studsare och köpa ett nytt til luftsien till nästa säsong .

För FT skulle jag vilja säga att 10 meter som lägsta parallaxavstånd är max vad som är acceptabelt. 7-8 meter är önskvärt...

Men på många kikare kan man justera parallaxintervallet genom att skruva bort låsringen längst fram på objektivet och flytta fram/skruva ut linsen där tills man får det intervall man vill ha. Nackdelen med denna metod är att man fort tappar toppen på parallaxintervallet istället, oändligheten försvinner i stort sett direkt. Men ska man skjuta FT så behöver man bara 8-50 meter plus lite marginal i bägge ändar så det brukar inte spela så stor roll. Man kan också tappa lite upplösning i linserna och lägena mellan avstånden 40-50 meter kan bli tätare på ratten, så man ska inte ta mer än nödvändigt. Vore intressant att höra ifall metoden funkar på en Varmint SF! :)

Men för FT är högre förstoring önskvärt för att kunna avståndsbedöma ordentligt. 32x är absoluta minimum, 50x är önskvärt. Här finns lite mer matnyttigt om lämpliga sikten för FT:
viewtopic.php?f=24&t=11439
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Inläggav Gnistan 26 aug 2013, 23:20

Enligt översättningen av FT reglerna anges avstånd 8 - 50 m men jag vill minnas
att SäkB säger att minsta tillåtna skjutavstånd mot metallmål med luftvapen
är 10 m och i nästa punkt att skyddsglasögon bör användas.
Kan vara minnesvilla :?
0,618
Bild
Användarvisningsbild
Gnistan

Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 7 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB 300 H

Inläggav Martin 27 aug 2013, 08:23

Nedan taget från reglerna länkat från ftsverige.org.

2.2
Placering av mål samt numrering. Mål skall placeras på avstånd mellan 8 och 50 meter från skjutlinjen. Alla mål skall vara tydligt numrerade (per bana från vänster till höger) både vid målet samt vid skjutlinjen. Målen får placeras högre eller lägre i förhållande till skjutlinjen men måste alltid vara fullt synliga från samtliga skjutpositioner och placerade i 90° vinkel (± 5°) i förhållande till skytten. I Sverige gäller 10-50 meter som avstånd mellan mål och skjutlinje.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 639 gånger i 262 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s

Följande användare vill tacka Martin för detta inlägg
losdrivare (27 aug 2013, 09:29), Gnistan (27 aug 2013, 19:38)

Inläggav Ludde2010 14 okt 2013, 23:35

Då mina försök till detta års tävlingar var mindre lyckade blir det att göra bättre ifrån sig på nästa år.

Jag har lite att försöka trimma in när det gäller min bössa inför nästa år. 5.5 i 10j på 50 meter var mindre skoj måste jag säga då mitt sikte nästan inte räckte till , fick hålla så mycket upp så att jag bara kunde se halva råttan längst ner på siktet gjorde det hela mer eller mindre bara att ren tur fick råttan att falla kändes det som.

så det är något jag behöver se över.
Användarvisningsbild
Ludde2010

Inläggav losdrivare 15 okt 2013, 00:10

Ludde2010 skrev:Då mina försök till detta års tävlingar var mindre lyckade blir det att göra bättre ifrån sig på nästa år.

Jag har lite att försöka trimma in när det gäller min bössa inför nästa år. 5.5 i 10j på 50 meter var mindre skoj måste jag säga då mitt sikte nästan inte räckte till , fick hålla så mycket upp så att jag bara kunde se halva råttan längst ner på siktet gjorde det hela mer eller mindre bara att ren tur fick råttan att falla kändes det som.

Även med 4,5 mm kaliber och ett bra sikte så behöver man ett visst mått av flyt för att få träff på +45 meter, men omöjligt är det absolut inte - bara svårt och utmanande. :)

Normalt tycker jag att kikaren är den begränsande faktorn för de flesta i FT, men med en kaliber 22-bössa i 10J gör du det verkligen onödigt svårt för dig. I 10 joule och kaliber 177 är det svårt över 40 meter, med kaliber 22 börjar problemen redan vid 30-35 meter att döma av det lilla jag provat...
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Inläggav buggsson 15 okt 2013, 09:23

Ludde2010 skrev:Då mina försök till detta års tävlingar var mindre lyckade blir det att göra bättre ifrån sig på nästa år.

Vad har du för förstoring? Generella råd jag ser brukar lyda på en 30-35x förstoring som ett minimum för FT. Jo, jag vet att folk använder lägre förstoringar med fördel men det blir lättare med en högre förstoring, inte minst för att ställa in parallaxen. Man skall inte plåga sig i onödan.
Bild
buggsson

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Inläggav GURANGRAN 15 okt 2013, 11:09

Hej jag skulle vilja börja med FT och är intresserad som satan.Finns de nån klubb runt Sandviken som har FT och hur många ställen är tävlingarna på ?
Användarvisningsbild
GURANGRAN

Tack utdelade: 34 gång
Luftvapen favorit: gamo

Inläggav buggsson 15 okt 2013, 15:38

Din närmaste klubb är väl Falun, och det finns en aktiv tråd där man räknar upp alla tävlingsställen, kan heta något i stil med "nybörjare och FT" eller något ditåt.
Bild
buggsson

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Inläggav GURANGRAN 15 okt 2013, 22:13

Okej ska koll upp de. kan kolla om Sandviken eller Gävle skytte förening är sugen att börja anordna FT om de låter intressant ?
Användarvisningsbild
GURANGRAN

Inläggav Ludde2010 15 okt 2013, 22:37

har upp till 24x så ett nytt sikte behövs om jag ska komma upp till 30-35x.
Användarvisningsbild
Ludde2010

Inläggav Silwer 15 okt 2013, 22:50

GURANGRAN skrev:Okej ska koll upp de. kan kolla om Sandviken eller Gävle skytte förening är sugen att börja anordna FT om de låter intressant ?

Gör det, det fanns tävlingar där i det området förr, mne de bar försvann, det var när den äldre ägaren til Progunner var aktiv.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav GURANGRAN 16 okt 2013, 09:42

okej ska kollar upp de. polaren till mig han har hand om Gävle skytte klubb och jag har prata med han och han sa att han har inte tid att arrangera men om jag vill gör de så kunde han hjälpa till om jag behövde folk och göra ordning bana. i så fall hur blir jag arrangör och så? jag är intresserad av FT och när jag fick veta att de fanns i Sverige så vart jag glad.pm mig gärna med tips och råd vart man går till mer väga,och att söka om de.i så fall kan de bli två tävlings ställen till (Sandviken & Gävle) :)
Användarvisningsbild
GURANGRAN

Inläggav Batistuta 16 okt 2013, 13:11

GURANGRAN skrev:okej ska kollar upp de. polaren till mig han har hand om Gävle skytte klubb och jag har prata med han och han sa att han har inte tid att arrangera men om jag vill gör de så kunde han hjälpa till om jag behövde folk och göra ordning bana. i så fall hur blir jag arrangör och så? jag är intresserad av FT och när jag fick veta att de fanns i Sverige så vart jag glad.pm mig gärna med tips och råd vart man går till mer väga,och att söka om de.i så fall kan de bli två tävlings ställen till (Sandviken & Gävle) :)

Specificera lite mer så finns det många som kan hjälpa dig :)

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1725 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav Silwer 16 okt 2013, 15:06

GURANGRAN skrev:okej ska kollar upp de. polaren till mig han har hand om Gävle skytte klubb och jag har prata med han och han sa att han har inte tid att arrangera men om jag vill gör de så kunde han hjälpa till om jag behövde folk och göra ordning bana. i så fall hur blir jag arrangör och så? jag är intresserad av FT och när jag fick veta att de fanns i Sverige så vart jag glad.pm mig gärna med tips och råd vart man går till mer väga,och att söka om de.i så fall kan de bli två tävlings ställen till (Sandviken & Gävle) :)

Först och främst måste klubben ta in FT bland de saker de håller på med annars går det inte att få licenser eftersom de inte räknas som kvalificerade som klubb.
När det är gjort så är det väl att hitta intresserade antar jag, om de inte vill hålla i det så kanske det behövs mer folk för bara luftvapendelen för att få det att fungera.

Ulf här på forumet ha ren hel del info om hur mna gör sånt här mer exakt mellan myndigheter osv, det har som sagt funnits tävlande i FT där i krokarna för x antal år sedan, tyvärr är minnet lite suddigt exakt vilka det var bakom det mer än då dåvarande Progunner.

Får man bara rull på en klubb så blir det väl att skaka fram mål och liknade, träningsdagar osv som andra klubbar har, det kan ju ta ett tag men beroende på hur mycket folk i trakterna det finns som är intresseerade av det du vill ha, för det finns ju andra luftskytteformer med man kan ha.

Det vore bra med en klubb där.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Jazz 16 okt 2013, 16:29

Egentligen behöver inte klubben hålla på med Ft däremot ska de vara anslutna till svenska skytte sport förbundet. Sedan ska man övertyga styrelsen att man är aktiv skytt som reser runt på Ft tävlingar.Så mao gå med i en klubb och åk på någon tävling så är ni kvalificerade för tex en Licens och en tävlings licens
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav Silwer 16 okt 2013, 17:13

Sportskytteförbundet måste ju inte blandas in vad jag vet, hur gör de i Piteå?

För att få ut en licens måste man var medlem i en lokal klubb för ändamålet, dvs tex FT med licensvapen.

Tävlingslicens och allt fdet där har jag hört nog om även där får du moment 22 då en provförättare krävs, de kommer finnas på de befintliga klubbarna, vem fan orkar åka 50-100 mil eller whatever för att ta det där jäkla sk gröna kortet och sen bränna hem igen för att söka en jävla tävlingslicens även för 10J som ska betalas var år.

Nä i det här området i mellanSvergie eller vad vi ska kalla det behövs det klubbar ändå inte bar i södra och västra Sverige.

Visst jag är väl partisk då det för mig skulle ändra det mesta, jag har typ 8 mil till Sandviken.

Jag ger fan i de här nya reglerna om det går, det är ju elitsatsningar, jag spelar inte i den ligan, jag har inget på en sån tävling att göra, de som anser att de är så bra eller verkligen är så bra får ta den biten, nej jag skojar inte, mne man måste ha DET om man ska gå in i nåt sånt och var beredd att lägga massor av träning mm, inte jag.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Lasse 16 okt 2013, 21:34

Silwer skrev:Sportskytteförbundet måste ju inte blandas in vad jag vet, hur gör de i Piteå?

Dom är med i Svenska Jägarförbundet
Ordförande i Bild
Användarvisningsbild
Lasse

Tack utdelade: 585 gång
Tackad: 919 gånger i 263 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Nästa

Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.